کد خبر: ۷۴۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس در پاسخ به شیرازه:

۱۴هزار میلیارد تومان بدهی داریم/ افزایش قیمت برق در اختیار وزارت نیرو نیست

کریمی گفت: ۱۰ پروژه برق‌رسانی در استان‌های فارس و بوشهر در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسند.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، مهندس عبدالعزیز کریمی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس که از اوایل خردادماه سال جاری مدیریت این شرکت را برعهده گرفته است در نخستین نشست خبری مدیریت این شرکت که پس از هفت سال به مناسبت هفته دولت برگزار شد به تشریح عملکردهای برق منطقه‌ای فارس پرداخت.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس اعلام کرد: ۱۰ پروژه برق‌رسانی با صرف اعتباری بالغ بر ۲۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در استان‌های فارس و بوشهر در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسند.

کریمی درخصوص پروژه‌های آماده بهره‌برداری در استان بوشهر گفت: این پروژه‌ها شامل احداث ایستگاه موقت ۶۳ به ۱۱ کیلوولت خلیج فارس با اعتباری معادل ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ایستگاه موقت ۱۳۲ به ۲۰ کیلوولت آبدان با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، توسعه ایستگاه ۶۳ کیلوولت بهمنی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، افزایش ظرفیت ایستگاه شهید ماهینی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و افزایش ظرفیت ایستگاه ۶۳ به ۲۰ کیلوولت برازجان با اعتباری معادل ۲ میلیارد تومان است.

وی خاطرنشان کرد: تغییر سطح ولتاژ خروجی ایستگاه ۶۳ کیلوولت پایگاه در شیراز و افزایش ظرفیت ایستگاه ۶۳ کیلوولت علی‌آباد سرحد در شهرستان اقلید نیز دو پروژه از پروژه‌های آماده افتتاح در استان فارس است که بالغ بر ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آن هزینه شده است.

مدیر عامل شرکت برق‌منطقه‌ای استان فارس با بیان اینکه دو پروژه دیگر نیز در زمینه احداث خطوط فوق توزیع، آماده بهره‌برداری شده است، توضیح داد: این دو پروژه که در استان بوشهر قرار دارد شامل احداث خط کابلی ۶۳ کیلوولت بهمنی به خلیج فارس و احداث خط تک‌مداره ۱۳۲ کیلوولت آبدان، که جمعا بالغ بر ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای آن‌ها هزینه شده است.

کریمی در ادامه سخنان خود میزان تولید و مصرف برق را یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع امروزی عنوان و اظهار کرد: موضوع تأمین برق و رساندن آن به‌دست مصرف‌کننده چنان ضرورت دارد که وجود آن احساس نمی‌شود و فقط نبود آن است که نمود پیدا می‌کند.

وی با اظهار خرسندی از اینکه مقام اول تولید برق در منطقه و رتبه ۱۴ در جهان را به دست‌آورده‌ایم، گفت: با اقدامات شرکت برق، توانسته‌ایم علاوه بر تأمین نیازهای خود بخشی از نیازهای کشورهای همسایه که با آنان مرز زمینی داریم را نیز تأمین کنیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس با بیان اینکه تا پایان سال ۹۳ در کشور ۲۹ میلیون مشترک داشتیم که ۲۱۰میلیارد کیلووات ساعت برق مصرف کرده‌اند، گفت: ۹۳ درصد از این میزان برق توسط نیروگاه‌های حرارتی و ۷ درصد توسط نیروگاه‌های اتمی، برق آبی و انرژی‌های تجدیدپذیر تولید شده است.

کریمی خاطرنشان کرد: پیک مصرف در سال گذشته ۴۸ هزار و ۹۳۷ مگاوات در مردادماه و امسال ۵۰هزار و ۱۷۸ مگاوات برق در تیرماه بوده است.

وی با اظهار اینکه حوزه عملکرد برق منطقه‌ای فارس دو استان فارس و بوشهر می‌باشد، گفت: ظرفیت تولید برق نصب شده در این دو استان ۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات است که ۷هزار و ۵۰۰ مگاوات آن سهم بخش خصوصی است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس گفت: حداکثر برق تولید شده در پیک مصرف ۵هزار و ۶۹۸ مگاوات و حداکثر مصرف ۴هزار و ۵۳۰ مگاوات بوده است که مازاد آن به استان‌های مجاور صادر گردیده است.

به گفته وی، در زمینه تولید مصرف برق بعد از تهران و خوزستان، مقام سوم کشور را داریم. همچنین با دارا بودن ۱۴ هزار و ۵۲۰کیلومتر خطوط انتقال و فوق توزیع، ۱۲ درصد خطوط انتقال کشور و رتبه اول را دارا هستیم.

کریمی با ابراز اینکه در سال گذشته هشت پروژه انتقال فوق توزیع و ۳۳ پروژه پست فوق توزیع با ۱۶۲میلیارد تومان اجرا شده است، گفت: هدف‌گذاری ما سال ۱۴۰۴ رساندن میزان خاموشی برای هر مشترک در هر سال به کمتر از ۱۰۰ دقیقه است در حالی که میزان خاموشی در سال گذشته ۷۳۴ دقیقه بوده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه برنامه‌های سازمان برق برای افزایش راندمان نیروگاه‌های موجود چیست، گفت: دولت علاوه بر برنامه‌هایی که برای افزایش کیفیت سوخت نیروگاه‌ها و بهبود نیروگاه‌های سیکل ترکیبی دارد، برنامه‌ای نیز برای تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی دارد.

به گفته وی، نیروگاه‌های گازی ۳۵ درصد برق کشور را تولید می‌کنند و راندمانی حدود ۳۰درصد دارند اما راندمان نیروگاه‌های سیکل ترکیبی حدود ۴۳ درصد است.

کریمی با بیان اینکه متوسط راندمان نیروگاه‌های کشور حدود ۴۱ درصد است، گفت: ما مجبور هستیم برای افزایش راندمان تولید برق به سمت ایجاد نیروگاه‌هایی که ذاتا راندمان بالایی دارند مثل نیروگاه‌های برق‌آبی که بعضاً تا ۹۰درصد راندمان دارند، پیش رویم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما اظهار کرد: در صنعت برق حدود ۱۰هزار میلیارد تومان بدهی بانکی و ۴ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داریم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس در پایان تصریح کرد: موضوع افزایش قیمت برق در اختیار وزارت نیرو نیست و اگر قرار بر افزایش نرخ تعرفه باشد، باید در مجلس تصویب و از طریق دولت به وزارت نیرو ابلاغ شود به‌طوری که ما در سال گذشته به‌طور متوسط کمتر از ۲۰درصد افزایش قیمت برق داشتیم.

نظرات بینندگان