کد خبر: ۷۸۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۱ - ۰۷ آبان ۱۳۹۴

نامه سرگشاده تشکل های دانشجویی دانشگاه پیام نور شیراز به سرپرست پیام نور کل کشور

بسیج دانشجویی شهید شاهچراغی دانشگاه پیام نور مرکز شیراز و کانون های فرهنگی دانشگاه پیام نور مرکز شیراز ، نامه ای سرگشاده به سرپرست پیام نور کل کشور نوشتند.
به گزارش شیرازه به نقل از  غریو کانون های فرهنگی دانشگاه پیام نور شیراز و بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور شیراز در نامه ای به سرپرست دانشگاه پیام نور کل  کشور نسبت به نفوذ حرکت خزنده برای زوال دانشگاه پیام نور هشدار دادند.

در این نامه آمده است: به نمایندگی از دانشجویان یکی از بزرگترین مراکز دانشگاه پیام نور جنوب کشور، و به زعمی به نمایندگی از دانشجویان دانشگاه های پیام نور جنوب کشور، مسائلی را خدمت تان عرض می کنیم که باشد با شروع مسوولیت تان به این مسائل مهم که عمدتا دغدغه مشترک فعالین دانشجویی در دانشگاه پیام نور هست، به نحوی شایسته بپردازید.

در این نامه آمده است: اولین مورد از موارد، جلوگیری از حرکت خزنده ایست که به تازگی در بدنه وزارت علوم شکل گرفته برای به زوال کشاندن دانشگاه پیام نور، حرکتی که از زمانی که به صورت علنی و مستقیم نتوانستن پیام نور را محدود کنند حال به روش های غیرمستقیم از جمله کم کردن بودجه دولتی پیام نور و یا بخش نامه هایی برای محدود کردن پذیرفتن اساتید و پرداخت حقوق شان و یا تعدیل اساتید هیئت علمی که خبر آن به تازگی منتشر شد، و از این قبیل کارها روی آورده اند و به سان موریانه پایه های دانشگاه پیام نور را از درون تهی می کنند. اتفاقاتی که به طور مبسوط در جلسه تودیع و معارفه هم به آنها به درستی اشاره شد.

در ادامه این نامه می افزاید: تمرکزگرایی ای هست که در پیام نور شاهد آن هستیم مخصوصا در امور فرهنگی و مالی، میبینم بخش نامه ها و دستورالعمل هایی را که از پیام نور مرکزی به سایر مراکز ابلاغ می شود اما جای هیچگونه آزادی عمل برای مسوولین مراکز برای بومی کردن آن بخش نامه ها دیده نمی شود، به عنوان مثال همایش هایی که صرفا نمایشی و فاقد پشتوانه فکری بوده و متناسب با جو و شرایط آن مرکز نیست؛ و یا تمرکز گرایی در مسائل مالی که در بند بعدی به آن اشاره می شود.

تشکل های فرهنگی و بسیج شهید شاهچراغی دانشگاه پیام نور مرکز شیراز افزودند: رایج ترین مشکلی که در مراکز شهرستانی پیام نور به شدت ملموس و محسوس هست "تمرکز درآمدها در تهران و تمرکز مخارج در شهرستان ها " ست، به نحوی که یکی از دلایل کمبود بودجه در مراکز شهرستانی حتی مراکز استان ها، از همین بابت است. میبینیم افزایش ترم به ترم شهریه ثابت دانشجویان آن هم برخلاف قانون وزارت علوم را و در عین حال همچنان کمبود بودجه را در مراکز شهرستانها، شاید بهتراست فکری برای این تمرکزگرایی درآمدها شود

- مورد چهارم، با توجه به کمبود بودجه پیش رو و تامین پنجاه درصد هزینه توسط خود مراکز، انتظار می رود که اهتمام بیشتری به معاونت پژوهشی و به طبع آن دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه شود، چرا که از بهترین راه هایی که هم مسوولین دانشگاه برای درآمدزایی در پیش رو دارند که در عین حال به رشد علمی دانشجویان هم کمک می کند، همین تقویت دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه می باشد. میبینیم پتانسیل های علمی را در دانشجویان پیام نور که بعضا به دلیل بی تدبیری مدیران و عدم حمایت های معنوی در مراکز، سرکوب و ناامید می شوند، دانشگاهی که از لحاظ تعداد دانشجو بسیار و از لحاظ لطف مسولین بسیار کم است.
- مورد پنجم، دانشگاه مبدا تحول است که آن هم با شور و نشاط و پویایی این فضا حاصل می شود، خدای ناکرده نیاید آن روزی که این مبدا تحول به دلیل عدم توجه شایسته به مسایل فرهنگی-علمی، به مرده ای متحرک با روحی مرده و کرخت تبدیل شود. به گوش میرسد وفور بودجه های عمرانی، این خوب است و جای شکر دارد اما به یاد داشته باشید ساختمان سازی بدون توجه به روح کار، امری بی فایده و بعضا همراه با تاثیرات منفی هست.

در پایان نامه خطاب به وزیر محترم علوم آمده است: از وی این درخواست را داریم که هرچه زودتر تکلیف پست ریاست دانشگاه پیام نور را مشخص کنند چرا که رفت و آمدهای سرپرست ها و عدم ثبات مدیریتی بیش از پیش در مدت زمان طولانی به پیشرفت این مجموعه عظیم لطمات زیادی را وارد خواهد کرد. توفیق روز افزون شما، سرپرست جدید پیام نور را از خداوند منان خواستاریم.

نظرات بینندگان