کد خبر: ۶۷۷۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۴

از بزرگترین مجسمه سنگی ایران باستان در تنگ چوگان چه می دانید؟

ارتفاع این مجسمه بیش از 7 متر و عرض شانه های آن به 2 متر می رسد و وزن تقریبی آن 30 تن می باشد
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از  کازرون خبر، به فاصله 12 کیلومتر از شهر کازرون به سوی شیراز، شهر باستانی بیشاپور قرار دارد. در مقابل بیشاپور دره زیبایی است که به آن تنگ چوگان گفته می​شود. جاده آسفالته به طول 6 کیلومتر دره را به روستای تنگ چوگان متصل می​کند، از این روستا با یک و نیم ساعت کوه​پیمایی می​توانیم به دهانه غار شاپور برسیم که در فاصله 6 کیلومتری شهر تاریخی بیشاپور قرار دارد.

مجسم شاپور ساسانی در غارشاپور+ تصاویر

این غار که دهانه ای به طول 30 متر و ارتفاعی 15 متری دارد بر روی دیواره کوهی که دشت تنگ چوگان را به شکل نیم دایره در بر گرفته، زایش یافته است. دیواره​های ورودی تنگه پوشیده از نقش برجسته​هایی تراشیده شده بر روی سنگ هستند که هر یک بخشی از تاریخ دوره ساسانیان را به نمایش گذاشته​اند. در سمت راست ورودی تنگه آثار قلعه​ای، که گویا محل نگهبانی از شهر بیشابور بوده است، به چشم می​خورد. کف دره بستر رود شاپور است که آب آن از طریق کانال​هایی متعدد به داخل شهر منتقل می​شده است.

مجسم شاپور ساسانی در غارشاپور+ تصاویر

 با گذر از کنار نقش برجسته تنگ چوگان، در ارتفاعات صعب العبور مشرف به تنگ چوگان در دهانه این غار طبیعی، مجسمه زیبایی از شاپور، نخستین بنیانگذار شهر تاریخی بیشاپور به چشم می خورد. ارتفاع این مجسمه بیش از 7 متر و عرض شانه های آن به 2 متر می رسد و وزن تقریبی آن 30 تن می باشد که با تراشیدن ستون قطور آهکی توسط هنرمندان ساسانی هجاری شده و در نوع خود بزرگ ترین مجسمه دوران تاریخی ایران می باشد.

مجسم شاپور ساسانی در غارشاپور+ تصاویر

گوی بالای تاج در سقف حجاری شده، سر و گردن مجسمه در کمال استواری ساخته شده و تاج اختصاصی شاپور را بر سر دارد. حالت چهره شاپور در این مجسمه که نگاه خود را به یک نقطه دوخته است، بیانگر آرامش، اراده محکم، دلیری و شجاعت می باشد. در این مجسمه شاپور یک دست خود را بر روی قبضه شمشیر و دست دیگر را به به کمر زده و بدین وسیله اقتدار خود را به رخ می کشد که البته دستان مجسمه در اثر عوامل طبیعی (احتمالاً زلزله) از جای اصلی خود فرو افتاده و بخش هایی از آن شکسته و از بین رفته است.

مجسم شاپور ساسانی در غارشاپور+ تصاویر

مجسم شاپور ساسانی در غارشاپور+ تصاویر

ارتش در سال 1436 این مجسمه را که بر زمین افتاده بود برپا کرد و به وسیله بتون مسلح در جای خود نصب نموده که این امر هر چند به حالت کلی مجسمه لطمه زده ولی آن را از تخریب بیشتر در اثر افتادگی بر روی زمین حفظ نموده است.

این تصویر توسط میرزا فتح الله چهره نگار ثبت شده است

مجسم شاپور ساسانی در غارشاپور+ تصاویر

غار شاپور از غارهای تاریخی بسیار پراهمیت ایران است. به نظر می​رسد غار قبل از دوران ساسانیان از مکان​های مذهبی و آیینی ساکنان آن منطقه بوده و به مانند غار باباجابر و نیاسر مراسمی در آن جا انجام می​شده است. از آن جا که اردشیر و شاپور اول روش وحدت مذهبی را میان مردم اجرا می​کردند، از این رو اردشیر برای محو اعتقادات گذشته مردم منطقه نیاسر، آتشکده​ای بزرگ هم جوار غار نیاسر می​سازد و شاپور هم دستور ساختن مجسمه اش را درون این غار می​دهد. پژوهش باستان شناسی بیش​تر در هر دو غار، مسئله را روشن خواهد ساخت.

میرزا فتح الله چهره نگار

دسترسی به قسمت های داخلی غار به علت تاریکی، وجود دهلیزها و دالان ها، پرتگاه ها و حوزچه های آب، بدون استفاده از تجهیزات مناسب، خطرناک است و امکان پذیر نمی باشد و به نظر می رسد جهت شناخت بیشتر این غار به مطالعات باستان شناسی دقیق تری نیاز است.

فرماندار کازرون در حاشیه مراسم کلنگ زنی حسینیه روستای تنگ چوگان، اظهار داشت: بر این باورم که غارشاپور  چیزی از غار علی‌صدر همدان کم ندارد.

حمیدرضا گرامی در این مراسم گفت: غار شاپور برای شهرستان یک فرصت به شمار می رود و اگر یک طرح جامع گردشگری بر روی این غار برای جذب بیشتر گردشگر تدوین شود، مطمئناً هم در جهت اشتغال و هم در زمینه معرفی شهرستان گام بزرگی برداشته شده است.

گفتنی است چندی پیش این غار طی مراسمی با عنوان «طبیعت پاک ، میراث ماندگار» جهت استفاده مهمانان نوروزی پاکسازی شد.

مسیر و غار شاهپور پاکسازی شد+ عکس

مسیر و غار شاهپور پاکسازی شد+ عکس

محمدرضا معینی مدیر میراث فرهنگی کازرون در این مراسم گفت: این اداره با انرژی خورشیدی داخل غار شاپور و مجسمه را نورپردازی کرده است و به طور شبانه روزی از غار شاپور حفاظت می شود.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۴
0
جالب بود
نمی دونستم