کد خبر: ۷۶۲۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد؛

طرح حمایت از 6 میلیون کارافتاده از کارافتاد!/ آیا دست فقرا به جایی بند می شود؟

گرچه دولت یازدهم پس از توزیع عجیب و غریب سبد کالا بین اکثریت جامعه، آن را به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی محدود کرد اما آیا می توان با یک بسته کالایی آن هم در 2 نوبت از سال، مشکلات فقرا را حل کرد؟
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، پيامبر اکرم (ص) می فرمایند: به من ايمان نياورده است آن كه شب سير بخوابد و همسايه مسلمانش گرسنه باشد. فقیر که باشی فرقی نمی کند کجا زندگی می کنی اما اگر مسلمان باشی و اطرافیان نسبت به تو بی توجه باشند مصداق این حدیث پیامبر خاتم(ص) هستند. در کشور ما هم مثل همه جای دنیا هم فقر وجود دارد هم فقیر. در سال های پس از انقلاب، تلاش مسئولین بر این بوده از دامنه تعداد فقرا بکاهند. نهادها و سازمان هایی متولی این موضوع شدند. کم کم، ریشه کنی فقر به محور اکثر برنامه ها و سیاست های اقتصادی کشور تبدیل شد.

با همه تلاش های صورت گرفته اما روز گذشته صدای اقتصاد به نقل از گزارش مجمع جهانی اقتصاد نوشت: جمعیت ایران به ٨٠ میلیون نفر رسیده و هشت درصد آن یعنی شش‌میلیون‌ و ٤٠٠ هزار نفر با روزی دو دلار زندگی می‌کنند. یعنی با دلار 3500 تومانی می شود؛ 7000 تومان و اگر در 30 روز یک ماه ضرب کنیم، این بخش از جمعیت ایران، ماهانه 210 هزارتومان درآمد دارند. گرچه در گزارش به کشورهای معروفی اشاره شده که تعداد جمعیت فقیر آن ها از ایران بیشتر است اما نباید فراموش کرد اینجا ایران اسلامی است با انبوهی از نعمات الهی.

اوایل خردادماه امسال، برخی از نمایندگان مجلس طرحی دو فوریتی را آماده کردند که مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی افزایش یابد. به این صورت که به تعداد نفرات خانواده رقمی معادل یک‌ سوم دستمزد پایه یک کارگر پرداخت شود. یعنی پس از تصویب، دریافتی ها طبق جدول زیر تغییر می کند.

تعداد افراد خانواده سهم از حقوق و مزاياي قانون كار كل مبلغ در صورت تصويب مبلغ دريافتي فعلي از نهاد حمايتي مبلغ كنوني دريافتي از نهاد حمايتي + يارانه
1 نفر 20 درصد 236000 تومان 53000 تومان 98500 تومان
2 نفر 30 درصد 355000 تومان 60000 تومان 151000 تومان
3 نفر 40 درصد 473000 تومان 71000 تومان 207500 تومان
4 نفر 50 درصد 591000 تومان 82000 تومان 264000 تومان

حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر به عنوان یکی از طراحان حمایت از 6 میلیون کارافتاده می گوید: از این شش میلیون نفر، 5میلیون و 500هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند که تعدادی از آنها قادر به هیچ‌کاری نیستند، در این طرح برای آنها این‌طور ترسیم شده است.

وی همچنین می گوید: از بودجه سال 94 حدود 174هزار میلیارد تومان از مبلغ 236هزار میلیارد تومان صرف پرداخت حقوق و یارانه می‌شود، ما بعد از تحقیقات زیاد دریافتیم که اجرای این طرح از واجبات است و باید ردیف‌هایی را شناسایی کنیم که از هزینه‌های دولت کم کند و بار مالی نداشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره منابع تأمین مالی این طرح می گوید: منابعی که می‌تواند تأمین کننده اعتبارات این طرح باشد، هدفمندی یارانه‌ها يا از محل افزايش درآمدهاي مالياتي نسبت به سال94 است. وی از حذف هزینه های غیرضرور، کاهش اصراف ها، کاهش حق ماموریت مسئولین، صرفه جویی در هزینه برخی ورزش ها، حذف همایش های تکراری و غیرضرور به عنوان سایر روش های تامین مالی این طرح نام برد.

غلامرضا تاج گردون نماینده مردم گچساران در مجلس می گوید: برای تامین مالی این طرح می توان 20 درصد از یارانه نقدی ثروتمندان را کم کنیم و در عوض 20 درصد درآمد فقرا را افزایش دهیم.

کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس با دفاع از این طرح می گوید: حتما می شود در لایحه بودجه سال ۹۵ برای این قشر از جامعه كمك های مالی در نظر گرفت. لازمه این كار همكاری كمیته امداد و بهزیستی با دولت است تا ضمن در نظر گرفتن منابع جدا گانه از این قشر حمایت كنند.

حسن سبحانی اقتصاددان و از نماینده های پیشین مجلس هم معتقد است: برای اینکه این طرح به سامان برسد نمایندگان باید این طرح را در قالب اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه ها دنبال کنند و به فکر طرح مستقلی نباشند.

برخی نمایندگان اما این طرح را پوپولیستی و سیاسی می خوانند. محمدباقري بناب می گوید: «اين كارها تنها براي رأي‌آوري و پوپوليستي است. اين كارها در سال آخر مجلس طبيعي است. برخي مي‌خواهند كارهاي سياسي خود را در جامعه برجسته كنند، ولي مردم ‌آگاه شده‌اند و ديگر گول توزيع پول و نقدينگي را نخواهند خورد. آنان‌ مي‌دانند كه هدف نماينده‌هاي مطرح‌كننده از اينگونه طرح‌ها چه چيز است.»

آن طور که در آخرین اظهارنظر یکی از نمایندگان پیگیر این طرح آمده است، 245 نماینده مجلس این طرح را امضا کرده اند. در حالی برخی نمایندگان نیت این تعداد از همکاران خود را سیاسی می دانند که بر پایه همین استدلال، هر کاری در ماه های آخر عمر دولت یا مجلس سیاسی است و باید دست روی دست گذاشت.

از سوی دیگر بعضی اصل و کلیات طرح را می پذیرند اما انتقادهایی به جزئیات آن دارند. جعفر قادری نماینده شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با جام جم آنلاین در مورد بار مالی چنین طرح دو فوریتی می گوید: البته می توان از محل هدفمندی یارانه ها مبلغی را مشخص کرد اما هرچند با کلیات طرح موافق هستم ولی با پرداخت نقدی در جزئیات موافق نیستم.

نماینده شیراز با بیان اینکه چنین طرح دو فوریتی در صورت رای آوردن در صحن علنی باید در کمیسیون برنامه و بودجه تغییرات اساسی در جزئیات داشته باشد افزود: قبول دارم که اقشار آسیب پذیر باید مورد حمایت قرارگیرند اما با شیوه نقدی نباید این حمایت پایه ریزی شود چون بهترین روش حمایتهای غیر نقدی است.

با همین تفاسیر، قرار بود این طرح، ظرف 4 ــ 3 ماه در مجلس به یک جمع‌ بندی برسد و اشکالات آن را در شورای نگهبان برطرف و به دولت داده شود اما پس از گذشت حدود سه ماه، معلوم نشد چه بر سر این طرح آمد، آیا به هیئت رئیسه تحویل داده شد؟ اگر چنین است، هیئت رئیسه مجلس چه برخوردی با این طرح کرد؟

گرچه دولت یازدهم پس از توزیع عجیب و غریب کالا بین اکثریت جامعه، آن را به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی محدود کرد اما آیا می توان با یک بسته کالایی آن هم در 2 نوبت از سال، مشکلات فقرا را حل کرد؟

اگر طرح حمایت از 6 میلیون کارافتاده مجلس به سرانجامی نرسد آیا وظیفه حمایت از فقرا از دولت ساقط می شود؟ آیا انتظار ارائه لایحه ای، حداقل با محتوای شبیه طرح نمایندگان از سوی دولت جهت حمایت هر چه بیشتر از فقرا، توقع زیادی است؟ فقرا و محرومانی که امام خمینی آن ها « ولی نعمت » می نامند و بارها در كنار تلويزيون كه صحنه هاي دلخراش فقر و محروميت نشان داده مي شد گريه می کردند.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مقدمی
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴
0
به نظر من نمایدگانی که با این طرح مخالفن و اونو سیاسی میدونن خیلی بی انصافن و نفسشون از جای گرم درمیاد،برای کشوری مثل ایران خیلی کثرشانه که این همه فقیر دارن با فقر دست وپنجه نرم میکنن و نماینده های مثلا مردمی شون این طوری به این طرح خرده میگیرن حتی اگه این طرح سیاسی هم باشه به نظرم واجبه که تصویب بشه،تو کشورای غیراسلامی خیلی بیشتر از کشور ما به نیازمندان بها میدن ما هم اسم مسلمانی رو یدک میکشیم فقط