کد خبر: ۷۹۱۲۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴
در دیدار استاندار فارس با اعضای ستاد بحران مطرح شد

هیچ حادثه ای ناشی از کم کاری در پیشگیری قابل توجیه نیست/ در شرق و جنوب شرق شیراز اگر رودخانه‌ها طغیان کنند با مشکل مواجه می‌شویم

افشانی گفت: مسئولین احساس کنند که روزی تحت پیگرد قرار می‌گیرند.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، استاندار فارس با بیان اینکه میزان توسعه یافتگی هر کشوری در ارتباط با حوادث به میزان سرعت پاسخگویی به حادثه بستگی دارد، گفت: میزان آمادگی دستگاه‌های مختلف به میزان سرعت پاسخگویی به حادثه‌ای که احتمال وقوع آن وجود دارد، وابسته است.

محمدعلی افشانی روز شنبه 16 آبان در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که برای بررسی راهکارهای مواجهه با بارندگی اخیر تشکیل شده بود، گفت: مسئولین تمام دستگاه‌های اجرایی باید از وارد شدن خسارت سنگین در حوزه فعالیت خود پیشگیری کنند و اگر خسارتی وارد شد بررسی می‌کنیم که آیا دستگاه‌ها در حد توان خود اقدامات لازم را انجام دادهاند یا نه چراکه اگر بخشی از خسارات را می‌توانستیم پیشگیری کنیم اما نکردیم ما مقصر اصلی هستیم.

وی میزان آمادگی را عامل اصلی پیشگیری از خسارات در زمان وقوع حوادث طبیعی دانست و افزود: ستاد مدیریت بحران استان یک وظیفه ذاتی و مشخص در بلندمدت دارد که باید در طول سال همیشه آمادگی مواجهه با بحرانهای مختلف را داشته باشد.

رئیس ستاد بحران استان فارس با اشاره به برگزاری جلسه ستاد مدیریت بحران در تمام شهرستانها تاکید کرد: مسئولین دستگاههای مختلف نباید به بیانات و دستورالعمل‌هایی که در این جلسات مطرح می‌شود بسنده کنند زیرا تقریبا عادت کرده ایم مطالب تکراری را بازهم بشنویم ولی هیچگاه اقدام نکنیم.

افشانی دلیل اصلی بخش قابل توجهی از خسارات وارده در حوادث را ناشی از این دانست که معمولا فکر می‌کنیم اگر در جلسه بحثی مطرح شد، مساله تمام است و خطاب به مسئولین افزود: فریب اینگونه جلسات و دستورالعمل‌ها را نخورید، هریک از مسئولین باید در اداره مطبوع خود و در حوزه وظایفش کار و بررسی میدانی انجام دهد تا موانع را رفع کند و از خسارت جلوگیری شود چراکه پیشگیری بیش از ۵۰ درصد به کاهش خسارت کمک می‌کند.

وی ضمن تأکید بر اینکه هیچ حادثهای ناشی از کم کاری در پیشگیری قابل توجیه نیست به وظایف دستگاه‌های مختلف اشاره و اظهار کرد: در حوزه راه و ترابری باید پلها به موقع لایروبی شوند تا دهانه پل مسدود نشود و سیلاب از روی پل عبور و جاده را تخریب کند. همچنین در تمام شهرها باید همه شبکه‌های انتقال آب بررسی و پاکسازی شود تا موقع بارندگی آب وارد خانه و مغازه مردم نشود.

استاندار فارس با بیان اینکه میزان متوسط بارندگی سالانه در ارتباط با حوادث معنادار نیست، گفت: باید به بارندگی در واحد زمان توجه کنیم که چه میزان بارندگی در چه زمانی داشته‌ایم.

افشانی یکی از موانع توسعه را وقوع حوادث طبیعی برشمرد و افزود: وقوع یک حادثه باعث می‌شود منابع، نیرو‌ها و امکانات به سمت حادثه روی داده سوق داده شود بنابراین اگر حوادث را خوب پیش‌بینی و از وقوع آن جلوگیری نکنیم مانعی برای توسعه خواهد بود.

وی بر آمادگی استفاده از فرودگاه‌های اضطراری برای خدمات‌رسانی تأکید و خاطرنشان کرد: بندهای خاکی و سیل بند‌ها در حوزه عبور آب بررسی شود و اگر احتمالا در پشت پروژه‌ای آب جمع می‌شود باید از اکنون فکر عبور و هدایت مسیر آب جمع شده باشیم که باعث سیل و بروز خسارت نشود.

رئیس ستاد مدیریت بحران استان فارس ضمن اشاره به آمادگی گروه‌های امداد و نجات هلال احمر و تجهیز پایگاه‌های امداد و همچنین آمادگی نیروهای نظامی و انتظامی برای مواجهه با بحران، تصریح کرد: بسیاری از مدارس استحکام لازم را ندارند هرچند خوشبختانه تا امروز در اثر وقوع باران و برف حادثه‌ای روی نداده است اما حادثه یک بار روی می‌دهد و اگر خدای نکرده مدرسه‌ای روی سر دانشآموزان پایین بیاید دیگر قابل بخشش نیست و مدیران باید بدانند مدارس در چه وضعیتی قرار دارند و پیش بینی لازم بشود همچنین وسایل گرمایشی مدارس از لحاظ ایمنی باید بررسی شود.

افشانی با یادآوری اینکه به تجربه دیدم در زلزله بم بسیاری از فضاهای بهداشتی هم آسیب دیدند، گفت: بهداشت و درمان نیز باید آمادگی لازم را داشته باشد و آخرین جایی باشد که آسیب می‌بینند.

وی با اشاره به کوچ عشایر گفت: باید اداره امور عشایر و جهاد کشاورزی کوچ‌نشینان را هدایت و کنترل کنند زیرا آنان با توجه به خشکسالی‌های اخیر ممکن است خودشان اجتهاد کنند که مشکلی پیش نمی‌‌آید اما باید راهنمایی شوند تا آسیبی نبینند.

استاندار فارس توجه به مساله مهم حاشیه‌نشینی شهر شیراز و مردمی که در شرایط زندگی دشواری به سر می‌برند را خواستار شد و افزود: باید چاره‌ای اندیشیده شود که حاشیه‌نشینان در بارندگی‌ها دچار مشکل نشوند.

افشانی ضمن اشاره به اهمیت اطلاع رسانی و نقش رسانه‌ها و صدا و سیما و شبکه‌های مجازی در پیشگیری و ساماندهی بحران، گفت: نباید موضوعاتی که جامعه با آن درگیر است را یکجانبه کنیم یعنی مردم نقشی دارند و مسئولان نقشی و هر دو باید وظیفه خود را درست انجام دهند به عبارتی باید به مردم آگاهی داده شود تا در زمینه‌های مختلف برای پیشگیری از خسارت وارده به خودشان اقدام کنند که نقش صداو سیما در اطلاع رسانی بسیار بارز است.

وی با بیان اینکه در هنگام حادثه آرامش مهم‌ترین لازمه مدیریت بحران است، تصریح کرد: اگر در‌‌ همان زمان حادثه، بخشی از ذهن، فکر و وقت کسانی که قرار است موضوع را دنبال کنند تا مشکلات پیش آمده را مدیریت و حل کنند، صرف پاسخگویی به تلفن همراه شود به طور طبیعی امکان اینکه در زمان کمتر این خسارات را جبران یا از خسارت بیشتر پیشگیری کنند نیست. البته بعد از مدیریت بحران باید مسئولان مربوطه پاسخگو باشند و نباید لزوم پاسخگویی فراموش شود زیرا همین عدم بازخواست عوامل اصلی خسارت‌ها باعث می‌شود همواره اشتباهات و کم‎‌کاری‌ها تکرار شود.

استاندار فارس با بیان اینکه همه مسئولین باید پاسخگو باشند و احساس کنند که روزی تحت پیگرد قرار می‌گیرند، گفت: در بحران‌ها هم مردم و هم مسئولین باید وظیفه‌ خود را به درستی انجام دهند تا خسارت را کم و به سرعت شاهد رفع مشکلات پیش آمده باشیم.

وی در پایان بار دیگر تاکید و توصیه کرد که همه مدیران و دستگاه‌های خدمات رسان به صورت میدانی و دقیق حوزه وظیفه خود را بررسی کنند تا بتوانیم مسیر توسعه استان را ادامه دهیم و نخواهیم به جبران خسارت بپردازیم.

در شرق و جنوب شرق شیراز اگر رودخانه‌ها طغیان کنند با مشکل مواجه می‌شویم

در ادامه جلسه سرپرست فرمانداری شیراز گفت: شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان شیراز با ۱۴ کارگروه شکل گرفته و تاکنون هشت جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران را برگزار کرده‌ایم و کارگروه‌ها ۲۰ جلسه فرعی داشته‌اند که مصوبات را برای استان ارسال کرده‌اند.

حیدر عالیشوندی با بیان اینکه به منظور ایجاد و حفظ آمادگی سازمان‌ها در مواقع بحران تعداد ۴ مانور در شورای هماهنگی تصویب شده است، افزود: تاکنون دو مانور اجرا شده و دو مانور هم در دست اجرا است و تعداد ۴ مانور هم در سطح استانی در شیراز برگزار شده که شورای هماهنگی شهرستان شیراز همکاری لازم را داشته است.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان شیراز اظهار کرد: وظایف و اقدامات مربوط به هر دستگاه در راستای آمادگی طرح زمستانی را ابلاغ کردیم.

وی با اشاره به نامه نگاری با شهرداری درخصوص هرس درختان که در حال انجام است، گفت: با شهرداری شیراز درخصوص احتمال آب گرفتگی معابر و پاکسازی آن‌ها مکاتبه کردیم اما تذکر می‌دهیم در شرق و جنوب شرق شیراز اگر رودخانه‌ها طغیان کنند با مشکل مواجه می‌شویم.

وی اظهار کرد: پیگیری ذخیره سازی مواد غذایی در نقاط بحران خیز و پیگیری سوخت به ویژه در روستا‌ها نیاز به تصویب در ستاد مدیریت بحران استان دارد.

سرپرست فرمانداری شیراز با بیان اینکه در مدیریت بحران موازی کاری بسیاری وجود دارد که ستاد استان باید آنرا بازنگری کنند، گفت: نیاز است هماهنگی بین سازمانی مرور و تقویت شود و کمبود سازمان‌ها قبل از وقوع بحران بررسی و جبران گردد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴
0
شيرازه جان تا اين پيرمردها بخوان از سر جاشون بلند بشن سيل همه فارس رو برده....
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴
0
تازه گی ها هی اطلاعیه می دن که قرار ه سیل بیاد ولی هوا ابر هم نمی شه گویا یادگرفتند برا فرار مسئولیت تا شایعاتی میشه یه اطلاعیه صادر کنند که و هشدار بدند که بعدا اگر احیانا خبری شد بگن ما گفتیم