کد خبر: ۷۹۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۷ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴

عربستان 3 ایرانی را گردن زد/ واکنش وزارت خارجه

وزارت کشور عربستان با ادعای قاچاق مواد مخدر سه تبعه ایرانی را در منطقه شرقیه این کشور اعدام کرده است.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، وزارت کشور عربستان با ادعای قاچاق مواد مخدر سه تبعه ایرانی را در منطقه شرقیه این کشور اعدام کرده است.

وزارت کشور عربستان روز یکشنبه (امروز) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سه شهروند ایرانی را به اتهام قاچاق مواد مخدر در منطقه شرقیه این کشور اعدام کرده است.

روزنامه سعودی عکاظ، به نقل از وزارت کشور عربستان گزارش داده افرادی که نبی بخشجو، محمد اکرم بلوچ و امید پولیده نامیده شده و ادعا شده هنگام قاچاق مواد مخدر به عربستان بازداشت شده‌اند را اعدام کرده است. 

بر اساس این خبر حکم اعدام با جدا کردن سر از بدن در ملأ عام و در شهر الدمام در منطقه شرقیه عربستان برگزار شده است.

این اقدام در حالی صورت گرفته که چند هفته پیش یک شاهزاده سعودی با چند تن مواد مخدر در فرودگاه بین المللی رفیق حریری بیروت دستگیر شده بود.

وزارت خارجه کاردار عربستان را احضار کرد

متعاقب انتشار خبر اعدام سه نفر ایرانی که به جرم حمل مواد مخدر توسط محاکم سعودی محکوم شده بودند، امروز بعد از ظهر در غیاب سفیر عربستان در تهران، کاردار عربستان سعودی در تهران، به وزارت امور خارجه احضار شد.

رفیعی، رئیس اداره امور اجتماعی مراتب شدید اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران را در این خصوص به احمد المولد، کاردار عربستان سعودی در تهران، اعلام داشت.

وی همچنین با توجه به آلام خانواده این قربانیان، به تعهدات بین الملی دولت سعودی، بالاخص تعهدات منبعث از کنوانسیون وین حقوق کنسولی 1963 که هر دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در زمره اعضاء آن بوده و به آن متعهد می باشند، اشاره نمود و خواستار اقدامات مقتضی دولت این کشور برای جلوگیری از تکرار نقض تعهدات حقوقی بین المللی دولت سعودی نسبت به اتباع جمهوری اسلامی ایران گردید.

کاردار سعودی اعلام کرد که در اسرع وقت نظرات و اعتراض دولت ایران را به دولت متبوع خود انتقال خواهد داد.

خبر اعدام این 3 ایرانی در حالی منتشر می‌شود که افکار عمومی ایران همچنان از مرگ تعداد کثیری از ایرانیان در فاجعه منا خشمگین است و برخی از حاجیان ایرانی، همچنان سرنوشتی نامعلوم دارند.


نظرات بینندگان