کد خبر: ۷۴۵۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۷ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
رئیس مجلس شورای اسلامی در شیراز:

هیچ گونه تحریم تسلیحاتی را رعایت نمی کنیم/ دسترسی مردم به حرم آسان شود/ با رفتارهای روزمره نمی‌توان کشور را به توسعه پایدار رساند

رئیس مجلس شورای اسلامی، فروکش کردن آب در این استان را نگران‌کننده توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، رئیس مجلس شورای اسلامی تصمیم‌گیری نظام برای ادامه جدی مذاکرات هسته‌ای در مقطع فعلی را صحیح ارزیابی و اظهار کرد: البته اختلاف نظرهایی در این زمینه وجود دارد که در مجلس شورای اسلامی کمیسیون ویژه‌ای برای این موضوع تشکیل شده است تا مذاکرات را مورد بررسی دقیق قرار دهد.

علی لاریجانی در جلسه شوری اداری استان فارس که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، دو نوع بررسی را برای مذاکرات هسته‌ای برشمرد و گفت: یک نوع بررسی این است که در این سند و توافق‌نامه بگردیم و اگر نقطه ضعفی وجود دارد آن را درشت کرده و نگرانی در جامعه ایجاد کنیم که اگر در حد کار تحقیقی صورت گیرد، اشکالی ندارد اما حاصل چندانی ندارد و نگاه دیگر آن است که در مقام اجرا، مسئولان به خطوط قرمز نظام توجه داشته باشند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که طور دیگری هم می‌توان به این موضوع نگاه کرد و از این سند بهره‌ای برای پیشرفت کشور و رفع نگرانی‌ها استفاده کرد، تصریح کرد: مسئله هسته‌ای این‌گونه نبود که مذاکرات ظرف یکی دو هفته صورت گرفته تا ما غافلگیر شویم اما این مذاکرات دو سال در این دولت و بیش از یک سال در دولت قبل پیگیری شد بنابراین ما از سر درک درست و یک استراتژی روشن مذاکرات را دنبال و تدوین کردیم و روی بندهای مختلف و سناریوهای آن بحث کردیم تا اینکه چگونه حرکت شود و آن چهارچوب‌های مورد نظر که منافع کشور را تأمین می‌کند، سامان یابد.

وی اظهار کرد: تلاش‌های خوبی برای حفظ منافع کشور شده اما ممکن است در برخی قسمت‌ها صد در صد نباشد که خیلی بعید هم نیست که در یک مذاکرات سخت چند جانبه چنین چیزی رخ دهد؛ اما چرا ما این راه انتخاب کردیم؟ یکی از دغدغه‌های آبادانی ما، مشکل بیکاری و سرمایه‌گذاری است که این یک وجه کار است در حالی که ما نمی‌توانیم برای پیشرفت یک وجهی کار کنیم و باید به تمام وجوه آن توجه کنیم زیرا این حرکت، قوام‌دار خواهد بود.

لاریجانی با اعتقاد بر اینکه ما آن چیزهایی که از مذاکرات می‌خواستیم رخ داد، گفت: البته در این زمینه حواشی وجود دارد که باید توجه بیشتری کنیم زیرا از نظر حقوقی شکستن تحریم‌ها بسیار مهم بود و این حسن نبود که در تحریم باشیم.

رئیس قوه مقننه عنوان کرد: قطعنامه شورای امنیت ملی فضای بین‌المللی را برای معامله با ایران پرریسک می‌کند که این پرده برداشته شد و گام خوبی بود و فضای بین‌المللی ساده‌تری برای کار ایران فراهم کرد زیرا معمولاً سرمایه‌گذاران از فضای پرالتهاب فرار می‌کنند و امنیت پایدار می‌خواهند که ساده کردن فضای بین‌المللی، دستاورد کمی نیست.

وی خاطرنشان کرد: اینکه اسرائیل تلاش زیادی می‌کند تا بتواند در کنگره آمریکا تأثیرگذار باشد تا این تفاهم‌نامه مذاکرات‌ هسته‌ای ایران را رد کنند، معلوم است که بسیار نگران شده است زیرا ایران با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی های بسیار، قدرت پرش را دارد و در این مذاکرات شرایط برای پرش آسان می‌‌شود و امکان سرمایه‌گذاری در کشور را فراهم می‌کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه نگاه من به آینده امیدوارانه است ودر این زمینه دلایل عقلی وجود دارد، گفت: راهی که انتخاب کردیم راهی از سر دغدغه‌مندی و دقت نظر بوده است و یکی از دغدغه‌ها همین کاستی‌هایی بود که در سطح استان فارس بلکه کل کشور وجود دارد.

وی با یادآوری اینکه در مورد مذاکرات هسته‌ای دغدغه‌ای وجود داشت که آیا این تصمیم جلوی حرکت علمی و فناوری کشور را می‌گیرد؟ گفت: ما از ابتدا این دغدغه را داشتیم بنابراین در بخش‌های مختلف این مسئله آمده است و آن بخشی که قسمت اعظم حرکتمان در فضای هسته‌ای بود را باز گذاشتیم و ارزیابی ما این است که این مذاکرات جلوی حرکت توسعه علمی ما را نخواهد گرفت و در بخش‌هایی که ضعف داشتیم باید با تکنیکی، فضای بهتری برای آن قرار دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی، دغدغه دیگر در این مذاکرات را امور دفاعی کشور برشمرد و گفت: ما قبلا‌ً هم گفتیم که تحریم‌های تسلیحاتی را قبول نداریم بنابراین کاری که دولت انجام داد، این بود که آن مسئله را زمان‌دار کرد؛ طبعاً این مسیر در قبال آن محدودیت کامل بود اما ما تأکید کردیم که هیچگونه تحریم تسلیحاتی را رعایت نخواهیم کرد.

لاریجانی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین وظیفه ما این است که شرایط کشور را از حالت رکود درآوریم، گفت: اینکه مقام معظم رهبری تولیدگران را به عنوان جهادگر معرفی کردند، یک سخن عمیق است و ما وظیفه‌ای مهم‌تر از آن نداریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما چند قانون را در مجلس تصویب کردیم که وظیفه تسهیل کسب و کار را در نظر گرفته است و یک کمیسیون هم در مجلس برای اقتصاد مقاومتی و تسهیل سرمایه‌گذاری راه‌اندازی کردیم واگر پیشنهاداتی باشد که فضای سرمایه‌گذاری را تسهیل کند، آن را پیگیری خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی استان فارس گفت: فارس از پشتوانه‌های فکری خوبی برخوردار است که امیدواریم بتواند از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کند.

وی با تأکید براینکه حرم مطهر شاهچراغ(ع) باید به‌گونه‌ای باشد که دسترسی مردم به آن آسان باشد، گفت: باید در زمینه بافت فرسوده اطراف حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) فکری کرد و راهکارهایی برای آن پیدا کرد که اتصال حرم به بقیه قسمت‌های شهر شیراز آسان شود و این حرم مطهر گسترش یابد.

لاریجانی با یادآوری اینکه امروزه حرم‌های مطهر را به صورت دایره‌ای گسترش می‌دهند، گفت: باید حرم‌های مطهر را به‌گونه‌ای توسعه دهیم که دسترسی مردم به آن‌ها تسهیل باشد و اگر دسترسی به حرم‌ها مشکل باشد، ما به اهداف خود نرسیده‌ایم زیرا تمام این تلاش‌ها برای توسعه زیارت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: قطعاً‌ ما نیز در زمینه سهولت دسترسی مردم به حرم شاهچراغ(ع) حمایت خواهیم کرد تا راه‌های سهل‌تری به وجود آید زیرا عنایت رهبر معظم انقلاب در این زمینه نیز همین‌گونه بود که دسترسی مردم راحت باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه استان فارس هم نقاط قوتی برای پرش به توسعه آینده دارد مانند ظرفیت دانشگاهی، فرهنگی و خود حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) که ظرفیت خوب و ارزشمند دینی است، گفت: از طرفی این استان مشکلاتی نیز نظیر کم آبی دارد و البته این مشکل در نقاط دیگر کشور هم وجود دارد اما در این استان بیشتر خود را نشان داده است و باید برای رفع این مشکل در کشور به‌طور عام یک سیاست و راهبرد در نظر گرفت.

لاریجانی بر لزوم تدوین سیاست‌های مناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه و هم سرمایه‌گذاری برای استفاده از منابع آبی تأکید و اظهار کرد: برای افق درازمدت باید تحلیل درستی از منابع آبی داشته باشیم البته در برنامه پنجم توسعه به جد در مورد موضوع آب در کشور سیاستگذاری لازم را خواهیم کرد و جلسه‌ای نیز با حضور سران سه قوه برگزار شد که در آن جلسه قرار شد ساختارهای لازم در این زمینه در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی، فروکش کردن آب در این استان را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: از نظر امکانات توریستی و سرمایه‌گذاری استان فارس باید امکاناتی فراهم شود و همچنین رفع مشکلات صنعت و معدن باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم به سند چشم‌انداز برسیم که کمی عقب افتادگی در این زمینه داریم، باید سرعت توسعه خود را بالا ببریم، گفت: سرعت توسعه، روش معقول برای آبادانی و توسعه است که باید آن را به دست آوریم، در غیر این صورت برکات خداوند نازل نمی‌شود و با رفتارهای روزمره نمی‌توان کشور را به یک توسعه پایدار رساند.

لاریجانی با بیان اینکه اساس توسعه کشور باید بر اساس عقلانیت باشد، گفت: برای توسعه کشور احتیاج به سرمایه‌گذاری است اگر امروز بیکار زیاد داریم، سهم سرمایه‌گذاری برای هر فرد مشخص است و اکنون از بودجه عمرانی که به استان‌ها تخصیص دارد 2 هزار میلیارد تومان است پس نمی‌‌توان به توسعه شتابدار رسید و ما نیاز به نهضت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی داریم بنابراین باید تلاش مضاعفی برای آبادانی کشور کنیم و آن نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
0
دوصد گفته چون نیم کردار نیست (سعدی)