کد خبر: ۹۱۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۵
بسته سلامت؛

راه اندازی نخستین دوره پسادکتری در شیراز

رییس دانشکده داروسازی شیراز، گفت: دوره پسادكتري پژوهشي براي تربيت پژوهشگران حرفه اي در مراكز تحقيقاتي دانشگاه اجرا مي شود و مي تواند به عنوان دوره گذر به مرتبه هيات علمي در نظر گرفته شود.
به گزارش شیرازه، بهداشت علم و هنر پیشگیری از بیماریها، طولانی کردن عمر و بالا بردن سلامتی به‌ وسیلهٔ کوشش‌های اجتماعی است. بر همین اساس شیرازه روزانه در قالب یک بسته خبری اخبار حوزه بهداشت و سلامت را منتشر می‌کند.

آشنایی با
قارچ دنبلان و ارزش غذایی آن از زبان یک کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشگاه، گفت: تا امروز هیچ نوع کاشت و زراعت دنبلان در ایران صورت نگرفته و آنچه در بازار موجود است، از سوی مردم بومی منطقه جمع آوری می شوند.

علی اصغر بهزادی افزود: چندین گونه از دنبلان خوش طعم صحرایی در بندرعباس، شیراز، تبریز، قزوین، کردستان و زنجان یافت می شود که به صورت طبیعی در نیمه زمستان و اوایل بهار برداشت می شوند؛ تمامی این دنبلان های صحرایی فصلی بوده و از لحاظ اجتماعی اقتصادی، قارچ های مهمی به حساب می آیند.

او در خصوص روش مصرف قارچ ها، اضافه کرد: قارچ به دو روش بو داده یا روی آتش به صورت سیخ کباب و سرخ شده با تخم مرغ مصرف می شود.

این کارشناس ایمنی مواد غذایی، ادامه داد: این قارچ ها یک غذای مشهور هستند و به خاطر طعم و ویژگی های بافتی در کشورهای عربی و کشورهای حوزه مدیترانه به صورت کلی مورد توجه هستند؛ دنبلان های صحرایی در کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی در غذاهای پخته شده استفاده می شوند و اعراب بیابانی مدت ها از آن ها به عنوان جایگزینی برای گوشت در رژیم خود استفاده می کردند، زیرا تهیه و پختن آن ها شبیه گوشت است.

دنبلان ها؛ سرشار از پروتئین ها، آمینواسیدها، مواد معدنی، فیبر و کربوهیدرات ها

بهزادی گفت: اطلاعات اندکی در مورد ترکیب، وضعیت تغذیه ای و فعالیت های بیولوژیک آن ها وجود دارد؛ اما مطالعات مختلف نشان داده است که دنبلان ها سرشار از پروتئین ها، آمینواسیدها، مواد معدنی، فیبر و کربوهیدرات ها هستند، به تازگی ویژگی های آنتی اکسیدانی، ویژگی های زیست شیمی و بیولوژیکی دنبلان ها مورد بررسی قرار گرفته است.

او همچنین بیان داشت: این قارچ دارای میزان بالای پروتئین، کربوهیدرات و فیبر است، به ویژه دنبل کوهی دارای 4/76درصد آب است؛ ماده خشک 25 تا 18درصد است و شامل 60 تا40 درصد کربوهیدرات، 27 تا 20 درصد پروتئین، 3 تا 7 درصد لیپید، 13 تا 7 درصد فیبر خالص و 9 تا 7 درصد خاکستری می باشد مواد معدنی زیادی دارد.

وی افزود: وجود کربوهیدرات های قابل هضم و غیر قابل هضم موجب شده است که دنبلان کوهی غذایی سالم، دارای انرژی و فیبر باشد که برای عملکرد محیط دستگاه گوارش ضروری است .

بهزادی ادامه داد: دنبلان کوهی به صورت تقریبی حاوی همه آمینواسید های موجود در پروتئین ها و شامل 6/14درصد ماده خشک است؛ میزان ترکیبات فنولی دنبل کوهی بسیار بالا است، در حقیقت میزان این ترکیبات بیشتر از میزان موجود در مواد غذایی غنی از ترکیبات فنولی از جمله توت فرنگی یا خرمای قرمز است.

او اضافه کرد: مطالعات متعددی بر فعالیت های بیولوژیکی قارچ انجام شده است، این قارچ ها دارای خواص دارویی از جمله توانایی برای مهار تجمع پلاکتی و کاهش کلسترول خون، ضد فشار خون، کاهش قند خون، کمک در پیشگیری از عفونت های ناشی از باکتری، قارچ، ویروس و بیماری های انگلی و ضدسرطانی را از خود نشان داده است.

راه اندازی نخستین دوره پسادکتری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: دوره پسادكتري پژوهشي دوره اي است كه براي تربيت پژوهشگران حرفه اي در مراكز تحقيقاتي دانشگاه اجرا مي شود و مي تواند به عنوان دوره گذر به مرتبه هيات علمي در نظر گرفته شود.

سلیمان محمدی سامانی افزود: افرادي كه اين دوره را با موفقيت به اتمام مي رسانند و از نظر پژوهشي، آموزشي و اخلاقي مورد تاييد آن مركز و دانشگاه قرار مي گيرند، امتياز لازم برای جذب در فراخوان هيات علمي را به دست مي آورند؛ مدت اين دوره بر اساس مدت اجراي طرح تحقيقاتي بین يك سال و تا سه سال است.

او هدف از برگزاري دوره هاي پسادكتری را حفظ و حمايت از پژوهشگران مستعد و جوان در راستاي ارتقاي سطح تحقيقات پايه و كاربردي در مراكز تحقيقاتي علوم پزشكي كشور برشمرد و اضافه کرد: محقق اصلي در دوره هاي پسادكتری، باید داراي مرتبه استادي و سابقه درخشان پژوهشي(H-Index حداقل 15 بر اساس Scopus) باشد و دانشياران با سابقه درخشان پژوهشي و تاييد شوراي پژوهشي دانشگاه مجاز هستند.

یونس قاسمی عضو هيات علمي دانشكده داروسازی و مركز تحقيقات علوم دارويي که این دوره را در دانشگاه علوم پزشكي شيراز راه اندازي کرده است، گفت: در دوره پسادکتری، محقق اصلي وظیفه دارد پژوهشگر را براي انجام فعاليت هاي پژوهشي راهنمايي کرده و امكانات لازم را در اختيارش قرار دهد و پيشرفت كار را به معاونت پژوهشي دانشگاه اطلاع دهد تا در آمار ساليانه مد نظر قرار گيرد.

او افزود: در اين دوره پسادكتری، دكتر "نويد نظافت" از فروردین95 تحقيقات خود را بر روي پروژه اي با عنوان "طراحي واكسن پپتيدي مولتي والان" آغاز کرده است.

پذیرش دانشجو در 3 رشته جدید در دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی از مهر امسال

رییس دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی، گفت: با توجه به ایجاد بستر مناسبی برای راه اندازی رشته های بیولوژی تولید مثل، مهندسی بافت و علوم سلولی کاربردی در دانشکده علوم و فناوری های نوین پزشکی شیراز، پذیرش دانشجو در این رشته ها صورت می گیرد.

یونس قاسمی افزود: در پی تصویب رشته بیولوژی تولید مثل در چهل و پنجمین نشست شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی و تصویب رشته های مهندسی بافت و علوم سلولی در دویست و پنجاه سومین نشست شورای گسترش دانشگاه­های علوم پزشکی کشور، از مهر95، این دانشکده سه دانشجو در هر رشته(مقطع PhD) پذیرش می کند.

او اضافه کرد: ورود دانشجویان این رشته ها از مهر امسال، موجب بالندگی و شکوفایی بیشتر رشته های علوم نوین در دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

برای نخستین بار در کشور: مرکز پایش سلامت(HMC) در شیراز راه اندازی شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این آیین، گفت: این مرکز باید مانند مرکز پایش مراقبت های درمانی (MCMC)، در کشور الگو شود.

محمدهادی ایمانیه، افزود: همه مسوولان باید به این مرکز اهمیت بسیاری دهند، آن را خانه خود بدانند و روزانه فعالیت و نظارت کامل داشته باشند، زیرا کار واجب و ارزشمندی است.

او ادامه داد: اصل و ریشه کار، ورود اطلاعات صحیح و اطلاعات الویت دار است و باید برای جمع آوری و ارسال داده ها، افراد امین، باسواد و با انگیزه را انتخاب کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: پایش مقوله سلامت و مراقبت هایی که حوزه معاونت بهداشت برای ارتقای سلامت مردم انجام می دهد، از اهداف راه اندازی مرکز پایش سلامت (HMC) است.

محسن مقدمی افزود: کار پایش در سامانه های متعددی در واحدهای مختلف معاونت بهداشتی در حال انجام است، اما نیاز به راه اندازی یک مرکز برای ایجاد هماهنگی و پایش بین شاخص ها و نرم افزارها بود، که بتوان به صورت کلی به مقوله سلامت نگاه کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه، ادامه داد: در معاونت بهداشتی، هر واحد به صورت تخصصی کار خود را پیگیری و نظارت می کند، اما مرکز پایش سلامت به عنوان مرکز بالاتر، نقش هماهنگی بین مراکز و پایش نرم افزار های مراقبت ها و سلامت مردم را انجام می دهد.

مقدمی، اضافه کرد: وقتی شاخصی نسبت به استانداردهای تعریف شده انحراف داشته باشد، این مرکز به واحد مربوطه هشدار می دهد.

او یکی از نمونه کارهای مرکز پایش سلامت را، سامانه یکپارچه نظام بهداشت (سیب) عنوان کرد و گفت: همه مراقبت های نظام بهداشت در این سامانه ثبت و به کمک تماس تلفنی به صورت رندوم با برخی از خدمات گیرنده ها در اقصی نقاط استان، روند اجرا و کیفیت ارایه خدمات، پایش می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه، ویژگی های لازم برای پایش را، جامع، پویا، گویا و موثر بودن، عنوان کرد و افزود: در پایش داده ها، به زمان، نیروی انسانی، منابع مالی، منابع اطلاعاتی و مشارکت افراد و گروه ها، توجه می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه تعیین شاخص های قابل پایش در (HMC)، پایش شاخص های سلامت مردم و ارایه مراقبت های بهداشتی، بررسی و مقایسه شاخص ها با استانداردها، پایش ارایه مراقبت های بهداشتی به مردم، اعلام موارد خطر به شهرستان و واحد مربوطه، برگزاری نشست های تحلیلی وضعیت شاخص ها با مسوولان استانی و شهرستانی و ارایه راهکار مداخله ای برای بهبود در کنار واحد مربوطه، راستی آزمایی شاخص های عملکردی، طراحی سیستم دریافت و ثبت و پیگیری شکایات در حیطه بهداشت، مشارکت در طراحی و اجرای مطالعات موردی مرتبط، سنجش رضایت مندی مردم و کارکنان را، از وظایف پیشنهادی مرکز (HMC) برشمرد.

مقدمی، هدف کلی ایجاد و استقرار (HMC) را، جمع آوری استانداردهای ارایه خدمات بهداشتی و پایش شاخص ها در دو حیطه وضعیت سلامت جامعه و ارایه خدمات بهداشتی دانست.

او یادآور شد: نرم افزار سیب، سامانه پایش شاخص های معاونت بهداشتی، سامانه پایش برش برنامه عملیاتی، سایر نرم افزارهای موجود، تماس تلفنی و بازدید از واحدهای ارایه دهنده خدمات و مصاحبه با مردم، از منابع مورد بررسی در (HMC) است.

ارایه خدمات بهداشتی درمانی به عشایر شهرستان پاسارگاد

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان پاسارگاد، گفت: همزمان با استقرار عشایر در مناطق عشایری، خدمات بهداشتی و درمانی مانند ویزیت و مشاوره به این افراد آغاز شده است.

دکتر سید محمدصادق کشفی نژاد، افزود: خدمات بهداشتی درمانی با حضور پزشک عمومی، کارشناس مامایی، پرستاری، تکنسین دارویی، کارشناس بییماری ها و بهورز ارایه می شود که تمامی جمعیت عشایر، مورد غربالگری فشار خون و تست قند خون قرار گرفتند.

او آموزش به جامعه هدف عشایری در خصوص تب مالت، سالک و هاری را، از دیگر موارد ارایه خدمات بهداشتی درمانی، عنوان کرد.

دکتر کشفی نژاد، ادامه داد: به دلیل بیماری های شایع در بین عشایر مانند سالک، به کمک توزیع پشه بند آغشته به سم در بین این افراد، کوشیده ایم در مهار این بیماری موثر باشیم.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان پاسارگاد، اضافه کرد: خدمات بهداشتی درمانی، با هدف حمایت و کاهش سختی زندگی عشایری، ارایه شد.

کشف حدود 1700 کیلوگرم مواد لبنی فاقد مجوز بهداشتی در شیراز/در فصل گرما با رعایت بیشتری مواد لبنی را تهیه کنیم

رییس مرکز بهداشت شهدای انقلاب، گفت: در بازديد صورت گرفته از سوی كارشناسان بهداشت محيط این مرکز از سطح شهر شیراز، 170 بشكه 10 كيلويي پنير، ماست و كشک فاقد مجوزهاي بهداشتي لازم، كشف و توقيف شد.

دكتر"حميدرضا قاسم پور"، افزود: با آغاز فصل گرم تابستان، لازم است شهروندان در تهيه و خرید مواد غذایی به پروانه ساخت، تاريخ توليد، انقضاء و آدرس محل توليد محصول، دقت بیشتری داشته باشند.

او با تاکید بر خودداری از خريد محصولات فله اي و فاقد مجوزهاي بهداشتي، ادامه داد: محصولات لبني از جمله ماست، پنير، دوغ و شير، محيط مناسبي براي رشد ميكروارگانيزم هاي بيماري زا هستند و در صورت رعايت نکردن شرايط مناسب توليد، توزيع و نگهداري، به شدت مخاطره آميز مي شود.

رييس مركز بهداشت شهداي انقلاب، اضافه کرد: كارشناسان بهداشت محيط اين مركز، برای ارتقای سطح بهداشت و سلامت شهروندان، با تمام توان به صورت مستمر از مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي و اماكن عمومي بازديد و در صورت مشاهده تخلف بهداشتي با متخلفان برخورد قانوني، می شود.

دکتر قاسم پور، گفت: سامانه 190 مركز فوريت هاي سلامت محيط و كار، آماده دريافت گزارش هاي مردمي در خصوص تخلفات بهداشتی است.

اجرای طرح پزشک خانواده عشایری در شهرستان خرامه

مصطفی دانش گفت: از خرداد سال جاری، طرح پزشک خانواده عشایری در نقاط مختلف شهرستان خرامه که محل تجمع عشایر است، آغاز به کار کرده است.

او افزود: تیم سلامت شامل پزشک، ماما، بهورز و کارشناس خانواده برای مراقبت های بهداشتی مادران باردار، شیرده، سالمندان، میانسالان، جوانان و نوجوانان، پیشگیری و شناسایی هرگونه بیماری واگیر و غیر واگیر در چادرهای عشایری، ارایه خدمت می کنند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خرامه یادآور شد: این طرح در تمامی مناطق کمجان، قوام آباد، نورآباد، سلطان شهر، روبهقان، بنجیر و خارستان در حال اجرا است و تا پایان حضور عشایر در منطقه ادامه دارد.

نظرات بینندگان