کد خبر: ۹۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۰۷ اسفند ۱۳۸۹

80 درصد گزارش آمانو حاکی از همکاری‌های ایران است + متن کامل گزارش

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه شب آخرین گزارش خود را درباره برنامه هسته‌ای ایران بین اعضای شورای حکام منتشر کرد. که به گفته نماینده و سفیر دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 80 درصد این گزارش حاکی از همکاری‌های ایران است.

"یوکیا آمانو" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه شب آخرین گزارش خود را درباره برنامه هسته‌ای ایران بین اعضای شورای حکام منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، سفیر و نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به گزارش اخیر مدیرکل آژانس درباره موضوع ایران تصریح کرد: 80 درصد گزارش آمانو حاکی از همکاری‌های ایران است و مدیرکل آژانس برای بار بیست و ششم بر عدم انحراف برنامه ایران تاکید کرد.

علی اصغر سلطانیه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به گزارش اخیر یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص موضوع هسته ای ایران تصریح کرد: مهمترین نکته در رابطه با گزارش اخیر این است که آمانو برای بار بیست و ششم تاکید کرد که هیچ انحرافی در برنامه هسته ای ایران به سمت اقدامات نظامی دیده نشده است و کلیه فعالیتهای ایران زیر نظر آژانس ادامه دارد.

وی خاطر نشان کرد: اولین بار است که در هشت سال گذشته مطابق اصرار ما وتاکید بیش از 120 کشور جنبش عدم تعهد ساختار گزارش مدیر کل آژانس تغییر کرده و به دو بخش تقسیم شده است یک بخش مربوط به تعهدات در قبال معاهده NPT است که نشان می دهد کلیه تاسیسات و فعالیتهای ایران که شامل 16 موسسه و مرکز تحقیقات هسته ای است زیر نظر پادمان دنبال می شود.

متن کامل این گزارش به شرح زیر است:


GOV/2011/7
25 February 2011

اجرای توافقنامه پادمان NPT
و مفاد مربوطه قطعنامه های شورای امنیت
در جمهوری اسلامی ایران

(گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی)

A. مقدمه

شاین گزارش به مدیرکل شورای حکام و همزمان به شورای امنیت در خصوص اجرای موافقتنامه پادمانNPT و مفاد مربوطه قطعنامه‌های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران (ایران) که ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل تصویب شده و مطابق با شرایط این قطعنامه‌ها الزام آور است، می‌باشد.
2. از آژانس به موجب موافقتنامه روابط خود با سازمان ملل درخواست شده است که با شورای امنیت بر اساس درخواست این شورا با تامین اطلاعات و مساعدتی که ممکن است برای اجرای مسئولیتش جهت حفظ یا برقراری صلح و امنیت بین‌المللی نیاز باشد‍،همکاری نماید. علاوه بر این، کلیه اعضای سازمان ملل شامل ایران و سایر اعضای آژانس "موافقت می‌نمایند که تصمیمات شورای امنیت را پذیرفته و اجرا نمایند " ‍،‌ و در این خصوص اقداماتی را که مطابق با تعهداتشان تحت منشور سازمان ملل متحد می‌باشد، انجام دهند.

A . فعالیتهای مربوطه غنی سازی جاری

3- شورای امنیت تصریح نموده که اقدامات درخواست شده از سوی شورا حکام در قطعنامه‌های خود در خصوص ایران الزام آور می‌باشد.
4- این گزارش روی این حوزه‌هایی که ایران تعهدات الزام آور خود را به طور کامل اجرا نکرده است، متمرکز می‌باشد چون اجرای کامل این تعهدات برای ایجاد اعتماد بین‌المللی در ماهیت صرفاً صلح آمیز برنامه‌های هسته‌ای ایران نیاز است. این گزارش به تحولات از زمان آخرین گزارش و نیز مسائل باقیمانده طولانی می پردازد و شامل ضمیمه است که یک مرور کلی در خصوص اجرای جاری موافقتنامه پادمان ایران و مفاد مربوطه قطعنامه‌های شورای امنیت در ایران فراهم می‌آورد.

B . تاسیسات اعلام شده تحت موافقتنامه پادمان ایران

5- ایران تحت موافقتنامه پادمان خود 16 تاسیسات هسته‌ای و 9 مکان خارج از تاسیسات را که مواد هسته ای به طور معمول در آنجا استفاده می‌شود به آژانس اعلام نموده است. (LOFs) آژانس به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در این تاسیسات و LOFs ادامه می‌دهد. با وجود این بعضی از این فعالیتها که از سوی ایران در برخی از تاسیسات انجام می‌شود بر خلاف قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنیت همانطور که در ذیل نشان داده می‌شود‍، می‌باشد.

C. فعالیتهای مرتبط با غنی سازی

6- ایران برخلاف قطعنامه‌های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت فعالیتهای مرتبط با غنی‌سازی خود را در تاسیسات اعلام شده ذیل که تحت پادمان آژانس می‌باشد تعلیق نکرده است.

C.1 . نطنز: کارخانه غنی سازی سوخت نطنز و کارخانه آزمایشی غنی سازی سوخت

7- کارخانه غنی سازی سوخت(FEP): دو سالن آبشار درFEP وجود دارد: سالن تولید A و سالن تولید B. مطابق با اطلاعات طراحی ارائه شده توسط ایران، 8 واحد برای سالن تولید A ، با 18 آبشار طراحی شده برای هر واحد. هیچ گونه اطلاعات طراحی تشریحی برای سالن تولید B فراهم نشده است.

8- در 20 فوریه 2011 ‍، 53 آبشار در سه تا از واحدهای هشت در سالن تولید A نصب شده بود. 31 فقره از آن با UF6 خوراک دهی شده بود. ابتداعا هر آبشار نصب شده شامل 164 سانتریفیوژ بود تا آن تاریخ همه سانتریفیوژها نصب شده ماشین‌های IR-1 هستند. تا تاریخ 20 فوریه 2011 کار نصب در 5 واحد باقیمانده در جریان بود اما هیچ سانتریفیوژی نصب نشده بود. هیچ کار نصبی در سالن تولید B نبوده است.

9- همانطور که قبلا گزارش شد آژانس یک راستی آزمایی موجودی فیزیکی (PIV) در FEP انجام داد و تایید کرد که از 17 اکتبر 2010 ، 34737 کیلوگرم از UF6 طبیعی از زمان شروع عملیات در سال 2007 به آبشارها تزریق شده است و مجموع 31135 کیلوگرم از UF6 با غنی‌سازی پایین تولید شده بود. هنگامی که آژانس توان عملیاتی UF6 تاسیسات را همانطور که ایران اعلام نمود راستی آزمایی نموده است ارزیابی موازنه مواد هسته‌ای در حال انجام باقی می‌ماند.
10- ایران تخمین زده است که بین 18 اکتبر 2010 و 5 فوریه 2011 471 کیلوگرم دیگر UF6 با غنای پایین تولید کرده است که در نتیجه از فوریه 2007 مجموع تولید UF6 با غنای پایین به 3606 کیلوگرم می‌رسد. مواد هسته‌ای در FEP ( شامل خوراک، تولید و دورریز) همچنین همه آبشارهای نصب شده و ایستگاههای خوراک و کنارگذاری تحت اقدامات مراقبتی و نظارتی آژانس قرار دارند.

11- آژانس بر اساس نتایج آنالیز نمونه‌های محیطی در FEP از فوریه 2007 و دیگر فعالیتهای راستی آزمایی نتیجه گرفته است که تاسیسات همانطور که ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) اعلام نموده کار کرده است.

12- کارخانه آزمایشی غنی سازی سوخت (PFEP): PFEP یک تاسیسات تحقیق و توسعه و یک تاسیسات آزمایشگاهی تولید اورانیوم با غنای پایین (LEU) می‌باشد که اولین بار در اکتبر 2003 عملیاتی شد. آن یک سالن آبشار دارد که می‌تواند 6 آبشار را در خود جای دهد و بین یک محوطه طراحی شده برای تولید اورانیوم با غنای پایین U-235 تا 20 درصد و یک محوطه طراحی شده تقسیم شده است.
13- ایران در 9 فوریه 2009 در محوطه تولید شروع به تزریق UF6 با غنای پایین به آبشار 1 با هدف بیان شده تولید UF6 با غنای تا 20% U-235 جهت استفاده در ساخت سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران (TRR) نمود. ایران از 13 جولای 2010 UF6 با غنای پایین را به دو آبشار متصل شده تزریق نموده است ( آبشار 1 و 6 )

14- همانطور که قبل گزارش شد آژانس بین از 18 سپتامبر یک PIV در PFEP انجام داد و تایید کرد 352 کیلوگرم UF6 با غنای پایین از زمان 9 فوریه 2010 به آبشارها تزریق شده است و اینکه مجموع 1/25 کیلو گرم UF6 با غنای تا 20% U-235 تولید شده بود. سطح غنی سازی تولید UF6 همانطور که توسط آژانس اندازه‌گیری شد 7/19 درصد بود. آژانس ارزیابی خود را از نتایج PIV کامل نمود و می‌تواند موجودی کل اورانیوم همانطور که توسط ایران اعلام شده است تایید نماید. آژانس با ایران پیشرفت‌های بیشتری را در سیستم اندازه گیری اپراتور بویژه در تعیین سطح غنی سازی بویژه در تعیین سطح غنی سازی U-235 بحث می کند.

15- - ایران تخمین زده است که بین 19 سپتامبر 2010 و 11 فوریه 2011، مجموع 2/135 کیلوگرم از UF6 با غنای پایین را به دو آبشار متصل به هم تزریق شده است و حدوداً 5/18 کیلوگرم UF6 با غنای پایین تولید شده بود که منجر شده است به تولید مجموع حدوداً 6/43 کیلوگرم از UF6 با غنای 20 درصد از زمانی که فرآیند در فوریه 2010 شروع شد.

16 - در حوزه تحقیق و توسعه بین 20 نوامبر 2010 و 11 فوریه 2011 مجموع حدوداً 164 کیلوگرم UF6 طبیعی به سانتریفیوژها تزریق شد اما هیچ اورانیوم با غنای پایین به عنوان تولید و دور ریز این فعالیت تحقیق و توسعه که در انتهای فرآیند ترکیب مجدد می‌شوند خارج نشده بود.
17- در یک پرسشنامه اطلاعات طراحی به هنگام شده که به آژانس در تاریخ 19 ژانویه 2011 ارائه شد ایران نشان داد که او دو آبشار جدید 164 سانتریفیوژه ( آبشار 4 و 5 ) در محوطه تحقیق و توسعه نصب می‌کند. این دو آبشار یکی از آن شامل سانتریفیوژهای IR-14 و دیگری سانتریفیوژهای IR-2m می‌باشد که با UF6 طبیعی خوراک دهی خواهد شد.
18 - آژانس بر اساس نتایج آنالیز نمونه‌های محیطی در PFEP و دیگر فعالیتهای راستی آزمایی نتیجه گرفته است که تاسیسات همانطور که ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی(DIQ) اعلام نموده کار کرده است.

2.C - کارخانه غنی سازی سوخت فردو
19- ایران در سپتامبر 2009 به آژانس اطلاع داد که در حال ساخت کارخانه غنی سازی سوخت فردو مستقر در نزدیکی شهر قم می‌باشد. ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی مورخ 10 اکتبر 2009 اعلام کرد که هدف این تاسیسات تولید UF6 با غنای 5 درصد اورانیوم 235 می‌باشد و اینکه این تاسیسات شامل 16 آبشار با تقریبا 3000 سانتریفیوژ ایجاد خواهد شد. ایران در سپتامبر 2010 یک پرسشنامه اطلاعات طراحی بروز شده را به آژانس ارائه کرد که در آن اعلام کرده بود که هدف کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو تحقیق و توسعه و تولید UF6 با غنای 5 درصد اورانیوم 235 می‌باشد.
20- آژانس بارها و اخیرا طی نامه مورخ 11 فوریه 2011 از ایران خواسته است که اطلاعات تکمیلی مربوط به تاریخچه طراحی و ساخت کارخانه غنی سازی سوخت فردو و هدف اصلی آن را به خصوص با توجه به اطلاعات مفصل از تعدادی از منابعی که مدعی هستند که کار طراحی روی تاسیسات در سال 2006 آغاز شده است ارائه دهد. ایران تاکنون این اطلاعات را ارایه نداده است. اطلاعات درخواست شده برای اینکه آژانس تایید کند که اظهارنامه‌های ایران صحیح و کامل هستند ضروری است.
21- آژانس تایید نموده است که ساخت کارخانه غنی سازی سوخت فردو در حال انجام است تا 19 فوریه 2011 هیچ سانتریفیوژی در این تاسیسات نصب نشده است. نتایج تحلیل نمونه‌های محیطی که تا فوریه 2010 در کارخانه غنی سازی سوخت فردو برداشته شده وجود اورانیوم غنی شده را در آنجا نشان نمی دادند. ایران در تاریخ 21 فوریه 2011 به آژانس اطلاع داد که در نظر دارد تزریق مواد هسته‌ای را در آبشارها " در این تابستان " آغاز نماید.


3.C - دیگر فعالیتهای غنی سازی

22- آژانس هنوز منتظر یک پاسخ مشخص از ایران به درخواست آژانس در مورد اطلاعات بیشتر در رابطه با اظهارت ارایه شده توسط ایران مربوط به ساخت 10 تاسیسات جدید غنی سازی است که سایت 5 تای آنها بنا به اظهارات ایران مشخص شده است و ساخت یکی از آنها تا پایان سال جاری ایرانی یا اوایل سال بعد آغاز خواهد شد.
23- ایران علی‌رغم درخواست آژانس در ارتباط با اظهاراتش در 7 فوریه 2010 که فناوری غنی سازی لیزری را بدست آورده است و اظهاراتش در 9 آوریل 2010 مربوط به تولید نسل سوم سانتریفیوژ هنوز اطلاعات بیشتری ارائه نداده است.
24- از اوایل سال 2008 ایران به درخواستهای آژانس مبنی بر دسترسی به مکانهای بیشتر همچون مکانهای مربوط به ساخت سانتریفیوژها و تحقیق و توسعه در مورد غنی سازی اورانیوم پاسخ نداده است. در نتیجه آگاهی آژانس درباره فعالیت‌های غنی سازی همچنان رو به کاهش است.

D. فعالیتهای باز فر آوری
25- بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام ایران موظف به تعلیق فعالیتهای بازفرآوی شامل تحقیق و توسعه است. ایران در تاریخ 15 فوریه 2008 طی نامه‌ای به آژانس اعلام کرد که " هیچ فعالیت بازفرآوری ندارد ". در این زمینه آژانس همچنان به نظارت بر استفاده از سلولهای داغ در راکتور تحقیقاتی تهران و تاسیسات تولید رادیوایزوتوپهای مولیبدنیوم، آیودین و زنون (MIX) ادامه داده است. آژانس در 5 فوریه 2011 در راکتور تحقیقاتی تهران اقدام به راستی آزمایی اطلاعات طراحی (DIV) و همچنین در تاریخ 6 فوریه 2011 در تاسیسات تولید رادیو ایزوتوپ زنون (MIX) اقدام به راستی آزمایی اطلاعات طراحی نمود. آژانس در راستای موارد فوق می‌تواند تایید نماید که تنها در ارتباط با راکتور تحقیقاتی تهران و تاسیسات تولید ایزوتوپ زنون و سایر تاسیساتی که آژانس به آنها دسترسی داشته است هیچگونه فعالیت جاری مرتبط با بازفرآوری در ایران وجود ندارد.

E- پروژه‌های مربوط به آب سنگین
26- بر خلاف قطعنامه‌های مرتبط شورای حکام و شورای امنیت ایران فعالیتهای مربوط به همه پروژه‌های آب سنگین از جمله ساخت راکتور تحقیقاتی آب سنگین، راکتور IR40 را که تحت پادمان آژانس قرار دارد تعلیق نکرده است.
27- همانطور که در گزارشهای قبلی مدیرکل نشان داده شد در راستای درخواست شورای امنیت برای گزارش به آن در باره اینکه آیا ایران همه پروژه‌های مرتبط به آب سنگین را به طور کامل و پایدار تعلیق نموده است آژانس درخواست نموده است که ایران تمهیدات لازم را در اولین زمان ممکن به انجام رساند و موارد ذیل را در دسترش آژانس قرار دهد:
کارخانه آب سنگین (HWPP)، آب سنگین ذخیره شده در کارخانه تبدیل اورانیوم برای نمونه گیری و سایر اماکنی که در ایران پروژه‌های آب سنگین در حال اجرا می‌باشد. ایران به درخواستهای آژانس مخالفت نموده است. بر این اساس که این درخواستها فراتر از موافقتنامه پادمان می‌باشند و ایران قبلا اعلام نموده است که پروژه‌های مرتبط با آب سنگین خود را تعلیق نکرده است. شورای امنیت در بند 8 قطعنامه 1737 (2006) خود تصمیم گرفت که " ایران باید این دسترسی و همکاری را بنا به درخواستهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراهم نماید تا آژانس بتواند تعلیقی را که در بند 2 [این قطعنامه] ترسیم شده است راستی آزمایی نماید... ". تاکنون ایران دسترسی درخواست شده را فراهم نکرده است.
28- با وجود اینکه آژانس می‌تواند گزارش کند که ایران بیانیه‌هایی را ارائه نموده است مبنی بر اینکه فعالیت در خصوص همه پروژه‌های آب سنگین خود را تعلیق نکرده است، بدون دسترسی کامل به آب سنگین در تاسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) و کارخانه تولید آب سنگین (HWPP) آژانس قادر نیست این اظهارات را تایید نماید گزارش کاملی در این رابطه ارائه دهد.
29- آژانس در تاریخ 13 فوریه 2011 در راکتور IR40 اراک راستی آزمایی اطلاعات طراحی (DIV) اجرا نمود و مشاهده کرد که اگرچه ساخت این تاسیسات در حال انجام بود اما هیچگونه تغییرات مهمی از گزارش قبلی مدیرکل رخ نداده است. بنا به گفته ایران راه اندازی راکتور IR40 در پایان سال 2013 طبق برنامه شروع خواهد شد.

F . تبدیل اورانیوم و تولید سوخت
30- همانطور که در بالا نشان داده شد ایران موظف است همه فعالیتهای مرتبط با غنی سازی و پروژه‌های مرتبط با آب سنگین را تعلیق نماید. برخی از فعالیتهایی که ایران در تاسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) و کارخانه تولید سوخت (FMP) در اصفهان اجرا کرده است در تعارض با این وظیفه می‌باشد اگرچه هر دوی این تاسیسات تحت پادمان آژانس قرار دارند.
31- ایران طی نامه‌ای در تاریخ 6 فوریه 2011 به آژانس اطلاع داد که در اواسط فوریه 2011 قصد دارد اجرای آزمایشهای خنک کننده را در تاسیسات تبدیل اورانیوم (بدون استفاده از مواد هسته‌ای) جهت تولید اورانیوم طبیعی UO2 برای سوخت راکتور IR40 آغاز نماید.
32- آژانس در تاریخ 8 و 9 فوریه 2011 بازرسی و یک راستی آزمایی اطلاعات طراحی در تاسیسات تبدیل اورانیوم انجام داد. در آن زمان این کارخانه هنوز تحت تعمیرات و نگهداری بود. از آنجایی که هیچ UF6 در تاسیسات تبدیل اورانیوم از 10 اوت 2009 تولید نشده است، کل مقدار اورانیومی که از مارس 2004 در این تاسیسات تولید شده 371 تن به شکل UF6 می‌باشد (مقداری از آن به کارخانه غنی سازی سوخت و کارخانه آزمایشی غنی سازی سوخت منتقل شده است) و تحت نظارت و کنترل آژانس است. آژانس در طول راستی آزمایی اطلاعات طراحی مشاهده کرد که ایران هنوز نصب تجهیزات برای تبدیل UF6 غنی سازی شده تا بیست درصد اورانیوم 235 را به O 8 U3 جهت تولید سوخت راکتور تهران آغاز نکرده است.ایران اعلام کرد که نصب این تجهیزات تا تاریخ جولای 2011 تکمیل خواهد شد. آژانس همچنین در طول راستی آزمایی اطلاعات طراحی 7 بشکه 200 لیتری را مشاهده کرد که ایران اعلام کرد که اینها محتوی کیک زردی هستند که در بندر عباس تولید شده است.
33- آژانس در تاریخ 12 فوریه 2011 یک بازرسی و یک راستی آزمایی اطلاعات طراحی را در کارخانه تولید سوخت اجرا نمود و تایید کرد که ایران نصب تجهیزات تولید سوخت راکتور هسته‌ای تهران را هنوز آغاز نکرده است. ایران طی نامه‌ای در تاریخ 31 ژانویه 2011 یک پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) بروز شده را در ارتباط با کارخانه تولید سوخت ارائه داد که شامل جزئیات بیشتری درباره تولید سوخت راکتور هسته‌ای تهران بود که آژانس در حال بررسی آن است.

G. ابزار نظامی احتمالی
34- شورای حکام در موارد متعددی از ایران خواسته است که برای حل همه مسائل باقیمانده مربوط به برنامه هسته‌ای ایران وارد تعامل با آژانس شود و بدین منظور با فراهم نمودن دسترسی و اطلاعاتی که آژانس برای حل این مسائل درخواست می‌کند بطور کامل با آژانس همکار نماید. شورای حکام همچنین از مدیرکل خواسته است تا تلاشهای خود را برای حل مسائل باقیمانده‌ای که موجب نگرانی می‌شود ادامه دهد تا وجود ابعاد ناظمی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران مرتفع شود. شورای امنیت در قطعنامه 1929 (2010) بار دیگر تعهدات ایران برای اتخاذ اقداماتی که شورای حکام در قطعنامه‌های GOV/2006/14 و GOV/2009/82 ملزم نموده است و همکاری کامل با آژانس در زمینه همه مسائل باقیمانده بویژه مسائل مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی که موجب نگرانی می‌شوند از جمله با دسترسی بدون تاخیر به همه سایتها، تجهیزات، اشخاص و اسنادی که آژانس درخواست نموده است، تایید نمود.
35- گزارشهای قبلی مدیر کل مسائل باقیمانده مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران و اقداماتی که ایران لازم است برای حل آنها انجام دهد به تفصیل بیان کرده است، ایران از اوت 2008 مذاکره در مورد این مسائل باقیمانده و نیز ارایه اطلاعات بیشتر یا دسترسی به اماکن و اشخاصی که برای رفع نگرانیهای آژانس لازم است را رد کرده است.
36- همانطور که از قبل به ایران اطلاع داده شده است اگر چه بسیاری از اقداماتی که در برنامه کار توافق شده میان ایران و آژانس (INFCIRC/711) در سال 2007، مشخص و حل شده‌اند اما هنوز مسائلی وجود دارد که لازم است مورد رسیدگی قرار بگیرند. ایران طبق برنامه کار ملزم شد که ارزیابی خود را در مورد اسناد مرتبط به مطالعات ادعایی که آژانس آنها را در اختیار ایران قرار داد، ارائه دهد. در ماه می 2008 ایران یک ارزیابی 117 صفحه‌ای که از طریق آن ادعا می‌کرد اسناد تهیه شده ساختگی و غیر واقعی هستند، ارائه نمود. هرچند ملاحظه آژانس این است که این ارزیابی بیشتر بر شکل موضوع تمرکز داشته تا محتوا، اما در مناسبت‌های بعدی از ایران درخواست نموده تا پاسخی محتوایی ارائه دهد. ایران تاکنون این را انجام نداده و به علاوه براساس تحلیل اطلاعات اضافی آژانس که از تاریخ اوت 2008 مورد توجه آن قرار گرفته است، از جمله اطلاعاتی که اخیرا دریافت گردیده است، نگرانی‌های بیشتری مطرح شده که آژانس نیاز به توضیح و روشنگری ایران دارد. به دلایل گفته شده آژانس نمی‌تواند موضوع مطالعات ادعایی را آنگونه که در طرح کاری عنوان شده است، تمام شده تلقی نماید.
37. براساس ادامه مطالعه اطلاعات دریافتی توسط آژانس از کشورهای عضو و نیز از طریق تلاش‌های خود آژانس، آژانس بین‌المللی همچنان نگران وجود احتمالی فعالیت‌های گذشته و یا اعلام نشده فعلی که به سازمان‌های نظامی مرتبط باشد، است. از جمله فعالیت‌های مربوط به تولید خرج موشک. همانگونه که قبلا مدیرکل متذکر گردید، علائمی وجود دارد که برخی از این فعالیت‌ها پس از سال 2004 ادامه یافته است.
38. آژانس همچنان منتظر پاسخ به نامه مورخ 29 اکتبر 2010 خود است که در آن مجددا نگرانی خود را نسبت به ایران تکرار کرده است و فهرستی از مواردی که برای حل و فصل باقی مانده اند، ارسال داشته است. این موارد شامل تعدادی از مسائلی است که از اوت 2008 مورد توجه آژانس قرار گرفته است.
39. آژانس همچنان از ایران درخواست کرده است که درباره این مسائل با آژانس وارد مذاکره شود و به آژانس اجازه داده شود تا همه سایت‌های مرتبط زا بازدید کند. امکان دسترسی به همه تجهیزات و مدارک مربوطه داده شود و بدون هیچ تاخیری امکان مصاحبه با همه افراد مرتبط داده شود. گذشت زمان و از دست رفتن احتمال موجود بودن برخی از اطلاعات مربوطه فوریت موضوع را افزایش می‌دهد. مشارکت محتوایی و پیشگامانه ایران در قادر نمودن آژانس برای پیشبرد راستی آزمایی صحت و کامل بودن اظهارات ایران اساسی است.

H . اطلاعات طراحی
40. کد اصلاح شده 3/1 از ترتیبات فرعی بخش عمومی توافقنامه پادمان ایران ایجاب می‌کند اطلاعات طراحی تاسیسات جدید به محض تصمیم به ساخت یا صدور اجازه ساخت آنها، هر کدام که زودتر رخ دهد، به آژانس ارائه شود. کد اصلاح شده 3/1 همچنین ایجاب می‌کند اطلاعات کاملتر طراحی به هنگام تمام شدن طراحی در ابتدای فازهای تعریف پروژه، طراحی اولیه، ساخت و آزمایشات راه اندازی به آژانس ارسال گردد. ایران تنها کشور عضو آژانس است که دارای حجم گسترده‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای است و آژانس توافقنامه جامع پادمان را برای آن اجرا می‌کند، ولی ایران ملزومات کد اصلاح شده 3/1 را اجرا نمی‌کند. وجود تاسیسات فردو تنها هنگامی به آژانس گزارش شد که به مرحله پیشرفته‌ای از ساخت رسیده بود. بعلاوه، آژانس هنوز منتظر دریافت اطلاعاتی از ایران در مورد اطلاعات به روز شده طراحی راکتور اراک و اطلاعات دیگر متعاقب اعلام قصد ایران به ساخت تاسیسات غنی سازی جدید و طراحی یک راکتور شبیه راکتور تحقیقاتی تهران می‌باشد.

I. پروتکل الحاقی

41. ایران پروتکل الحاقی را برخلاف قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنیت اجرا نمی‌کند. تا زمانی که ایران پروتکل الحاقی را اجرا نکند آژانس در موضعی نخواهد بود که اطمینان معتبری درباره مواد هسته‌ای اعلام نشده و فعالیت‌های هسته‌ای آن ارائه دهد.

J . دیگر موارد
42. در تاریخ 16-15 فوریه 2011، آژانس یک بازرسی در نیروگاه اتمی بوشهر انجام داد و مواد هسته‌ای موجود در تاسیسات را راستی آزمایی کرد. در 23 فوریه 2011 ایران آژانس را مطلع کرد که ناچار به بیرون آوردن مجتمع‌های سوخت از قلب راکتور است و ایران و آژانس روی اقدامات لازم پادمانی توافق کرده‌اند.

43. در مطابقت با اظهارات ایران مورخ 22 سپتامبر 2009 آژانس به کمک تصاویر ماهواره‌ای هیچ علامتی از شروع عملیات ساخت نیروگاه 360 مگاواتی در دارخوین مشاهده نکرده است.

44. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، آژانس به این ارزیابی رسیده است که فعالیتهای شامل معدنکاری و تغلیظ اورانیوم همچنان در تاسیسات اورانیوم بندرعباس ادامه دارد و فعالیتهای ساخت در تاسیسات تولید کیک زرد اردکان و معدن اورانیوم ساغند در حال انجام است.

45. ایران هنوز با درخواست آژانس برای تجدید نظر در تصمیم مورخ 16 ژانویه 2007 خود که طی آن از آژانس درخواست حذف 38 نفر را از لیست بازرسان آژانس کرده بود و نیز با درخواست آژانس (در سالهای 2006، 2007 و 2010) برای تجدید نظر در حذف 4 نفر از لیست بازرسین دارای تجربه بازرسی در ایران موافقت نکرده است. با این همه طی نامه مورخ 12 ژانویه 2011 ، ایران تعیین سه بازرس اضافه شده از طرف آژانس را پذیرفته است. این بازرسین اکنون لازم است تا خود را با برنامه هسته‌ای ایران آشنا سازند و در اعمال الزامات پادمان در ایران تجربه کسب کنند.

K . خلاصه

46. آژانس به فعالیت‌های راستی آزمایی فعالیتهای تحت توافقنامه پادمان ایران ادامه می‌دهد، ایران شماری از تعهدات خود را از جمله: اجرای مقررات پروتکل الحاقی، اجرای کد اصلاح شده1/3 بخش عمومی ترتیبات فرعی توافقنامه پادمان، تعلیق فعالیت‌های غنی سازی،تعلیق فعالیت‌های مربوط به آب سنگین و روشن نمودن موضوعات ناتمام باقیمانده که موجب نگرانی در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای آن است، اجرا نمی‌کند.

47. در حالی که آژانس به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در تاسیسات اتمی و LOFs اعلام شده توسط ایران تحت توافقنامه پادمان ادامه می‌دهد،برای آنکه آژانس قادر باشد درباره عدم وجود مواد و فعالیتهای هسته‌ای اعلام نشده در ایران اطمینان موثق دهد و نتیجه بگیرد که تمامی مواد هسته‌ای در ایران در فعالیت‌های صلح آمیز بکار می‌رود، ایران همکاری لازم را ارائه نمی‌کند.

48. مدیرکل از ایران می‌خواهد برای اجرای کامل توافقنامه پادمان و دیگر تعهدات خود و برای ایجاد اعتماد بین‌المللی در خصوص منحصرا صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران گام‌هایی بردارد.

49. مدیرکل به گزارش دهی خود به طور مقتضی ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/85

نظرات بینندگان