کد خبر: ۷۳۵۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۴

حمایت های شگفت انگیز دولت از کشاورزان فارس؛ بادمجان هایی که خوراک گاوها می شود!

کسی بادمجان های ما را حتی مفتی هم نمی خرد که مجبور نشویم جلوی گاو و گوسفند بریزیم.
به گزارش شیرازه به نقل از فسایی، وارد روستای خیرآباد فسا می شوم، ماشین های نیسان با بار بادمجان، در حال خروج از روستا هستند، فکر می کنم برای توزیع به میدان میوه می برند.

 کمی جلوتر که می روم به یکی از زمین های کشاورزی می رسم، تعدادی گاو و گوسفند را مشاهده می بینم که در حال خوردن بادمجان اند! و تعدادی کارگر بادمجان را چیده و جلوی آن ها می ریزند!

با یکی از کشاورزانی که در زمین مشغول کار است،  سر صحبت را باز می کنم. وی پس از معرفی خود،علت این کار را برای ما توضیح می دهد: محمد حسین بنایی 51 ساله ساکن خیرآباد با 30 سال سابقه کار کشاورزی. وی با چهره ای درهم روزگار ناخوش خود را این چنین معرفی می کند:  با چشم خود می بینید کسی بادمجان های ما را حتی مفتی هم  نمی خرد که مجبور نشویم جلوی گاو و گوسفند بریزیم.

بنایی یکی از این علت ها را مدیریت بد جهاد کشاورزی و عدم نظارت بر کار کشت محصولات می داند و می گوید: در منطقه ششده و قره بلاغ 600 هکتار بادمجان کاشت شده که توسط چند تاجر به امارات صادر می شود. اکثر کشاورزان روستای ما و روستاهای اطراف جهت عملگی به آن منطقه می روند و آنهایی که ماندند این است روزگارشان.

 از او پرسیدم میدان میوه و تره بار فسا، بادمجان ها را از شما نمی خرد، می گوید: چرا به ما می گویند کیلویی 40 تومان با این قیمت ارزش ندارد که کارگر گرفته و برداشت کنیم بعد به میدان ببریم. به گاو و گوسفند بدهیم بهتر از این است که ضرر بدهیم.

 کشاورز دیگری که در آن نزدیکی است می گوید: ماشینی با بار بادمجان را به اهواز فرستادم کرایه آن 1200000 تومان شد فقط 200000 تومان فروش کرد یعنی یک میلیون تومان ضرر کردیم. چه کسی پاسخگو است!؟

 او ادامه می دهد: کار ما مشکلات زیادی دارد؛ از مشکل نبود آب گرفته تا خرید سم و مراحل کاشت داشت و برداشت.

او می گوید: سم، لیتری 50  تا 100هزارتومان هزینه دارد. کود اوره کیسه ای 50000 تومان، پلاستیک طاقه ای 300000 تومان هزینه دارد.  کشاورز بدبخت از کجا بیاورد؟

 کشاورز دیگری که خود را صفایی معرفی می کند، علت دیگر ضرر این کشاورزان را عدم صادرات به عراق اعلام و می گوید: با بسته شدن مرز عراق و افزایش بی رویه کشت، به میزان تولید مصرف داخلی نداریم و آخرش هم اینطور خوراک گوسفندان می شود!

وی در مورد خرید بادمجان توسط  کارخانه این طور گفت:  کارخانه به ما گفته جنس درجه دو و درجه سه می خواهد و قیمتی که کارخانه به ما می گوید ارزش برداشت ندارد.

 او هم حسابی از عدم نظارت جهادکشاورزی انتقاد می کند: در این چند سال ما مسئولین جهاد را یکی دو بار فقط دیدیم در مسجد محل می آمدند یک شام می خوردند کمی هم  نصیحت می کردند ومی رفتند به یکی از آنها گفتم بیایید لااقل تا سر مزرعه برویم تا ببینید چه وضعی داریم گفت: شرمنده  ماموریتمان در همین حد است و رفتند!

او ادامه می دهد: مردم  روستای ما درآمدشان از راه کشاورزی است، دامداری که نداریم بدون تعارف کشاورزان اینجا نهایت سوادشان سیکل است، اگر مسئولی بالای سرشان بود توجیه شان می کرد فلان محصول با فلان مقدار بکارید  به این روز نمی افتادیم. کشاورزان این جا با قرض  محصولاتشان را برداشت می کنند. ما کارمان همین است اگر شغل دیگری سراغ دارید بگویید ما برویم.

صفایی می گوید:  جهاد کشاورزی می تواند لااقل با کارخانه دار صحبت کند و برای ما بازاری پیدا کند ولی افسوس .....

ستوده پیرمردی 80 ساله که در گوشه ای از زمینش نشسته را می بینیم از او راجع به زمینش که یک گله گوسفند در آن مشغول چرا هستند می پرسم. با آه و ناله می گوید: بادمجان در میدان قیمت مصوب شده ای ندارد و هر چه دلشان بخواهد می خرند. کسی هم نظارت بر قیمت ها ندارد. 

وی گلایه شدیدی بر نحوه طرح آبیاری قطره ای دارد و می گوید: آبیاری تحت فشار را به شرکت ها واگذار کرده اند و با هر قیمتی دلشان خواست می فروشند بدون هیچ نظارتی.

این پیرمرد 80 ساله با گلایه از دوران دولت مشهور به سازندگی می گوید: بدون آینده نگری و برنامه به هر کسی که رسیدند مجوز حفر چاه آب دادند، حالا اینطور سرمان آمد که دیگر چاه ها خشک شده اند و حتی آب خوردن هم درست پیدا نمی شود.

برای بازگشت با راننده وانتی که قصد دارد مقداری بادمجانی را برای گاو و گوسفند به گاوداری ببرد همسفر می شوم.












نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان فسا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴
0
جوابیه مدی یتر جهاد کشاورزی شهرستان فسا در پاسخ به مشکلات تولید محصول بادمجان
ضمن تشکر وسپاس و قدردانی از عوامل محترم سایت سلام فسایی در انتقال مسائل و مشکلات بخش کشاورزی و عرض سلام و ادب و احترام و خسته نباشید خدمت کشاورزان پرتلاش و خستگی نا پذیر شهرستان فسا به استحضار میرساند حد اکثر سعی و تلاش مجموعه همکاران عزیز جهادی این است که با ارتباط صمیمی با کشاورزان به صورت حضوری و با بر گزاری کلا سهای آموزشی و ترویجی در سطح روستاها بتوانند متناسب با سیاستهای اقتصاد مقاومتی ، مسائل فنی و علمی روز و سیاستها و برنامه های سازمان جهاد کشاورزی در اجرای تولیدات محصولات کشاورزی متناسب با نیاز داخلی را به کشاورزان انتقال داده تا با بهره وری حد اکثری از عوامل تولید وبا کمترین هزینه و بیشترین تولید و در آمد را در واحد سطح را داشته باشند. هر ساله توسط کارشناسان اداره طرح و برنامه مدیریت با همکا ری کارشناسان مراکز خدمات با تهیه آمار و اطلاعات سطح زیر کشت ، میزان تولید و قیمت تمام شده انواع
محصولات زراعی و باغی مشخص و به معاونت محترم طرح وبرنامه و اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان انتقال می یابد و تصمیمات و سیاست گذاری های لازم برای تعیین سطح زیر کشت انواع محصولات زراعی ( نوع ومیزان سطح زیر کشت و میزان تولید) متناسب با شرایط اقلیمی بر اساس سیاست های تنظیم بازار برای کشت محصول سال بعد تعیین و طی برنامه ای توسط کارشناسان مدیریت و مراکز خدمات به کشاورزان ابلاغ می گردد. در صورتی که کشاورزان عزیز به توصیه های فنی و مدیریتی کارشناسان توجه داشته باشند و اقدام به کشت محصولاتی که در برنامه های اقتصاد مقاومتی است بپردازند مورد حمایت قرار خواهند گرفت . متاسفانه هر ساله تعدادی از دلالان بدون توجه به برنامه های ابلاغی از سوی مدیریت جهاد کشاورزی و بدون توجه به اهمیت
منابع آبهای زیر زمینی اقدام به اجاره زمینهای حاصلخیز از کشاورزان و اقدام به کشت وتولید مصولات سبزی و صیفی (بادمجان) می نمایند که شاهد مشکلات تولید انبوه اینگونه از محصولات می باشیم . لذا به کشاورزان عزیز توصیه می کنیم قبل از هر گونه تصمیم گیری جهت کشت محصولات سبزی و صیفی با کارشناسان جهاد کشاورزی مشورت و براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی اقدام به تولید محصولات سبزی و صیفی نمایند. ضمن اینکه تولید محصولات سبزی و صیفی به دلیل محدودیت منابع آبهای زیر زمینی در فضای باز، اقتصادی نمی باشد و توصیه این است که اینگونه محصولات به صورت چهار فصل در محیط گلخانه به صورت کنترل شده تولید گردد. چرا که میزان مصرف آب مجازی برای تولید هر کیلو بادمجان در محیط باز 180 لیتر می باشد که تولید این محصول با این
مقدار آب غیر منطقی است و با این مقدار آب می توان در محیط گلخانه بین پنج تا ده برابر محصول تولید کرد. در آینده نه چندان دور با نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های کشاورزی و تعیین آب مصرفی برای تولید انواع محصولات زراعی ، از کشت هر گونه محصول سبزی وصیفی در محیط باز جلو گیری خواهد شد وبه صورت ویژه تولید کنندگان کشت محصولات سبزی و صیفی در محیط گلخانه با سطحی مشخص و کنترل شده مورد حمایت قرار خواهد گرفت. در خصوص تامین کودهای شیمیایی اوره هر کیسه 50 کیلو گرمی به مبلغ 35000 تومان به مقدار مورد نیاز تامین و از طریق شرکت های تعاونی روستایی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و
هیچگونه محدودیتی نخواهیم داشت.فروش سموم شیمیایی علف کش و دفع آفات به صورت آزاد از طریق شرکتهای تعاونی تولید و روستایی و فروشندگی های مجاز می باشد و کشاورزان می توانند بر اساس توصیه های فنی کارشناسان در بخش دولتی و خصوصی مجاز به خرید و استفاده در مزارع باشند. علی رغم همه کمی و کاستی ها و اطلاع رسانی کامل توسط مجموعه کارشناسان به کشاورزان در خصوص متناسب سازی سطح زیر کشت محصولات صیفی با توجه به رسالتی که این نهاد مقدس بر عهده دارد این مدیریت از طریق مبادی مختلف ( سازمان تعاونی روستایی ، اداره تنظیم بازار ،اتحادیه صادر کنندگان محصولات کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی ) به جد پی گیری های لازم در خصوص خرید وحمل محصول بادمجان را به عمل خواهد آورد.
در ادامه علیزاده کارشناس ومسئول واحد زراعت بر اساس برنامه ابلاغی از سوی سازمان جهاد کشاورزی فارس به منظور رعایت سطح زیر کشت و کنترل میزان تولید و تنظیم بازار محصولات ، اقدام به تنظیم برنامه اقتصاد مقاومتی محصولات صیفی ( هندوانه ، گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز) نموده است که ضمن اطلاع رسانی در قالب اطلاعیه ترویجی ، کارگاه های علمی و آموزشی ، به صورت حضوری ورودررو در محل مزرعه به کشاورزان عزیز اطلاع رسانی شده است واز طریق فرم سهمیه سطح زیر کشت و میزان تولیدبه کشاورزان اعلام شده است و به پیوست نیز می باشد. با وجود اینکه بادمجان جزو برنامه
اقتصاد مقاومتی نبوده است ، اطلاع رسانی همانند محصولات فوق الذکر به کشاورزان انجام شده است که متاسفانه برخی از کشاورزان و واسطه گران در تولید محصولات غیر استراتژیک ، هما هنگی های لازم در خصوص سطح زیر کشت ، نوع ورقم محصول با مدیریت جهاد کشاورزی نداشته و عمدتا به صورت سلیقه ای و به تبع درآمد محصول سال قبل اقدام به کشت می نمایند که در این خصوص هر ساله مشکلات موجود در رابطه با این نوع محصولات انعکاس داده می شود. وی ادامه داد : کلیه جلسات و کارگاه های آموزشی در رابطه با کاشت ، داشت و برداشت انواع محصولات سبزی وصیفی و شتوی در زمان مناسب در سطح روستاها
اعم از مساجد ، نماز خانه ها و ... برگزار می شود و پذیرایی از مدعوین توسط جهاد کشاورزی انجام می شود و کشاورزان هیچ گونه همکاری در این خصوص نداشته وندارند. وی تصریح کرد : در رابطه با نرخ گذاری خارج از تضمین محصول بادمجان ، جهاد کشاورزی هیچ گونه تعهدی ندارد و نرخ گذاری بر اساس عرضه وتقاضا انجام می گردد.در ادامه شیروانی دوست ، رئیس اداره فنی و زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان
فسا اظهار داشت : شرکت های مجری آبیاری تحت فشار مجوز فعالیت خود را از معاونت آب وخاک و امور زیر بنایی وزارت جهاد کشاورزی اخذ می نمایند که این مجوز از طریق سازمان جهاد فارس به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها اعلام می گردد. وی ادامه داد : اجرای آبیاری تحت فشار در اراضی با سطح زیر کشت بیش از پنج هکتار ، طبق دستور العمل حتما بایستی توسط شرکت های مجری دارای مجوز اجرا شده و واگذاری کار به غیر از این شرکت ها خلاف قانون می باشد، ولی کشاورزان در انتخاب شرکت مجری طرح ،مختار می باشند و تعداد این شرکتها در استان 61 شرکت و درشهرستان فسا چهار
شرکت می باشدکه لیست شرکت ها از طریق مراکز خدمات در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. وی در ادامه افزود : در خصوص نظارت بر قیمت ها علاوه بر انجمن صنفی شرکت های آب استان فارس ، قیمت ها توسط دستگاه نظارت که دفتر مطالعات خلیج فارس می باشد نیز کنترل خواهد شد. و در صورتیکه کشاورزی به نرخ لوازم اعتراضی داشته باشد از طریق مدیریت شهرستان قابل پی گیری و در صورت تخلف، مجوزشرکت باطل می گردد.
در ادامه موسوی رئیس اداره آموزش وترویج مدیریت گفت: در زمینه الگوی کشت و ایجاد زمینه اشتغال زایی یک کارگاه آموزشی با موضوع معرفی گیاهان دارویی به عنوان کشت قابل جایگزین محصولات جالیزی و با حضور 40 نفر از کشاورزان
روستای خیرآباد و به منظور مرتفع ساختن مشکل بازرگانی کشاورزان در روستای خیرآباد تشکیل شده است .وی اعلام نمود درزمینه اشتغال زایی در سال جاری در روستای خیر آباد تا کنون چندین جلسه توجیهی موافقت زنان روستایی جهت تاسیس صندوق انجام شده است که در حال حاضر صندوق با مشارکت 53 نفر از زنان روستای خیرآباد و با اعتبار دوازده میلیون ریال تاسیس و مشغول به فعالیت می باشد.
در انتها نصری زاده مسئول جهاد کشاورزی بخش مرکزی با بیان اینکه تاکنون 130 هکتار ازمزارع خیراباد مجهز به سیستم آبیاری نوین شده اند ،اعلام نمود آقای سعید صفایی جزو بهره برداران در روستای خیر اباد نمی باشد.