کد خبر: ۹۱۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۳۰ تير ۱۳۹۵
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس:

بانک اطلاعاتی فعالان حوزه کتاب کودک راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با اشاره به برگزاری همایش مسیر کودکی در شیراز گفت: بانک اطلاعاتی فعالان حوزه کتاب کودک استان فارس راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش شیرازه، سعیده ابراهیمی در نشست خبری از برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی فرهنگی حوزه کودک و نوجوان با حضور مصطفی رحماندوست در شیراز خبر داد و اظهار داشت: این برنامه با حضور کتابداران، نویسندگان، مترجمان، تصویرگران، شاعران و داستان‌گویان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این نشست در روزهای دوم و سوم مردادماه برگزار می‌شود گفت: روز نخست این برنامه 4 نشست تخصصی با موضوعات کتابداران و قصه‌گویان، نویسندگان و مترجمان، شاعران، تصویرگران و هنرمندان تئاتر و پژوهشگران، منتقدان و روانشناسان برگزار می‌شود.

ابراهیمی افزود: روز دوم کارگاه‌های آموزشی ویژه کتابداران و مربیان با موضوعات ویژگی‌های قصه‌ مناسب برای کودکان و نوجوانان، ویژگی قصه‌گو و شیوه‌های مناسب قصه‌گویی، شیوه پرورش اندیشه و خلاقیت کودکان و ارائه سیرهای مطالعاتی برای کودکان در زمینه‌های مختلف برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس خاطرنشان کرد: مهم‌ترین هدف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و استان فارس بر مبنای سند چشم‌انداز ارتقای فرهنگ مطالعه است و به همین دلیل باید از سنین کودکی شروع کرد تا در آینده سرانه مطالعه را افزایش داد.

وی با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی مطلوبی برای افزایش مطالعه در کودکان و نوجوانان انجام شود، تصریح کرد: در این بحث توجه به دو نکته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ضروری است که در زمینه سخت‌افزار و کتابخانه‌های مناسب امسال بودجه مناسبی در استان اختصاص یافته است.

ابراهیمی با اشاره به افتتاح کتابخانه کودک در آباده بیان کرد: 80 درصد بودجه تملک و دارای برای کتابخانه‌های کودک گذاشته شده و هم‌چنین علاوه بر اینها تعدادی کتابخانه با همکاری شهرداری آماده شده که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با اشاره به برنامه این اداره کل برای اختصاص بودجه برای تجهیز کتابخانه‌های کودک گفت: در بحث نرم‌افزاری کتابخانه‌های کودک باید تعامل خوبی با فعالان حوزه کودک برقرار کرد.

وی با بیان اینکه این همایش دو روزه زمان مناسبی برای ارتباط گرفتن با فعالان حوزه کودک و نوجوان است، افزود: باید بانک اطلاعاتی فعالان حوزه کودک و نوجوان راه‌اندازی شود تا محتوای غنی برای کودک و نوجوان بتوان تهیه کرد.

ابراهیمی با اشاره به خرید کتاب برای کتابخانه‌های کودک گفت: بخشی از این خرید در سطح کشور است و بیشتر از نویسندگان کشوری انجام می‌شود به همین دلیل اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس تمرکز خرید در بعد استانی را بر نویسندگان استانی گذاشته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس خاطرنشان کرد: نبود سیر مطالعاتی مطلوب برای کودکان از دیگر چالش‌های این امر است که در این همایش توجه ویژه‌ای به آن شده است.

وی با اشاره به اینکه 116 کتابخانه در استان با 179 هزار نسخه کتاب بخش کودک دارند، تصریح کرد: زیر بنای اختصاص داده شده به بخش کودک در کتابخانه‌ها زیر 30 متر مربع است که از استاندارد کمتر است البته در 35 کتابخانه فضای بیش از 30 و 35 متر وجود دارد.

ابراهیمی با اشاره به دیگر برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس بیان کرد: برگزاری 5 یا 6 نشست کتابخوان در بعد استانی، معرفی کتاب ماه و نشست کتابخوان مجازی از دیگر برنامه‌های این اداره کل است.

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان