کد خبر: ۷۷۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۷ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴
مدیر مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه شیراز:

ساختارهای قدرت موجب شده تا زنان ما به سمت پذیرش الگوهای غربی کشیده شوند!/ توقعات امروزی از زنان با واقعیت جامعه هم‌خوانی ندارد

عنایت گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار باید به سلامت جسمی و ابعاد روحی و اجتماعی زنان توجه کرد.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، مدیر مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه شیراز گفت: توسعه مفهومی است که نشان می‌دهد اگر قرار است رفاهی در مسیر پیشرفت نصیب جامعه شود، باید کل افراد جامعه از جمله تمام مردان و زنان را درگیر کند.

حلیمه عنایت در همایش ملی «اعتدال و توسعه» ویژه بانوان در شیراز اظهار کرد: به دنبال طرح توسعه، اهداف توسعه مطرح می‌شود از این رو حفاظت از سلامت افراد در جامعه و ارتقای آن را یکی از اهداف توسعه مطرح کرده‌اند.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه امروز سلامت به معنای نداشتن نقض عضو نیست که ابعاد مختلف و چندگانه دارد، تصریح کرد: در رسیدن به یک توسعه پایدار باید هم به سلامت جسمی زنان و هم ابعاد روحی و اجتماعی آنان توجه کرد.

وی همچنین با اشاره به مفهوم انسان حاشیه‌ای در علم جامعه‌شناسی و تطابق آن با شرایط فعلی اکثر قریب به اتفاق زنان در جامعه، خاطرنشان کرد: انسان حاشیه‌ای به این معناست که فرد در دو شرایط متفاوت قرار بگیرد که گاهی تطبیق با شرایط ایجاد شده واژه‌ای جز واژه شرایط مصیبت بار را به ذهن متبادر نمی‌کند.

مدیر مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه شیراز ادامه داد: زنان حاشیه‌ای تصوری از خود دارند و در برخی مواقع خود را در نگاه حاکم می‌بینند و آنجاست که برای آن‌ها مشکل ایجاد می‌شود چون چنین موجودی نمی‌تواند ارتباط با گروه‌ خود را قطع کند.

عنایت تصریح کرد: نمونه‌های زیادی از شیوه‌های برخورد منفی با زنان دیده‌ شده و مجموعه انتقادات منفی در گروه زنان به خوبی احساس می‌شود به همین دلیل بسیاری از زنان حاضر نیستند در مجامع و محافل شرکت کنند، از طرف دیگر این قشر فشار فزاینده‌ای بر خود وارد می‌کنند تا به حداقل زمینه‌هایی که هیئت‌های حاکم برای آن‌ها تعریف کرده، برسند.

وی اظهار کرد: با گذشت زمان، زنان با امواجی از تغییرات هنجاری رو‌به‌رو شده‌اند که در این بین رسانه‌ها بیش از هر ابزار دیگری سبک‌های مختلفی از زندگی در جوامع گوناگون را پیش روی آن‌ها قرار داده و گاهی مستقیم و غیرمستقیم ارزش‌های پیشین را به چالش کشیده و در برابر آن سبک‌های جدیدی را معرفی کرده‌اند و آنچه که امروز می‌بینیم پذیرش این تغییرات است.

مدیر مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه شیراز گفت: مقاومتی که در جهت حفظ ساختارهای قدرت وجود دارد، موجب شده تا دختران و زنان ما به سمتی سوق داده شوند که پذیرای الگوی غربی باشند.

به گفته وی، امروز از زنان انتظارت و توقعاتی دارند که با واقعیت جامعه هم‌خوانی ندارد در حالی‌که به این فکر نیستیم که ابتدا باید خود زن را به آرامش برسانیم تا در اجتماع احساس رضایت کند.

مدیر مرکز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه شیراز ابراز امیداوری کرد روزی فرا برسد که برای رسیدن به توسعه‌ای پایدار، تعریفی صحیح و متعادل از زن ایجاد و استعدادهای آن‌ها به رسمیت شناخته شود.


نظرات بینندگان