کد خبر: ۹۴۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۵

بزرگراهی که هر روز خانواده ای را داغدار می کند/ یک لوله گاز مانع تکمیل شدن جاده مرودشت- درودزن

محور مرودشت به درودزن یکی از جاده ‌های قدیمی، پرترافیک و کم‌عرض استان فارس که هر ساله با خون اهالی منطقه رنگین می شود. دولت دهم سال 90 تصمیم گرفت، این جاده را چهار بانده کند و آن را به صورت بزرگراه بسازد.
به گزارش شیرازه، مرودشت دومین شهر پرجمعیت استان فارس گرچه با مجموعه جهانی تخت جمشید و سد درودزن و پتروشیمی و کارخانه آزمایش و خوشه های طلایی گندم به اندازه کافی در کشور شناخته شده است، اما چند سالی است که نام این شهرستان، به یک بزرگراهی پیوند خورده که خانواده های بسیاری را داغدار کرده و سرمایه های انسانی فرهیخته ای را راهی دیار آخرت نموده است.

محور مرودشت به درودزن یکی از جاده ‌های قدیمی، پرترافیک و کم‌عرض استان فارس که هر ساله با خون اهالی منطقه رنگین می شود. دولت دهم سال 90 تصمیم گرفت، این جاده را چهار بانده کند و آن را به صورت بزرگراه بسازد. آبان همان سال با حضور معاون وقت راه و شهرسازی، عملیات ساخت آن با اعتبار 13 میلیارد تومان آغاز شد و بنا بود در مدت 24 ماه تکمیل شود. سال های اول پروژه به کندی پیش رفت و تلاش های نماینده این شهرستان در مجلس برای بردن این طرح زیر بیرق پروژه های مهر ماندگار به جایی نرسید. انتخاب پیمانکار ناکارآمد قطعه نخست این پروژه باعث شد این طرح عقب بیفتد و نهایتا از وی خلع‌ید شد و پروژه در اختیار پیمانکار دیگری قرار گرفت اما باز هم پیشرفت چندانی عاید این بزرگراه نشد و روز به روز به تعداد تصادف های خونین و مرگبار این جاده افزوده شد تا جایی که تنها در 6 ماهه نخست سال 92، 36 نفر در این جاده کشته شدند. نیروی انتظامی استان فارس برای کاهش تصادفات خونین در این محور پر تردد دست به کار شد و پایگاه پلیس راه رامجرد – درودزن را در این جاده راه انداخت.

با این وجود اما آمار تصادفات کاهش نیافت و محور مرودشت- درودزن در سال 93، 77 نفر را به کام مرگ فرستاد. خرداد سال 94 وزیر راه از این جاده بازدید کرد  و گفت: این جاده تنها محور غیر ترانزیتی استان فارس است که چهار بانده می شود و تا پایان سال جاری قطعه نخست آن به طول 20 کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد. عباس آخوندی افزود: قطعه دوم این محور نیز به طول 20 کیلومتر تا پایان سال 95 به بهره‌ برداری می ‌رسد. سرانجام دهه فجر (94) حدود 10 کیلومتر از این جاده افتتاح و زیر بار ترافیک رفت. جاده ای که باید سال 92 احداث و تکمیل می شد، وارد چهارمین سال ساخت خود شد و این بار نه «اعتبار و بودجه» و «معارضین محلی» و «اداره برق» که به مانع دیگری به نام وزارت نفت برخورد کرد. مدیرکل راه و شهرسازی فارس که چند روز پیش از این جاده بازدید کرده با اشاره به روند اجرای بزرگراه مرودشت به درودزن می گوید: 17 كيلومتر از كل 45 كيلومتر بزرگراه مرودشت درودزن زیربار ترافیک رفته و 13 کیلومتر باقيمانده نيز در دست ساخت است. خداداد مقبلي مهمترين عامل كندي اين پروژه را عبور خط لوله گازي می داند كه نياز پتروشيمي را تامين مي‌ كند. او در این باره می گوید: اين امر باعث شده عملیات اجرایی در این فاز دست نخورده باقی بماند و راه و شهرسازی پس از انتقال این تاسیسات توسط وزارت نفت به سرعت مراحل اجرایی پروژه را طي و كار را تكميل خواهد كرد.

اما فارغ از این که روبان این پروژه چه زمانی قیچی خواهد شد، اظهارنظر مسئولین در خصوص طول این محور جالب است. مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان فارس و وزیر راه و شهرسازی طول کل پروژه را 40 کیلومتر می دانند اما، خداداد مقبلی مدیرکل فعلی راه و شهرسازی فارس در اسفند ماه سال 94 طول بزرگراه مرودشت- درودزن را ۵۲ کیلومتر اعلام و تصریح کرد: ۱۲ کیلومتر از این پروژه به اتمام رسیده و ۴۰ کیلومتر در دست اجراست که ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. اما مقبلی 5 ماه بعد، یعنی همین چند روز پیش، گفت: 17 كيلومتر از كل 45 كيلومتر بزرگراه مرودشت درودزن زیربار ترافیک رفته و 13 کیلومتر باقيمانده نيز در دست ساخت است.

به هر حال سوای این مسائل، محور مرودشت- درودزن یکی از راه های اصلی دسترسی به شهرستان اقلید و اتصال به محور طریق الرضا است و این مسئله اهمیت این جاده را می رساند. همچنین تولید بیش از 150 هزار تن گندم و عبور از این محور و روستای گردشگری دشتک و سد درودزن به عنوان مکان های گردشگری از عوامل مهم ترافیک این جاده هستند، و همین موارد باعث شده مردم حساسیت بسیاری در مورد چهاربانده شدن این محور داشته باشند. لذا بایستی حوزه عمرانی استانداری،  وزارت راه و وزارت نفت نگاه ویژه‌ای به این پروژه داشته باشند تا هر چه سریع ‌تر آرزوی دیرینه مردم این منطقه برآورده شود.
نظرات بینندگان