کد خبر: ۷۶۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۴

کعبه در محاصره چرثقیل های مرگ آور

شهر مکه که کعبه، خانه خدا در آن قرار دارد، به مکانی برای اجرای پروژه های بلندپروازانه سران سعودی عربستان تبدیل شده، حادثه سقوط جرثقیل در روز جمعه نشان از ابعاد خطرناک این طرح ها دارد.
به گزارش شیرازه به نقل از فرهنگ نیوز، سرنگونی یک بالابر ساختمانی در اطراف خانه خدا به خاطر وزش باد شدید، ۱۰۷ کشته و ۲۳۸ زخمی برجا گذاشت که یک زائر ایرانی در این حادثه جزو کشته شدگان و 20 نفر دیگر از هموطنان،از زخمی های این حادثه اند.

گفته می‌شود اغلب قربانیان این حادثه زوار هندی و پاکستانی بوده‌اند. تصاویر منتشر شده از لحظه وقوع این حادثه نشان می‌دهد که جرثقیل در حالی که هوا به شدت مه‌گرفته است و زائران در حال تردد در مسجد الحرام هستند،‌ سقوط می‌کند.

شهر مکه در فاصله ۸۰ کیلومتری دریای سرخ واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا، ۳۳۰ متر است. مکه در میان کوه‌ها واقع شده، فاصله بین دو کوه را اعراب شعب می‌گویند. این شهر در میان کوه‌های کم ارتفاعی باسازند سنگی واقع شده‌است درحال حاضر، اطراف مسجدالحرام را خانه‌ها و هتل‌هایی فرا گرفته، که بر فراز این تپه‌های سنگی واقع شده‌اند. 

ساخت و ساز در اطراف کعبه به حدی زیاد شده که دیگر خبری از نمای زیبا و بکر خانه خدا دیده نمی شود و ساختمان های مرتفع آن را محاصره کرده اند. اما وجود جرثقیل ها و بالابرهای غولا آسا در گوشه و کنار کعبه خودنمایی می کند. 

وزش بادهای شدید و طوفان های موسمی با سرعت بالا، در عربستان همواره وجود داشته و سقوط بالابر که دهها کشته برجای گذاشت بر اثر وزش چنین طوفانی بوده است. اما به نظر می رسد مقامات سعودی، به این موضوع واقف نبوده و اطراف خانه خدا را با جرثقیل های بزرگی برای ساخت و ساز، محاصره کرده اند. وجود این ماشین آلات ساخت و ساز، به خطر بالقوه ای تبدیل شده که هر آن احتمال دارد، قربانیان جدیدی را از زائرین خانه خدا بگیرد

هر ساله میلیون ها مسلمان برای انجام مناسک حج راهی عربستان و مکه می شوند و خانه خدا، یکی از شلوغ ترین و پرترددترین، مکان های شهر مکه است.


نظرات بینندگان