کد خبر: ۸۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۱۶ بهمن ۱۳۸۹

دلیل صالحی برای غیبت در اجلاس مونیخ

وزیر امور خارجه با تشکر از دعوتنامه‌ای که برای اجلاس مونیخ برایش ارسال شده است، دلیل حضور نیافتن خود در این اجلاس را مشغله کاری عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، علی اکبر صالحی صبح امروز ـ شنبه ـ در حاشیه تجدید میثاق اعضای هیات دولت با آرمانهای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا که چرا در اجلاس مونیخ شرکت نکرده با توجه به اینکه ممنوعیت سفرش به اروپا از طرف اتحادیه اروپا از بین رفته است، گفت: اول اینکه ما در ایام‌الله دهه فجر هستیم و در این ایام مسوولیت‌ها و کارها زیاد است و این طلب می‌کند که در داخل باشیم از طرف دیگر تازه رای اعتماد گرفته بودم و فعالیتها و کارها در این زمان زیاد است.

وی افزود: این عدم حضور به این مفهوم نیست که ما در جلسات آتی شرکت نمی‌کنیم.

صالحی ادامه داد: به هر حال از دعوت‌نامه‌ای که فرستادند تشکر می‌کنیم. با وزیر امور خارجه آلمان صحبت کردم و به وی گفتم انشاءالله در دفعات بعدی شرکت خواهیم کرد و این بار با توجه به مشغله کاری امکان حضور نداریم اما مشکل خاصی نداریم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا، مبنی بر اینکه جایگزین وی در سازمان انرژی اتمی چه موقع مشخص می‌شود؟ گفت: در این مورد آقای رییس‌جمهور تصمیم می‌گیرند و فکر می‌کنم ظرف چند روز آینده مشخص شود ولی از کسی که قرار است جایگزین شود اطلاعی ندارم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما همچنان به سازمان انرژی اتمی رفت‌وآمد دارید و در آنجا فعالیت می‌کنید؟ گفت: از نظر قانونی نمی‌توانم دو شغل داشته باشم. زمانی که سرپرست وزارت خارجه بودم مشکلی نبود اما اکنون که مسوولیت دارم و رای اعتماد از مجلس گرفته‌ام نمی‌توانم و ان شاالله نیز هر چه زودتر ریاست سازمان انرژی اتمی مشخص می‌شود و ان شاالله وی با قدرت کارها را پیگیری می‌کند.

صالحی در پاسخ به سوالی در مورد این‌که یکی از انتقادهای متکی زمانی که وزیر خارجه بود از رییس جمهور این بود که موازی کاری هایی در وزارت خارجه انجام می‌شد و نظر شما چیست؟ گفت: اصل موازی کاری اصل درستی نیست اما ما به این کارها با این نگاه، نگاه نمی‌کنیم. با نگاه مکمل نگاه می‌کنیم.

وی ادامه داد: در بحث مسایل دیپلماسی، ما مثلا دیپلماسی پارلمانی و دیپلماسی سازمان‌های مردم نهاد را داریم و در واقع آنها می‌توانند در راستای تحقق اهداف وزارت خارجه کمک کنند، از طرف دیگر این جزو حقوق رییس جمهور است که در مواردی که لازم می‌داند نمایندگان ویژه برای موارد خاص به کشورهایی اعزام کنند.

وی ادامه داد: موازی کاری به این معناست که عده‌ای مسوولیت خاصی را پیدا کنند برای انجام اموری که مسوولیت وزارت خارجه است و هیچ کس چنین حرفی نزده است و چنین حرفی تاکنون زده نشده است و اگر اقدامی برداشته شده است برای پیشبرد اهداف وزارت خارجه بوده است. مثلا رییس جمهور نمایندگانی را برای ابلاغ پیام به کشورها می‌فرستد یا نمایندگان مجلس سفر می‌کنند.

وی گفت: ما علاقمند هستیم دیپلماسی پارلمانی تقویت شود و این به مفهوم دخالت نیست بلکه تکمیل کننده کار یکدیگر است و در واقع دیپلماسی عمومی می‌تواند به وزارت خارجه کمک کند و به کمک این وزارت خانه بیاید.

انتهای پیام/70

برچسب ها: مونیخ
نظرات بینندگان