کد خبر: ۷۹۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴

پایش و پویشی برای بسیج رسانه

هفته بسیج بهانه‌ایست تا چالش‌هایی دیگر را نیز در بوته نقد نهاده و بدان پرداخت و اینکه برای نمونه اصحاب بسیج رسانه در هفته بسیج چه کاری می‌توانند به انجام رسانند؟
شیرازه:  مبارک خبری بود راه‌اندازی بسیج رسانه فارس به‌عنوان اولین سازمان بسیج رسانه کشور آن هم در مشهد مقدس و در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) و آن هم پس از عملکرد موفق اصحاب رسانه استان در تبلیغ و انعکاس اخبار کنگره بزرگ سرداران و شهدای استان فارس و انسجام رسانه‌ای. اقدامی قابل ستایش در ایجاد مجموعه‌ای در صنف رسانه که حال پس از گذشته حدود نیم دهه از عمرش، تاحدودی قرار گرفته است.

امروز اما با بال و پر گرفتن بسیج رسانه و الگوبرداری دیگر استان‌های کشور از ابتکار اصحاب بسیجی استان فارس در راه‌اندازی سازمان مذکور، بحث و تبادل نظر در چیستی وظایف و چگونگی ظهور و بروز رسانه و رسانه‌ای های بسیجی موضوعی است که به نظر باید بدان پرداخت تا حرکت پیش‌رونده و در قله بودن فارس در عرصه رسانه نیز محقق شود.

در ابتدای امر، شاید یکی از مهم‌ترین چالش‌ها پاسخ بدین پرسش باشد که اصحاب بسیج باید از بسیج مطالبه داشته باشند یا بالعکس، بسیج از اصحابش؟ پرسشی که پاسخش از نظرگاه‌های مختلف، متفاوت خواهد بود اما به نظر نگارنده پاسخی یگانه خواهد داشت. قطعا پاسخ به این پرسش به رویکردی بر می‌گردد که طراحان این پرسش در برخورد با موضوع مقدس بسیج برمی‌گزینند. رویکردی که اصولا به این موضوع بر می‌گردد که بسیج تفکر است یا یک مجموعه خاص؟

قاعدتا اگر بسیج را صرفا مجموعه‌ای خاص، برای نمونه مجموعه‌ای نظامی بدانیم که از سوی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی مطرح شده است،  تعبیر مذکور امکان صدور این مفهوم انقلابی به خارج از مرزهای ایران اسلامی را ناممکن می سازد؛ حال آنکه امروز بسیج مفهومی جهانی است و نمونه‌های آن را در بسیج جمعی نیروی فدارکاری در قالب حزب الله لبنان برای مواجهه با رژیم منحوس صهیونیستی شاهدیم و یا بسیج مردمی در عراق که جنایتکاران داعشی مولود آمریکا، اسرائیل و سعودی های خبیث را بر سر جای خود می‌نشاند.

پس می‌‌توان بسیج را عبارت و یا به معنایی دقیق‌تر، جریانی دانست که ابعاد جهانی انقلاب اسلامی را رقم می‌زند. چه اینکه امام امت، آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای نیز در تبیین بسیج، این تفکر را دربرگیرنده همه افرادی می‌داند که علاوه بر علاقه به سرنوشت خود، ملت و آینده ایران اسلامی، از تسلط قدرت‌های بیگانه بیزاری می‌جوید و آینده دنیای اسلام نیز برای او مهم جلوه نماید. از رنج ملت‌های مظلوم چون فلسطین می‌رنجند و برای به کمال رسیدن بشریت تمایل دارد که حکومت جهانی اسلام تشکیل شود. (فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با گروه کثیری از سپاهیان و بسیجیان در مشهد - 10/6/1378)

لذا تکلیف پاسخگو بودن بسیج به اعضای تشکیل دهنده آن موضوعی است که می‌توان آن را ناشی از غریب بودن با مفهوم بسیج دانست، چرا که برای نمونه بسیج رسانه موجودی جدای از اصحاب رسانه نیست و اگر اصحاب رسانه نباشند، بسیج رسانه معنا نمی‌یابد؛ هر چند بسیج، حقیقت و بسیج رسانه خود وجودی است که می‌تواند فراهم آورنده موجوداتی بسیجی و از جنس رسانه باشند، چرا که بسیج بیرقی نبوده که با بود و نبود و یا آمدن و نیامدن کسی بر زمین ماند و نتواند به حرکت پویا و پیش‌رونده خود ادامه ‌دهد.

البته نقد و مطالبه درون سازمانی موضوعی لازم به توجه و البته متفاوت از تحلیل مغرضانه است؛ چرا که بر اساس فرمایش امام امت، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، انکار بسیج و بی احترامی به آن، نابخردانه و یا خائنانه است چرا که تا وقتی برای این کشور امنیت لازم است تا وقتی که این کشور و این ملت به امنیت احتیاج دارد. یعنی همیشه، چون همیشه احتیاج به امنیت هست، به نیروی بسیج به انگیزه بسیجی، به سازماندهی بسیجی و به عشق و ایمان بسیجی احتیاج است. (فرمایشات مقام معظم رهبری در اجتماع خانواده های مکرم شهدای اراک - 24/8/1379)

هفته بسیج بهانه‌ایست تا چالش‌هایی دیگر را نیز در بوته نقد نهاده و بدان پرداخت و اینکه برای نمونه اصحاب بسیج رسانه در هفته بسیج چه کاری می‌توانند به انجام رسانند؟ در پاسخ باید با این مقدمه شروع کرد که بسیج، فرهنگ است و لذا بروز و ظهورش با تجسم وجودش امکان پذیر است و حرکات اجتماعی اصحاب رسانه کمک دهنده‌ای اساسی به تحقق بسیج حداقل در موضوع سازمان بسیج رسانه است.

اما شاید بتوان مهم‌ترین حرکت اجتماعی فعالان رسانه را در همان رسالت پیشین و اصلی خود دانست که همانا قلم فرسایی است، آن هم قلم فرسایی در زمینه تبیین مفهوم و بیان افتخارات بسیج در عرصه‌های مختلف در رسانه‌های متبوع این افراد. لذا باید اذعان کرد که در هفته بسیج، حداقل کار و رسالت اصحاب بسیج رسانه، در هر کجا قرار دارند و در هر جایگاهی، اینست که سلاح‌های رسانه‌ای خود را به کار اندازند و در تبیین مفهوم بسیج و عملکرد بسیجی همت گمارند، چرا که این اصحاب رسانه صاحب خبر و اهل تحلیل هستند.

اما اگر کارکرد مهم دیگر رسانه‌ها را امر به‌معروف و نهی از منکر و نیز نقد بدانیم، هفته بسیج فرصت خوبی برای اصحاب بسیج رسانه است تا نقد خود و رسانه‌هایشان را در دستور کار قرار دهند تا بتوانند در سایر فرصت‌های سال در تحقق مفهوم واقعی نقد موفق عمل نمایند، چرا که برای «تمیز کردن شیشه کثیف به دستمال تمیز نیاز است و با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه کثیف را تمیز کرد.»

به عبارت و در مفهومی دیگر می‌توان این‌گونه ادعا کرد که برای نمایندگی چشم و گوش مردم باید بینایی و شنوایی خود را تقویت کنیم و چه بهتر که این اقدام را از هفته بسیج و در قالب سازمان بسیج آغاز کرد که مفهومی شروع کننده و جریان دهنده است. لذا هفته بسیج بهترین فرصت برای نقد عملکرد رسانه‌ها برای ارتقای عملکرد رسانه‌ای است.

مرتضی نوشاد/ معاون امور شهرستان های سازمان بسیج رسانه فارس

نویسنده :
مرتضی نوشاد
نظرات بینندگان