کد خبر: ۷۷۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴
آخرین مصوبات شورای اسلامی شهر شیراز چه بود؟

از فروش ۷۷۵ میلیارد تومان اوراق مشارکت شهرداری تا تبدیل 5 اتوبوس‌ فرسوده به سرویس بهداشتی و حمام سیار

بر اساس تصویب شورای شهر مقرر شد سه نماینده از شورای شهر در کمیته فروش پروژه‌های اوراق مشارکت حضور داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، در صدو نوزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز پیشنهاد کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و بهداشت شورا مبنی بر تبدیل پنج دستگاه اتوبوس فرسوده به سرویس بهداشتی و حمام سیار برای زمان بحران مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در این خصوص با بیان اینکه ردیف بودجه برای احداث سرویس‌های بهداشتی ثابت وجود دارد و معاونت اجرایی شهرداری آن‌را پیگیری می‌کند، گفت: این اتوبوس‌ها می‌توانند به‌عنوان سرویس‌های بهداشتی سیار در زمان بحران یا ایام نوروز مورداستفاده قرار گیرند.

غلام علی ترابی اظهار کرد: اصل این مصوبه برای شرایط بحران است چراکه شهرداری در حال حاضر هزینه‌هایی را برای این مقاطع در نظر می‌گیرد چنانکه میلیارد‌ها تومان برای برخی امکانات مانند بالابر آتش‌نشانی و غیره هزینه می‌شود تا اگر روزی حادثه‌ای رخ داد از آن استفاده شود و این پیشنهاد نیز در همین راستا بوده و از سویی تعداد آن نیز محدود است و از این پنج دستگاه اتوبوس تنها یک دستگاه برای استحمام در شرایط اضطرار در نظر گرفته‌شده است.

رئیس کمیسیون عمران شورا هم در این مورد گفت: بنابر قانون، اتوبوس‌های شهری حداکثر باید ۱۰ سال کار کنند که در شیراز مجوزی اخذ و دو سال اضافه بر آن نیز از برخی اتوبوس‌ها کار گرفته می‌شود اما اتوبوس‌هایی هستند که قابلیت بازسازی و بازگرداندن به چرخه حمل‌ و نقل را ندارند و اکنون از رده خارج‌شده و مجوز تردد در شهر ندارند.

رضا محمدیان افزود: می‌توان با انجام اقدامات لازم و تبدیل این اتوبوس‌ها به سرویس بهداشتی سیار در مراسمی مانند اعتکاف، راهپیمایی‌ها یا در مکان و زمان‌هایی که نیاز باشد از آن‌ها بهره برد چنانکه در اوقات بروز بحران‌ها از نظر پدافند غیرعامل و امدادرسانی نیز می‌توان از این اتوبوس‌ها استفاده کرد.

وی هزینه تبدیل اتوبوس به سرویس بهداشتی را از خرید کانکس کمتر دانست و افزود: با یک بازسازی و تجهیز سرویس بهداشتی بدون نیاز به هزینه سنگین حمل‌ و نقل و امکان کم جابجایی کانکس می‌توان از این اتوبوس‌ها استفاده کرد.

سید محسن معین، دیگر عضو شورا نیز بر لزوم تمیز بودن سرویس‌های بهداشتی در یک شهر گردشگرپذیر تأکید و اظهار کرد: بسیاری از میهمانان به‌ویژه آن‌ها که از کشورهای اسلامی می‌آیند انتظار دارند سرویس‌های بهداشتی تمیز و شکیلی را در شیراز ببینند و پیشنهاد استفاده از اتوبوس به دلیل عدم نیاز به تأمین زمین و حل مسائل ترافیکی، مقرون‌به‌صرفه است و نمونه آن در کشورهای خارجی وجود دارد.

وی بیان کرد: در کنار این‌ها البته نباید از احداث سرویس بهداشتی ثابت غفلت کرد و مناسب است شهرداری موظف شود سالیانه ۲۰ تا ۳۰ چشمه سرویس بهداشتی ثابت بسازد.

پس از بررسی اعضای شورای شهر با ۱۹ رأی مثبت و یک رأی منفی زین‌العابدین عرب مقرر شد چهار دستگاه از این اتوبوس‌ها به سرویس بهداشتی و یک دستگاه به حمام سیار تبدیل شود.

حق‌نگر: طرح زهکشی سال ۷۵ ناموفق بود/ منادی: بهتر است شرق شیراز زهکشی شود

از جمله مصوبات دیگر شورای اسلامی شهر شیراز این بود که شهرداری شیراز با هماهنگی آب و فاضلاب نسبت به مطالعه و استحصال فضای سبز شهری از آب‌های خاکستری موجود در حریم شهر شیراز اقدام کند و گزارش تحقیقات درخصوص اراضی 400 هکتاری شرق شیراز برای احیای فضای سبز در این منطقه را طی سه ماه تهیه و ارائه کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و بهداشت شورای اسلامی شهر شیراز در این خصوص با اشاره به مطالبات مردمی در بخش شرق شیراز اظهار کرد: در این منطقه از شهر سطح آب بالا است و طرح شبکه فاضلاب اجرا نشده است که باید لوله‌گذاری و زیرسازی شود.

محمد حق‌نگر با بیان اینکه در شرق شیراز به طور معمول در عمق نیم‌متری آب وجود دارد، خاطرنشان کرد: در زمانی که در استان فارس و در شهر شیراز بحران بی‌آبی وجود دارد، این آب باید جمع‌آوری شود و با توجه به اینکه مدیریت منابع آب در شهرداری شیراز ایجاد شده است، این تهدید‌ در شرق شیراز می‌تواند به فرصت تبدیل شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و بهداشت شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر اینکه برای مدیریت آب‌های سطحی شرق شیراز نباید اشتباه گذشته تکرار شود، یادآور شد: در سال ۷۵ در شیراز برای مدیریت آب زهکشی انجام شد که این طرح ناموفق بود و نباید تکرار شود.

حق‌نگر پیشنهاد داد: مدیریت منابع آب با دقت مطالعه شود و این تهدیدی که در شرق شیراز است به عنوان یک فرصت بهره‌برداری شود و از روش‌های مختلف برای توسعه فضای سبز استفاده کنند.

سیّدرضا منادی، مدیر مصرف بهینه منابع آب شهرداری شیراز هم درمورد استفاده از آب‌های خاکستری و آب‌های شور شرق شیراز که می‌‌تواند در آبیاری فضای سبز استفاده شود، گفت: آزمایش‌های مختلف در مسیر روخانه خشک نشان می‌دهد این آب‌ها به مراتب بهتر است و هزینه کمتری می‌تواند داشته باشد.

وی با بیان اینکه سطح آب زیرزمینی در شیراز باید کاهش یابد، افزود: تمام تفیک‌های شیراز ملزم به تهیه طرح زهکشی شده که ۲۷۰ هکتار آن در مهرگان است.

مدیر مصرف بهینه منابع آب شهرداری شیراز با اشاره به اینکه انتقال این آب‌‌ها از طریق خط لوله باید مورد آزمایش قرار گیرد، خاطرنشان کرد: براساس آزمایش‌ها و داده‌ها می‌توان بر روی این موضوع برنامه‌ریزی کرد.

منادی با بیان اینکه به‌جای اینکه این نوع آب تصفیه شود و شوری آن گرفته شود بهتر است طرحی که در سال ۷۵ انجام شد برای این منطقه نیز اجرایی شود، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری شهرداری در تصفیه فاضلاب و استفاده از پساب مقرون به صرفه‌تر است.

۷۷۵ میلیارد تومان اوراق مشارکت شهرداری شیراز به فروش رسید

در ادامه صدونوزدهمین جلسه علنی شورای شهر شهردار شیراز با بیان اینکه اسفند ماه امسال زمان سررسید پرداخت ۱۴۶ میلیارد تومان اوراق مشارکت پروژه‌های شهرداری است، از اعضای شورای شهر خواستار شد که نماینده‌ای از شورای شهر در کمیته فروش این پروژه‌ها انتخاب و معرفی شود.

وی با اشاره به رکود بازار فروش املاک گفت: نظارت نماینده شورای شهر بر فروش این پروژه‌ها سبب شفافیت بیشتر در روند فروش و قیمت‌گذاری‌ها می‌شود.

شهردار شیراز با بیان اینکه بر‌اساس قانون بودجه و تاکید شورای وقت شهرداری شیراز از سال ۱۳۹۰ اقدام به فروش و انتشار اوراق مشارکت کرده است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۰ مبلغ ۱۴۵ میلیارد تومان، در سال ۹۱ مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان، در سال ۹۲ مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان و در سال گذشته نیز ۲۲۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت پروژه‌های مختلف شهرداری شیراز به فروش رسیده است.

پاک‌فطرت با اشاره به اینکه تاکنون بابت حدود ۲۶ پروژه سرمایه‌گذاری در نقاط مختلف شهر که بیشتر در مناطق متوسط و کمتر برخوردار بوده‌اند ۷۷۵ میلیارد تومان اوراق مشارکت به فروش رسیده است، تصریح کرد: از این مبلغ ۷۵ میلیارد تومان توسط شهروندان شیرازی و ۷۰۰ میلیارد تومان توسط افرادی خارج از استان فارس خریداری شده است.

بر اساس تصویب شورای شهر مقرر شد سه نماینده از شورای شهر در کمیته فروش پروژه‌های اوراق مشارکت حضور داشته باشند.

نظرات بینندگان