کد خبر: ۷۵۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در شیراز:

بخش عمده اعضای شورای فرهنگ عمومی فرهنگی نیستند/فرهنگ عمومی ردیف بودجه‌ ندارد/ مصوبات شورا لازم الاجراست

شاهمرادی گفت: جلسات شورا را در ساعت آغازین صبح برگزار کنید.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیّد حسین شاهمرادی، شامگاه شنبه در هشتاد و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس با اشاره به توجه مقام معظم رهبری در سال 64 در شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهمیت فرهنگ به ویژه فرهنگ عام در جامعه اظهار داشت: رهبر فرزانه انقلاب نخستین شورای اقماری فرهنگی کشور به عنوان شورای فرهنگ عمومی کشور را تشکیل دادند زیرا توجه به فرهنگ عامه در واقع توجه به لایه‌های زیرین اجتماع است و بی‌توجهی به آن مشکلات بسیاری را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه این شورا در بالاترین سطح در مرکز وجود دارد و تمام رؤسا و مسئولان فرهنگی در آن شرکت می‌کنند افزود: در سطح استان‌ها، شهرستان‌ها و حتی در برخی بخش‌های استان‌ها نیز جلسات شورای فرهنگ عمومی تشکیل می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تأکید بر اینکه این شورا زمانی اثرگذار است که قانونمند و براساس برنامه پیش رود خاطرنشان کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور بازنگری شده و مشکلات آن تا پایان امسال برطرف می‌شود تا به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم شود.

حجت‌الاسلام شاهمرادی با اشاره به اینکه باید در شوراهای فرهنگ عمومی از اعضای حقیقی بیشتری استفاده شود تصریح کرد: برخی مطالبی که در شوراهای فرهنگ عمومی بیان می‌شود با وظایف شورا مرتبط نیست و به عنوان مثال هم‌اکنون که در آستانه ماه محرم قرار داریم دستگاه‌هایی مانند سازمان تبلیغات، وزارت فرهنگ و ارشاد و برخی دیگر از دستگاه‌ها باید به وظایف خاص سازمانی خود عمل کنند و این شورا نیامده که جای هیچ نهادی را بگیرد.

وی با بیان اینکه باید اعضای جلسه به ویژه رئیس، نائب رئیس و دبیر جلسه به برگزاری مرتب و مداوم جلسات شورای فرهنگ عمومی در سراسر کشور اهمیت دهند عنوان کرد: سال گذشته در برخی استان‌ها تنها 3 یا 7 جلسه برگزار شد و برخی دیگر از استان‌ها اعلام کردند در طول یک سال 12 جلسه در استان برگزار شده که خروجی آن 78 مصوبه بوده است که اینها یا معنی تعداد جلسات را نمی‌دانند و یا درک صحیحی از مصوبه ندارند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه باید حاصل چند جلسه یکی دو مصوبه باشد بیان کرد: تصویب مصوبه نیاز به عقبه علمی و شرایطی دارد که باید رعایت شود.

حجت‌الاسلام شاهمرادی از رئیس، نائب رئیس و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس خواست از این پس جلسات شورا را در ساعت آغازین صبح برگزار کنند تا افراد در این جلسات سرحال حضور یابند و اظهار داشت: نباید اعضا در این جلسات غیبت کنند و فرد دیگری را به جای خود بفرستند.

وی هر مسئولی را که در جلسات شورای عمومی حضور می‌یابد دارای دو وظیفه دانست و گفت: زمانی که اعضا وارد جلسه می‌شوند نماینده دستگاه خود هستند و باید نسبت به دستگاه متبوع خود اطلاعات کامل داشته باشد تا اظهار نظر کنند و وقتی از جلسه خارج می‌شوند نماینده شورا در دستگاه خود هستند و باید مصوبات جلسات شورا را در دستگاه خود ساری و جاری و عملیاتی کنند زیرا حضور در این جلسات عقبه دارد و باید در دستگاه‌ها پیگیری شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه یکی از ایرادات شورا این است که بخش عمده اعضا فرهنگی نیستند افزود: دبیرخانه باید اعضا را از مجموعه‌ای از جامعه‌شناسان، علمای دین‌شناس، استادان فرهنگ‌شناس و مجموعه‌ای از عقول جامعه را در دبیرخانه گرد هم آورد.

حجت‌الاسلام شاهمرادی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و بیانات ایشان در تهران و در سفر به خراسان شمالی که یک سری مسائل را مطرح کردند خاطرنشان کرد: در این زمینه 48 سرفصل جمع‌آوری و اولویت‌بندی شده است و بحث خانواده از همه موارد مهم‌تر بوده است که از ابتدای امسال این بحث در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه تمام موارد مرتبط با حوزه خانواده امسال جمع‌آوری شده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم می‌شود و به استان‌ها نیز ابلاغ می‌شود تصریح کرد: هر استان هم باید به تناسب وضعیت خود برخی موارد مرتبط با حوزه تعریف شده برای شورای فرهنگ عمومی مشخص و آنها را اولویت‌بندی کند تا در جلسات شورا مطرح و راهکار مناسب ارائه شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه باید در این راستا ابتدا آمایش و آمار درستی تهیه شود و مسئولان باید نسبت به استان خود آن گونه که هست اشراف داشته باشند بیان کرد: در استان‌ها نباید تنها به ناهنجاری‌ها پرداخت بلکه باید برای تقویت هنجارها تلاش کرد.

حجت‌الاسلام شاهمرادی با بیان اینکه از استان فارس به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) انتظار بیشتری برای تلاش در حوزه فرهنگ می‌رود عنوان کرد: سابقه دینی، علمی، علمایی و فرهنگی چه فقهی و چه ادبیاتی نباید منجر به این شود که چون استان شما در کشور به نسبت دیگر استان‌ها در وضعیت خوبی است به این میزان رضایت دهید.

وی با تأکید بر اینکه باید تدابیری اندیشید در تهاجم فرهنگی خون شهیدانمان را به راحتی از دست ندهیم اظهار داشت: باور کنیم تهاجم فرهنگی جدی است و شبیخون فرهنگی شوخی نیست و تا این مورد را درک نکنیم نمی‌توانیم راجع به آن تصمیم‌گیری کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به گسترش فضای مجازی و تکنولوژی در سطح جامعه گفت: واقعیت این است که نمی‌توان جلوی گسترش تکنولوژی را گرفت اما نباید آسیب‌های ناشی از آن را هم نادیده گرفت.

حجت‌الاسلام شاهمرادی با بیان اینکه در حال حاضر هم‌اندیشی و هم‌گرایی در خانواده‌ها به دلیل تأثیر از فضای مجازی بسیار کمرنگ شده و از بین رفته است خاطرنشان کرد: باید برای نوجوانان و جوانان فکری کرد و این مورد از جمله وظایف شورای فرهنگ عمومی است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ عمومی ردیف بودجه‌ای ندارد تصریح کرد: سال گذشته ردیف بودجه‌ای برای این حوزه در نظر گرفته شد که با توجه به اینکه شورای فرهنگ عمومی ربطی به وزارت ارشاد ندارد اما این ردیف بودجه در قالب فصل 5 وزارت ارشاد تعریف شد و به تناسب اقدامات صورت گرفته در هر استان مبلغ بین 100 تا 500 میلیون ریال به استان‌ها پرداخت شد تا بتوانند جلسات خود را برگزار کنند نه اینکه عملیاتی اجرا کنند اما تلاش‌ها برای اختصاص ردیف بودجه به شورای فرهنگ عمومی ادامه دارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه مصوبات شورای فرهنگ عمومی لازم الاجراست و ضمانت اجرایی دارد عنوان کرد: اعضای شورا باید توجه داشته باشند آنچه توسط استاندار ابلاغ می‌شود حکم قانون را دارد و مصوبات شورا باید از سوی دبیرخانه جدی گرفته شود تا جلسات مثمرثمر باشد.

نظرات بینندگان