کد خبر: ۹۳۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
به دلیل عدم طرح جامع مدیریت آب در بخش کشاورزی؛

بحران کم آبی در سروستان روز به روز افزایش می یابد

با وجود خشکسالی های اخیر و کاهش منابع آبی و همچنین علیرغم اعلام طرح ممنوعیت کاشت محصولات با مصرف آب بسیار زیاد در سروستان هنوز هیچ طرح جامعی در راستای مدیریت منابع آبی بخش کشاورزی در این شهرستان وجود ندارد.

به گزارش شیرازه  دو سال پیش فرماندار سروستان در یکی از جلسات شورای اداری این شهرستان با اشاره به وضعیت کم آبی و هشدار به کشاورزان و مسئولان جهاد کشاورزی، از ممنوع شدن کشت محصولاتی همچون طالبی و هندوانه که میزان مصرف آب در تولید آنها زیاد است خبر داد و این مساله با سرعت در جراید چاپی و اینترنتی منتشر شد اما به دلایل نامعلومی این هشدار به دست فراموشی سپرده شد و کماکان شاهد تولید محصولاتی همچون؛ هندوانه، خربزه، طالبی، ذرت در سطح مزارع سروستان هستیم.


کاشت این گونه از محصولات از یک طرف و آبیاری غرقابی از طرف دیگر منجر به کاهش بهره وری و در نهایت اتلاف منابع آبی، معضلی است که بعضا با بی تفاوتی مسئولان در راستای نظارت بر کشاورزی این شهرستان همراه شده است.

غیر اقتصادی بودن محصولات فوق الذکر و بعضا زیان ده بودن این گروه از تولیدات برای کشاورزان سروستانی نکته قابل توجهی است که اکثریت کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی در این شهرستان نسبت به آن اذعان دارند اما متاسفانه واکنش و یا برنامه ریزی در جهت تغییر این مسیر از طرف مسئولان وجود ندارد.

به راستی برنامه و تدبیر مسئولان این شهرستان در راستای بهره وری از منابع آبی به ویژه متصدیان اداره امور آب و جهاد کشاورزی سروستان چیست و چه زمان طرح ممنوعیت محصولات با مصرف بالای آب و در عوض آن معرفی محصولاتی با مصرف آب کمتر به کشاورزان در جهت حمایت از این گروه زحمت کش شهرستان سروستان اجرا می شود؟

منبع: سروستان ما


نظرات بینندگان