کد خبر: ۷۲۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۵ تير ۱۳۹۴
پنج شنبه ها با شهدا:

بلاتکلیفی ساماندهی گلزار شهدای سپیدان و سکوت مسئولین + تصاویر

باید در ساماندهی گلزار شهدا، حفظ قاب‌ های آلومینیومی، مرمت سنگ قبور، حفظ لوازم و یادگارهای شهدا بر سر مزار مطهرشان به عنوان قسمتی از تاریخ ماندگار ایثار و شهادت لحاظ شود.
به گزارش سرویس قطعه شهدای شیرازه، حدود 13 سال از اجرای طرح ساماندهی گلزار شهدا در کشور می گذرد، اما در سال 86 وقتی قرار شد این طرح در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) تهران اجرا شود با واکنش شدید خانواده شهدا روبرو شد و نهایتا دیوان عدالت اداری با صدور حکمی اعلام کرد هر گونه دست زدن به قبور شهدا بدون رضایت خانواده شهدا خلاف موازین شرع و قانون است. از آن زمان تاکنون مبنای ساماندهی و مرمت گلزار شهدا با رضایت خانواده های آنها صورت می گیرد.

حجت الاسلام شهیدی رئیس کل بنیاد شهید کشور در اوایل امسال گفت: بنیاد شهید ساماندهی 50 هزار گلزار شهدای باقی مانده در کشور را در سال 94 انجام می دهد.

از همین رو، مدتی است ساماندهی و مرمت قبور شهدای شهرستان سپیدان در حال اجراست اما برخی خانواده های شهدا نسبت به شیوه کار و نوع معماری و نوع چینش تصاویر و محل قرار گرفتن آنها معترضند. این موضوع سبب شده است تا سنگ های قبور شهدا که برای مرمت، کنده شده بودند، در همان محل رها شده و وضعیت بسیار اسفناکی را بوجود آورده است.

طبق سیاست های بنیاد شهید، باید در ساماندهی گلزار شهدا، حفظ قاب‌ های آلومینیومی، مرمت سنگ قبور، حفظ لوازم و یادگارهای شهدا بر سر مزار مطهرشان به عنوان قسمتی از تاریخ ماندگار ایثار و شهادت لحاظ شود.

همچنین طبق ابلاغ زریبافان مدیر سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران در این موضوع، بیش از پیش به امر بهسازی و مرمت مزار مطهر شهدا به جای یکسان سازی با رعایت اصل رضایتمندی خانواده معظم شهدا تأکید می‌شود. در جهت تکریم و رضایت‌مندی جامعه هدف، سنگ‌مزارهای قدیمی تنها باید با رضایت کتبی خانواده‌ها تعویض شوند و بعد از تعویض نیز در مکان مناسب در محل گلزار یا موزه شهدا نصب شود. برای حفظ تابلوها و قابهای آلومینومی و مرمت آنها که در کنار مزار شهدا وجود دارد به دلیل دلبستگی خانواده‌های این عزیزان به این موضوع توجه شود.

اما آن طور که از تصاویر زیر پیداست، آنچه در موضوع مرمت قبور شهدای شهرستان سپیدان اتفاق افتاده است هیچ نسبتی با قوانین و سیاست های بنیاد شهید ندارد و شایسته است تا مسئولین امر، زودتر دغدغه های خانواده های شهدا را زودتر برطرف کنند.

ساماندهی گلزار شهدا

ساماندهی گلزار شهدا

ساماندهی گلزار شهدا

ساماندهی گلزار شهدا
نظرات بینندگان