کد خبر: ۷۶۰۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۴
رئیس شورای شهر شیراز:

در شیراز ترافیک وجود ندارد جز در برخی زمان‌ها/ کنترل ترافیک شهر به شهرداری شیراز واگذار شود

اگر فرماندهان، مسئولان و مقامات نیروی انتظامی استان فارس مصلحت بدانند شهرداری آمادگی دارد کنترل ترافیک در شیراز را بر عهده بگیرد.
به گزارش شیرازه، اجرای طرح ترافیک در شیراز مصوبه شورای عالی ترافیک کشور است و با توجه به اینکه از نظر کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز تمامی زیرساخت‌ها برای اجرای آن تکمیل و آماده شده است اما پلیس راهنمایی و رانندگی می‌گوید هنوز زیرساخت‌های لازم تأمین نشده است.

در این‌باره خبرگزاری تسنیم پای صحبت های غلام‌مهدی حقدل، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نشسته است.

تسنیم: شورای شهر برای مشکل ترافیک موجود در شهر شیراز تدبیری اندیشیده است؟

حقدل: به دلیل اقدامات خوب و مناسب شورای شهر و شهرداری شیراز در سال‌های اخیر در شیراز ترافیک وجود ندارد جز در برخی زمان‌ها که اوج رفت‌ و آمد مردم است و همین ترافیک موجود در شیراز قابل قیاس با ترافیک تهران و برخی کلان‌شهرهای کشور نیست.

بخش قابل توجهی از اقدامات شورا و شهرداری شیراز مانند ساختن پل و تقاطع‌های چند سطحی و غیره به برطرف کردن ترافیک موجود در شیراز اختصاص یافته است و به همین دلیل هزینه‌های گزافی در ساخت و تکمیل قطارشهری صرف می‌شود و بخشی از تأمین اعتبارات مربوط به قطارشهری به ویژه در بخش تأمین ترن‌ها را هم دولت بر عهده گرفته است و اگر این طرح در کمترین زمان به بهره‌برداری برسد مشکلات مردم در رابطه با ترافیک کاهش می‌یابد زیرا این نیاز ضروری شهر است.

تسنیم: چرا طرح ترافیک در شیراز اجرا نشد؟

حقدل: در مورد طرح ترافیک باید گفت طرحی بود که مطالعات آن در شورای سوم انجام شده بود و مشاوران کار کردند و پلیس هم وارد عرصه شد، نیروی انتظامی هم در این زمینه به وظیفه خود عمل کرد اما به دلیل جوسازی‌هایی که انجام شد این طرح اجرا نشد.

اگر قرار بود طرح ترافیک در شیراز انجام نشود نباید از ابتدا این طرح ارائه می‌شد و متأسفانه در این زمینه به گونه‌ای رفتار شد که داد مردم درآمد که ما را از کسب محروم می‌کنید و شهرداری هم برای اینکه طرح راه بیفتد اقداماتی که لازم بود انجام داد، در کل می‌توان گفت به این شهر ظلم کردند، با توجه به اینکه با مشکلات و زحمت فراوان وزارت کشور برای اجرای این طرح راضی شد و طرح با حکم وزیر اجرا شد اما با اقداماتی نامناسب اجرای آن منتفی شد.

تسنیم: پیشنهاد شما برای برطرف شدن مشکل ترافیک در شیراز و اجرایی شدن طرح ترافیک چیست؟

حقدل: برای برطرف شدن مشکلات ترافیک در شیراز اگر پلیس راهور کنترل ترافیک را به شهرداری واگذار کند بهتر عمل می‌شود و هماهنگی‌های بیشتری صورت می‌گیرد، در حال حاضر در تهران این کار انجام می‌شود و با توجه به اینکه بخشی از مشکلات به زیرساخت‌ها بازمی‌گردد شهرداری هم می‌تواند هزینه کند و تجهیزات الکترونیکی و دیگر موارد هم توسط شهرداری تأمین می‌شود.

اگر فرماندهان، مسئولان و مقامات نیروی انتظامی استان فارس مصلحت بدانند شهرداری آمادگی دارد کنترل ترافیک در شیراز را بر عهده بگیرد و پلیس راهور نیز می‌تواند زیر نظر شهرداری مشکلاتش را برطرف کند.

تسنیم: طرح ترافیک چه زمانی در شیراز اجرایی می‌شود؟

حقدل: اجرای طرح ترافیک در شهر شیراز ضرورت دارد اما نمی‌توان زمان دقیقی برای اجرای آن مشخص کرد، شورا و شهرداری در تعامل و هماهنگی کامل با استانداری و نیروی انتظامی باید موارد اجرایی را به دقت بررسی و زمان مناسبی برای اجرای طرح ترافیک مشخص کنند.

یکی از تعهدهای مدیریت شهری این است که آلاینده‌ها را از زندگی مردم کم کند و متأسفانه در این زمینه اصلی‌ترین آلایندگی خروجی اگزوزهای خودروهاست که به سبب استاندارد نبودن بنزین‌ بسیار آسیب‌زا محسوب می‌شود البته شیراز به نسبت دیگر کلان‌شهرهای کشور وضعیت خوبی در بحث آلودگی هوا دارد اما این شرایط می‌تواند پایدار نباشد زیرا تابعی از روش‌هایی است که ما در پیش می‌گیریم.

در این زمینه تصمیم درستی در شورای سوم شهر اتخاذ شد مبنی بر اینکه رفت‌‌و‌آمد خودرو در بافت مرکزی شهر که بیشترین رفت‌و‌آمدها و حجم بزرگی از اماکن تجاری و اداری را در خود جای داده مدیریت و کنترل شود، شاید هیچ طرحی را نتوان با صد در صد آمادگی شروع کرد و طرح ترافیک نیز باید آغاز شده و مشکلات در مسیر اجرای کار برطرف شود.

تسنیم: ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز به ویژه اتوبوس‌های این ناوگان مشکلات زیادی دارند، برنامه‌های شما برای نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی شیراز چیست؟

حقدل: درباره ناوگان حمل و نقل عمومی می‌توان گفت تحریم‌ها بر این بخش اثر کرد و در سه سال گذشته باید برای این ناوگان اتوبوس تهیه می‌شد اما هم هزینه خرید و هم هزینه گمرک بسیار زیاد است، تاکسی‌ها هم نیاز به بازسازی دارند که تا حدودی این کار شده است اما جایگزینی اتوبوس به سختی انجام می‌شود با این وجود راه‌اندازی BRT و دیگر موارد هم پیگیری می‌شود.

ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز به 500 دستگاه اتوبوس نیاز دارد و باید اتوبوس مناسب برای مردم تهیه شود، زیرا اتوبوس‌های کنونی برای مردم رفاه ندارد و تنها وسیله‌ای برای رفت‌وآمد است.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴
0
حاج آقا فكر مي كنم عضو شوراي شهر سروستان باشند كه ترافيك ندارد ، لطفا" به خودتان زحمت بدهيد وسري به خيابانهاي قصردشت از پارامونت تا پل زرگري ، فلكه معلم ، فلكه مطهري ، ملاصدرا و فلكه نمازي و ابيوردي بزنيد تا متوجه ترافيك سنگين بشويد. !!!!!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴
0
باسلام خدمت عوامل سایت شیرازه.
ترافیک موجود در شیراز نسبت به تهران و هر شهر دیگری سرسام آور است این را هر روز ما شاهدیم.
آقای حقدل شاید منظورش شهر دیگری بجز شیراز باشد.!
معظل اصلی ترافیک شهر شیراز ضعف در زیر ساخت و اعمال مدیریت میباشد.
اینکه آقای حقدل میگویند ""برای برطرف شدن مشکلات ترافیک در شیراز اگر پلیس راهور کنترل ترافیک را به شهرداری واگذار کند بهتر عمل می‌شود و هماهنگی‌های بیشتری صورت می‌گیرد"" چه معنی میدهد؟ چه سازمانی مؤثرتر از پلیس برای همکاری میتوانید جایگزین کنید این نشان از آن مدیریت تک محوری در افکار مسئولین شهری است.
زیر ساخت های طرح ترافیک پل و .... نیست.
مقدمات اولیه ای از قبیل پارکینگ-تابلوهای راهنما- محل پارک حاسیه ای- حضور مامورین - وسایل نقلیه عمومی و فرهنگ ترافیکی میباشد.
اینها اگر اماده و اجرا شود به این نتیجه میرسید که نه نیاز به طرح ترافیک میباشد و نه زوج وفرد.
به نظرمن طرح ترافیک برای کسب درآمد برای شهرداری میباشد.
آقای حقدل میگوید طرح اجرا شود و مشکلاتش در حین اجرا بر طرف شود به این عزیز باید گفت این سبک مدیریت در دنیای امروزی جایگاهی ندارد.
آزمایش و خطا چقدر هزینه تحمیل میکند؟!!
مدیران امروزی باید با آینده پژوهی و آینده نگری و آرمان گرایانه اما واقع بین طراحی و اعمال مدیریت کنند.
در شیراز آیا قرار است ضعف مدیریتی مسئولین را مردم پاسخگو باشند؟
چنانجه جناحهای حاکم که ماننده خرُه مدیریت در استان را مفتضح کرده بر حوزه مدیریتی شهر شیراز برداشته شود مشکلات حل خواهد شد.
مگر وسعت این شهر چقدره که نزدیک به هشت سال است نمیتوانند ترافیک این شهر را حل کنند.
آقای حقدل و همفکران وی فرمانده انتظامی قبل را عامل عدم اجرای طرح میدانستند حالا چرا؟
پیشنهاد میکنم متخصصین امر در این موضوع از قبیل فرمانده اتنظامی استان- پلیس راهنمایی رانندگی - شهردار- نماینده اصناف- مسئول میراث- مدیر کل ارشاد - تولیت آستان های احمدی و محمدی و سید علاء الدین حسین- اتوبوس رانی- معاون عمرانی استانداری و یک نفرکارشناس اجتماعی و یک نفر کارشناس جامعه شناسی اصحاب رسانه یک نشست هم اندیشی برگزار و نتیجه آن نشست را مورد ارزیابی قرار دهید و راه کار مناسب را برای حل ترافیک شیراز بدست آورید.