نظام جدید آموزشی مثل یارانه هاست!/ برای ارتقای کیفی معلمان دعا می کنم!
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، این روزها، تقویم، رنگ و بوی دیگری دارد، آری، ماه مهر می آید و خاطره ها دوباره زنده می شود. دانش آموزان با ذوق و شوق تمام دوباره راهی خانه دوم خود می شوند، همه چیز مهیاست؛ از لباس و کیف و کفش تا لوازم التحریر و سرویس مدرسه. اما با همه این وجود والدین هنوز نگرانند؛ خیلی مهم است که نوگلان باغ زندگی آن ها چگونه و با چه کیفیتی تحصیل می کنند؟ چه معلمانی با چه انگیزه و با چه روشی، به فرزندشان علم می آموزد؟ آن ها امروز بیشتر از هر چیزی به اطمینان خاطر نیاز دارند، می خواهند، مطمئن شوند که همه شرایط برای تحصیل خوب و مفید بچه هایشان فراهم شده است. به همین مناسبت شیرازه در اولین روز این هفته سراغ رئیس دستگاه تعلیم و تربیت استان فارس رفت تا حمیدرضا آذری در آستانه بازگشایی مدارس از میزان آمادگی آموزش و پرورش برای شروع سال تحصیلی جدید بگوید.
مدیرکل
آموزش و پرورش فارس در طول مصاحبه 70 دقیقه ای خود، مدام بر برنامه ریزی و
عدالت آموزشی تاکید می کرد. از تغییر سیستم آموزشی کشور گلایه مند بود و
بارها موضوع آموزش در کشورمان را با سایر کشورها مقایسه کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: امسال در سراسر استان فارس حدود ۷۵ هزار نفر در کلاس اول ابتدایی مشغول به تحصیل میشوند.
آذری با اعلام اینکه
اول مهرماه زنگ بازگشایی مدارس زده میشود، اظهار کرد: در پروژه مهر همه دست به
دست هم دادهاند تا مقدمات بازگشایی مدارس فراهم شود و آنچه در توان داشتیم را انجام
دادیم تا بتوانیم رضایت خانواده ها را جلب کنیم.
وی با تصریح اینکه تعلیم و تربیت یک علم است و نمی توان با دیدگاه و سلیقه خود فرزندان را تربیت کرد به خانوادهها پیشنهاد داد که اولیای دانشآموزان برای تعلیم و تربیت فرزندان خود آموزشهای لازم را ببینند و به نظرات معلمین و کارشناسان توجه کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس در پاسخ به سوالی درخصوص آمار بازماندگان از تحصیل گفت: امسال هنوز نمیدانیم میزان ترک تحصیلها چقدر بوده اما در سالهای گذشته هم آمار دقیقی در دسترس نبوده هرچند متاسفانه آمار ارائه شده قابل توجه است و براساس گزارش معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش فارس، سال گذشته بین ۴ تا ۵ هزار نفر در شهرستان شیراز از تحصیل بازماندهاند.
آذری مجموعه ای از آسیبهای اجتماعی را علت ترک تحصیل دانشآموزان عنوان و اظهار کرد: مجموعهای از علل اقتصادی و افزایش هزینهها، افزایش طلاق، مهاجرت، خشکسالی و بیکاری موجب افزایش آسیبهای اجتماعی شده است و وقتی آسیبهای اجتماعی زیاد شد اولین چیزی که آسیب می بیند آموزش است.
وی با بیان اینکه تعطیلی پنجشنبهها در مدارس ابتدایی قطعی است، گفت: تعطیلی پنجشنبهها در سایر مقاطع با توجه به شرایط متغییر است و معتقدم تعطیلی پنجشنبهها باعث میشود که یک دانشآموز روستایی به دلیل نداشتن معلم بسیار کمتر از کلاس درس بهره ببرد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: کمتر از یک درصد از هشت هزار مدرسه استان فارس کپری یا اجارهای هستند و تعداد کمی در مناطق و روستاهای دورافتاده وجود دارد که آمار قابل توجه و نگرانکنندهای نیست.
این مقام مسئول در آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه چیزی درمورد سیم کارت کودک نشنیدهام، درخصوص
تلفن همراه دانشآموزان هم توضیح داد: قانون مشخص مدون برای داشتن موبایل همراه دانشآموز
نداریم و در جایی از منابع قانونی، تعیین تکلیف نکردهاند بنابراین ما ترجیح دادیم
تصمیمی نگیریم که بعد مجبور شویم عقب نشینی کنیم لذا پیشنهاد دادیم که میانگین نظرات
والدین در این خصوص گرفته شود چراکه باید اولیا دانش آموزان به بردن یا نبردن
موبایل اعتقاد داشته باشند تا این تصمیم موفق اجرا شود.
آذری درخصوص وضعیت گرمایشی مدارس با بیان اینکه زمستان که میشود تن و بدنمان میلرزد، گفت: گاهی ما نمیخواهیم واقعیتهای مملکت را قبول کنیم ولی اگر بخواهیم مملکت درست شود باید مردم را در تصمیمگیری ها مشارکت دهیم، یعنی به عنوان مثال هزینه و مسئولیت تأمین وسایل گرمایشی را باید به آموزش و پرورش هر منطقه و شهرستان بسپاریم زیرا وقتی از تهران یک بخاری خریداری میشود تا به دست مناطق و روستاهای دورافتاده برسد، سال تمام شده است!
این مقام مسئول علت اکثر گرفتاریهای مملکت را بخاطر سیستم مدیریت متمرکز عنوان و اضافه کرد: نمیتوان کشور ۷۰ میلیونی را متمرکز اداره کرد درحالی که اکنون انجام کوچکترین کارها در پیچ و خم ادارای در تهران گیر میافتد و اختیارات مدیران استانی بسیار کم است و به همین دلیل روند کارهای اداری بسیار طولانی شده است، به عنوان مثال وقتی رئیس یک اداره میخواهد تغییر کند اگر اختیار با مدیران استانی بود در یک روز انجام میشد اما اکنون حدود دو ماه طول میکشد.
آذری همچنین بر بومیسازی مطالب و سرفصلهای دروس تاکید و خاطرنشان کرد: باید مطالب کتاب حرفه و فن را در مناطق مختلف متفاوت ارائه دهیم زیرا به عنوان مثال نیازهای دانشآموز تهرانی و جیرفتی با هم فرق می کند یا اینکه در شهرستانی مانند فیروزآباد باید قالی بافی از طریق امکانات و تکنولوژیهای جدید را رشد و توسعه دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس درخصوص طرح رتبه بندی معلمان هم توضیح داد: بخشنامه اجرای این طرح امروز ابلاغ میشود که معلمان بر اساس حدود ۷ شاخص سنجیده میشوند، بدین صورت که مدیر مدرسه امتیازبندی و کمیته اداره تایید میکند و بعد بر اساس آن پرداخت میشود که در این طرح هم ما هیچ کاری برای بومی کردن نمیتوانیم انجام دهیم و خط کشی برای تمام کشور است.
وی ضمن انتقاد از داشتن نگاه سیاسی به جای نگاه کارشناسی به پدیدهها گفت: باید با برنامه ریزی، انعطاف و افزیش اختیارات مدیرکل، مدل های انگیزشی درست کنیم تا معلمان به خدمت در مناطق محروم تشویق شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه اکنون بهترین مدارس را در مناطق اطراف شیراز ساختهایم اما بازهم شاهد مهاجرت به شیراز هستیم، توضیح داد: به دلیل اینکه معلمان خوب به مناطق محروم نمیروند یا در آنجا نمیمانند مدرسه های چند میلیاردی خالی می شوند درصورتی که اگر دست ما باز و اختیاراتمان زیاد بود با انعطاف در برنامه به معلمینی که در مناطق محروم خدمت میکنند امتیاز بیشتری میدادیم.
آذری بر رعایت عدالت آموزشی تأکید و اظهار کرد: در یک جامعه اسلامی که به تعالیم دینی معتقدیم باید تلاش کنیم دانشآموزی که در روستاهای دورافتاده تحصیل می کند و فرزند رئیسجمهور هر دو به یک اندازه از امکانات آموزشی برخوردار باشند.
وی عدالت آموزشی را اساسیترین نیاز یک جامعه برای بقا و سلامتی آن جامعه دانست و افزود: تنها راه ایجاد عدالت آموزشی این است که دولت امکانات و تجهیزات را برای مناطق دور مانند مناطق شهری انتخاب کند و معلمان را هم با مدلهای انگیزشی، مزایا و امکانات بهتر به ماندن در این مناطق تشویق کند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس به پیامدهای عدم توجه به عدالت
آموزشی اشاره و خاطرنشان کرد: اگر در جایی عدالت آموزشی نباشد، بسیاری از خانوادههایی
که نیازهای آموزشی آنها برطرف نمیشود، مهاجرت میکنند چنانکه امروز آموزش، اساسیترین
عامل مهاجرت است اما کسانی که پول مهاجرت ندارند، ترک تحصیل کرده و بیکار میمانند
یا تبدیل به آسیب اجتماعی میشوند که دولت باید هزینههای گزافی بابت این آسیب
پرداخت کند.
این مقام مسئول با تأکید بر این باور که ریشه تمام مشکلات در آموزش و پرورش حل میشود، اظهار کرد: معتقدیم اگر نظام جمهوری اسلامی در ساختار آموزش و پرورش و در توجه به دانش آموزان مناطق محروم بازنگری و سرمایه گذاری کند در دراز مدت از آسیبهای اجتماعی که امروز همه نگران آن هستیم، کاسته میشود.
وی با اشاره به سیستم آموزشی یکی از کشورهای همسایه که ۴ میلیون جمعیت و ششصد هزار دانشآموز دارد، گفت: در این کشور دانش آموزان کلاس اول تا ششم را شهرداری و از ششم به بالا را آموزش و پرورش اداره میکند بدین صورت که در روزنامه آگهی میزنند مدیر لازم داریم و با فیلترهای سخت مدیر را انتخاب می کنند سپس به مدیر هزینه و اصول کلی را میدهند و روی کارش هم نظارت می کنند اما دیگر همه کاره مدیر است.
مدیرکل آموزش و پرورش فاس ضمن انتقاد شدید از تغییر سیستم و نظام آموزش و پرورش در ایران گفت: نظام آموزشی شش- سه- سه آموزش و پرورش را با چالش و بحرانی مواجه کرد که مانند یارانهها کسی توان جمع کردن و برگرداندن آن را ندارد.
آذری معایب تغییر نظام آموزشی را برشمرد و گفت: با اجرای این طرح مقطع اول متوسطه حذف و یک پایه به پایههای ابتدایی اضافه شد و در نتیجه معلم ریاضی و فیزیک ما بیکار مانده است درحالی که در مقطع ابتدایی به شدت به معلم نیاز داریم و با توجه به اینکه معلمان متوسطه، ۲۴ ساعت در هفته تدریس داشتند اما در مقطع ابتدایی ۶ روز باید به کلاس بروند، از رفتن به مقطع ابتدایی خودداری میکنند ضمن اینکه اجرای این طرح ساختار مدرسهها را به هم زد یعنی مدارسی که سی سال برای پنج پایه در نظر گرفته شده بود باید یک پایه دیگر که بعضا سه کلاس درس میشود را به این مدارس اضافه میکردند که در بسیاری از مدارس به دلیل کمبود فضا نمازخانهها را کوچکتر و به کلاس درس تبدیل کردند!
وی با اعتقاد به اینکه تربیت معلم سابق جوابگوی نیازها بود،
گفت: با تبدیل تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان فقط بروکراسی و حجم کار بالا رفت.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس بخشیدن آموزشکدههای فنی، دادن افطاری به همه فرهنگیان، دادن یک وعده غذای گرم به فرهنگیانی که در نوروز به شیراز سفر میکنند را نیز از برنامههای غلط دولت قبل برشمرد و افزود: بخشنامه کردند که دانش آموزان باید شنا یاد بگیرند ولی بودجههای لازم برای اجرای این طرح را اختصاص ندادهاند.
آذری با تصریح اینکه سرانه ورزشی مدارس در فارس زیر میانگین کشوری است، گفت: مجتمع ورزشی بعثت که سه هکتار مساحت دارد را برای ارائه خدمات به دانشآموزان تجهیز کردهایم و زمین چمن فوتبال آن با حضور مهدی مهدویکیا افتتاح شده است. همچنین در هفت شهرستان از جمله شهرستانها استهبان، فورگ و گراش ساخت زمین چمن مصنوعی را شروع کردهایم ضمن اینکه برگزرای المپیاد ورزشی در مدارس نیز سبب پویایی و نشاط مدارس شده است.
وی با اشاره به درخواست انتقالی هشت هزار فرهنگی گفت: درخواست انتقال به شیراز زیاد داریم اما با درخواست موارد خاص مانند مادران فرهنگی که سهقلو دارند یا کسانی که بیماری خاص دارند موافقت میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه اعتبار توزیع شیر فقط برای بین 15 تا 20 مرتبه در سال است، گفت: در دوسال گذشته به کیفیت شیر اهمیت دادیم و اعتقاد داریم به جای اینکه فقط به نرخ نگاه کنیم به کیفیت اهمیت دهیم چراکه اگر به جای ۳۰ روز ۲۷ روز شیر درجه یک بدهیم، بهتر است.
آذری در پاسخ به این سوال که برای ارتقای سطح علمی و کیفی آموزش و پرورش چه اقدامی انجام میدهید، گفت: دعا میکنیم!
مدیرکل آموزش و پرورش فارس در حالی از سهمیه 270 نفری استان فارس در بین 5هزار استخدامی آموزش و پرورش در سال جاری خبر داد که به اذعان وی حدود سه هزار معلم چند پایه در استان فارس وجود دارد که حتی در برخی نقاط استان یک معلم تدریس همزمان پنج پایه را برعهده دارد!
آذری بر برخورد شدید و حتی اخراج معلمانی که مشکل اخلاقی، اعتیاد
و پرخاشگری داشته باشند، تاکید و اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش، رئیس هیئت رسیدگی
به تخلفات معلمان است و اعضای این هیئت را نیز وزیر تعیین میکند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مهد کودکها برای سنین تا پنج سال زیر نظر بهزیستی فعالیت میکنند، گفت: کل هزینه پیش دبستانیها براساس نرخ مصوب در طول یک سال تحصیلی حدود یک میلیون و ششصد هزار تومان است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس در پاسخ به اینکه هزینههای تحصیل بسیار زیاد و خارج از توان بسیاری از خانوادههاست، گفت: من معتقدم هیچ تنوعی در مدارس و امکانات آموزشی نباید باشد و دولت مکلف است همه هزینههای تمام شده تحصیل فرزند یک چوپان و روستایی تا فرزند رئیسجمهور را مانند هم پرداخت کند.
آذری با بیان اینکه سرانه هر دانشآموز ایرانی در سال پنج هزار تومان است، گفت: به هیچ یک از مدارس شیراز این سرانه را پرداخت نمیکنیم و آنرا به مناطق محروم میدهیم. درست است که میگویند مدارس پول نگیرند اما راهکاری هم ارائه دهند که هزینههای جاری مدرسه از کجا تأمین شود؟!
مدیرکل آموزش و پرورش فارس درخصوص راههای جلوگیری از نفوذ بیگانگان در آموزش و پرورش گفت: معتقدم در آموزش و پرورش باید به اندیشههای شهید مطهری بیشتر پرداخته شود و از درون مصون سازی را ایجاد کنیم و به آموزش و پرورش بیشتر توجه شود تا معلمان و دانشآموزان در برابر هجمههای مختلف بیگانگان مصون بمانند.
آذری در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه برای انتخابات کاندیدا نمیشوم، اظهار کرد: صادقانه میگویم این روش انتخابات جز اینکه مشکلات را بیشتر میکند، راه به جایی نمیبرد چراکه معتقدم باید کاری کنیم که مردم یاد بگیریند که فقط برای آب روستا و باز شدن گرههای کوچک دایره اطراف خود، نماینده را انتخاب و به عبارتی اسیر نکنند.
وی با انتقاد از اینکه برخی نمایندگان برای رأی گرفتن خود را وامدار برخی افراد میکنند، گفت: باید همه یاد بگیریم که منافع ملی را از هر چیزی ارجحتر بدانیم، گرایش سیاسی خوب است اما باید سر منافع ملی باهم باشیم هرچند در روش ممکن است با هم اختلاف نظر داشته باشیم اما هدف مشترک ما باید حفظ منافع ملی باشد.
این مقام مسئول همچنین با اشاره به وجود ۷۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور گفت: در بسیاری از کشورها پرداخت مالیات حتی به صورت روزانه انجام میشود اما در کشور ما فرار مالیاتی وجود دارد که از لحاظ وجدانی و قانونی مرتکب گناه بزرگی شدهایم.
آذری با بیان اینکه مالیات خرج بهداشت و درمان و آموزش میشود، گفت: من دو و نیم میلیون تومان حقوق میگیرم و اصلا ناراحت نمیشوم دولت ۳۰۰ هزار تومان از حقوق من کم کند اما خانوادهام نگرانی و دغدغه آینده را نداشته باشد.
وی با بیان اینکه هرشب شیرازه را میخوانم، اظهار کرد: ساکن بلوار پاسداران هستم و بعد از آموزش و پرورش هم در مدرسه غیرانتفاعی که با سرمایهگذاری سه نفر دیگر تأسیس کردهام، به انجام کار فرهنگی و آموزشی ادامه خواهم داد.
اولا این آقا همه چیز را مادی نگاه می کند
ثانیا الان گروههای فشار اصلاح طلبان بر آموزش و پرورش فارس حاکم هستند و تعداد زیادی از مدیران و معاونان مدارس بالاخص مدارس خاص را به جرم اصولگرایی در همین تابستان تغییر دادند