کد خبر: ۷۴۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس:

وجود ۲۶ هزار چاه غیرمجاز در فارس نشان دهنده سهل انگاری مسئولین است

رحمانیان گفت: باید نسبت به جایگاه مدیری که به پیشگیری از وقوع جرم معتقد نیست تردید داشت.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس گفت: اقدامات پیشگیری باید به موقع انجام شود و اگر امروز در حومه و اطراف شیراز و در جاهایی مانند قلات و خالدآباد صد‌ها هزار هکتار از اراضی مورد تصرف قرار می‌گیرد ناشی از آن است که اقدامات پیشگیرانه، به موقع انجام نشده است.

احمد رحمانیان در کارگاه علمی و کاربردی مدیریت پیشگیری از جرائم مرتبط با اراضی در جمع کار‌شناسان شهرداری شیراز با تاکید بر ضرورت امر پیشگیری از وقوع جرائم مربوط به اراضی و تصرف آن‌ها گفت: عدم پیشگیری به موقع از جرم ما را مجبور می‌کند بودجه و هزینه زیادی را صرف کنیم.

به گفته وی، پیشگیری و شناسایی به موقع وقوع جرم و اقدامات بازدارنده برای حذف جرم از جمله تدابیری است که آثار جرم را به حداقل می‌رساند.

رحمانیان تصریح کرد: یکی از ارکان پیشگیری، شناسایی است که باید مرتبط با جرم و به موقع باشد چرا که پیشگیری و پیش بینی وقوع جرم یک فرآیند علمی دارد که فرد بدون دانش نمی‌تواند با پیش فرض‌های خودش نتیجه بگیرد.

وی با بیان اینکه برنامه پیشگیری باید محور باشد و بدانیم از کجا باید شروع کرد و به کجا باید رسید، ابراز داشت: جلوگیری از پیشگیری جرم حائز اهمیت است و تنها یک دستگاه نمی‌تواند در حوزه پیشگیری فعالیت داشته باشد و نیاز است بین دستگاه‌های مختلف هماهنگی بین بخشی موثر و مبتنی بر یک فرآیند علمی شکل بگیرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس اظهار کرد: در پیشگیری از جرم باید نگاه همه جانبه داشت چرا که ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و سیاسی خاص خود را دارد و باید مشارکت مردم و سازمان‌های مردم نهاد را لحاظ کرد و با توجه به محدویت‌های سازمان‌های دولتی از ظرفیت‌های مردمی بهره برد.

رحمانیان ضمن تاکید بر اینکه برنامه‌های پیشگیرانه باید اثر بخش باشد، افزود: کار‌شناسان و مدیران دستگاه‌ها باید هم دانش و هم اعتقاد به امر پیشگیری داشته باشند و هیچ مدیری نباید فکر کند فعالیت در حوزه پیشگیری در حیطه فعالیت سازمانی وی نیست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس بیان کرد: باید نسبت به جایگاه مدیری که به پیشگیری معتقد نیست تردید داشت و بدون شک فعالیت‌های چنین مدیری در آینده هزینه بردار خواهد بود.

رحمانیان اظهار کرد: دست اندازی‌هایی که در قالب تصرف یا ساختمان سازی به اراضی ملی انجام می‌شود دارای دو منشأ است یکی آنکه دستگاه مرتبط با اراضی به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کنند و دوم آنکه در بعضی از دستگاه‌های اقتصادی ضعف نظارتی وجود دارد.

وی تصریح کرد: اینکه بعضی از دستگاه‌ها به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کنند نیز به آن دلیل است که یا از وظایف قانونی خود اطلاع ندارند یا اینکه قانون را می‌شناسند ولی خود را مقید به اجرای آن نمی‌دانند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس عنوان کرد: وجود ۲۶ هزار چاه غیرمجاز در استان فارس که با بحران خشکسالی مواجه است به دلیل عملکرد ضعیف و سهل انگاری دستگاه‌های جلوگیری کننده از این تخلف بوده است.

رحمانیان گسترش ادبیات و فرهنگ پیشگیری از وقوع جرایم مرتبط با زمین، ایجاد وحدت رویه بین دستگاه‌های متولی زمین در استان و تهیه پیش‌نویس جلوگیری از تصرف اراضی با همفکری سایر افراد را از جمله اهداف برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پیشگیری از جرائم مرتبط با اراضی ذکر کرد.

نظرات بینندگان