کد خبر: ۹۴۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی:

حفظ بافت قدیمی و تاریخی شیراز محل اجماع است

تولیت آستان احمدی و محمدی (ع) گفت: هیچ‌کس در لزوم حفظ خانه‌های ثبت‌شده تاریخی تردید ندارد اما برخی کوچه‌های مخروبه و قدیمی را با مفهوم تاریخی یکی می‌پندارند.

به گزارش شیرازه، آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب دیروز در جلسه شورای اداری این استان با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار داشت: رابطه بین آحاد ملت و اجزای دولت در یک نظام الهی و جمهوری اسلامی در دو فقره از دعای حضرت ولیعصر (عج) شرح داده‌ شده که از خداوند مسئلت می‌کند «علی الامرا بالعدل و الشفقه» یعنی خداوندا به مسؤولان و امرا عدالت و شفقت عطا کن.

وی افزود: اساس و بنیان نظام الهی بر عدل است و هدف انبیا نیز در همین راستا بوده که می‌فرماید انبیا را با کتاب فرستادیم تا مردم را به برپایی عدل دعوت کنند.

آیت‌الله دستغیب ادامه داد: تبعیض به بحث عدل صدمه جبران‌ناپذیر وارد می‌کند و باید تلاش کنیم در جامعه ما تبعیض برداشته شود.

وی بابیان این‌که مسؤولان این نظام باید در خط مقدم عدالت‌گستری باشند، گفت: در استقرار عدالت مردم نیز باید مشارکت کنند ضمن این‌که شفقت نیز به معنای دلسوزی برای مردم در حد راستین و واقعی ضروری بوده و این محبت نباید با انتظارات و جهات نفسانی دیگر همراه شود.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی بیان کرد: در ادعیه و روایات انصاف بر رعیت واجب دانسته شده و فصل گستره‌ای در مورد این مسأله مهم اخلاقی که زیرساخت بسیاری مسائل فرهنگی جامعه است بیان و ذکرشده که خوش‌رفتاری یا «حسن سیره» از قرار دادن خود در جای دیگری محقق می‌شود.

وی متذکر شد: نباید هر آنچه می‌شنویم و حدس می‌زنیم را نسبت به مجریان و قانونگذاران و دولتمردان بیان کنیم بلکه باید سخن نیکو و اخلاق خوش را رعایت کنیم که این رفتار سه دهه از انقلاب گذشته همچنان نهادینه نشده است.

آیت‌الله دستغیب بابیان این‌که نقد سازنده هیچ منافاتی با انصاف و حسن سیره ندارد، گفت: نقد سازنده آسیب ندارد و دشمن نمی‌تواند از آن سوء استفاده کند و از این نظر تفاوت انتقاد کارشناسانه، غیرمغرضانه و پخته با بیان غیرمنصفانه و عیبب‌جویانه بسیار است و بنابراین آموزه دولت و ملت باید آیینه یکدیگر باشند و خوبی‌ها و احیاناً نواقص را همان‌گونه که هست بنمایند.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی یادآور شد: سومین حرم اهل‌بیت شیراز در شعاع انوار تابناک امامزادگان عظیم‌القدر و بزرگوار مانند شاهچراغ است و این موهبت بزرگ نصیب ما شده و از نظر فرهنگی و اجتماعی برکات بسیاری از انوار این امامزادگان بر فارس مترتب است.

وی تصریح کرد: اجماع در طرح 57 هکتاری توسعه حرم که از مصوبات پس از سفر مقام معظم رهبری است و تسهیل در راه‌های ورودی به حرم ضرورت دارد که تردد به حرم آسان‌تر شود.

تولیت آستان احمدی با بیان این‌که بین خانه‌های ثبت‌شده با خانه و محلات قدیمی و غیرتاریخی تفاوت وجود دارد، گفت: هیچ‌کس در حفظ خانه‌های تاریخی تردید ندارد و خود تولیت و هیأت‌ امنای آستان بر حفظ و نگهداری منازلی که بعد میراثی دارند تأکید می‌کند.

دستغیب یادآور شد: بافت قدیمی شهر اثر میراثی محسوب نمی‌شود و برخی اظهارنظرها در این مورد را در دوران قبل ارتجاعی می‌نامیدند اما اکنون به نام روشنفکری برخی اصرار دارند خشت و گل بی‌ارزش و کوچه‌های پیچ‌درپیچ را نگه‌ دارند که محل ترویج اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی دیگر شود.

در جلسه  چند روز قبل با حضور مسؤولان از موافقت ضمنی وزارت راه با ایجاد راه دسترسی حرم احمد بن موسی(ع) خبر داده شده بود.

منبع: فارس
نظرات بینندگان