کد خبر: ۹۵۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور:

حوزه علمیه مهد انقلاب اسلامی است

معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور گفت: امروز مطالبه رهبری و مراجع تقلید این است که حوزه مصدر و مهد انقلاب اسلامی است و باید این مدیریت استمرار پیدا کند.

به گزارش شیرازه  آیت‌الله عبدالکریم فرهانی معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه فارس که در مسجد نو شیراز برگزار شد، به آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: امروز مطالبه رهبری و مراجع تقلید این است که حوزه مصدر و مهد انقلاب اسلامی است و باید این مدیریت استمرار پیدا کند و امید داریم بتوانیم با طراحی ساز و کارهای نو و جدید حوزه را در این مسیر حرکت دهیم.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه استان‌ها زمینه‌های این حرکت را فراهم کرده‌اند، گفت: تاکنون این حوزه‌های علمیه مسیر رو به جلو و حرکت‌های خوبی داشته‌اند البته ما هنوز در آغاز راه هستیم و باید حوزه‌ها به شکل بالنده در این مسیر گام بردارند.

سرمایه حوزه‌های علمیه ایمان، تقوا و توکل است

معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور در پایان سرمایه حوزه‌های علمیه را ایمان، تقوا و توکل دانست و گفت: حوزه یعنی طهارت تقوا و استفاده از ایام معلوم برای ذکر الهی تا روز عرفه.

آیت‌الله فرهانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آنچه که به عنوان مکتب نورانی تشیع افتخار پرچمداری آن را داریم، حاصل ۲ انقلاب و هجرت است، نخستین هجرت را هجرت نورانی حضرت علی(ع) از مدینه به عراق برشمرد و افزود: یکی از رکن‌های اساسی تمدن شیعی همین هجرت بود و هجرت دومی که در شکل‌گیری تمدن اسلامی نقش بسیار اساسی ایفا کرد هجرت امام رضا(ع) به ایران بود.

وی ادامه داد: اگر امروز عراق، نجف، کوفه، کربلا، مشهد، قم و شیراز مقدس به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) افتخاری دارند و علم تمدن شیعی را به دوش می‌گیرند به خاطر این دو هجرت است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه دو انقلاب بزرگ نیز در کنار این دو هجرت رخ داد که در شکل‌گیری اصل تمدن شیعی بسیار مؤثر بوده است، گفت: انقلاب سرخ حسینی، انقلاب بزرگی بود که شیعه بلکه اسلام را بیمه کرد و انقلاب دومی که با تدبیر اهل بیت(ع) شکل گرفت، انقلاب علمی و فرهنگی صادقین(ع) است که اگر بذر اندیشه‌ شیعی را امام باقر(ع) کاشت، شکوفایی و رشد این بذر نورانی را فرزند بزرگوارشان امام جعفر صادق(ع) انجام داد.

انقلاب علمی و فرهنگی صادقین(ع)، موجب تداوم تشیع شد

وی با تأکید بر اینکه اگر صادقین انقلاب بزرگ علمی و فرهنگی شیعه را شکل نمی‌دادند ما امروز شیعه نداشتیم، گفت: کار بزرگ و مهندسی زیبایی که ائمه هدی انجام دادند، هجرت و انقلابی بزرگ بود.

آیت‌الله فرهانی اضافه کرد: امام صادق(ع) انقلاب علمی را پی‌ریزی کردند و فرزند ایشان یعنی امام رضا(ع)نیز با هجرت خود این انقلاب علمی را به ایران انتقال دادند لذا آنچه که ما نامش را شیعه می‌گذاریم مربوط به این دو هجرت و انقلاب است.

معاون آموزشی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در این دو انقلاب علمدارند، گفت: حوزه‌های علمیه همچنین در هر دو هجرت اثرگذارند و امروز منبر سیدالشهدا را علما و بزرگان و مبلغان دینی ما به عهده دارند.

وی اظهار کرد: امروز استمرار حرکت امام صادق(ع) را علما، مراجع و مجتهدین حوزه‌های علمیه به عهده می‌گیرند و اگر این دو انقلاب و هجرت را حوزه‌های علمیه استمرار نمی‌داند این باروری استعدادها وجود نداشت.

آیت‌الله فرهانی با اشاره به اینکه حوزه‌ علمیه در عرصه تبلیغ و تولید اندیشه دینی دارد کار می‌کند و مؤثر است، گفت: اگر حوزه‌های علمیه نبودند محدثین بزرگی تربیت نمی‌شد و امروز میراث این دو انقلاب را چه کسی پاس می‌داشت و چه کسی احادیث صادقین را جمع‌آوری و حفظ می‌کرد.

حوزه‌های علمیه نقش زمان و مکان را در اجتهاد سامان داد

وی با تصریح اینکه حوزه‌های علمیه نقش زمان و مکان را در اجتهاد سامان داد و علم دینی را تولید کرد، گفت: رساله‌‌های علمیه و حل مسائل و مشکلات مردم را حوزه‌ها انجام دادند و مجتهدین بزرگی را تربیت کردند لذا حوزه کار بزرگی را انجام داده است.

امروز دکترین ولایت از حوزه‌های علمیه قم و نجف است

معاون آموزش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه طبق فرمایشات امام راحل حوزه سه دوره محدثین، مجتهدین و ولایت را دارد، گفت: امروز حوزه دوره ولایت را طراحی و دنبال می‌کند و دکترین ولایت از حوزه علمیه قم و نجف اشرف برگرفته شده است.

وی بیان کرد: درست است که دانشگاه‌ها پرافتخارند اما هیچ چیزی را نمی‌توان با حوزه مقایسه کرد و کدام مجموعه علمی به این اندازه در طول تاریخ برای تولید علم کار کرده است.

ورود ۵۶۰ نفر به حوزه‌های علمیه فارس در سال تحصیلی جاری

حجت‌الاسلام  احمد عابدی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس  در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه این استان که در مسجد نو شیراز برگزار شد، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مدیریت در طول سال گذشته پرداخت و گفت: در سال جاری ۶۰ نفر از اساتید حوزه‌های علمیه فارس به دوره‌های دانش‌افزایی در مشهد و قم اعزام شدند.

وی از اجرای نظام جدید آموزشی در دو مدرسه علمیه منصوریه و محمدیه شیراز خبر داد و افزود: همچنین امسال کانون‌ قرآن و عترت در معاونت آموزشی فعال شد به طوری که در زیباخوانی و حفظ قرآن سه نفر از طلاب به مسابقات کشوری راه پیدا کردند.

عابدی با بیان اینکه سه نفر مبلغان طرح هجرت بلندمدت و ۶ نفر از سفیران به المپیاد علمی حوزه‌های علمیه راه پیدا کردند، گفت: با توجه به درخواست‌های مکرر طلاب برای بحث درس خارج، پیگیری‌های متعددی نیز از قم شده است و آرزو داریم در آتیه نزدیک با همکاری شورای عالی حوزه‌های علمیه این مسئله محقق شود.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس اجرای دوره‌های میثاق طلبگی را از جمله فعالیت‌های انجام شده در این مرکز برشمرد و گفت: این دوره امسال در ۴ نقطه فارس که سه نقطه در شیراز و یک مکان در جهرم بود، اجرا شد.

وی با یادآوری اینکه دوره میثاق طلبگی یک دوره آموزشی ۷ روزه برای آموزش آداب و اخلاق و دورنمایی طلبگی است، گفت: از مدیران و مسئولان انتظار می‌رود که حوزه را در اجرای این برنامه یاری دهند. البته ما در سال جاری مجبور شدیم برای اجرای این دوره از مدارس آموزش و پرورش کمک بگیریم در حالی که ندای قرآنی علما در حجره‌های حوزه‌های علمیه است که خود مایه تربیت است.

عابدی در ادامه تعداد افراد وارد شده به حوزه‌های علمیه فارس را در سال تحصیلی جاری، ۵۶۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: متأسفانه امسال هیچ بودجه‌ای برای مباحث مشاوره و خانواده طلاب اختصاص نیافته است در حالی که هم خانواده‌های طلاب و هم خود آنان در امور تحصیلی بسیار به این مشاوره‌ها نیازمندند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس از اعزام ۲۳۶ نفر از طلاب به دوره‌های هجرت بلندمدت در فارس خبر داد و گفت: یکی از طرح‌هایی که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه دنبال می‌کند طرح «بینات» است که در آن ارزش‌های دینی ترویج داده می‌شود و طلاب بلندمدت می‌توانند در این طرح شرکت کرده و هر کدام ۵۰ منطقه را پوشش دهند و طلاب سفیران نیز در پایه ۳ می‌توانند این قدم بلند را بردارند.

وی، اعزام ۳۰۰ نفر از طلاب فارس به اردوی راهیان نور و همچنین اجرای ۹۰ اردو ویژه طلاب و خانواده‌های آنان را در ایام نوروز یادآور شد و گفت: مدارس امین در شیراز به حق حرف اول را می‌زنند که در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده‌ایم.

عابدی با بیان اینکه دو نوع مدرسه امین وجود دارد، گفت: در نوع اول همه چیز این مدارس توسط حوزه‌های علمیه است و در نوع دوم آن تنها اعزام مبلغ دینی به عهده حوزه‌های علمیه است.



منبع:  پایگاه تحلیلی خبری موج ما


برچسب ها: حوزه علمیه ، شیراز ، مساجد
نظرات بینندگان