کد خبر: ۷۳۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز: هزینه های سکونت در حاشیه شهر شیراز افزایش یابد

طالبان گفت: آنچه امروز باید مورد توجه ویژه مدیریت شهری باشد مقابله با شکل گیری سکونتگاه های غیر رسمی جدید در پیرامون شهر شیراز است.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: موج جدید حاشیه نشینی مهار شود تا با سونامی مشکلات مدیریت شهری مواجه نشویم.

محمودرضا طالبان در صد و نهمین جلسه شورای شهر شیراز اظهار کرد: معضل حاشیه‌نشینی در واقع حاصل مسایلی اساسی نظیر مهاجرت از روستاها به شهر در اثر خشکسالی و یا کمبود خدمات در روستاها، الحاق روستاهای پیرامونی به محدوده شهرها و عدم نظارت جدی مدیریت شهری بر ساخت و ساز پیرامونی در حریم شهرها است.

وی با بیان اینکه کلانشهر شیراز طی دو دهه اخیر با معضل مهاجرت دست به گریبان بوده است، مهمترین عامل تشدید کننده آن را بروز خشکسالی‌ها عنوان و تصریح کرد: مهاجرت باعث به وجود آمدن مسایل دیگری از جمله ساخت و سازهای غیر مقاوم، عدم برخورداری از خدمات، عدم رعایت قوانین شهروندی، بروز آسیب های اجتماعی و زیست محیطی، استقرار سکونت گاه ها در حاشیه اقتصادی شهر و مسایلی از این دست خواهد شد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه در حال حاضر مجموعه مدیریت شهری در شیراز با جدیت بسیار اجرای طرح های توانمند سازی سکونتگاه های غیر رسمی واقع در محدوده شهر را بر عهده دارد، گفت: این طرح ها در اواخر دهه 80 تهیه و طی 6 سال گذشته اجرا شده است. در طرح توانمند سازی و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی شهر شیراز تعداد 10 محله هدف دارای اولویت مداخله تعیین گردید که حدود 900 هکتار از مساحت شهر را شامل می شد.

طالبان ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده و سند ملی توانمند سازی بحث ارتقاء جایگاه اجتماعی اقتصادی کالبدی فرهنگی محلات حاشیه مد نظر بوده که به نظر می رسد با توجه به فعالیت های صورت گرفته می توان امیدوار بود که پس از سپری شدن دوره 10 ساله طرح ها شاهد افزایش کیفیت زندگی و خدمات در محلات هدف باشیم اما آنچه امروز باید مورد توجه ویژه مدیریت شهری باشد مقابله با شکل گیری سکونتگاه های غیر رسمی جدید در پیرامون شهر شیراز است.

وی اظهار کرد: چنین به نظر می رسد که با توجه به ادامه خشکسالی های گسترده در سطح استان و بیکاری طیف وسیع تری از کشاورزان، توزیع نامتناسب خدمات در پهنه استان و سهولت اسکان در حاشیه کلانشهر شیراز در آینده‌ای بسیار نزدیک شاهد سونامی مشکلات مدیریت شهری ناشی موج جدید حاشیه نشینی باشیم و تنها راه مقابله با آن اجرای قوانین و مقررات مربوط به کنترل ساخت و سازهای غیر مجاز است که تنها و تنها در گرو اهتمام ویژه فرمانداری، شهرداری دو دستگاه قضایی است تا با تخریب ساخت وسازهای بدون مجوز و بدون کنترل، مانع گسترش اینگونه سکونتگاه ها و به تبع آن حاشیه نشینی شود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به مشکلات عدیده به‌وجود آمده در سکونتگاه های غیررسمی و محدوده های حاشیه نشین، برنامه ریزی و تعیین سیاست های مناسب مالی و منطقه ای را ضروری دانست و افزود: در واقع باید با استفاده از ابزار و رویکردهای برنامه ریزی شهری و منطقه ای و با پیش بینی روند آتی، اقدام به برنامه‌ریزی های بنیادی در جهت مقابله با آن و معکوس کردن روند مهاجرت نمود.

طالبان برضرورت تدوین راهکارهای مقابله و کنترل رشد حاشیه نشینی تاکید و خاطرنشان کرد: در این میان آمادگی مواجهه با تغییرات اقلیمی و به تبع آنها خشکسالی در مقیاس ملی باید مورد توجه قرار بگیرد اما در خصوص بهره مندی متوازن ساکنان استان از خدمات زیربنایی و روبنایی شهری و روستایی می توان با اتخاذ رویکرد آمایش سرزمین به این مهم نایل شد.

وی محدودیت ها و امکانات پیش روی مهاجران جهت سکونت در حاشیه کلانشهر شیراز را مسئله‌ای قابل تامل توصیف و تصریح کرد: لازم است با اتخاذ تدابیر لازم هزینه های سکونت چه مادی و چه معنوی در این پهنه ها افزایش یابد تا مهاجران در زمان انتخاب بین گزینه های سکونت به راحتی نتوانند حاشیه ها و روستاهای اطراف شیراز را به عنوان مکانی جهت سکونت انتخاب کنند که اگر چنین شود قطعا ًکلان شهر شیراز درآینده نزدیک دچار بحران های عدیده ای خواهد کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز در بخش پایانی سخنان خود چهار راهکار اساسی برای جلوگیری از سکونت مهاجران در حاشیه شهر ارائه داد و گفت: وضع و اصلاح قوانین کنترل ساخت و ساز غیر مجاز در محدوده حریم و پیرامون کلانشهر شیراز و برخورد جدی با مقوله خلاف سازی ها؛ برنامه ریزی و تهیه طرح آمایش استان فارس با هدف توزیع خدمات بصورت متوازن در پهنه استان؛ افزایش هزینه شهروندی و زندگی در شهر از طریق وضع عوارض و مالیات های ویژه برای مهاجران یا سکونت در پهنه های خاص؛ تقویت عملیات توانمند سازی ساکنان سکونتگاه های غیر رسمی شناخته شده شهر شیراز با مشارکت کلیه ارگان ها و نهادهای مدیریت شهری از جمله راهکارهای جلوگیری از رشد حاشیه‌نشینی در شهرها است.

نظرات بینندگان