کد خبر: ۸۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۲ - ۱۰ بهمن ۱۳۸۹

از انحلال دولت در مصر تا بالا رفتن قیمت نفت و دلار

در چین سایت توی‌تر –لایک، جستجوی کلمه مصر را ممنوع کرده است. کاربران این سایت که نزدیک به ۵۰ میلیون نفر می‌باشند، به هنگام جستجوی کلمه مصر با این پیام رویارو می‌شوند. «بر اساس سیاست‌ها و قوانین مصوبه جاری، از نمایش نتایج معذور می‌باشیم».

حسنی مبارک – رییس جمهور ۸۲ ساله مصر – اعلام کرد برای آرام کردن مردم، دولت جدیدی را معرفی خواهد کرد. مبارک در حالی این جملات را عنوان می‌کند که یکی خواسته های مهم تظاهرات کنندگان خروج او از عرصه قدرت پس از گذشت ۳۰ سال است.

به گزارش شیرازه به نقل از «فردا» به نقل از هافینگتون پست، او با حضور در تلوزیون اعلام کرد: «من دولت را منحل کردم. از فردا دولت جدیدی را تشکیل خواهم داد تا وظایف جدید را عهده دار شود».

حسنی مبارک، این کلمات را پس از تظاهرات گسترده روز جمعه مردم مصر در خیابان ها بر زبان آورد. این در حالی بود، که چند ساعت پیش از آن شبکه اینترنت در کل کشور مصر قطع شده بود.

پس از کشیده شدن آتش انقلاب تونس به مصر و دیگر کشورهای عربی، تمامی نگاه‌ها معطوف به این کشور‌ها شده است. از سوی دیگر این رویداد‌ها بازتاب‌های متفاوتی در سطح جهان داشته است.

در چین سایت تویتر –لایک، جستجوی کلمه مصر را ممنوع کرده است. کاربران این سایت که نزدیک به ۵۰ میلیون نفر می‌باشند، به هنگام جستجوی کلمه مصر با این پیام رویارو می‌شوند. «بر اساس سیاست‌ها و قوانین مصوبه جاری، از نمایش نتایج معذور می‌باشیم».

ناآرامی‌ها در مصر بر روی اقتصاد جهانی نیز تاثیر گذار بوده است، به طوری که در طی این چند روز نرخ دلار و قیمت نفت در بازارهای جهانی رشد صعودی داشتند. همچنین دلار مصر به شدت سقوط کرد و رکوردی را در این زمینه برای خود ثبت کرد. همچنین سهام شرکت مایکروسافت نیز با سقوط ۹. ۳% همراه بود.

از سوی دیگر بر اساس خبر‌ها، اعتراض کنندگان در ونزوئلا نیز برای نشان دادن حس همراهی خود با مردم مصر، به سفارت این کشور در ونزوئلا حمله کردند. آن‌ها در ابتدا به این بهانه به آرامی وارد این سفارت شدند و در ادامه کنترل آنجا را بدست گرفتند. البته دولت ونزوئلا پس از مدتی کنترل سفارت را بدست گرفت و معترضان را از آنجا خارج کرد.

ناوهای امریکایی نیز در بخش جنوبی دریای سرخ لنگر انداخته و منتظرند تا ببینند آیا به حضور آنها در این درگیری ها نیاز خواهد شد یا خیر؟

روز جمعه همچنین اوباما – رئیس جمهور امریکا- به طور تلفنی با حسنی مبارک در مورد مسائل اخیر به تبادل نظر پرداختند. اوباما خواستار این شده است که اصلاحات سیاسی،اقتصادی و اجتماعی در مصر انجام شوند. ولی از سوی دیگر نیز اعلام کرده است که مصر متحد اصلی آن‌ها در منطقه می‌باشد.

همچنین بر اساس خبر خبرگزاری الجزیره، تعداد کشته شدگان در حوادث اخیر به ۱۱ نفر رسیده است.

همچنین در خبر‌ها آمده بود که بعد از حضور محمد البرادعی- رئیس سابق انرژی اتمی و یکی از مخالف سر سخت رژیم مبارک- در یکی از تظاهرات‌ها، او در حال حاضر در خانه خود تحت الحفظ می‌باشد.

در ایران نیز، سخنگوی وزارت امور خارجه تظاهرات مردم مسلمان مصر را حرکتی عدالت خواهانه و در جهت تحقق خواسته‌های ملی و اعتقادی دانست.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، «رامین مهمانپرست» گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن پیگیری و رصد دقیق حوادث مصر انتظار دارد مقامات این کشور ضمن شنیدن صدای ملت مسلمان و تمکین به خواسته‌های به حق آن‌ها از هرگونه برخورد خشونت آمیز توسط نیروهای امنیتی و پلیس با موج بیداری اسلامی که به صورت نهضتی مردمی در این کشور به حرکت درآمده، خودداری کند.

به گزارش «فردا»، حال باید دید با توجه به تغییر دولت در مصر، آیا تظاهرات‌ها همچنان ادامه خواهد یافت؟ آیا حسنی مبارک خواهد توانست، این بار نیز به مانند گذشته از این مهلکه جان سالم بدر برد؟ یا اینکه این بار همه چیز متفاوت خواهد بود؟

انتهای پیام/10

نظرات بینندگان