کد خبر: ۷۶۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۳ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۴
رئیس کنگره سرداران و 15 هزار شهید استان فارس:

مسئولان فارس بدون دعوتنامه به مناسبت ها ورود نمی کنند/ وضعیت فرهنگی شیراز بسیار بد است/ رژه 31 شهریور در بلوار دولت انجام می شود

سردار مینایی‌فرد گفت: دو روز به آغاز هفته دفاع مقدس مانده است اما متأسفانه هیچ فضاسازی شهری در شیراز دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، دبیر کنگره سرداران و 15 هزار شهید استان فارس در نشست خبری که به مناسبت هفته دفاع مقدس در شیراز برگزار گردید با طرح این سوال که چرا باید هفته دفاع مقدس را گرامی بداریم و از فراموشی آن جلوگیری کنیم؟ به بیان دلایل این امر در فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری پرداخت.

سردار مجتبی مینایی‌فرد گفت: امام فرمودند من از خدا می‌خواهم که مرا در کنار شهدای جنگ تحمیلی بپذیرد؛ مقایسه این جمله با بسیاری از جملات دیگر نشان دهنده توجه ویژه امام به موضوع جنگ تحمیلی به ویژه شهدای آن است و همچنین می‌فرمایند جنگ حق و باطل و فقر و غنا شروع شده است. همچنین مقام معظم رهبری نیز درباره زنده نگه داشتن حماسه دفاع مقدس فرمودند 8 سال دفاع مقدس گنجینه عظیمی است که تا مدت‌های طولانی می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه امروز همه استکبار در مقابل همه اسلام قد علم کرده است که نمونه‌های آن در کشورهایی که بیداری اسلامی در آن‌ها رخ داده مشهود است، گفت: سال 94 را در حالی آغاز کردیم که کشور شدیداً درگیر مسئله هسته‌ای بود و توجه تیم مذاکره کننده از طرفی به مذاکره کنندگان دشمنان تا بن دندان مسلح و سیاست باز بود تا با آنها مقابله کند و از طرفی نگاهش به مسائل داخلی بود که به نحو مطلوبی همه افکار عمومی در کشور در حمایت این تیم قرار گرفتند اما به نوبه خود دچار مشکلات منطقه‌ای هم بودیم که بی تأثیر در این مسئله هم نبود و به همین دلیل در برنامه‌هایی که در هفته دفاع مقدس امسال برگزار می‌کنیم، توجه به این موضوع را مدنظر قرار داده ایم.

رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های بسیج و سپاه فجر فارس با یادآوری اینکه جنگ مقطع حساس تاریخ همه ملت‌هاست، به تشریح برنامه های سپاه در هفته دفاع مقدس پرداخت و گفت: اهم فعالیت‌های بسیج و سپاه استان فارس در ایام هفته دفاع مقدس به طور کلی 1412 برنامه در شیراز و شهرستان‌های فارس اجرا خواهد شد که تعدادی از این برنامه‌ها به صورت ویژه است.

وی با بیان اینکه 229 برنامه به‌همت اقشار بسیج اعم از جامعه زنان، پزشکی، ورزشکاران و غیره در سطح استان برگزار خواهد شد، گفت:‌ 29 برنامه ویژه و موضوعی نیز توسط معاونت‌های سپاه مثل رژه نیروهای مسلح و برپایی نمایشگاه اجرا خواهد شد.

مینایی فرد خاطرنشان کرد: برنامه‌های عمومی نظیر غبارروبی گلزار شهدا، دیدار با ائمه جمعه، برپایی نمایشگاه‌ها، بازدید از خانواده‌های شهدا نیز در قالب 925 برنامه در سطح شهرستان‌های استان فارس برگزار خواهد شد.

وی از اجرای 4 برنامه ویژه در سطح شهر شیراز در این ایام خبر داد و گفت: یکی از این ویژه برنامه‌ها برپایی نمایشگاه دفاع مقدس در ورودی شهرک گلستان تقاطع خلیج فارس و صدراست که بخش‌هایی از این نمایشگاه علاوه بر جنگ سخت، موارد جنگ نرم را تبیین می‌کند.

دبیر کنگره سرداران و 15 هزار شهید استان فارس، ضمن خاطرنشان کردن اینکه عملیات رمضان نیز به دلیل ویژگی‌های منحصر به‌فرد آن در این نمایشگاه شبیه‌سازی می شود، گفت: در عملیات رمضان دو تیپ رزمی از فارس حضور داشتند و این عملیات اولین عملیات برون مرزی ایران در دفاع مقدس بود که در خاک عراق انجام شد و سبب شد عراق به مرز های بین المللی عقب نشینی کند.

این یادگار دوران 8 ساله دفاع مقدس ادامه داد: نمایشگاه دوم ما در بلوار چمران به نام «بهشت خاکی» برپا شده است که در آن هر شب برنامه‌های نمایشی و پخش کلیپ صورت می‌گیرد که هر شب یکی از عملیات‌های دفاع مقدس بازسازی و معرفی می‌شود که البته تاکنون استقبال بسیار خوبی از این نمایشگاه شده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های هفته دفاع مقدس با رژه نیروهای مسلح در 31 شهریور که به نام «نیروهای مسلح، سلحشوری و پایمردی» نامگذاری شده است آغاز خواهد شد، گفت: رژه امسال که با مسئولیت سپاه اجرا می شود به دلیل رعایت مسائل ترافیکی در بلوار پاسداران، به بلوار دولت انتقال یافته است .

مینایی‌فرد با یادآوری اینکه روز اول مهرماه به نام «روحانیت، علم و دانش پژوهی، سربازان» نامگذاری شده است، گفت: در این روز که مصادف با روز عرفه است دعای پرفیض عرفه و کمیل قرائت خواهد شد ضمن اینکه در این روز توجه به معنویت و عبادت، ‌تجلیل از نقش و جایگاه روحانیت در دفاع مقدس، پاسداشت سربازان، حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در عرصه علم و دانش صورت خواهد گرفت.

دبیر کنگره سرداران و 15 هزار شهید فارس ابراز کرد: پنجشنبه، 2 مهر نیز به نام « شهیدان، جانبازان، صلابت و فخرآفرینی» نامگذاری شده است که مصادف با روز عید سعید قربان است، و در این روز تجلیل از خانواده معزز شهدا و جانبازان روز غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا و دیدار از جانبازان صورت خواهد گرفت ضمن اینکه در طول هفته دفاع مقدس از 1100 خانواده شهید فارس سرکشی به عمل می‌آید.

وی در ادامه گفت: روز جمعه روز «معنویت، زنان، خانواده و سلامت» است که در این روز برنامه پیاده‌روی خانوادگی در تمام شهرستان‌ها به خصوص شیراز برگزار می‌شود و در شیراز مسیر این راهپیمایی از میدان آزادی تا آرامگاه حافظیه است که محل تجمع و اجرای برنامه‌های متنوع در مقابل آرامگاه حافظ است ضمن اینکه در این روز طرح «ما زنده‌ایم» به‌تأسی از کتاب «من زنده‌ام» نیز برای تمام بانوان کشور آغاز می‌شود.

مینایی‌فرد با اشاره به اینکه روز شنبه، 4 مهر روز دفاع «همه جانبه، جوانان، پیشتیبان مردمی و اصناف» است، گفت: بخش اعظمی از کمک‌های جبهه‌ها را مردم و اصناف در طول جنگ تحمیلی انجام می‌دادند که در این روز توجه دادن جوانان به بصیرت‌افزایی و حفظ غرور ملی در پیشبرد کشور، اهمیت به آموزش عمومی و موضوع پدافند غیرعامل، پرداخت به پشتیبانی و حمایت مردم و اصناف از جبهه‌ها در دوران دفاع مقدس صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بسیج و سپاه فجر فارس خاطرنشان کرد: از جمله کارهایی که در این روز صورت می‌گیرد، پخش نان صلواتی به شیوه دفاع مقدس و ارائه برخی از خدمات خودرویی مثل تنظیم موتور و تعویض روغن که مکان‌های آن‌ها اعلام خواهد شد، انجام می‌شود.

به گفته وی، یکشنبه 5 مهر روز «ولایتمداری، رزمندگان، جهادگران، آزادگان و پیشکسوتان» است که این روز مصادف با سالروزعملیات ثامن‌الائمه و شکست حصر آبادان بوده است و در آن باید نقش ولایت و رهبری تبیین شود و همچنین تجلیل از رزمندگان، جهادگران، آزادگان و پیشکسوتان 8 سال دفاع مقدس صورت گیرد.

مینایی‌فرد با اشاره به اینکه بنا است تا از شهیدان شاخص این عملیات همانند شهیدان سید حجت حسینی، عبدالرضا سجادی، پناهیان و شکوهی تجلیل شوند، گفت: عملیات ثامن‌الائمه یکی از عملیات‌های سرنوشت ‌ساز جنگ بود که اگر انجام نمی‌شد، شاید آبادان نیز به سرنوشت خرمشهر دچار شده و سقوط می‌کرد.

وی عنوان کرد:‌ دوشنبه، 6 مهرماه نیز به نام «وحدت ملی، بصیرت، دشمن‌شناسی و بیدای اسلامی و استکبارستیزی» نام‌گذاری شده است و اغلب برنامه‌های این روز نیز باید به این موضوع متمرکز شود و با عنایت به فرمایشات اخیر رهبری که ما در بحث هسته‌ای مذاکره کنیم و در سایر موضوعات با آمریکا مشکل داریم، باید به این مسئله نیز توجه ویژه شود.

مینایی‌فرد با بیان اینکه سه شنبه، 7 مهر روز «فرماندهان، عزت‌مداران و حماسه آفرینان» است، گفت: معمولاً فرماندهانی که در دفاع مقدس بودند از بازگو کردن و نشان دادن خودشان خودداری می‌کنند به همین دلیل بنا شد از فرماندهان شهید نظیر فلاحی، فکوری، نامجو، کلاهدروز و جهان آرا تجلیل شود.

دبیر کنگره سرداران و 15 هزار شهید فارس در ادامه از برگزاری یادواره 320 شهید شهرک‌های غرب شیراز در نمایشگاه دفاع مقدس گلستان خبر داد و گفت: تمام خانواد‌ه‌های شهدای این منطقه در این یادواره حضور خواهند یافت.

وی از رونمایی از 6 عنوان کتاب در شیراز و 5 عنوان در شهرستان‌ها خبر داد و گفت: برگزاری 100 یادواره پایگاهی در سطح استان، 20 یادواره حوزه‌ای و 15 یادواره شهرستانی و 15 یادواره آبروی محله در هفته دفاع مقدس در نقاط مختلف فارس از دیگربرنامه های سپاه است.

مینایی‌فرد در ادامه سخنان خود به تشریح بخش‌هایی از فعالیت‌های اقشار مختلف بسیج استان فارس پرداخت و گفت: در قشر اصناف فعالیت‌هایی نظیر برپایی ایستگاه‌های صلواتی و در قشر بسیج جامعه پزشکی ویزیت رایگان در مناطق محروم و مراکز درمانی سپاه که مکان آنها اعلام می‌شود،صورت خواهد گرفت همچنین اعزام 40 تیم پزشکی به مناطق محروم، رونمایی از اولین سازه بیمارستان صحرایی متحرک شامل آزمایشگاه و رادیولوژی در رژه نیروهای دفاع مقدس صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه استان فارس دومین استان کشور است که بیشترین شهدای روحانی یعنی بیش از 350 شهید روحانی را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است گفت: در این هفته همایش‌هایی جهت تشریح نقش روحانیت در دفاع مقدس برگزار می‌شود.

به گفته وی، به‌همت بسیج اساتید تجلیل از اساتید ایثارگر و استاد شهید رنجبر در شهرستان داراب، بسیج حقوقدانان تقبل 80 پرونده قضایی ویژه ایثارگران، بسیجیان و افراد بی‌بضاعت و همچنین مشاوره رایگان قضات دادگستری به 200 نفر از جمله برنامه‌هایی است که برای هفته دفاع مقدس اعلام شده است.

مینایی‌فرد اضافه کرد: در قشر بسیج دانش‌آموزی نیز در سال جاری توزیع لوازم‌التحریر اسلامی امین ومینا در حوزه‌های مقاومت، برخی نمایشگاه‌ها و مدارس صورت می‌گیرد و در قشر بسیج دانشجویی هم رونمایی از سایت بانک اطلاعات شهدای دانشجو، تولید و انتشار پوسترهای هفته دفاع مقدس در شبکه‌های اجتماعی موبایلی و انتشار ویژه نامه دانشجویی جهت معرفی مفاخر حوزه ایثار صورت می‌گیرد.

دبیر کنگره سرداران و 15 هزار شهید فارس، فعالیت‌های بسیج ورزشکاران را برگزاری پیاده‌روی‌ها و کوهپیمایی‌ها و همچنین همایش اخلاق در ورزش با حضور الگوهای ورزشی کشور عنوان کرد و گفت: به‌همت بسیج مهندسی نیز برنامه‌های مختلفی از جمله هماهنگی با معاونان فنی شهرداری جهت ارائه مشاوره به مردم و رسیدگی به مشکلات هر منطقه صورت می‌گیرد.

به گفته وی، به‌همت بسیج مساجد و محلات نیز همایش مشترک بین کانون‌های فرهنگی مساجد، تبلیغات اسلامی و اوقاف برگزار خواهد شد و بسیج مداحان نیز برنامه‌های دعای عرفه، کمیل و ندبه را در هفته دفاع مقدس اجرا می‌کند و بسیج کارمندان هم برگزاری کارگاه آموزش پدافند غیرعامل را برای آموزش کارمندان ادارات و مداسر در دستور کار دارد.

مینایی‌فرد عنوان کرد: بسیج کارگری تجلیل از کارگران رزمنده و همچنین اعزام راوی به کارخانجات را انجام می‌دهد و بسیج عشایری نیز اعزام روحانی جهت پاسخگویی به شبهات و مشکلاتی که عشایر در مسیر کوچ دارند، انجام خواهند داد و بسیج فرهنگیان هم طرح روایتگری توسط فرهنگیان و رزمندگان بازنشسته آغاز می‌کنند زیرا آنان در زمان دفاع مقدس تحت قالب مدرسه ایثارگران برای دانش‌آموزانی که به جبهه می‌آمدند و می‌خواستند از تحصیل عقب نیفتند، در جبهه‌ها حضور می‌یافتند و در این راه شهدای زیادی به انقلاب تقدیم کردند ضمن اینکه شروع به کار مدرسه راویان در آخر هفته دفاع مقدس خواهد بود.

وی برنامه‌های بسیج هنرمندان را برگزاری جشنواره عکس بسیج، جشنواره دو سالانه فیلم کوتاه بسیج، اجرای تئاتر خیابانی و همچنین فعالیت‌های بسیج کشاورزی را ارائه مشاوره به کشاورزان و ایجاد شبکه‌ روستاها برشمرد.

سردار  مینایی فرد همچنین به برنامه‌های بسیج رسانه اشاره و اظهار کرد: نخستین همایش سراسری مطبوعات و رسانه‌های دفاع مقدس در ایام هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود که قریب 500 مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده است و بناست در روز 3 مهر اجرا شود و برنامه دیگر این قشر نیز ویژه نامه قاب سرخ برای عکاسان خبری است.

دبیر کنگره سرداران و 15 هزار شهید استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود از وجود برخی از سنت‌های غلط در استان فارس انتقاد کرد و گفت: متأسفانه در استان فارس رسم شده که باید حتما برای برنامه‌ها جلسات متعددی برگزار شود.

وی ادامه داد: اکنون دو روز به آغاز هفته دفاع مقدس مانده است اما متأسفانه هیچ فضاسازی شهری در شیراز دیده نمی‌شود در صورتی که فضاهای تبلیغاتی فراوانی وجود دارد و چرا باید مسئولان ما برای هر مناسبتی دعوتنامه داشته باشند؟

مینایی‌فرد همچنین بر لزوم توجه به بازماندگان شهدا به خصوص شهدایی که اخیراً در دفاع از حرم‌ها و همچنین مرزهای کشورمان به شهادت رسیده‌اند، تأکید کرد و گفت: سازمان‌های مختلف باید نسبت به این موارد توجه داشته باشند و در این راستا نیز به تمام نواحی خود ابلاغ کردیم که حتماً از خانواده‌های شهدا، منسوبان و بازماندگان آن‌ها در مراسم‌های مختلف دعوت کنند.

وی با تأکید بر اینکه همدلی از همزبانی بهتر است، گفت: لازم است تا برای رژه نیروهای مسلح در 31 شهریور اقشار مختلف مردم را دعوت کنیم تا حضور پیدا کنند ضمن اینکه انعکاس اخبار آن نیز به‌صورت کامل صورت گیرد.

مینایی‌فرد در پایان با بیان اینکه وضع فرهنگی شهر شیراز بسیار بد است و مسئولان فرهنگی هیچ قدمی در این راه برنمی دارند، گفت: ما می‌ توانیم حداقل بخشی از سیره شهدا را در این هفته یا مسائل مشابه نمایش دهیم تا شاید تلنگری باشد برای عده‌ای که این مسائل را نمی‌دانند.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴
0
بسیار بد !!!!
جاهای دیگه رو هم دیدید؟