کد خبر: ۸۲۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۲۲ دی ۱۳۹۴

نظر تعدادی از چهره های فرهنگی در خصوص حکمیت در انتخابات کوار

تعدادی از چهره های فرهنگی شهرستان کوار نظر خود در خصوص حکمیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان کوار را اعلام کردند.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از بهارکوار، هر چهار سال و در بحبوحه ی انتخابات مجلس شورای اسلامی زمزمه های تشکیل شورای حکمیت توسط شوراهای اسلامی و برخی از معتمدین، جهت توافق بر سر یک نامزد از بین کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در شهرستان کوار و معرفی به مردم، به گوش میرسد، لیکن با توجه به نقطه نظرات مثبت و منفی که اقشار مختلف، نسبت به تشکیل شورای حکمیت دارند، تعدادی از چهره های فرهنگی شهرستان کوار در گفتگو با خبرنگار بهارکوار، نظر خود را در این خصوص اعلام کردند. 

محمدعلی منفرد (فرهنگی و راوی دفاع مقدس)

من اعتقادم این است که از معتمدین، افراد باتقوا و تحصیل کرده های شهرستان که تشنه قدرت و مطرح شدن نبوده و نیستند، جهت حکمیت استفاده شود بهتر هست و چنانچه شخصی حکمیت را نپذیرد، حرف این گروه تأثیر بیشتری نسبت به حرف شوراها دارد. 

عبدالحمید روحانی (شاعر و دبیر انجمن قلمستان شهرستان کوار)

برای متحد شدن شهرستان با حکمیت موافقم با دوشرط؛ اولا، شوراهای اسلامی با کمال بی طرفی و بدون توجه به هیچ توصیه ای، خدا را در نظر بگیرند‌ و با انصاف رأی دهند. دوم، به غیر از شوراها، از هر روستا سه نفر از معتمدین و ریش سفیدان به تشخیص دهیاران در جلسه دعوت و در رآی گیری شرکت نمایند.

حجت الاسلام مسلم لطفیان

در شرایط کنونی که کشور معاندین زیادی دارد که هر روز به فکر طراحی نقشه جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند و به مجلس نگاه ویژه ای دارند و قطعاً برای آن برنامه ریزی کرده اند؛ ما نباید فقط نگاه منطقه ای به مجلس داشته باشیم و باید دید خود را وسیع تر کنیم تا مجلسی کارآمدتر و صالح داشته باشیم و بارها مقام معظم رهبری ویژگیهای یک نماینده خوب را صالح و انقلابی بودن بیان کرده اند و بنابراین برای داشتن چنین نماینده ای، باید طایفه گرایی را کنار گذاشته و به فرد اصلح رای بدهیم.

اما در مورد حکمیت بهتر است کاندیداهایی که خودشان را در حد این منصب که واقعاً مسئولیت سنگینی است، نمی بینند و یا بخاطر اغراض شخصی مثل محک زدن خود یا مطرح شدن و... وارد این جریان شده اند (که این خود حق الناس و تضییع حقوق مردم  است)، هرچه زودتر انصراف خود را اعلام کنند تا شاید دیگر نیازی به حکمیت نباشد. 

از این گذشته، حکمیت به این شیوه ای که در کوار مرسوم است و در آن فقط شوراهای اسلامی شهر و روستا تصمیم بگیرند؛ اصلاً درست نیست. البته حکمیت درشهرستانهای بسیار بزرگتر از کوار هم دیده شده است و موفقیت هم داشته  و گوی سبقت از شهرستانهای بزرگتر از خود را هم ربوده البته نه بشکل این حکمیتی که ما تشکیل میدهیم بلکه در حد وسیعتری از اقشار مختلف مردم مثل معتمدین هر شهر و روستا و شوراهای اسلامی و روحانیون بومی و نخبگان و دانشجویان شناخته شده منطقه؛ تاشاید عدالت بیشتری در آن رعایت شده و حکمیت در نزد مردم قابل قبول تر از گذشته گردد و موفقیت بیشتری هم داشته باشد و هریک از کاندیداهای محترم در آن جلسه سابقه علمی و سیاسی و توانایی های خود را بیان کنند تا اعضای شورای حکمیت بهتر بتوانند در مورد آنها تصمیم بگیرند.

نکته پایانی اینکه اعضای حکمیت باید ویژگیهای مدنظر مقام معظم رهبری در مورد یک کاندیدای اصلح را در انتخاب خود مدنظر قرار دهند و از آن غافل نشوند.

یعقوب حامدی (رئیس سابق آموزش و پرورش کوار و بازرس آموزش و پرورش ناحیه 3 شیراز)

از آنجایی که تجربه نشان داده است دوره هایی که همدلی و همراهی معتمدین، ریش سفیدان، مسوولین و کاندیداها به هم نزدیک تر شده است، نتیجه ی آن ید واحد شدن و در نهایت موفقیت بچه های شهرستانمان بوده و می طلبد تا اکنون که آگاهی و شعور سیاسی اجتماعی بالای مردم کوار در کثرت و تعدد فرزندان برومندنش در عرصه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بروز و ظهور دارد، با توکل به خدا و توسل به امام زمان (عج) و پانصد شهید عزیزمان و با اجتناب و عبور از سد خودخواهی ها و به دور از کج اندیشی ها و اغراض و صرفا جهت رضای پروردگار و اعتلای جایگاه شهر و دیار خویش برای خدمت رسانی بیشتر به مردم و با هماهنگی و استفاده از جایگاه شامخ روحانیت، معتمدین، شوراها و دهیاران عزیز شورای حکمیت را تایید، تشکیل، تقویت و تمکین نمایند. و از نامزدهای محترم نیز انتظار است با سعه صدر و درایت خویش حکمیت را تا رسیدن به نتیجه همراهی نمایند. در پایان ضمن تقدیر از زحمات کسانی که شورای حکمیت در دوره های قبل را تشکیل و اجرایی نمودند، شایسته است مجددا  در جهت اجرایی شدن حکمیت در چارچوب قانون و شرع  اقدام نمایند، هرچند که در خصوص چگونگی تشکیل و اعضای شورای حکمیت مطالبی هست که در این مقال، مجال عنوان کردنشان نیست. 

بهرام منفرد (فرهنگی)

اول باید برای انتخاب اصلح  ملاک و معیار قابل سنجش تعریف کرد. بعد کاندیداها برای ملاک ها مدرک ارائه دهند و سپس توسط تیمی کارشناسی، کاندیداها ارزیابی شوند ضمن اینکه یک نماینده مجلس باید دارای شاخصه های زیر باشد:

1-سواد علمی و عملی داشته باشد (تخصصی و کاری)
2-حداقل بتواند یک سخنرانی 20 دقیقه ای برای یک جمعیت 50 نفری داشته باشد.
3-سابقه کار اجرایی (در سطح مدیریت)
4-مشکلات حوزه انتخابیه را بشناسد و راهکارهایی برای آنها داشته باشد.
5 -برنامه عملیاتی و قابل اجرا همراه با مدیریت زمان برای 4 سال دوره نمایندگی در سطح حوزه انتخابیه، استان و کشور ارائه نماید.


سالاد

نظرات بینندگان