کد خبر: ۷۰۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
مشروح نشست خبری رئیس‌جمهور:

تحریم‌ها را مدیریت خواهیم کرد/ تنها کار مستشاری علیه تروریسم در سوریه و عراق انجام می‌دهیم/ اسرار کشورمان را حفظ می‌کنیم

رئیس‌جمهور گفت: عجله‌ای نداریم اما از همه امکاناتمان برای دستیابی به توافق استفاده می‌کنیم.
شیراز: به گزارش تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی عصر امروز شنبه با حضور در یک نشست خبری، طی سخنانی با بیان اینکه حلول ماه مبارک رمضان که در آستانه آن هستیم را که ماه قیام و صیام و همدلی و ماه برکت برای همه ما خواهد بود را تبریک می گویم، گفت: ماه رمضان، ماه دوستی‌ها و کنار گذاشتن کینه‌هاست. ماه برادری، نزدیکی و اخوت و آشتی و ماه بذل و بخشش است. امیدواریم ماه مبارک رمضان برای ملت ما و همه مسلمانان ماه پرخیر و برکتی باشد. همچنین به ملت بزرگ ایران به خاطر سالروز انتخابات حماسه‌آفرین 24 خرداد سال 92 تبریک می‌گویم.

وی افزود: در 2 سال گذشته شرایط بسیار حساسی پیش‌روی کشور ما بود. احساس بحران بین‌المللی در روابط خارجی، شرایط سخت اقتصادی پیش‌روی مردم، شکاف در مسائل اجتماعی و سیاسی بین گروه‌ها و احزاب و جناح‌ها، فضای امنیتی در زمینه مسائل فرهنگی و در محیط‌های آموزشی و از طرف دیگر بدخواهان هم چنین تصور می‌کردند که با فشارهایی که بر ملت ایران به ناروا تحمیل کرده‌اند، مردم مشارکت آنچنانی پای صندوق‌های آرا نخواهند داشت.

رئیس جمهور تصریح کرد: مردم ما با حضورشان حماسه بزرگی آفریدند و به دنیا اعلام کردند که بر این کشور مردمسالاری حاکم است؛ هوشیاری و هوشمندی ملت بزرگ ایران، راهنمایی‌های بسیار تاثیرگذار مقام معظم رهبری که همه را حتی آنهایی که از نظام ممکن است دلگیر باشند، به پای صندوق آرا دعوت کردند و اعلام کردند که آرای مردم امانت است و این مسئله به عنوان حق‌الناس مطرح است؛ مردم پای صندوق آرا شتافتند و با حضور 73 درصدی واجدین شرایط، حماسه بزرگ را آفریدند.

روحانی اضافه کرد: 24 خرداد تعلق به هیچ حزب و جناح و دسته‌ای ندارد و پیروزی ملت ایران است و تبریک از آنِ مردم بزرگوار این سرزمین و از آنِ رهبری است که توانستند به خوبی مردم را پای صندوق آرا هدایت کنند. مردم با رأیی که به اعتدال، تدبیر و امید دادند، مقصود آنها این بود که همه چیز به قانون برگردد.

وی خاطر نشان کرد: اعتدال معنایش آن است که تمام حرکت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در چارچوب مقررات قانونی باشد. اعتدال معنایش آن است که هیچ تصمیم یک‌شبه در کشور گرفته نشود. اعتدال یعنی امور به صاحب نظران متخصص همان فضا واگذار شود. مردم می خواستند یک شرایط ثبات و ‌آرامشی در جامعه و در اقتصاد آنها و در بازارهای مختلف اقتصادی حاکم شود.مردم می‌خواستند به آینده‌ای روشن امیدوار شوند.

رئیس جمهور ادامه داد: مردم نمی‌خواستند نسبت به آینده اقتصادشان، آینده روابط سیاسی‌شان، آینده ارتباطات سیاست داخلیشان و آینده حضور فرهنگی اصحاب فرهنگ در تردید باشند. مردم می‌خواستند به آینده زندگی بهتر، فضای امن‌تر و شرایط بهتر زندگی امیدوار باشند. همه‌ی تلاش دولت‌مردان بر همین مبنا بود. من می خواهم به ملت شریف ایران عرض کنم که هیچ تصمیمی در این دولت اتخاذ نشده، مگر آنکه با صاحب‌نظران مشورت شده است. فضا در این 2 سال فضای آرام‌تری برای گفت‌وگو بوده است. شرایط اقتصادی و سیاسی آرامش را برای جامعه به ارمغان آورده است.

"ما در یک شرایط بسیار سخت در آستانه انتخابات 24 خرداد 92 بودیم. هر دولتی روی کار می‌آمد با یک شرایط بسیار سخت و دشوار روبرو بود؛ با یک تورمی که از مرز 40 درصد عبور کرده بود، با شرایط اقتصادی که دارای رشد منفی 6.8 بود؛ با شرایطی که بازار ارز و کالا در حال تنش ساعتی در جامعه بود. در یک شرایطی که سرمایه‌گذاری‌ها رشد منفی داشت. رکود در اقتصاد حاکم شده بود؛ در یک شرایط بی‌نظیر در تاریخ ایران از لحاظ توام شدن رکود و تورم."

روحانی اضافه کرد: هر دولتی اگر آغاز می‌کرد با انبوهی از مشکلات روبرو بود. تلاش بر این بود که ما به وعده‌ها عمل کنیم. این دولت در طول 22 ماه گذشته تلاشش بر این بوده است که در هر زمینه‌ای که به مردم وعده داده، تلاش کند تا آنها را عملی کند. یعنی نجات اقتصاد ایران، احیای اخلاق، تعامل سازنده با جهان، یعنی سه وعده‌ای که در انتخابات به مردم داده شد.

وی ادامه داد: می‌خواستیم عزت ملی ما با موقعیت صحیح و درخور این ملت در سطح جهانی و روابط بین‌المللی توام شود. ما می‌خواستیم روابط ما با دنیا به  گونه‌ای باشد که ایران به عنوان یک تهدید در منطقه و جهان مطرح نباشد. میخواستیم آشتی و برادری و روابط بهتر با همسایگان داشته باشیم. ما می‌خواستیم همه‌ی حقوق‌مان را با هم استیفا کنیم، نه تنها یک حق؛ ما می‌دانستیم در کنار حفظ حقوق هسته‌ای باید حقوق دسترسی یک ملت به بازارهای جهانی نیز همزمان تامین شود. ما می‌دانستیم که حق این مردم همه‌ی فناوری‌هاست. ما می‌دانستیم که حق این مردم شرایط حمل و نقل مناسب بین‌المللی است. حق این مردم فروش و شرایط ارتباط اقتصادی برای کالاهای مختلف از خودرو گرفته تا پتروشیمی و تا خرید انواع نیازهای کشور است، از شرایط مناسب برای صادرات کالا تا مسئله بیمه، تا کشتیرانی و تا روابط مالی و بانکی.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما ملتی نیستیم که فقط یک حق داشته باشیم و بقیه حقوق‌مان را بگذاریم دیگران پایمال کنند. هدف 24 خرداد این بود: حفظ همه حقوق این ملت بزرگ. به گزارش خبرگزاری تسنیم، روحانی اضافه کرد: این به مفهوم تعامل سازنده برای حفظ حقوق ملت و منافع ملی بود. در این راستا ما باب مذاکره جدی و تاثیرگذار در چارچوب منطق با 5+1 را آغاز کردیم. خط قرمزهای ما از ابتدا مشخص بود. من در اینجا باید از مقام معظم رهبری سپاسگزاری کنم؛ هم برای ترسیم خطوط اصلی در مذاکرات و هم برای حمایت جدی ایشان از مذاکره‌کنندگان و هم آنکه با نفس گرم‌شان در کشور وحدت و اتحاد ملی و انسجام را به خوبی حفظ کردند و باید از ملت بزرگ ایران تشکر کنم به‌خاطر حمایت مستمرشان از دولت به‌ویژه در زمینه مذاکرات هسته‌ای که ما روبرو با 6قدرت جهانی در این مذاکرات هستیم و باید از مذاکره‌کنندگان‌ قوی ما در این مذاکرات و از وزیر امور خارجه که سرپرستی مذاکرات را به عهده دارند تشکر کنم که هر آنچه تا امروز به دست آورده‌ایم موجب افتخار ملی است.

روحانی اضافه کرد: امروز در شرایطی هستیم که دو سال پیش هیچ قدرت بزرگی لااقل 5+1 و دیگر قدرت‌های غربی و حتی شرقی به داشتن حق غنی‌سازی در خاک ایران اذعان نمی‌کردند. حق ما بود، ولی این را اذعان نمی‌کردند اما امروز هیچ کس در دنیا، حتی قدرت‌های بزرگ غربی در اینکه در ایران حق غنی‌سازی وجود دارد و نطنز درهایش باز می‌ماند و حتی  فردو، تردید ندارد. این بزرگترین دستاورد در زمینه حقوق هسته‌ای است.

وی خاطر نشان کرد: هیچ‌کس دو سال پیش از قدرت‌های غربی اذعان نمی‌کردند که ایران می‌تواند در تحقیق و توسعه در زمینه سانتریفیوژهای پیشرفته مسیر را ادامه دهد، حتی با اعمال تزریق یو اف 6 در سانتریفیوژهای پیشرفته برای تحقیق و توسعه اما همه امروز این را اعتراف می‌کنند. شاید در زمینه تحریم سخن‌ها متفاوت بود اما امروز هیچ کس تردید ندارد که اجرای توافق توام خواهد بود با رفع تحریم‌ها.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: آنچه تا امروز به دست آوردیم، من آینده را بحث نمی‌کنم، آنچه به دست آوردیم یک پیروزی بزرگ برای ملت بزرگ ایران است و این پیروزی از آن ملت است. این ملت با ایستادگی و مقاومتش به این حقوق بزرگ خود دست یافته است. در زمینه تحریم دو مسئله مهم را مدنظر داشته باشید؛ یکی ابعاد و عمق تحریم است و دیگری مدیریت تحریم. این دو را از هم تفکیک کنیم.

"تحریم را همه بدانیم که غیرقانونی، غیرانسانی و غیراخلاقی است؛ در این تردید نکنیم. تحریم، تحریم کور بوده و نه هدفمند. اگر تحریمی علیه صنعت هسته‌ای بود، شاید این تعبیراتی که الان می‌گویم غیرانسانی و غیراخلاقی کمی اغراق بود، اما این تحریم حتی برای خرید گندم هم بود. حتی برای خرید مواد غذایی مردم هم بود. برای هرگونه سرمایه گذاری در ایران بود حتی برای سرمایه  گذاری برای سد کشاورزی."

روحانی در ادامه گفت: برخی تعجب کردند، ولی تعجب نکنند که تحریم برای سدی بود که خوردن آب آشامیدنی را تامین می‌کند. حتی ضد دارو و تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها بود. هیچ کس در غیراخلاقی و غیرانسانی بودن تحریم، تردید نکند؛ مخفی کردن ظلمِ ظالمان، کار شایسته‌ای نیست. اگر ظلمش را بیان کردیم،  کار بدی کردیم؟ باید ظلم ظالمان مخفی بماند؟

وی افزود: اما نکته دیگری هم هست و آن مدیریت تحریم است؛ ابعاد تحریم نان و آب مردم را فرامی‌گرفت اما دولت به خوبی این تحریم را مدیریت کرد و اگر بازهم بخواهند تحریم ظالمانه ادامه یابد، مدیریت خواهد کرد. دلیلش آن چیزی است که دولت در این دو سال عمل کرده است؛ دلیلش آن است که پرداختی مردم در بیمارستان به جای 37 درصد به 4.5 درصد تقلیل یافته است؛ 9 میلیون نفر به‌علاوه 200 هزار نفر بیمه درمانی شدند؛ 10 میلیون نفر از حاشیه نشین‌های شهرهای بزرگ تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند. 11 میلیون نفر تحت پوشش حمایت  کالایی قرار گرفتند. آمار فراوان است اما یک کلمه بگویم، این دولت بزرگترین سرمایه را برای منابع آبی کشور انجام داده است. این دولت در طول 4 سال و تا پایان چهار سال، حدود 10 میلیارد دلار برای تامین آب اختصاص داده است. پس دولت به خوبی تحریم را مدیریت کرده و خواهد کرد اما این معنایش آن نیست که ابعاد تحریم را ندانیم و ملت ما نداند و ظلمِ ظالم را بیان نکنیم و توضیح ندهیم. ما باید کار خلاف قانون قدرت‌های بزرگ را توضیح بدهیم اما ملت ما از این فشارها نمی‌هراسد و مسیر خود را برای  احقاق خود خود ادامه خواهد یافت.

***** پرسش و پاسخ:

در ادامه این نشست خبری، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در سوالی از رئیس‌جمهور پرسید که ایران همواره تاکید کرده که تنها توافقی را می پذیرد که توافق خوب باشد. ایران چقدر با این توافق فاصله دارد؟

حجت الاسلام روحانی نیز در پاسخ به این سوال گفت: همه تلاش ما بر این است که به یک توافقی برسیم که عزتمندانه و با تامین حقوق ملت بزرگ ایران باشد و با توجه به همه خطوط قرمزی که تعریف شده است. به نظر من چارچوب‌های کلی که مورد نظر جمهوری اسلامی ایران بوده، امروز مورد قبول 5+1 است. به  گزارش تسنیم. روحانی افزود: در جزئیات هنوز اختلاف نظرهای فراوانی داریم و باید همه این اختلاف‌نظرها حل شود. آنچه می‌توانم بگویم این است که ما در مذاکرات جدی هستیم و به هیچ عنوان دنبال تلف‌کردن وقت نیستیم.

وی افزود: خود را محصور در یک زمان خاص نمی‌بینیم و عجله هم نداریم اما در عین حال از همه‌ی فرصت و امکان‌مان برای دستیابی به توافق استفاده می‌کنیم. خواست ملت ایران برای ما بسیار مهم است؛ چارچوب‌هایی که از طرف نظام برای مذاکرات تعیین شده، همواره مورد توجه بوده است. مذاکره‌کننده‌ها به طور جدی این مسیر را دنبال می‌کنند. اگر طرف مقابل ما همین چارچوب را مراعات کند و به حقوق ملت ایران و منافع ملی ما احترام بگذارد و دنبال زیاده خواهی نباشد، توافق در دسترس است.

در ادامه، خبرنگار روزنامه ابتکار این سوال را از رئیس‌جمهور پرسید که با توجه به لغو گسترده کنسرت‌های موسیقی و به‌ویژه در هفته‌های اخیر که بازتاب‌های زیادی داشت اما متاسفانه ادامه دارد، نظر شما را راجع به این موضوع چیست؟

رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش گفت: ما در زمینه فرهنگی همانطور که از ابتدا اعلام کردیم، معتقدیم که امور فرهنگی حتی الامکان باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود. فضا را باید کاملا به گونه‌ای ترسیم کنیم که این فضا هم برای آنها که می‌خواهند از کالای فرهنگی استفاده کنند، بتوانند و هم آنها که می‌خواهند تولید کنند، بتوانند به خوبی تولید کنند.

روحانی اضافه کرد: از نظر ما، مرجع قانون است. وقتی دستگاهی به عنوان مرجع قانونی برای مجوز تعیین شده دخالت دیگران در این امور شایسته نیست و باید بگذاریم قانون عملیاتی و اجرایی شود. اینکه تصور می‌شود که این کار خوب است، یا بد است و آثارش مثبت است یا منفی است، همان اشکالی است که یک بار گفتم همه باید قانون را عمل کنیم و دنبال اجتهاد شخصی نباشیم.

"اجتهاد را بگذاریم برای حوزه های علمیه؛ هر دستگاهی که باید مجوز صادر کند، مجوزش مورد احترام باشد. این را هم یادمان باشد که وقتی در چارچوب‌ها، مجوزی برای یک کنسرت داده می‌شود و از مردم دعوت می‌شود و بلیط می‌خرند، اینگونه دخالت‌ها تضییع حقوق مردم است، قبل از اینکه تضییع حقوق اصحاب فرهنگ باشد."

وی خاطر نشان کرد: من امیدوارم که همه ما احساس کنیم که 24 خرداد ادامه دارد و همان مردمی که پای صندوق آمدند، همان مردم برای حمایت در اجرای راه و مسیری که انتخاب کرده‌اند در صحنه هستند. ما از این مشکلات عبور کنیم و با وحدت و انسجام و حضور مردم در صحنه از این مشکلات عبور خواهیم کرد. دولت خود را به حقوق مردم و اجرای قانون ملتزم می‌داند.

خبرنگار روزنامه ابتکار مجددا از رئیس‌جمهور پرسید که، این صحبت‌های شما ضمانت اجرایی دارد؟

رئیس‌جمهور نیز در پاسخ به این سوال گفت که، از نظر ما مجوز قانونی وقتی صادر می‌شود، لغو آن مجوز از طرف دستگاه‌هایی که قانونا حق ندارند لغو کنند، کاملا نادرست است. اگر هم موردی را قوه قضائیه می‌خواهد وارد عمل شود باید کاملا توجیه قانونی برای ورودش باشد.

در ادامه این نشست خبری، خبرنگار سی‌سی‌تی‌وی چین (CCTV) از رئیس‌جمهور سوال کرد که، ارزیابی شما از آینده مذاکرات چگونه است و چالش‌های پیش رو را در چه می‌بینید؟ مجموعا در زمینه لغو تحریم‌ها چه مقدار پیشرفت حاصل شده است؟ می‌دانیم لغو تحریم‌ها نگرانی اصلی ایران است، اگر توافق شود چقدر زمان می‌برد تا تمام تحریم‌ها لغو شود؟

روحانی هم در پاسخ اظهار داشت: اساس مذاکرات رو به پیش است. گرچه در برخی از مسائل هنوز اختلاف نظر وجود دارد. در زمینه تحریم، تحریم‌های اقتصادی و در اصل اینکه با اجرای توافق همه تحریم‌های اقتصادی برداشته خواهد شد و ملغی و کان لم یکن خواهد شد، تردیدی وجود ندارد. اما نسبت به همزمانی اقدامات ایران با این لغو که چگونه باشد، اختلاف‌نظرهایی هنوز وجود دارد که ما مُصر به همزمانی هستیم. یک اشکالی وجود دارد و آن اینکه طرف مقابل ما در برخی موارد بعد از رسیدن به چارچوب تفاهمی در جلسه‌ای، در جلسه بعدی دوباره برمی‌گردد به چانه زنی که این کار را عقب می اندازد و مذاکرات را طولانی تر می‌کند.  زمانی که پیش روی ماست، اگر طرف مقابل به چارچوب‌هایی که قبلا مورد تفاهم بوده، متعهد بماند و موارد جدیدی را وارد توافق نکند، می‌تواند حل و فصل شود و می‌توانیم به توافق برسیم.

به گزارش تسنیم، خبرنگار خبرگزاری مهر در این نشست خبری، از روحانی درباره عملکرد فرهنگی دولت همچون عفاف و حجاب و حضور بانوان در دانشگاه و برخی کنسرت ها و تئاتر ها و ... و انتقاد برخی مراجع و علما از این عملکرد پرسید، که رئیس‌جمهور در پاسخ گفت: دولت تعبیر خاصی درباره نیروی انتظامی ندارد و معتقد است که همه دستگاه‌ها باید در چارچوب قانون عمل کنند. فکر نمی‌کنم این جای اختلاف باشد، مخصوصا اینکه قانون جمهوری اسلامی ایران یا متخذ از متن شرع است یا لااقل مصوباتی است که با موازین شرعی مغایرت ندارد. قانون ما اسلامی است. در این زمینه اختلاف نظر نداریم.

"در زمینه سایر مسائل فرهنگی دولت موظف به اجرای قانون است. ضمن اینکه حقوق مردم هم باید حفظ شود. امام در زمینه مسائل فرهنگی یک بن بستی که قبلا فکر می شد را باز کردند. در آغاز انقلاب خیلی حرف‌ها بود؛ بعضی می‌گفتند که خانم‌ها در تظاهرات نباید شرکت کنند، چون وقتی شعار می‌دهند صدای نامحرم است و اشکال دارد. این بحث‌ها مطرح بود ولی امام در پاریس که بودند موضع گیری صریحی کردند؛ ما وقتی خانم‌ها می‌خواهند رای بدهند، خم می‌شویم و احترام می‌کنیم و می‌گوییم بیایید و حقوق شما در حوزه سیاسی و اجتماعی و فرصت برابر دارید ولی از انتخابات که می‌گذریم گویا رای و عقیده ما عوض می شود."

روحانی ادامه داد: همه خانم‌های جامعه ما اولا به دین‌شان و آیین‌شان و فرهنگ‌شان معتقدند و احترام می‌گذارند. به عفت و حجاب و چارچوب‌های قانونی احترام می‌گذارند. ما نباید تصور کنیم که می‌خواهیم اسلام را پیاده کنیم و خدایی ناکرده خانم‌ها می‌خواهند برعکس قوانین اسلام حرکت کنند. خانم ها در بسیاری از مسائل پیشتازند. در همه راهپیمایی ها و مراسمات می‌بینید؛ ما باید حق نشاط و شادی و زندگی اجتماعی در چارچوب موازین دینی و قانونی برای همه محترم بشماریم. در این زمینه فکر نمی‌کنم در کلیات، اختلاف نظری باشد ممکن است در مصادیق گاهی اختلاف نظر باشد که باید حل کرد.

خبرنگار خبرگزاری ایرنا از رئیس‌جمهور پرسید که، برخی می‌گویند که دولت همه امور کشور از جمله آب خوردن مردم را به رفع تحریم گره زده، پاسخ شما چیست؟

رئیس جمهور در پاسخ اظهار داشت: شما می‌دانید که در گذشته در یک دوره هشت ساله‌ای، 720 میلیارد دلار صرف واردات شد و کشور کاملا متکی به بیرون شد و همان هم علامت لازم برای تحریم داد. یعنی اگر اقتصاد مقاومتی بود و در جامعه ما به خودمان متکی بودیم و نه به دلار نفتی، این فشارها بر ما وارد نمی شد. این دولت همه برنامه‌هایش در شرایط تحریم، وضع و اجرا شده است. یعنی در زمانی که تحریم بوده ،توانسته تورم بالای 40 را به 15 برساند و در این شرایط توانسته کشور را از رشد منفی 6.8 به رشد مثبت برساند. سرمایه‌گذاری منفی را به سرمایه گذاری مثبت برساند. در همه زمینه‌ها، در زمینه صنعت، کشاورزی، دارای رشد مثبت در سال 93 هستیم.

روحانی گفت: در برخی زمینه ها مانند معدن رشد  خیلی بالاست و 10.8 هست. صنعت بالای 5 و بازرگانی، رشدمان بالای 3 است. در برخی زمینه ها مانند کشاورزی حرکت ما به پیش هست. در یک سال گذشته ما در واردات کشاورزی و محصولات غذایی بیش از 8 میلیارد دلار صرفه جویی کردیم. تولیدات داخلی ما در این زمینه بالا رفته است. پس این دولت در زمان تحریم با برنامه‌ریزی، معضلات را حل کرده اما این نکته باید یادمان باشد که تحریم هیچ‌گاه موفق نبوده است و به اهدافش نرسیده است.

وی خاطر نشان کرد: در ایران هم تحریم موفق نخواهد بود ولی موثر بوده است. بین این دو باید فاصله بیندازیم. تحریم می خواست ما را تسلیم کند ولی موفق نشد اما تحریم مشکلاتی را برای جامعه به‌وجود آورد. مسلما مدیریت بیشتر از تحریم لطمه زده ولی اینکه بگوییم تحریم تاثیر ندارد؛ در همه زندگی ما متاسفانه، چون غیرقانونی و ظالمانه و غیرانسانی است سایه افکنده. ما در محیط زیست نیاز به سرمایه گذاری بزرگ و برای آب نیاز به سرمایه گذاری بزرگ داریم. شما اگر این سرمایه گذاری‌ها را بخواهید از خارج وارد کنید، در شرایط تحریم می‌توانید؟ این معنایش این نیست که نمی‌توانیم زندگی کنیم. یک بحث، بحث ادامه حیات است.

رئیس جمهور تصریح کرد: کشور می‌خواهد به نیازمندی‌های ضروری برسد و اشکالی ندارد اما پیشرفت و توسعه و رقابت با دنیا، هیچ کشوری پشت درهای بسته به اقتصاد بزرگ و بازار بزرگ دست نمی‌یابد. این یک ظلم بزرگ است که می‌خواهند دروازه ما را ببندند. ما این ظلم را باید برداریم که همان تحریم است اما در عین حال دولت با شرایط تحریم، مدیریت کرده و توانسته بسیاری از مشکلات را حل کند و حل  خواهد کرد.

خبرنگار فایننشال تایمز نیز در ابتدای سوال خود، گفت که سال گذشته این موقع یکی از اعضای گروه خیلی کوچک خبرنگارهای رسانه‌های غربی‌ یعنی جیسون رضاییان اینجا بودند. آیا شخصا شما پیگیر پرونده ایشان هستید؟ وی سپس از رئیس جمهور پرسید که، می‌توانم مشخصا بپرسم که فکر می‌کنید فاصله‌ای که بین امضای توافق تا اجرای قرارداد خواهد بود چقدر است؟ شما چقدر می‌خواهید باشد و تحریم‌های بانکی به ما گفته می‌شود که حدودا 1 سال ممکن است طول بکشد که اجرایی شود. آیا شما اجازه بازدید از سایت‌های نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای را خواهید داد؟

روحانی در پاسخ گفت: سه، چهار سوال کردید (خنده)؛ من به عنوان رئیس جمهور که  مجری قانون اساسی هستم، نسبت به حقوق شهروندی همه ایرانی ها و یا کسی که حتی اگر تابعیت غیرایرانی برفرض داشته و در ایران زندگی می‌کند حساس هستم و دنبال می‌کنم. مواردی که به من اطلاع می رسد نسبت به حقوق افراد، آنها را دنبال می‌کنم. موردی که شما گفتید از کلیت آنچه وظیفه دولت است، مستثنی نیست.

وی خاطر نشان کرد: اما اینکه هم‌زمانی اجرای تعهدات ایران در توافق با رفع تحریم چگونه خواهد بود جای بحث وجود دارد. یک عددهایی شما گفتید که آنها حتما نادرست است. مثلا درباره رفع تحریم بانک. فکر کنم ماه و سال را اشتباه گفتید. آن زمانی که ما به توافق برسیم، هر روز و زمانی باشد تا اجرای توافق فاصله ای خواهد بود که چند ماهه است و جزو مواردی است که بحث می شود. ما دنبال آن هستیم که بعد از توافق بلافاصله در شورای امنیت قطعنامه صادر شود که آن توافق را در فصل 7 تایید کند و آن در همان قطعنامه شورای امنیت، همه قطعنامه های قبلی را در زمینه مسائل هسته‌ای لغو کند. این اولین گام مهمی است که بعد از توافق برداشته می‌شود. شاید بشود گفت که اولین تضمین اجرایی این توافق هست. منتهی بعد از آن اینکه تحریم‌ها چگونه لغو می‌شود داریم بحث می‌کنیم. زمان اعلام لغو و اجرای لغو دارد بحث می شود. تعهدات ایران زمانی طول می کشد که اجرا شود. ممکن است چند ماه طول بکشد. از زمانی که توافق امضا شود تا زمانی که همه تعهدات اجرایی و عملیاتی شود از سوی دو طرف، اینکه چقدر زمان ببرد محل بحث است اما چند ماهی حتما زمان می برد.

رئیس جمهور ادامه داد: پروتکل الحاقی چیزی نیست که مخصوص ایران باشد. یک تبلیغات غلط و نادرستی در خارج راه افتاده است؛ بسیاری از کشورهای دنیا هستند که پروتکل را اجرایی می‌کنند. 124 کشور دارند اجرا می کنند و عده دیگر هم قبول کردند. بنابراین پروتکل آن سال 2002 و 2003 که اول بحث پروتکل بود 80 کشور قبول کرده بودند در این چند سال شده است 124 کشور. معلوم است چیز بدی نیست که کشورها مرتب امضایش می‌کنند. این تعهدات بین المللی همواره 2 طرفه است. هرچه در این 124 کشور اجرا می شود در ایران هم اجرا خواهد شد. در پروتکل چیزی به عنوان بازرسی وجود ندارد. ما پروتکل را در 2003-4-5 داوطلبانه اجرا کردیم و می‌دانیم چگونه است، همان زمان هم بحثی در ایران سر گرفت که اگر اجرا شود، می‌آیند مسجد و خانه علما و مجلس را بازرسی می‌کنند. این حرف‌ها آن موقع هم بی اساس بود و الان هم اینجور حرف‌ها در بعضی رسانه‌ها زده می‌شود.

روحانی اضافه کرد: اما این نکته قطعی است که ایران نخواهد گذاشت که اسرار کشورش به بهانه اجرای پروتکل یا هر معاهده دیگری در دست دیگران قرار گیرد. نه تنها اسرار نظامی بلکه در باقی فناوری ها نمی گذاریم در دست کسی بیفتد. ما در زمینه کنوانسیون شیمیایی هم عضو هستیم و سالهاست در کشور اجرا می‌شود. آنجا هم نوعی دسترسی ها وجود دارد و آنجا هم اسرار کشور را حفظ کردیم و می‌کنیم. آنچه برای ایران مهم است، آن است که با اجرای این توافق و پروتکل ثابت کند به اینکه اتهامات بی اساسی که علیه ایران زده می شد که ایران دارد بمب هسته‌ای می سازد، یا در پی ساخت بمب هسته‌ای است، برای جهانیان روشن شود که بی اساس است و لذا آژانس هم در طول این مدت حدود از سال 2001 تا حالا که دارد در این کشور پادمان را اجرا می کند همواره تایید کرده که هیچ چیزی نیافته در ایران که به معنای انحراف ایران از مسیر صلح آمیز باشد.

خبرنگار دنیای اقتصاد هم درباره آمارهای رشد اقتصادی در دولت از رئیس جمهور سوال کرد که روحانی هم در پاسخ اظهار داشت: اگر اصل 44 درست عمل می‌شد، یک انقلاب واقعی در اقتصاد بود ولی متاسفانه به خوبی اجرا نشده و در برخی موارد قانون به درستی رعایت نشده است. همه جا مسئولان استان‌ها یکی از حرف‌هایشان این است که بسیاری از واگذاری‌ها درست و اصولی انجام نشده است. اساس این بود که مدیریت را در بخش اقتصاد به بخش خصوصی بدهیم ولی متاسفانه نهادهایی معروف به خصولتی در اصل 44 آمدند و نگذاشتند همه اهداف مورد نظر اجرا و عملی شود.

"تلاش دولت این است که اصل 44 به خوبی در چارچوب مقررات قانونی و بدون تخلف اجرا و عملی شود. اما آمار اقتصادی اعلامی توسط دولت، اولا دولت در این زمینه دخالتی ندارد. بانک مرکزی و مرکز آمار ایران مستقل است و ما دخالت و سفارشی نمی‌کنیم. طبق قانون، آمار مرکز آمار معیار خواهد بود ولی بانک مرکزی هم آمارهایی از گذشته داشته و الان هم دارد و هر دو آمار مورد توجه صاحب نظران معمولا قرار می‌گیرد. اما اثر این آمارها در زندگی مردم و بورس، مقداری متفاوت است."

به گزارش تسنیم، روحانی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم نرخ تورم کاهش یافته یعنی یک ماشینی که با سرعت 40 کیلومتر حرکت می‌کرده الان سرعت حرکتش 15 کیلومتر است، اظهار داشت: معنی‌اش ایستادن و دنده‌عقب رفتنش نیست. مردم می‌گویند اینکه می‌گویید تورم پایین آمده ارزان که نشده است؛ معنای کاهش نرخ رشد تورم به مفهوم ارزانی نیست. ماشینی که به سرعت به سمت دره می‌رفته، اولا رفته به سمت جاده درست تا ماشین اقتصاد ایران سرنگون نشود و ثانیاً سرعتش را کم کردیم. حتما ما باید به تورم یک رقمی برسیم. تورم صفر در دنیا نیست و اگر هم باشد خوب نیست. تورم یک نُرم خاصی دارد، سیاست دولت همچنان کاهش نرخ رشد تورم خواهد بود. اما اینکه اثر این حرکت‌های اقتصادی در همه‌ی بازارها از جمله بازار سرمایه سریع مشاهده شود، باید بگویم اولا دولت دخالت مستقیم در بازار سرمایه ندارد، ولی نظارت می‌کند که شفاف باشد و حبابی نباشد و حمایت هم می‌کنیم؛ ولی بازار سرمایه را باید بلند مدت نگاه کنیم نه کوتاه مدت. اساس بازار سرمایه به رونق اقتصادی وابسته است. در بلند مدت مسیر بازار سرمایه را مثبت می‌دانم.

وی تصریح کرد: امسال سال سختی برایمان است؛ درآمد نفت ما کاهش یافته و بنابراین مقداری سختی داریم. اما در عین حال مسیر را انشاءالله ادامه خواهیم داد.

خبرنگار روزنامه همشهری هم پرسید که، در میان قوانین معطل مانده، اجرای برخی قوانین به پول نیاز دارد اما برخی پول نمی‌خواهد و به تحریم هم ربطی ندارد.  یکی از آنها عبارت است از تخصیص یارانه تولید، قانون بهبود کسب و کار. سوم تاخیر در آزادسازی سهام عدالت مطابق قانون؛ چهارم معطل ماندن قانون دسترسی آزاد به اطلاعات. پنجم: اجرای قانون کد رهگیری کالا، و ششم: موارد متعددی از برنامه پنجم مانند  منع دولت در هزینه ورزش حرفه ای، چرا قوانینی که نیاز به پول هم ندارد اجرایی نمی شود.؟

روحانی در پاسخ گفت: وظیفه دولت اجرای قانون است ولی برخی قوانین در چارچوب امکانات یا برخی از موارد هزینه‌ای دولت که باید هزینه کند در چارچوب درآمدهاست. یعنی منوط به این است که درآمد لازم استحصال شود. قوانینی که مورد نظر هست، برخی مواردش مانند مسئله محیط کسب و کار را اتفاقا دولت اجرایی کرده است، قبلا مدتی معطل مانده بود. محیط کسب و کار یکی از افتخارات دولت این است که رتبه مان از 152 رسیدیم به 130 در این حوزه. ما از نظر مسئله کسب و کار 22 رتبه در واقع به سمت مثبت حرکت کردیم. در سهام عدالت، دولت دنبال تهیه لایحه است، البته یک سری مسائل و هماهنگی‌هایی نیاز است که باید انجام شود.

"ممکن است قانونی باشد که شما بگویید دولت اجرا کرده یا نکرده است. قانون برنامه 5 ساله سال آخرش است و هر موردی که قانون و مقررات و آئین نامه اجرایی خواسته آنها را اجرایی و عملیاتی کردیم. اساس کار این دولت این بوده که قوانین اجرا شود. حتی قوانینی که برای سال‌ها مانده بود. مثلا قانون خدمات جامع برای ایثارگران سال‌ها مانده بود و ما آن را اجرایی کردیم، هرچند برای دولت سخت و سنگین بود. در سال گذشته ما 1700 میلیارد تومان برای اجرای این قانون هزینه کردیم."

در ادامه این نشست خبری، خبرنگار خبرگزاری ایلنا پرسید: علی‌رغم وعده شما تغییر فضای امنیتی به سیاسی را در کشور مشاهده نکردیم. گروه‌های فشار در حال فعالیت هستند و کنسرت‌ها لغو می شوند. اخلالگران سخنرانی رئیس جمهور و یادگار امام را به هم می زنند. در مقابل اینها نه تنها با این افراد بی شناسنامه برخورد نشده بلکه فردی که هشت سال ریاست جمهوری کشور را به عهده داشته، ممنوع التصویر است. آیا تصمیم شورای امنیت ملی درباره ممنوع التصویری رئیس‌ دولت اصلاحات را تایید می‌کنید؟ دولتی که نمی‌تواند اخلال سخنرانی‌ها را کنترل کند، چه تضمینی می‌تواند درباره برگزاری انتخابات درست بدهد؟

رئیس جمهور در پاسخ اظهار داشت: مسائلی که ما در مسائل سیاسی و اجتماعی داریم، برخی از این مسائل یک روزه و یک شبه حل و فصل نمی‌شود. باید شرایط امروز را نسبت به 2 سال پیش در نظر بگیریم و ببینیم روند به سمت حل و فصل بوده یا معکوس بوده یا حرکتی نداشته است. همه تلاش‌مان این است که شرایط کشور را از شرایطی که قبلا مناسب نبود، برگردانیم به شرایط قانونی و مناسب در جامعه. نمی‌توانیم بگوییم در این 22 ماه تغییری حاصل نشده است؛ به هرحال در مسائل اجتماعی و فرهنگی انجمن های دانشجویی فعال هستند و حضور دارند. 16 آذر این دو سال را با قبل این دولت مقایسه کنید. خانه سینما افتتاح شده است. خانه احزاب فعال شده است، اینطور نیست که هیچ حرکتی نشده باشد. اما اینکه انتظار داشته باشیم که همه مسائل اجتماعی و فرهنگی در 22 ماه تمام شود، حتما تمام نمی‌شود. مشکلات را باید حل کنیم. منتهی مهم این است که نباید مایوس شویم. اگر 4-5 نفر حرکت غیرقانونی کردند باید اولا نصیحت و جذب کنیم و بگوییم به نفع کشور نیست. اساس 24 خرداد 92 این بود که مردم گفتند افراط و تفریط و خشونت نباشد و قانون حاکم باشد.

روحانی اضافه کرد: همه ما باید کمک کنیم و بدانیم که دولت هیچ کاری را، نه مسائل اجتماعی و فرهنگی فقط، بلکه اقتصادی و سیاست داخلی و خارجی، هیچ‌کاری را بدون حضور و حمایت مردم نمی‌تواند انجام بدهد. مردم همچنان باید در صحنه بمانند و از دولت حمایت کنند.

وی افزود: شورای امنیت ملی هیچ مصوبه ای در زمینه ممنوع التصویری کسی ندارد و اگر کسی چنین چیزی را به شورای امنیت ملی نسبت داده، خلاف کرده و باید طبق قانون مجازات شود.

خبرنگار شبکه خبر هم از روحانی سوال کرد که دو وعده کاملا محقق شده و دو وعده کمتر محقق شده خود را اگر نام بخواهید ببرید، چه وعده‌هایی را نام می‌برید؟

روحانی در پاسخ اظهار داشت: تمام تلاش ما این بوده که همه وعده‌ها را عملیاتی کنیم. در زمینه اقتصاد وعده دادیم شرایط را آرام کنیم، در این زمینه دولت تلاش خود را در طول 22 ماه گذشته انجام داده است. دلیلش همین آمار و ارقام است و آرامشی که در بازار می بینید. در زمینه سیاست خارجی وعده ما تعامل سازنده بوده و به نظر من به این وعده عمل کردیم. منتهی باید حافظه میان مدت‌مان را درست کنیم. یادمان نرود 2 سال پیش چه خبر بوده است. این همه جمع سرمایه‌دار از شرق و غرب می‌آید. روابط‌مان با همسایگان، به جز یکی دو همسایه بهتر شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه فرهنگی و اجتماعی هم وضع بهتر شده ولی به همه اهداف نرسیدیم، تأکید کرد: حتی ممکن است تا پایان 4 سال هم موفق نباشیم 100 درصد وعده ها را عملیاتی کنیم. اما به مردم می‌گوییم که همواره تلاش‌مان این بوده که آنچه وعده دادیم، عمل کنیم ولی یک نکته را باید مردم در ذهن‌شان باشد، بعضی امور کل حاکمیت باید دست به دست هم بدهد و دولت به تنهایی قادر نیست. باید مجلس و قوه قضائیه همه باید با هم اقدام کنیم و همه باید کمک کنیم. دولت به سهم خود به نظر من تلاش خودش را انجام داده است.

خبرنگار روسیاالیوم (RT) هم در سوالی گفت که، موضع ایران درباره طرح جدید آمریکا در عراق چیست؟

روحانی هم در پاسخ گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران  نسبت به مسائل منطقه تغییر نکرده و همان سیاستی است که بوده و ادامه دارد. ما در کشورهای منطقه تعهدمان این است که به کشورهای منطقه برای امنیت‌شان و ثبات‌شان کمک کنیم و اگر از ما درخواستی دارند، به آنها کمک کنیم مخصوصا در زمینه مبارزه با  تروریسم که آن را مهم می‌دانیم.

وی افزود: ما کاملا شرایط منطقه را پیش بینی می‌کردیم لذا 2 سال پیش در سازمان ملل پیشنهاد جهان عاری از خشونت و افراطی گری را مطرح کردیم. همان وقت هم به سازمان ملل گفتیم. خوشبختانه به آن ندا در مقام تصویب قطعنامه در مجمع عمومی پاسخ مثبت داده شد اما در مقام عمل آن مقدار که باید شاهد حضور سازمان‌های بین المللی و کشورها برای مقابله با تروریسم باشیم، نبودیم. ما در عراق و سوریه پایگاه و واحد نظامی نداریم. آنچه در عراق انجام می‌دهیم کار مستشاری است, همچنین در سوریه. هدف اصلی ما هم مبارزه با تروریزم و بازگشت ثبات به این کشورهاست. در سوریه دل‌مان می خواهد مشارکت عمومی مردم و دموکراسی بیش از پیش اجرایی و عملیاتی شود.

خبرنگار روزنامه آفتاب یزد پرسید: در بحث افزایش نرخ بنزین و حذف یارانه اقشار پردرآمد  انتظار بود خودتان بیایید و توضیح بدهید. در دولت سابق گفت‌وگوهای رودرروی تلویزیونی زیادی داشتیم ولی در این دولت خیر.

روحانی در پاسخ اظهار داشت: اصل اشکال شما وارد است. من به سهم خودم باید بیشتر حضور یابم و با مردم و رسانه ها صحبت کنم. این اشکال وارد است. چون مردم ما باید همه حرکت‌های دولت را به خوبی بدانند و قضاوت نهایی هم به عهده مردم است. البته در زمینه مسئله افزایش که شما گفتید در بنزین، من خیلی این واژه را نمی پسندم. چون در بنزین ما در واقع 2 نرخ داشتیم و ما تک نرخی کردیم. دلیلش هم روشن است؛ به نظر من مقامات دولتی برای مردم توضیح داده‌اند که ما طبق قانون مجلس امسال می‌بایست همه‌ی حامل‌های انرژی را به فوب خلیج فارس یا لااقل نزدیک آن می‌رساندیم ولی حتی الان خیلی فاصله داریم. آنها که تورم‌زا بود در زندگی مردم و تاثیر زیادی داشت خیلی مراعات کردیم. در زمینه گازوئیل می‌بینید که افزایش بسیار کم بوده همچنین در نفت سفید و گاز. در زمینه بنزین ما تک نرخی کردیم و عمدتا هم دلیلش فساد زیاد بود، بنزین دو نرخی ایجاد فساد می‌کرد. بنابراین اگر توضیح به اندازه کافی داده نشده، توضیحش روشن است. اولا می خواهم از مردم تشکر کنم که برخی از رسانه‌های خارجی یا حتی داخلی که دنبال یک فضایی بودند، مردم اعتنا نکردند و شرایط کشور و دولت را احساس کردند.

"شما می‌دانید که یارانه‌هایی که داریم پرداخت می‌کنیم بر مبنای همین قیمت‌های حامل‌های انرژی است. امسال به خاطر قیمت نفت در این زمینه کسری زیادی داریم. حدود 10 هزار میلیارد تومان کسری در سال داریم. این افزایش یا تک نرخی شدن حداکثر حدود 3 هزار میلیارد تومان می‌تواند جبران کند.به  گزارش تسنیم، روحانی افزود: ما متعهد ماندیم که یارانه‌ها را پرداخت کنیم و از آن طرف مجلس ما را موظف کرده که یارانه پردرآمدها را حذف کنیم. دنبال این هستیم که این قانون هم اجرایی شود. منتهی من خودم خیلی وسواس دارم در این زمینه که ضمن حذف یارانه پردرآمدها، مبادا یارانه افراد کم درآمد یا متوسط هم به اشتباه حذف شود. در این باره بسیار حساسیت دارم. به وزیر کار موکدا تاکید کردم که یارانه کسی را قطع کند که مطمئن باشد، همین ممکن است کمی زمان ببرد."

خبرنگار روزنامه قدس از روحانی پرسید: شما در اولین مصاحبه بعد از تحلیف فرمودید که معیار سنجش تورم برای ما جیب مردم است نه آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران. در مقابل این همه آمار، شما اشاره کردید که بخشی از یارانه بگیران حذف می شوند و بنزین تک نرخی شد. همچنین بحث افزایش قیمت نان مطرح است. آیا کماکان معیار شما جیب مردم است؟

وی در پاسخ گفت: من مقداری توضیح دادم که آنچه دولت و به عبارت بهتر مراکز رسمی اعلام می‌کنند، یک مبنایی دارند و یک سبدی دارند و بر مبنای آن محاسبه می‌کنند. ما خودمان هم روزانه قیمت اجناس را می‌گیرم. خودم حداقل هفته ای یکی دوبار قیمت اجناس در بازار را می‌گیرم. معیار باز هم جیب مردم است. در زمینه گرانی و ارزانی و زندگی معیار جیب مردم است اما آنها هم یک چارچوبی دارند برای اعلام برنامه‌هایشان.

رئیس جمهور با بیان اینکه بازار دچار یک آرامش و ثباتی است و آنطور که قیمت یک جنس امروز قیمتی باشد و فردا به شدت بالا برود، این را نمی‌بینیم، اظهار داشت: تغییرات آن چنان نیست البته وقتی 15 درصد تورم هست، یعنی جنسی که امروز می خرید نسبت به پارسال به طور متوسط 15 درصد قیمتش افزایش یافته است. تلاش دولت بر این است که زندگی مردم زندگی بهتری باشد. امسال حداقل نسبت به سال 93، 10 تا 13 میلیارد کسری بودجه خواهیم داشت. حدود 20 هزار میلیارد تومان نسبت به پولی که باید به خزانه ریخته شود کسری خواهیم داشت. ما بحث خروج از رکود را اعلام و آئین نامه ها را ابلاغ کردیم و لایحه را به مجلس دادیم.

روحانی اضافه کرد: مردم ما می‌دانند در سال گذشته 32 هزار میلیارد تومان هزینه عمرانی کردیم. سال قبلش 21 هزار میلیارد تومان بوده است ولی سال 91 حدود 12-13 هزار میلیارد تومان بوده است. این نشان می دهد دولت دارد برای زندگی و رفاه مردم کار می‌کند. حضور مردم در زمینه های اقتصادی نسبت به  گذشته پرنشاط‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا آماری صنعت معدن تجارت فرستاده بود که در این 22 ماه 8 هزار واحد صنعتی نیمه تمام تکمیل شده است که حرکت بسیار خوبی است. آمارها نشان می‌دهد که دولت تلاش می‌کند، اما مشکل بزرگتر وجود دارد و آن مسئله اشتغال است که یک مشکل عمده در این کشور است. تا نتوانیم رونق اقتصادی ایجاد کنیم و نتوانیم سرمایه جذب کنیم، این همه جوان ما از پسر و دختر نمی توانند اشتغال یابند. آمار و ارقام سال گذشته ایجاد اشتغال بالایی بود. 550 هزار اشتغال را وزارت کار آمار داد. ولی از آن طرف چقدر اشتغال کم شده است. وقتی می‌آییم سر اشتغال خالص، آمار ما مناسب نیست. اینکه می‌گویم جامعه ما امروز باید آرام باشد و افراطی گری را کنار بگذاریم و سرمایه خارجی جذب شود و همه کمک کنیم، یک بحثش همین اشتغال است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یک جمله من به پاسخ قبلی اضافه کنم، آمریکایی‌ها در این یک‌سال اخیر طرح‌های مختلفی را ادعا کردند که در عراق انجام می‌دهند. ادعای تشکیل ائتلاف و بمباران هوایی و خرج هزینه‌های زیاد روزانه و ... را اعلام کردند. ولی واقعیت این است که ادعاها تاکنون توخالی بوده است. در عراق آنچه که جلوی تروریزم را تا امروز گرفته و نگذاشته دامنه ترک‌تازی‌هایشان را بیشتر کنند، ملت عراق و ارتش عراق و دولت عراق بوده و ایران هم به سهم خود کمک کرده است. اثری از کشورهایی نمی‌بینیم که ائتلاف درست کردند. اخیرا ادعای پایگاه می‌کنند. اینها ادعاهایی است که با واقعیت بسیار فاصله دارد. کشورهای منطقه، سوریه و یمن و عراق و ... باید روی پای خود بایستند و ما هم در حد توان خودمان، برای زندگی و مواد غذایی‌شان و مبارزه با تروریزم هر کمکی بتوانیم می‌کنیم.

خبرنگار تلویزیون العراقیه نیز از روحانی پرسید: عراق، ایران را به عنوان شریک اساسی خود می‌داند و در جنگ علیه تروریزم همانطور که گفتید، ایران کمک‌های مشورتی به کشور عراق ارائه می‌دهد. سوال من این است که در راستای تعهدات جامعه بین‌الملل برای کمک رسانی به مردم عراق، با توجه به اجلاس پاریس و تاکید کشورها بر این امر، آیا توقع نقش بیشتر ایران خواهیم بود؟ آیا شاهد پایان داعش در آینده نزدیک خواهیم بود؟

روحانی در پاسخ به این پرسش گفت: ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی برای کمک به دولت عراق بیش از گذشته آماده است. ایران و عراق دو کشوری هستند که از نظر فرهنگی و تاریخی و دینی و مذهبی در طول قرن‌ها در کنار هم بودند. وظیفه خود می‌دانیم که از عراق و دولتش در برابر تروریست‌ها دفاع کنیم. در صورت نیاز و تقاضای دولت عراق، این حمایت‌ها را بیشتر می‌کنیم. گروه‌های تروریستی در نهایت و بی‌تردید شکست می‌خورند ولی در عین حال برای برای مردم و زندگی شان و تمدن منطقه، مشکل آفرین هستند. همه باید تلاش کنیم هرچه سریعتر گروه‌های تروریستی را منهدم کنیم. موضوع تروریسم می‌تواند معضلی برای کل منطقه و جهان باشد. تعاون و همکاری برای مبارزه با تروریزم وظیفه انسانی است.

خبرنگار روزنامه لس آنجلس تایمز نیز پرسید: شما فرمودید ادعای توخالی آمریکا در سال گذشته بوده است. آیا شما دلواپس نیستید که حتی پس از امضای توافق کسانی در آمریکا و ایران کارهایی کنند که اجرای توافق به دست‌انداز بیفتد و حوادث عراق و سوریه اصطکاک ایران و آمریکا را بیشتر کند و قرارداد روی همان کاغذ بماند؟ سرگی ریابکوف (مسئول تیم هسته‌ای روسیه در مذاکرات هسته‌ای) گفته که به نحو نگران کننده‌ای نوشتن توافق نامه به طور کاهنده‌ای به پیش می‌رود. ایشان نگرانند. شما دلواپس هستید؟ همکار خانواده کوچک ما گرفتار است، شما این را در دیپلماسی خود بگنجانید.

رئیس جمهور در پاسخ اظهار داشت: من دلواپس نیستم، همیشه امیدوارم. بله هر احتمالی وجود دارد. ما علام الغیوب نیستیم که آینده را ببینیم و قدرت مطلقه هم نیستیم که بتوانیم همه مشکلات عالم را حل کنیم. ما توافق را به صورت محدودتر و زمان کوتاه تری (ژنو) عمل کردیم و آنجا هم می‌خواستند در دو طرف عده‌ای این را به هم بزنند. برخی کشورها هم فکر می‌کنند که اگر توافق شکل بگیرد، ایران قدرتش در منطقه بیشتر می‌شود و آنها دچار مشکل می شوند. البته اشتباه می‌کنند، ما نمی‌خواهیم در منطقه تجاوز و مداخله کنیم و این توافق به ضرر هیچ کس نیست.

"ممکن است مشکلاتی پیش روی ما قرار بگیرد ولی اگر توافق امضا شود یعنی همه دولت‌های امضاکننده  متعهد هستند و باید اجرایی کنند. به‌خصوص اینکه در شورای امنیت هم مهر تایید بخورد. همیشه در زندگی ما در اجرای اهداف ما ممکن است مشکلاتی پیش بیاید که باید برایش راه حل پیدا کنیم. آنها که می‌خواهند توافق را به هم بزنند، اگر آثار خوبش را بعد از اجرا ببینند در کار خود  تجدید نظر می کنند."

خبرنگار روزنامه ایران نیز در ادامه این نشست خبری از روحانی پرسید: از ابتدای دولت، شاهد تخریب‌های گسترده علیه دولت بودیم و شما همواره هشدار داده‌اید. آیا شما به مردم نشان دادید چه کسی نقد می‌کند و چه کسی تخریب؟ با توجه به نزدیک شدن به توافق هسته‌ای بازهم شاهد تخریب‌ها خواهیم بود؟

روحانی در پاسخ گفت: در یک توافق وقتی به قدم‌های آخر می‌رسیم کار بسیار سخت می‌شود. همین که قبل از شما گفتند در سوالشان  که برخی کشورها اظهارنگرانی کردند که حرکت برای توافق نهایی و متن نهایی کند شده است، مقداری از آن می‌تواند طبیعی باشد و مقداری هم مربوط به این می‌تواند باشد که خیلی‌ها پشت پرده تلاش می‌کنند که توافقی حاصل نشود. ما باید همه توان‌مان را به کار بگیریم که به هدف نهایی برسیم. معیار برای ما در این مسائل خواست ملت است. ملت ما خواهان توافق عزتمندانه است. مقام معظم رهبری هم توافق در چارچوب خط قرمزها را تایید کرده اند.

وی افزود: اینکه عده‌ای تحت عنوان نقد دنبال تخریب هستند، متاسفانه وجود دارد. مردم باید خودشان به خوبی این را قضاوت کنند که عده ای پشت پرده نقد موضع نگیرند و با لباس نقد به تخریب نپردازند. تفاوت نقد و تخریب روشن است. نقد باید مشفقانه و دلسوزانه و برای اصلاح و بهتر شدن باشد. تخریب به دروغ متوسل می شود، به تهمت متوسل می شود، به حرف‌های ناصحیح متوسل می شود. گاهی به ادبیاتی متوسل می شود که با اخلاق و فرهنگ ایرانی و اسلامی ما اساساً سازگار نیست. ما باید تخریب‌گران را اولا به نقد دعوت کنیم به جای تخریب. عکس العمل مردم ما بهترین راه است. مردم ما اگر در برابر تخریب عکس العمل درست نشان دهند تخریب گر را مایوس می‌کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت: وقتی تخریب‌گر ببینند مسیرش نتیجه ندارد، ادامه نخواهد داد. البته دولت هم وظیفه روشنگری دارد. تشویش اذهان عمومی و حرفهای غیرواقعی زدن کار نادرستی است ولی نقد مشفقانه ضروری و بسیار خوب است. اگر دولت اجازه نقد ندهد، یعنی دولت مستبدی است یا خود را بی‌عیب و نقص می‌دانیم در حالی که این گونه نیست و یا اینکه دنبال کار استبدادی باید باشد که درباره این دولت این هم نادرست است. مردم با عکس العمل خود و دولت با توضیحات خود، باید جلوی تخریب‌ها را بگیرد.

خبرنگار تلویزیون المیادین در ادامه این نشست خبری پرسید: طرح‌های تجزیه در حال حاضر بسیاری از کشورهای منطقه و به‌خصوص سوریه و عراق را تهدید می‌کند. شما از لحاظ نظری مخالف این طرح‌ها هستید ولی عملا چه کاری برای جلوگیری از تجزیه کشورهای منطقه می‌کنید. آیا می توانیم حق داشته باشیم از تهران متوقع باشیم که ابتکار عملی داشته باشد و سران کشورهای محوری ایران و ترکیه و عربستان را برای حل و فصل عاقلانه بحران‌های کنونی گرد هم آورد؟ یا اینکه این کشورها دیگر قادر نیستند مشکلات‌شان را خودشان حل کنند؟

روحانی نیز در پاسخ گفت: تغییر جغرافیای سیاسی منطقه به ضرر همه خواهد بود و ما باید وحدت و انسجام کشورهای منطقه را به سهم خودمان حراست و حفاظت کنیم. هرگونه جدایی و تجزیه مساوی است با ادامه درگیری‌ها و با یک جنگ داخلی جدید در آن کشور؛ چه سوریه، چه عراق و چه کشور دیگر. ما در این زمینه باید دو کار کنیم، یکی همان که شما اشاره کردید. باید با کشورهای دیگر منطقه گفت‌وگو و افکار را نزدیک کنیم، به‌خصوص کشورهای همسایه. سازمان‌های بین‌المللی باید در این زمینه فعال شوند. فعالیت سیاسی و منطقه‌ای و بین‌المللی باید افزایش یابد. نکته دوم قدرت حکومت مرکزی است که هر چه تضعیف شود، این خطر بیشتر تهدید می‌کند. باید ما قدرت مرکزی را در عراق و سوریه تقویت کنیم.

وی ادامه داد: اخیرا مشاهده کردیم، برخی مجامع در آمریکا بحث تجزیه عراق را به زبانی مطرح کردند که نشان می‌دهد برخی قدرت‌ها دنبال این توطئه در راستای منافع خودشان هستند، حال آنکه این بسیار برای رشد و ثبات و امنیت منطقه خطرناک است. جمهوری اسلامی ایران همه تلاشش را برای جلوگیری از تجزیه به کار خواهد گرفت.

خبرنگار خبرگزاری برنا نیز به عنوان آخرین سوال، از رئیس جمهور پرسید: بودجه دولت برای مسکن جوانان چه زمانی عملیاتی خواهد شد؟

روحانی هم در پاسخ گفت: ما برای کل مسئله مسکن، خانه اولی‌‌ها، اقداماتی را در نظر داریم. در مسکن اقداماتی قبلا انجام شده که برای این دولت مشکلاتش باقی ماند. صدها هزار خانه به عنوان مسکن مهر باقی ماند که باید تکمیل شود. در مناطقی این مسکن‌ها ساخته شده بودند که اصلا مناسب نبود. اسمش مسکن بود، ولی مسکن نبود. یعنی سکونتی را ایجاد نمی‌کرد و مردم نمی‌توانستند آنجا سکون و آرامشی پیدا کنند.

وی افزود: دولت در این زمینه بار بزرگی بر دوشش افتاده است. ما در این دولت حدود 425 هزار واحد مسکن مهر را با وجود مشکلات تکمیل کردیم. خیلی مشکلات بزرگی داشتیم و البته ناچاریم این را ادامه بدهیم و خواهیم داد. اخیرا طرحی برای مسکن در نظر گرفته شد که اعلام شد، برای اعطای وام که البته این  چند ماهی و شاید یکسالی طول می‌کشد که عملیاتی شود ولی حتما در زمینه مسکن تاثیر دارد. بودجه‌ای هم در وزارت ورزش و جوانان مد نظر گرفته شده که تاکنون بیش از 300 میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است. غیر از طرح‌هایی که دولت تاکنون در این زمینه اعلام کرده، طرح های دیگری تا پایان سال یا اوایل سال آینده خواهیم داشت که اعلام می‌کنیم.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: از همه اصحاب رسانه و خبرنگاران عزیز داخلی و خارجی تشکر می کنم. می خواهم وعده بدهم که بسیاری از آمار و ارقام ریز را که در این مصاحبه مطرح نکردم به دلیل اینکه به سالگرد دولت نزدیک هستیم و هم دو ساله شدن دولت، در پایان مرداد یا اوایل شهریور، انشاءالله مصاحبه دیگری خواهم داشت که خودم و همکارانم راجع به فعالیت‌های دولت در این دو سال، اطلاعات را به عرض مردم خواهیم رساند.

نظرات بینندگان