کد خبر: ۷۰۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۴

کاخ سفید: بی‌سابقه‌ترین بازرسی‌های سرزده در انتظار برنامه هسته‌ای ایران

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید پس از اجرایی شدن توافق جامع هسته‌ای میان ایران و ۱+۵، بی‌سابقه‌ترین بازرسی‌های سرزده در تاریخ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از برنامه هسته‌ای ایران انجام خواهد شد.

شیرازه: به گزارش  فارس، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید روز گذشته در میان خبرنگاران از انجام بی‌سابقه‌ترین بازرسی‌های سرزده از تأسیسات هسته‌ای ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

این اظهارنظر ارنست در پاسخ به سوال تکراری خبرنگاران در خصوص افزایش 20 درصدی اورانیوم با غنای 5 درصد ایران بود؛ افزایشی که سخنگو برای چندمین بار گفت غیرقانونی نیست و گزارش آژانس هم حتی آن را به منزله زیرپا گذاشتن توافق ژنو ندانسته است.

سخنگو در ادامه پاسخ به این سوال و در توضیح نحوه ایجاد اطمینان از عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران در آینده گفت که پس از امضای احتمالی توافق جامع هسته‌ای، «بی‌سابقه‌ترین بازرسی‌های سرزده که تاکنون از کشوری صورت گرفته، توسط بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران انجام خواهد شد.»

«هانس بلیکس» رئیس سابق بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پیش از حمله آمریکا به عراق اصرار داشت که هیچ بمب اتمی در این کشور نیست، چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که از نظر حقوقی، درخواست‌های فعلی 1+5 از ایران فراتر از پرتکول الحاقی است و «جدا کردن یک کشور و درخواست از آن برای انجام کاری فراتر از آنچه ایر کشورها انجام می‌دهند، دشوار است.»

بلیکس افزوده بود: «هیچ کشوری بازرسی‌های فراتر از پرتکول‌های الحاقی را نخواهد پذیرفت.»

مقامات ارشد ایران و بخصوص آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب هم بارها اعلام کرده‌اند که نتیجه مذاکرات هسته‌ای نباید ایران را به کشوری خاص و غیرعادی در زمینه بازرسی ها بدل کند و ایران روال معمول در بازرسی از همه کشورهای عضو آژانس را قبول خواهد کرد.

بحث داغ دیگری که در کنفرانس خبری امروز کاخ سفید مطرح شد، تصمیم آمریکا برای رایزنی با 6 کشور صنعتی دیگر جهان و افزایش تحریم‌های روسیه بود.

سخنگو در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، به بی‌اثر بودن تحریم‌های روسیه و عدم تغییر موضع مسکو در قبال حوادث اوکراین پرداخت و گفت: «فشارهای اقتصادی هنوز نتوانسته سیاست‌های پوتین در اوکراین را تغییر دهد.»

ارنست ادامه داد: «خیلی وقت است که به دنیال تغییر رفتار روسیه در نتیجه این تحریم‌ها هستیم، ولی چنین تغییری هنوز اعمال نشده است.»

نظرات بینندگان