کد خبر: ۶۸۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۳ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۴
نماینده ولی‌فقیه در فارس:

قانون‌مداری، امنیت و مدارا محورهای تحقق همدلی و همزبانی است/ امیدوارم در سفر هیأت دولت به فارس شاهد تبلورعینی همدلی باشیم

عمده گرفتاری ها به از بین رفتن آرامش فکری و روحی برمی گردد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری گفت: همدلی و همزبانی که مطرح شده است، طبیعتاً باید الزاماتی برای آن آماده و ایجاد کرد تا این شعار تحقق عینی پیدا کرده و در جامعه عملیاتی شود.

آیت‌الله اسدالله ایمانی در دیدار مسئولان دستگاه‌های قضایی، بازرسی و امنیتی و همچنین مسئولین اداره کل کمیته امداد و اداره ثبت احوال استان فارس به بیان نکاتی برای تحقق همدلی و همزبانی بین آحاد جامعه اسلامی پرداخت و تصریح کرد: همدلی و همزبانی خواه ناخواه نیاز به محور دارد و تحقق آن بدون محور امکان‌پذیر نیست که این محور ، قانون است یعنی آنچه که مورد قبول و پذیرش آحاد جامعه باید قرار گیرد و در مسیر رعایت قانون، باید همدلی و همزبانی بین دولت و ملت و بین اقشار مختلف جامعه و کارگزاران نظام باشد.

وی اظهار کرد: اگر محور همدلی و همزبانی یعنی قانون را نادیده بگیریم طبعاً محورهای گوناگونی برای این کار بیان و تفسیر خواهد شد که این تعدد محور‌ها خودش باعث کاهش همدلی و همزبانی می‌شود.

اما‌م‌جمعه شیراز به آیاتی از قرآن کریم اشاره و اظهار کرد:‌ قرآن مجید در بیان مسئله همدلی، ابتدا محور را بیان کرده و بعد به مسئله همدلی و همزبانی اشاره می‌کند و می‌فرماید «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ...؛ و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید...» (آیه ۱۰۳ سوره آل عمران) و حبل‌الله را به‌عنوان محور که‌‌ همان قانون معرفی می‌کند که این قانون قرآن کریم، قانون زندگی هر مسلمانی است ضمن اینکه امام نیز این قانون را اجرایی و تفسیر می‌کند یعنی قرآن و امام هر دو به یک معنا باز می‌گردند و آن قانونی که باید در جامعه حاکمیت پیدا می‌کند را ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: خداوند بعد از ذکر قانون به عنوان محور، یادآوری نعمات خداوند را متذکر می‌شود که در گذشته محور نداشتند و با یکدیگر دشمن بودند اما خداوند به برکت داشتن محور، دل‌های آنان را به هم نرم کرد و همدل ساخت.

آیت‌الله ایمانی با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم در جامعه همدلی و همزبانی را دنبال کنیم و عینیت به آن ببخشیم مگر در سایه تمسک به قانون و قبول آن و فرقی نمی‌کند به نفع باشد یا به ضرر ما گفت: قانون و وجود آن بهترین عامل برای ثبات و نگهداری جامعه است و حتی اگر در یک جامعه‌ای قانون بد حاکم باشد بهتر از این است که بی‌قانونی بر آن جامعه حاکمیت پیدا کند.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری امنیت در پناه محور قانون شکل می‌گیرد، ‌ گفت: اگر جامعه فاقد امنیت فکری و ظاهری باشد نمی‌تواند همدلی و همزبانی پیدا کند زیرا امنیت زیرساخت است و فضا را برای حرکت و رشد جامعه مهیا می‌کند یعنی در پناه اجرای صحیح قانون امنیت در جامعه ایجاد می‌شود زیرا امنیت زیرساختی است برای اینکه بر این پایه همدلی و همزبانی به وجود آید و جامعه در کنار هم همدل، ‌ هم‌فکر و هم‌ عقیده و هم‌ زبان باشند.

وی با بیان اینکه مسئله امنیت دارای دو بعد درونی و بیرونی است، گفت: بعد اول امنیتی است که از درون انسان‌ها نشأت می‌گیرد یعنی امنیت باور انسان‌ها را ایجاد می‌کند که این کار مصلحان جامعه، پیامبران و جانشینان آن‌هاست و آن‌ها با تحکیم پایه‌های باور‌ها و اعتقادات مردم، امنیت را از درون جامعه و انسان‌ها بارور و فعال می‌کنند.

آیت‌الله ایمانی قسمت دوم امنیت را ظاهری دانست که باید توسط ضابطان قضایی ایجاد شود و گفت: این بدان معناست که باید با افرادی که بنای قانون شکنی دارند و در جامعه حریم قانون را نادیده می‌گیرند، برخورد شود تا جامعه اصلاح شده و آرامش لازم را پیدا کند لذا محور دوم برای همدلی و همزبانی امنیت در دو بعد درونی وبرونی است.

این مقام روحانی محور سوم برای همدلی و همزبانی مسئله را تحمل و مدارا عنوان و اظهار کرد: باید تحمل و مدارای یکدیگر به عنوان فرهنگ حاکم بر جامعه مطرح شود چراکه اگر آستانه تحمل جامعه پایین آید، خواه ناخواه همدلی و همزبانی به کنجکاوی، تجسس، غیبت، تهمت، برخوردهای ناروا و نابجا و به دنبال آن مشکلات دیگری ایجاد می‌شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس ادامه داد: در برخی از روایات داریم که مدارای با مردم نصف عقل است و برخی روایات دیگر آن را نصف ایمان و دین معرفی می‌کند بنابراین باید فرهنگ بالابردن سطح تحمل در میان مردم خود توسعه دهیم و این فرهنگ گسترش پیدا کند چراکه وقتی این فرهنگ حاکمیت پیدا کرد، بسیاری از مسائل حل و فصل می‌شود.

آیت‌الله ایمانی با تأکید بر اینکه تمام گرفتاری‌های ما در جامعه به این سه محور باز می‌گردد، افزود: یعنی وقتی قانون رعایت نشد و حریم قانون را حفظ نکردیم خواه ناخواه اصطکاک پیدا می‌شود، حقی ضایع می‌گردد، باطلی حاکم می‌شود لذا دستگاه قضایی باید ورود پیدا کند و ضابطین باید اقدام لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه ‌وقتی فضای امنیت از بین رفت یعنی آرامش فکری، روحی و جسمی در جامعه شکسته شد، معضلاتی به وجود می‌آید، تصریح کرد: این گرفتارهایی که اکنون در جامعه ماست عمده آن‌ها به این باز می‌گردد که آرامش فکری و روحی از بین رفته است.

امام‌جمعه شیراز اظهار کرد: ‌پایین آمدن آستانه تحمل و مدارا باعث شده که با کوچک‌ترین حادثه پرونده‌ تشکیل می‌شود و به دادسرا مراجعه می‌کنند و مسائلی که خیلی راحت قابل حل و فصل است و با تحمل جزئی می‌توان آن را اصلاح کرد گاهی اوقات به مشکلات پیچیده‌ای تبدیل می‌شود.

آیت‌الله ایمانی با تأکید بر اینکه همدلی جامعه ما بین دولت و ملت و بین اقشار و گروه‌های مختلف نیاز به عوامل مختلفی دارد، گفت: این سه عامل را می‌توان جزو مسائل مهم این حرکت بیان کرد و توضیح داد و باید برای حاکم‌سازی قانون و گسترش فضای امنیت در حوزه‌های مختلف چه امنیت فکری، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و سایر امنیت‌ها تلاش لازم را داشته باشیم و بالاخره افراد همدیگر را قبول کنند و بپذیرند و در کنار هم مدارا کنند.

وی اضافه کرد: ‌گاهی برخی افراد بنا دارند آسایش و آرامش جامعه را به هم بریزند و امنیت مردم را بشکنند لذا ضابطین دستگاه قضایی و مجموعه‌هایی که در خدمت نظام هستند، موظفند که متخلف را سرجای خود بنشانند و با دیدی وسیع و گسترده و بدون حب و بغض این مسائل را دنبال کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به ایام ولادت حضرت زهرا(س) اشاره کرد و گفت: روز ۴ فروردین سال جاری مصادف با شهادت حضرت زهرا (س) بود و ۲۱ این ماه نیز روز ولادت آن بانوی بزرگوار است و از سوی دیگر پایان سال نیز دو دهه فاطمیه قرار دارد و به نام حضرت زهرا (س) نام‌گذاری شده است؛ لذا امیدواریم که در این سال که مزین به نام کوثر است، همدلی و همزبانی امت و قوای سه گانه ما بیشتر باشد و در سفر اخیر هیأت دولت به استان فارس شاهد تبلور عینی این همدلی و همزبانی در سطح استان فارس باشیم.

نظرات بینندگان