کد خبر: ۷۷۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۲ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴
نماینده ولی فقیه در استان فارس:

معاونت گردشگری استانداری باید احیا و فعال گردد/ فارس را سرگرم کشاورزی کرده‌اند/ گردشگری مذهبی بزرگ‌ترین جاذبه در منطقه است

آیت الله ایمانی در دیدار فعالان گردشگری فارس گفت: گردشگری یک علم است.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، نماینده ولی فقیه در استان فارس، ۲۱ مهر در دیدار فعالان گردشگری این استان، با بیان اینکه نفس برگزاری نشست فعالان گردشگری استان در دفتر نماینده ولی فقیه دارای بار معنایی زیادی برای جامعه و مسئولین است، گفت: اولین، اثرگذار‌ترین و مهم‌ترین کار جهت رفع مشکلات استان و ایجاد اشتغال توجه و پرداختن به مسئله گردشگری است و مسأله گردشگری اولویت یکم استان فارس است که این را در جلسات متعدد مطرح کردیم.

آیت‌الله اسدالله ایمانی با بیان اینکه در این جلسه هم مشکلات و مسائل گردشگری بیان شد و هم راهکارهایی برای حل آن‌ها ارائه شد، گفت: آنچه که برای استان فارس مهم است ارائه راهکارهایی برای رونق بخشیدن به گردشگری به عنوان صنعت اول این استان است. هیچ صنعتی مثل گردشگری نمی‌تواند همه آحاد جامعه را دربر بگیرد و ایجاد اشتغال کند.

نماینده ولی فقیه در فارس اظهار کرد: گردشگری یک علم است واگر به آن با یک نگاه دانش بنیان بنگریم می‌توان کاری اصولی و اساسی در این زمینه انجام داد اما اگر به آن سطحی بنگریم می‌شود آن چیزی که تاکنون شاهد آن بوده‌ایم.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه تمام طبقات جامعه بدون استثنا در یک گردشگری اصولی و اساسی سهیم هستند، گفت: فارس به صنعت گردشگری به عنوان یک حرکت علمی و مبتنی بر دانش نیاز دارد و طبیعتاً یک حرکت علمی نیاز به آمار در عرصه‌های مختلف و استعدادسنجی و شناخت استعداد‌ها و آسیب‌ها دارد.

امام جمعه شیراز با طرح این سؤال که چه کسی باید متولی امر گردشگری باشد؟ گفت: آیا بخش خصوصی به تنهایی قادر است این کار را انجام دهد و یا دولت می‌تواند متولی این کار شود و یا اینکه ترکیبی از بخش خصوصی و دولتی باشد؟

وی در پاسخ به این سؤالات افزود: متولی این امر نیز باید در‌‌ همان عرصه علمی تعیین شود.

آیت‌الله ایمانی با ابراز گلایه از عملکرد استانداری در این زمینه در چند سال گذشته اظهار کرد: نکته‌ای که متأسفانه امروز مورد غفلت واقع شده این است که فارس جزو ۳ استانی است که برای استانداری آن معاونت زیارت و گردشگری دیده شده است و اگر این معاونت به طور جد تشکیل شده و راه افتاده بود و وظیفه خود را می‌دانست وضعیت استان در این عرصه بهتر از این بود.

وی بر لزوم فعال شدن معاونت زیارتی و گردشگری استانداری فارس تأکید کرد و گفت: ‌ در این راستا باید شهرداری و شورای شهر شیراز نیز همکاری‌های لازم را داشته باشند.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فارس استانی است که خداوند از تمام مواهب آن را برخوردار کرده است، افزود: نمی‌توانیم موهبتی را پیدا کنیم که در ایران باشد اما در فارس مشاهده نشود لذا یک کشور و استان با همه ظرفیت‌ها و امکانات و مسائل مختلفی که وجود دارد باید در صنعت گردشگری قوی عمل کند اما چون برنامه‌ریزی نداشتیم و احساس نیاز نکردیم در این زمینه کاری نشده است.

وی خاطرنشان کرد: ما را سرگرم کشاورزی کرده‌اند وگفته‌اند که تنها کشاورزی برای فارس کافی است و از صنعت و ارائه خدمات فنی و همچنین صنعت گردشگری ما را باز داشتند.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه غنی‌ترین منابع تاریخی ایران اسلامی و بلکه منطقه و دنیا در استان فارس وجود دارد، افزود: اگر معاونت گردشگری و زیارتی استانداری فارس فعال شود و پای کار آید، میراث فرهنگی و همچنین شهرداری نیز وارد عرصه شوند، این ۳ عنصر دولتی در کنار سمن‌ها و بخش خصوصی می‌توانند یک برنامه گردشگری برای فارس بنویسند.

وی همچنین به ظرفیت‌های سلامت این استان اشاره کرد و گفت: در عرصه پزشکی ظرفیتی داریم که در کمتر نقطه کشور مشاهده می‌شود ضمن اینکه نباید از مسئله مذهب و حرم سوم نیز غافل بود.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: ‌ امروز گردشگری مذهبی در ایران که طبیعتاً رکن اول گردشگری ایران‌گردی است و ایران‌گردی قبل از جهان‌گردی است باید تقویت شود چنانچه در عرصه گردشگری مذهبی شهرهای مذهبی این مسئله صورت گرفته و درآمدهای فراوانی عاید این شهر‌ها شده است.

وی، جاذبه گردشگری مذهبی استان فارس را بزرگ‌ترین جاذبه در کشور و منطقه دانست و گفت: ما علاوه بر این‌ها مسئله اقلیم نیز داریم و ظرفیت‌های گردشگری تفریحی و سیاحتی در اقلیم‌های مختلف در این استان وجود دارد که باید بدان توجه کنیم.
نظرات بینندگان