کد خبر: ۷۶۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۰۶ مهر ۱۳۹۴

نظر اصحاب رسانه کوار در خصوص تشکیل شورای حکمیت در انتخابات کوار

در بحبوحه ی انتخابات مجلس شورای اسلامی زمزمه های تشکیل شورای حکمیت توسط شوراهای اسلامی و برخی از معتمدین در شهرستان های مختلف به گوش می رسد.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از بهارکوار، هر چهار سال و در بحبوحه ی انتخابات مجلس شورای اسلامی زمزمه های تشکیل شورای حکمیت توسط شوراهای اسلامی و برخی از معتمدین، جهت توافق بر سر یک نامزد از بین کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در شهرستان کوار و معرفی به مردم، به گوش میرسد، لیکن با توجه به نقطه نظرات مثبت و منفی که اقشار مختلف، نسبت به تشکیل شورای حکمیت دارند، پایگاه خبری تحلیلی بهارکوار به دور از اظهار نظر مستقیم در این خصوص، نظر اقشار مختلف مردم و صاحبان فکر و اندیشه شهرستان را در این خصوص در چندین شماره منتشر می کند.

در اولین شماره از این نظرات به سراغ اصحاب رسانه شهرستان رفته و نظر این قشر از جامعه را در این خصوص جویا می شویم.

علی محمدی (صاحب امتیاز و مدیرمسئول نشریه پارسه)

در خصوص حکمیت؛ نماینده مجلس متعلق به یک شهرستان نیست. نگاه حکمیتی اگرچه ممکن است شهرستانی را واجد یک نماینده بومی کند، اما در کلان، نگاهی بسیار اشتباه و غیر دوراندیشانه است. نماینده مجلس باید کشوری و جهانی بیندیشد. او باید دارای توان علمی و تفکری باشد که با وضع قوانینی متناسب با شرایط کشور، گره گشای مشکلات کلان و راهگشای عموم جامعه باشد نه یک جامعه کوچک محلی.
کسانی که به دنبال فرستادن نماینده محلی - بدون در نظر گرفتن شرایط کشور _ به مجلس هستند، جهان بینی شان هم به همین وسعت است. این که با توسل به شوراها، ریش سفیدان و معتمدین شهر و روستاها به دنبال معرفی فردی باشیم که صرفا اولویت بومی اش ملاک انتخاب باشد، اشتباه محض است.
قبلا هم این حکمیت ها صورت گرفته و اتفاقا خروجی اش هم تولید نماینده مجلس بوده است،  پس چرا کوار هنوز نتوانسته در جایگاه واقعی خودش باشد؟؟؟
مگر تاکنون از هر سه شهرستان کوار، خرامه و سروستان نماینده بومی در مجلس نبوده؟ پس چرا عطش محرومیت هر سه شهرستان همچنان شعله ور است؟
بدون شک نماینده ای کارساز تر است که انتخابش و نگاهش فراتر از منطقه و زادگاهش باشد. به ویژه در مقطع کنونی که ملت ایران با انتخاب دکتر روحانی، راه جدیدی را در اداره امور کشور انتخاب کرده اند، نگاه مشترک نماینده و دولت در پیشرفت امور مملکت، بسیار موثر خواهد بود.

نماینده ای که بخواهد انرژی اش را صرف ساخت پل بین روستایی، کمربندی، سد، بیمارستان و... بکند، دیگر وقتی برایش نمیماند که نگاه کلانی به امور دنیا، پیشرفت، حقوق بشر، ارتقاء فرهنگ، اشتغال، اقتصاد، امنیت، صنعت حمل و نقل، محیط زیست، بحران آب، معیشت مردم، صادرات، آموزش و... داشته باشد.
او باید به دنبال قوانینی باشد تا همه ی کشور بتوانند از آن بهره مند شوند.
بی شک نگاه شوراها و حکمیتی ها کاملا دلسوزانه و خیر خواهانه است، اما علمی و فراگیر نیست.

لطفا بگذارید مردم که بهترین تشخیص دهنده هستند خودشان راه خودشان را انتخاب کنند. مطمئنا اگر کسی از منطقه، داری شرایط ایده آل باشد، قوه تشخیص مردم برای انتخابش ضعیف نیست که گروهی بخواهند نقش قیم را برایشان بازی کنند. تنور انتخابات باید گرم بماند اما سوزنده نباشد.
بگذاریم عقل و خرد بر احساسات غلبه کند. به کاندیداهای محترم نیز پیشنهاد میشود با برگزاری مناظره علمی، توانایی خود را برای انتخاب درست مردم نشان دهند.

محمد کشتکار (مدیر سایت کوارنیوز)

شخصاً بدلایل اجتماعی، سیاسی و روانشناسی با حکمیت مخالف هستم. معتقدم که عزیران کاندیدا ضمن احترام به رقیبان خود، منطقه و مردم باید به رشدی برسند که ایثار نمایند.
حضور تا قبل از تبلیغات اشکال ندارد اما بعدخود کاندیدا باید میزان رای خود را بسنجد و به نفع شخص توانمندتر کنار برود. از آنجا که بین سه شهرستان کوار، خرامه و سروستان رقابت است بنابراین نیاز به رقابت بین دوستان کواری نمی باشد. عدم توانایی کاندیدا در تشخیص میزان رأی خود، نشان از ضعف سیاسی وی می باشد.

علی روشن (صاحب امتیاز و مدیر مسئول سایت کواره)

هر انتخابی ملاک و الگوهای خویش را دارد و قاعده انتخاب کاندیدای اصلح در شهرستان کوار به تبع شرایط اجتماعی، سلایق و موقعیت های متفاوت، تغییر پذیر است.
در رابطه با حکمیت در شهرستان کوار این سوال مطرح می شود که چرا کسانی که سابقا از طریق حکمیت انتخاب شدند و مردم آن را به عنوان تنها نماینده و بدون حق انتخاب راهی بهارستان کردند چرا دوره بعد آن فرد شکست سنگینی خورده است؟
به نظر این حقیر می بایست کسانی که به نمایندگی از مردم در بحث حکمیت شرکت می کنند و حق رأی دارند ملاک انتخاب خود را به آرا و عقاید مردم نزدیک کرده تا مردم در دوره بعد نیز مهر تاییدی بر انتخاب آنها بزنند و شاهد محرومیت بیش از پیش منطقه در تمامی عرصه ها نباشیم.
این اعضا می توانند با فرصت دادن به جوان های متدین، شایسته، تحصیلکرده، روشنفکر و کسانی که دلسوز این مردم و از جنس خود مردم اند و عوام فریبی نمی کنند فصلی جدید در تاریخ این شهرستان رقم بزنند.
پایان سخن اینکه در قافله زودرس انتخابات برخی افراد امتحان خود را پس داده‌اند و آزموده را آزمودن خطاست.

علی محمد کشتکار (خبرنگار روزنامه عصرمردم)

حکمیت نمی‌تواند تمام تفکرهای افراد را دربر بگیرد زیرا حکمیت توسط شوراهایی که توسط مردم انتخاب شده اند صورت میگیرد بنابراین نباید انتظار داشت چون افراد تاثیرگذار دیگر در این جلسه حضور ندارند انتظار انتخاب  فرد مورد اطمینان و اصلح وجود داشته باشد.

مهدی هاشمی (فعال رسانه و مدیر سایت اکبرآباد)

حکمیت روشی است که باید به اجبار پذیرفت اما با اصلاحاتی. هر چند که هم ذاتی و هم ظاهری مشکل داره.
حتی روش برگزاری حکمیت هم صحیح نیست. چون هنوز فرهنگ گروه گرایی مورد پذیرش جامعه شهرستان ماست به جای فرهنگ شایسته سالاری. یعنی شوراهای یک منطقه قطعاً به آن نماینده ای رأی میدهند که از منطقه خودشان است بدون در نظر گرفتن صلاحیت سایر کاندیداها.

مورد بعد قشری است که رای میدهند و روش رأی دادن، که به نظر  میرسد هر دو مورد باید اصلاح شوند هر چند که کار مشکلی است.

ابوذر رضایی (خبرنگار نشریه ماه رویان)

نظر بنده این است که ابتدا افرادی که کاندید می شوند باید با صاحب نظران جلسه گرفته و توانایی خود را به سمع و نظر دیگران برسانند و صاحب نظران نیز نظرات خود را مطرح کنند. اینکه حکمیت فقط با حضور شوراهای اسلامی صورت گیرد، حق مردم و فردی که توانایی دارد ضایع می شود.

مهدی فتحی (فعال رسانه و مدیر سایت قلمدار)


شایسته سالاری یعنی انتخاب باتقواترین، داناترین، تواناترین و سزاوارترین فرد برای جامعه توسط کلیه کسانی که حق انتخاب در جامعه دارند و در صورتی که فردی در کل جامعه هدف، شایسته تر از فردی باشد که از حکمیت یک منطقه خاص انتخاب می شود، "حکمیت می تواند نقطه مقابل شایسته سالاری باشد".

شایان ذکر است دیگر اصحاب رسانه شهرستان حاضر به مصاحبه و اظهارنظر در این خصوص نشدند.

نظرات بینندگان