کد خبر: ۶۸۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۴
«همیار پلیس شدن» جریمه توهین به مامور راهور!

چند حکم جالب از قضات فارس در سال های اخیر؛ از نگهداری الاغ تا هدیه دادن گل

مردي که در استان فارس با آتش زدن عمدي، يک رأس الاغ زنده را کشته بود با حکم جالب دادگاه مواجه شد.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، گاهی اوقات حبس یا زندان نمی تواند مجازات مناسبی برای برخی از تخلفات باشد. به همین دلیل برخی قضات ابتکارات جالبی به خرج می دهند. در سال های اخیر برخی قضات استان فارس به سمت صدور مجازات های نامتعارف رفته اند و نتیجه آن حکم هایی شده که بسیار شنیدنی است.

نگهداری از یک رأس الاغ

مردي که در استان فارس با آتش زدن عمدي، يک رأس الاغ زنده را کشته بود با حکم جالب دادگاه مواجه شد.

در سال ۸۸، یک کشاورز ۵۳ ساله در استان فارس، الاغي را که که وارد مزرعه کاهوی وي شده و به مزرعه خسارت زده بود، با ريختن بنزين به آتش کشيد و در پي آن يکي از شعب دادگاه هاي استان فارس که حسب کيفر خواست دادستان به پرونده رسيدگي مي کرد، او را مجرم شناخت و حکم بر محکوميت وي به تحمل ۵۰ ضربه شلاق صادر کرد.

دادگاه به لحاظ وضعيت خاص و فقدان پيشينه کيفري محکوم عليه از اجراي حکم شلاق خودداري و محکوميت وي را با شرايط ديگري معلق ساخت تا محکوميت شلاق برای وی اجرا نشود.

در راي دادگاه آمده: «محکوم عليه مکلف است به جاي تحمل شلاق و به عنوان مجازات جايگزين، اولا نسبت به فراگيري ۲۰ حديث از معصومين (ع) با مضامين مهرباني با حيوانات و رفتار شايسته با آن ها اقدام کند، ثانياً به مدت يکسال از کاشتن کاهو در مزرعه خود خودداري کند و ثالثاً يک رأس الاغ بلاصاحب را به مدت سه ماه نگهداري و تغذيه وي را به عهده گيرد.»

مجرم نيز با پذيرش حکم دادگاه نسبت به راي صادره اعتراضي نکرده و مفاد حکم صادره به وسيله اجراي احکام دادسرا اجرا شد.

یک سال خدمت به عنوان محیط بان افتخاری

انتشار حکم متفاوت یک قاضی در شهر کازرون استان فارس درباره جوانی که مرتکب تخلف زیست محیطی شده بود، تعجب ها را برانگیخت و همین رأی که 26 فروردین سال 93 صادر شده بود، تشکر مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از قاضی دوستدار محیط زیست را در پی داشت. قاضی در این پرونده به جای فرستادن جوان متخلف به زندان، او را موظف به پژوهشگری برای سازان حفاظت محیط زیست کرد. این حکم مدنی به علت کم سابقه بودن در کشور مورد توجه رسانه ها هم قرار گرفته است.
رئیس دادگاه بخش جره و بالاده کازرون و قاضی رسیدگی به پرونده یاد شده، در گفتگو با خبرگزاری ایرنا گفت: «متخلف این پرونده جوانی 18 ساله است که در حوزه تالاب بین المللی پریشان کازرون مبادرت به شکار غیرقانونی 38 پرنده دراج در این تالاب کرده بود. با توجه به سن این فرد خاطی و اینکه نمی توانیم انتظار داشته باشیم که ارزش و اهمیت حفاظت از محیط زیست را درک کند، در مجازات تعزیری اقدام به تعلیق صدور حکم کردم و این جوان متخلف مکلف شد برای حمایت از محیط بانان به مدت یک سال به عنوان محیط بان افتخاری فعالیت کند.»

او توضیح داد: «همچنین این فرد خاطی مکلف شد در مدت یاد شده از طریق مجله ها یا فضای مجازی، فهرست کامل پرندگان مهاجر به دریاچه پریشان را همراه با عکس و مبدأ و مقصد این پرندگان تهیه و به محیط زیست تحویل دهد و پس از تایید اداره محیط زیست، حکم معافیت برای او صادر شود.»

هدیه دادن گل و عدم استعمال دخانیات

در سال 88 یکی از شعب دادگاه های استان فارس مردی محکوم شد به همسرش سالانه 10 روز گل هدیه کند، در غیر اینصورت با سه ماه و یک روز حبس مواجه خواهد شد. این مرد با اتهام رها کردن زندگی مشترک و ترک نفقه و ضرب و شتم همسرش مورد تعقیب قرار گرفت و دادگاه پس از رسیدگی او را به سه ماه و یک روز حبس محکوم کرد اما با توجه به فقدان سابقه کیفری متهم در جهت اصلاح ذات البین و تحکیم مبانی خانوادگی و زندگی مشترک محکومیت نامبرده را به مدت سه سال معلق کرد، مشروط بر اینکه زوج دستورات زیر را به معرض اجرا بگذارد: 1- پرداخت به موقع نفقه زوجه و حسن معاشرت با وی، 2- هدیه دادن یک شاخه گل به مدت سه سال هر سال 10 روز، به نحوی که پایان نوبت دهم سالگرد ازدواج زوجین باشد، 3- استفاده از نصایح یکی از علمای مذهبی به تشخیص دادستان در سالروز ازدواج در هر سال، 4- خودداری از استعمال سیگار و مواد دخانی.

نوشتن مقاله زیست محیطی

در پی ورود و شکار غیرمجاز شش نفر از جوانان به منطقه حفاظت شده پارک ملی بمو در استان فارس در سال 91، دادرس دادگاه عمومی بخش زرقان ضمن تعلیق حبس متهمان، چهار نفر از آنان را به نوشتن مقاله با موضوع اهمیت محیط زیست محکوم کرد. دادرس دادگاه عمومی بخش زرقان این افراد را که به شکار غیرمجاز بره آهو متهم هستند، گناهکار شناخت و آنها را به 91 روز زندان حبس محکوم کرد ولی حبس آنان را به دلیل عدم سابقه کیفری، تعلیق کرد.

«همیار پلیس شدن» جریمه توهین به مامور راهور!
در پی شکایت راهنمایی و رانندگی زرقان از دو فرد به اتهام توهین و تمرد به مامور راهنمایی و رانندگی در حین انجام وظیفه، رییس دادگاه عمومی بخش زرقان این دو نفر را به مجازات آموزش به جای حبس محکوم کرد.

این دو نفر که فاقد سابقه کیفری بودند، به دلیل توهین و تمرد نسبت به ماموران در حین انجام وظیفه، به پرداخت جزای نقدی و حبس محکوم شدند که در اجرای ماده ۲۵ و ۲۹ قانون مجازات اسلامی، مجازات های فوق به مدت دو سال به حالت تعلیق در آمد و متهمین مکلف به محکومیت های آموزشی شدند.

این دو نفر مکلف شدند تا هر ماه و به مدت شش ماه به سرپرست راهنمایی و رانندگی زرقان مراجعه و گواهی حسن اخلاق و برخورد با مامورین راهنمایی و رانندگی اخذ و تقدیم دادگاه نمایند همچنین در یک دوره آموزشی مربوط به مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی شرکت کرده و گواهی حضور در این دوره آموزشی و اتمام آن را ارائه نمایند.

از سوی دیگر هر یک از متهمین موظف شدند با پوشیدن لباس مخصوص همیار پلیس با راهنمایی و رانندگی زرقان همکاری نمایند و گواهی آن را تقدیم دادگاه نمایند که در صورت اجرای دستورات مذکور مجازات یاد شده از سوابق کیفری آنان پاک می گردد.

رئیس دادگاه عمومی بخش زرقان تأکید کرد این حکم در مراجع تجدیدنظر استان قابل تجدیدنظر خواهی می باشد.

نظرات بینندگان