کد خبر: ۷۳۸۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
رئیس دانشگاه شیراز:

با دانشگاه های آمریکا تفاهم نامه تحقیقاتی امضا می کنیم/ دانشگاه درحال فراهم کردن زمینه فعالیت‌های انتخاباتی تشکل‌ها است

به دلیل رفتارهای سلیقگی روابط عمومی دانشگاه در مراسم تجلیل از خبرنگاران، اکثر خبرنگاران به حالت اعتراض جلسه را ترک کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، رئیس دانشگاه شیراز وظیفه اصلی و ذاتی دانشگاه را تولید علم و نظریه‌پردازی عنوان و اظهار کرد: دانشگاه کانون نظریه پردازی است و اگر دانشجویان و اساتید شور و نشاط نداشته باشند در تولید علم موفق نخواهیم بود زیرا تولید فکر و اندیشه مستلزم داشتن آزادی بیان و اندیشه است.

مجید ارشادلنگرودی در نشست خبری با بیان اینکه انگیزه و توان بالای دانشجویان می تواند در ایجاد شور و نشاط علمی، فرهنگی، هنری و سیاسی در دانشگاه موثر باشد، گفت: اگر ما برنامه های قانونمند و مجوزهایی که دانشگاه برای تشکل‌های مختلف دانشجویان صادر می کند را حذف کنیم و مسئولین در سطوح مختلف از دانشگاه حمایت نکنند این یک تهدیدی برای دانشجویان است و دلسرد می شوند و وقتی شور و نشاط نداشته باشند، نمی‌توانند وظیفه اصلی تولید علم را به انجام برسانند.

وی با تاکید بر اینکه باید بر اساس قانون عمل کنیم، گفت: وظیفه مدیریت دانشگاه این است که زمینه لازم را برای فعالیت های قانونمند تشکل‌ها فراهم کند و ما نباید به صرف اینکه عده اندکی یک برنامه را مورد تهدید قرار می‌دهند، آنرا لغو کنیم زیرا این اقدام باعث عبور دانشجویان از قانونمندی می‌شود.

رئیس دانشگاه شیراز با اذعان به اینکه مدیریت دانشگاه درحال فراهم کردن زمینه فعالیت‌های تشکل‌ها است، تصریح کرد: انتخابات را در پیش داریم و فضای لازم برای گرم کردن انتخابات حضور دانشجویان است که امیدواریم با مجوزهای قانونی که می گیرند بتوانند به فعالیت های ارزشمند خود در صحنه های اجتماعی ادامه دهند.

سایر کشورها حقانیت کشور ما در بحث هسته‌ای را پذیرفته‌اند

ارشاد لنگرودی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موفقیتی که در بحث مذاکرات هسته‌ای کسب کردیم نتیجه اتکا به خرد جمعی و استفاده از منطق گفتگو بود که دستاوردهای خوبی داشت و در این مذاکرات گفت‌وگومحوری بر ستیزه‌جویی غلبه کرد و ما با اتکا به خرد و منطق توانستیم دنیا را قانع کنیم و با افکار عمومی تعامل داشته باشیم.

وی مدعی شد: نمی‌توان گفت که تمام مردم دنیا هیچی نمی‌فهمند و تنها ما هر چه می‌گوییم صحیح است زیرا این شیوه تعامل با دنیا نیست بلکه باید مردمان جهان را با استدلال قانع کنیم همانطور که حضرت رسول(ص) در زمان خود مردم را با استفاده از مبانی فکری و اندیشه‌ای قانع و راضی کردند که حق چیست و اکنون مردم سایر کشورها حقانیت کشورما را پذیرفته اند.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه درخصوص ارتباط با مجامع بین المللی سهمیه خاصی را برای فرصت مطالعاتی اساتید و شرکت در کنفرانس‌های بین المللی درنظر گرفته ایم، گفت: ده همایش در عرصه ملی و بین المللی طی دو سال گذشته در دانشگاه شیراز برگزار شده که به تبادل فکر و اندیشه کمک کرده است.

ارشاد لنگرودی با اعتقاد به اینکه اگر می خواهیم در این دنیا زندگی کنیم باید با جهانیان تعامل داشته باشیم، گفت: معتقد هستیم علم، زبان عمومی دنیاست و اگر ما تعاملات علمی داشته باشیم مسائل فرهنگی هم قابل حل خواهد بود چراکه ما گاهی تفاوت های فرهنگی را درک نمی کنیم و به هم پرخاش می کنیم.

مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه شیراز راه‌اندازی شد

وی در ادامه ضمن اشاره به راه‌اندازی سایت جدید دانشگاه شیراز اعلام کرد: یکی از فعالیت‌های دانشگاه شیراز ایجاد شرایطی برای تعامل و فعالیت در عرصه بین‌المللی است و راه‌اندازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان از جمله آن فعالیت‌ها است و معتقدیم خدماتی که به دانشجویان غیرفارسی زبان می دهیم باعث می‌شود آنان به اینجا احساس تعلق خاطر کنند.

در ادامه رئیس دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: لازمه توانمند کردن جامعه داشتن آگاهی است و در راستای افزایش علم و آگاهی جامعه هر دو نهاد دانشگاه و رسانه رسالت‌های مشترکی دارند.

ارشاد لنگرودی داشتن مسئولیت را یک امانت دانست و با بیان اینکه اصلاح امور جامعه از اقدام رسانه‌ها در راستای اصلاح عملکرد مسئولان به‌عنوان امین مردم نشأت می‌گیرد، افزود: در بحث اهمیت حرفه خبرنگاری نخستین نکته کسب اطلاعات دقیق و قابل‌ اطمینان و انتقال درست آن به مردم است که ماحصل آن رشد و شکوفایی کشور است.

وی با بیان اینکه امنیت، استقلال و اقتدار کشور در گرو توسعه علمی است و دانشگاه‌ها در این زمینه رسالت دارند، اضافه کرد: خبرنگاری و خبررسانی از بعد دیگری نیز اهمیت دارد و آن اینکه پرهیز از سلیقه شخصی و احترام به خرد جمعی از طریق آن‌ها نهادینه می‌شود.

احترام به خرد جمعی جزو سیاست‌های مدیریت دانشگاه شیراز است

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه اتخاذ تصمیم با اتکا به سلیقه شخصی تبعات بسیاری برای کشور داشته است، تصریح کرد: احترام به خرد جمعی روالی بوده که در دو سال اخیر در دانشگاه شیراز پیگیری شده و وزارت علوم دولت تدبیر و امید با راه‌اندازی و تقویت شوراهای پژوهشی، شوراهای آموزشی و دانشجویی در استفاده از خرد عمومی تلاش کرده است.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه در تعداد مقالات هیئت علمی در سال ۲۰۱۴ نسبت به ۲۰۱۳ رشد 33/ 1 درصدی داشته‌ایم و در حوزه های مهندسی و علوم پایه رتبه های خوبی به دست آورده‌ایم، گفت: دانشگاه شیراز از نظر ارجاع به مقالات محققین این دانشگاه رتبه سوم کشور را داراست. همچنین در دارا بودن یک درصد دانشمندان برتر دنیا با استناد به مقالات آن‌ها در رتبه سوم قرار گرفته است.

ارشاد لنگرودی بدون اشاره به ایستادگی دانشمندان کشور در مقابل تحریم ها و تبدیل تحریم ها به فرصت، گفت: در زمان تحریم ها ما با محدودیت حضور اساتید دانشگاه در سمینارهای بین‌المللی روبرو شدیم که باعث ‌شد از دستاوردهای روز دنیا کنار بمانیم.

به گفته وی، مشکل دیگر در دوره تحریم، عدم تامین نیازمندی‌های دانشگاه در بحث تحقیقات، تجهیز آزمایشگاه‌ها، عدم دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی و مواد آزمایشگاهی بود.

ارشادلنگرودی همچنین اظهار کرد: 70 انجمن علمی دانشجویی و هفت تشکل سیاسی داریم که فعالیت گسترده دارند، ضمن آن‌که 14 کانون فرهنگی، هنری و اجتماعی بر اساس سلایق دانشجویان شکل‌ گرفته و در مباحث فرهنگی، محیط‌زیست، مذهبی و غیره فعال هستند.

مقام ارشد دانشگاه شیراز ادامه داد: حدود 180 نشریه دانشگاهی زیر نظر معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه منتشر می‌شوند و دانشگاه شیراز رتبه دوم کشور در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی را دارد.

به گفته وی، 4 هزار و 500 دانشجو سال گذشته از دانشگاه شیراز فارغ‌التحصیل و رشته هایی مانند روانشناسی بالینی در مقطع دکترا راه‌اندازی شد.

ارشاد لنگرودی اعلام کرد: فارغ التحصیلان دانشگاه شیراز در کنکور کارشناسی ارشد 6 نفر رتبه یک، 20 نفر رتبه تک رقمی و 60 نفر رتبه زیر 20 را کسب کرده اند و دانشجویان این دانشگاه در المپیادهای مختلف برگزیده شده‌اند.

رشد تدوین مقالات علمی و چاپ آن در نشریات معتبر بین‌المللی، کسب رتبه سوم توسط دانشگاه شیراز از نظر ارجاع مقالات، رتبه سوم از نظر تعداد دانشمندان برتر دنیا و انتشار 6 ژورنال «آی اس آی» که چهار مورد از آن در نمایه بین‌المللی قرار خواهد گرفت، از دیگر مواردی بود که رئیس دانشگاه شیراز در شمار فعالیت‌های انجام‌شده به آن اشاره کرد.

رئیس دانشگاه شیراز بدون ارائه آماری دقیق، روند قراردادهای پژوهشی برون دانشگاهی دانشگاه شیراز را دارای رشد خوبی ارزیابی کرد.

با دانشگاه‌هایی از آمریکا و اروپا تفاهم‌نامه همکاری امضا می‌شود

وی با بیان اینکه دانشگاه شیراز شش تفاهم نامه همکاری با دانشگاه های بلژیک، اسپانیا، ایتالیا، رومانی، عراق و ترکیه را در دست اجرا دارد، گفت: مقدمات انعقاد تفاهم نامه همکاری دانشگاه شیراز با دانشگاه های آمریکا با هدف ایجاد ارتباطات علمی و تحقیقاتی دو جانبه در حال انجام است و مرحله نخست این تفاهم نامه با دانشگاه های آمریکا مبتنی بر تحقیقات خواهد بود و در ادامه مواردی همچون تبادل دانشجو و استاد و تعامل در سایر حوزه ها را نیز می تواند در برگیرد.

ارشاد لنگرودی به اقدامات دانشگاه شیراز برای بهبود فضا و غذای دانشگاه اشاره و بیان کرد: امسال اقداماتی برای نوسازی و تجهیز خوابگاه‌ ها و افزایش کیفیت غذای دانشجویان در حال انجام است.

در طرح موضوعات علمی مناسبات سیاسی کمرنگ است

سیده زهره عظیمی فر، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه شیراز هم در این نشست خبری گفت: وقتی مسائل و موضوعات علمی مطرح می‌شود، مناسبات سیاسی کمرنگ می شود و دلمان می خواهد در حوزه کار اصحاب رسانه نیز این سیاست ها کمرنگ شود و آنچه که در حوزه های علمی وجود دارد را همانگونه که هست، آزادمنشانه و بدون جهت‌گیری سیاسی در اختیار جامعه قرار دهند.

وی خسرو مقدسی را به عنوان معاون روابط عمومی این دانشگاه معرفی و بر تقویت همکاری های مشترک دانشگاه و رسانه ها در مسیر خدمت به جامعه تاکید کرد.

اجازه دهید خبرنگاران در جایگاه شایسته خود قرار گیرند

در این جلسه همچنین عسلی، مدیرمسئول روزنامه عصر مردم ضمن انتقاد از نوع ارتباط دانشجویان و اساتید با اصحاب رسانه گفت: اجازه دهید خبرنگاران در جایگاه شایسته خود قرار گیرند و کار خود را انجام دهند و ارتباط بین رسانه و دانشگاه چندان مستمر باشد که مردم از چشم و گوش و قلم خبرنگار مسائل خود را پیگیری کند و حسن اعتماد بین مراکز علمی و اداری برقرار شود تا مردم در سبد خانواده خود روزنامه هم داشته باشند.

تبعیض در تجلیل از خبرنگاران

بنابراین گزارش نشست خبری امروز که در آن کلیپی از فعالیت‌های خبرنگاران حوزه دانشگاه به نمایش درآمد با حاشیه های جالب توجهی نیز همراه بود.

رئیس دانشگاه شیراز در حالی از تبعات بد اتخاذ تصمیم با اتکا به سلیقه شخصی در گذشته انتقاد می‌کرد و بر پرهیز از سلیقه شخصی و احترام به خرد جمعی تاکید دارد که به دلیل رفتارهای سلیقگی و سوال برانگیز روابط عمومی دانشگاه در مراسم تجلیل از خبرنگاران این حوزه، اکثر خبرنگاران به حالت اعتراض جلسه را ترک کرده و اعتراض خود را با رئیس دانشگاه در میان گذاشتند.

مدیر رو ابط عمومی دانشگاه شیراز هم که طی سخنرانی خود در جلسه آرزو می‌کرد در برخورد رسانه و دانشگاه مناسبات سیاسی کمرنگ شود در خصوص تبعیض موجود در تجلیل از خبرنگاران و تقدیر از تعداد انگشت شماری از رسانه‌های خاص، در حالی که کارت دعوت به نام همه حاضرین به دفاتر رسانه‌ها ارسال شده بود، ملاک انتخاب افراد را ارزیابی عملکرد افراد اعلام کرد.

به گفته مسئول روابط عمومی معیار تقدیر از خبرنگاران، میزان فعالیت و مراجعه خبرنگاران برای دریافت اخبار حوزه دانشگاه بوده است اما با نگاه به آرشیو برخی رسانه ها و روزنامه ها و رصد آن‌ها مشخص خواهد شد که ملاک انتخاب چه بوده است و حال این سوال مطرح می‌شود کسی که در مجموعه تحت مدیریت خود نتواند معضل تصمیم براساس سلیقه شخصی را کنترل کند، چطور انتظار دارد در کل کشور این معضل کنترل شود؟!

از حاشیه‌های بسیار نادر و عجیب این نشست خبری که بیش از دو ساعت طول کشید همین بس که در این مراسم، فرصت برای سرود و کلیپ و سخنرانی مهمان مدعو آن هم از روابط عمومی بانک مرکزی با موضوع رسانه و دانشگاه! که مهمان پروازی بیشتر به مباحث کلیشه‌ای پرداخت، بود اما هیچ فرصتی برای پرسش و پاسخ خبرنگاران که مثلا این جلسه برای تجلیل از آنان تدارک دیده شده بود، پیش بینی نشده بود.

امتناع از پاسخ به پرسش درباره حضور در دادگاه مربوط به علی مطهری

متذکر می‌شود ارشاد لنگرودی از پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره نخستین جلسه قضایی رسیدگی به اتهامات مهاجمان حمله به علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی که روز گذشته (13 مردادماه جاری) در پشت درهای بسته و با حضور وی و مسئولین مربوطه در شیراز برگزار شد، خودداری کرد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
BELARUS
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
0
سلام
اي کاش اين آقاي دکتر ارشاد به چيزي که مي گفت اعتقاد داشت. عملکرد يک سال و اندي ايشان نشان مي دهد که فرد خود رأي است اما متظاهر به تبعيت از خرد جمعي. براي ايشان فقط اصلاح طلب قابل احترام است و لاغير.