کد خبر: ۹۵۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
سرپرست هیأت پزشکی فارس خبر داد؛

بهره‌مندی 100 هزار ورزشکار استان فارسی از پوشش بیمه

سرپرست هیئت پزشکی فارس گفت: از ابتدای سال تاکنون 100 هزار ورزشکار در استان فارس از نظر پوششش بیمه‌ای ساماندهی شدند.

به گزارش شیرازه، حیدر صفرپور پیش از ظهر امروز سرپرست هیئت پزشکی فارس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قرار گرفتن هیأت ورزشی پزشکی بین دو وزارتخانه بهداشت و درمان و ورزش و جوانان باعث شده مطابق با مأموریت‌های این دو وزارتخانه برنامه‌هایی جامع را در اختیار ورزشکاران قرار داده و تحقق سلامت‌محور شدن جامعه را پیگیری کنیم.

وی افزود: بنای ما این است از شروع ورزش افراد تا حرفه‌ای شدن آنان را زیرپوشش قرار دهیم که در این راستا اقداماتی را از آموزش‌وپرورش آغاز کرده و در جامعه مدنی اعم از دستگاه‌های عمومی مانند شهرداری‌ها یا نیروهای مسلح نیز ورزشکاران را زیر چتر حمایت خود قرار دهیم.

صفرپور ادامه داد: تأمین امنیت ورزشکاران، جلوگیری از آسیب‌های ورزشی، همراهی ورزشکاران در حین ورزش و درنهایت در زمان آسیب‌دیدگی تا لحظه بهبود و بازگشت به میدان‌های ورزشی، اصلی‌ترین هدفی است که ما دنبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تعامل بسیار خوب و جدی ما با فدراسیون پزشکی و اداره کل ورزش و جوانان به آنجا ختم می‌شود که خدمات پیشگیری و درمان را در اختیار ورزشکاران قرار دهیم.

و همچنین وجود ارتباط متقابل بین ما و مجموعه جامعه ورزشی که دستگاه‌های مختلف و مخاطبان آنها، باشگاه‌داران، هیأت‌های ورزشی و ... را شامل می‌شود در راستای تحقق اهداف ضرورت دارد.

این مسؤول بیان کرد: تمام هیأت‌های ورزشی به‌عنوان مرجع به ما مراجعه می‌کنند و بنا داریم ارتباط دوطرفه و تعامل برد برد ایجاد کنیم تا این فرهنگ نهادینه شود که ورزشکاران فارس سلامت ورزش کنند و سلامتی خود را در حین ورزش حفظ کنند.

وی متذکر شد: گستره فعالیت این هیأت به شیراز محدود نیست و برای تمام شهرستان‌ها برنامه داریم ضمن این‌که تقویت هیئات ورزشی پزشکی شهرستان‌ها در دستور کار ماست و از این نظر بین باشگاه‌های مرکزی و شهرستانی تفاوتی از لحاظ خدمات هیأت قائل نیستیم.

صفرپور بیان کرد: عدم شناخت در مورد خدمات این هیأت از مشکلات است چنانکه بسیاری خدمات آن را در قالب بیمه ورزشی تصور می‌کنند درحالی‌که تنها یکی از خدمات ما بیمه بوده و برنامه ما به نحوی است که بیمه آخرین مرحله نگاه ما است چون پیشگیری را مقدم بر سایر موارد می‌دانیم و کمیته‌های تخصصی برای آموزش تشکیل‌شده با حضور اساتید بنام بنای جدی داریم قبل از هر چیز آموزش صحیح را به ورزشکاران و باشگاه‌داران ارائه کنیم.

سرپرست هیئت ورزشی پزشکی فارس ابراز داشت: تأمین امنیت فضاهای ورزشی دیگر هدف مدنظر این هیأت است و همچنین کمیته‌های پژوهشی، روانشناسی و تغذیه را فعال کرده‌ایم تا در سایر ابعاد ورزشکاران را همراهی کنند.

وی افزود: در حال حاضر کمیته بازتوانی ما در انتهای حلقه خدمات برای بازگرداندن ورزشکار به میادین فعالیت می‌کند و در این چرخه بیمه ورزشی اگرچه مهم است اما در خط نخست قرار ندارد و تلاش این است که مطابق فرموده مقام معظم رهبری اگر ورزشکار دچار آسیب شد به‌جز درد آسیب‌دیدگی رنج دیگری نداشته باشد.

صفرپور یادآور شد: عدم آگاهی ورزشکاران و باشگاه‌داران نسبت به عوارض مکمل‌های ورزشی در این استان فراوانی بالایی دارد و فارس از استان‌هایی است که از نظر شیوع این داروها و مکمل‌ها رتبه بالا دارد و لازم است که با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌هایی ورزشکاران و باشگاه‌داران از عوارض این مکمل‌ها مطلع شوند که خود بزرگ‌ترین عامل بازدارنده در عدم استفاده از این مکمل‌هاست.

وی اضافه کرد: بنا داریم در دوره‌های آموزشی علمی و کاربردی، نحوه صحیح استفاده از مکمل‌های مجاز و عدم استفاده از مکمل‌های غیرمجاز را آموزش دهیم تا جوان علاقه‌مند به ورزش و سالم ما دچار نارسایی کبدی (به‌عنوان عوارض استفاده از دارو و مکمل) نشود.

وی با تأکید دوباره بر این‌که بنای هیأت پزشکی و ورزشی همراهی ورزشکاران است، گفت: ساماندهی در ارائه خدمات بیمه‌ای به ورزشکاران و تسهیل این روند با این هدف صورت پذیرفت تا در زمان آسیب‌دیدگی حداقل مراجعه صورت پذیرد و خدمات روان و در دسترس باشد.

پرداخت 200 میلیون تومان هزینه ورزش به ورزشکاران از ابتدای سال جاری و یک هزار ساعت حضور پزشکیاران هیئت در مسابقات مختلف جهانی و ملی مانند جام جهانی کشتی فرنگی از دیگر مواردی بود که وی در سخنان خود به آن پرداخت و افزود: در شرایط فعلی هزینه کارت بیمه ورزشی 15 هزار تومان است درحالی‌که در صورت آسیب‌دیدگی محتمل ورزشی گاه باید چند میلیون هزینه شود.

راه‌اندازی مرکز فیزیوتراپی دیگر موردی بود که صفرپور به آن اشاره و بیان کرد: سعی کردیم ارتباطی مستمر بین اساتید دانشگاهی و مدیریت ورزشی استان برقرار و نگاه آکادمیک و علمی بر هیأت حکم‌فرما شود.

به گفته وی، پنج‌شنبه هجدهم سمینار سالانه هیأت پزشکی ورزشی در شیراز برگزار خواهد شد که با رویکردی متفاوت مدنظر بوده و در جنب آن از باشگاه‌های نمونه و هیئت‌های برتر در بحث پوشش بیمه‌ای و حمایت از ورزشکاران تجلیل به عمل خواهد آمد.

معرفی الگوهای جدید ارزشیابی باشگاه‌های ورزشی، راه‌اندازی تیم نظارتی و بازرسی پزشکی ورزشی از تمام باشگاه‌های ورزشی، برگزاری کارگاه روانشناسی ورزشی و معرفی سفیران سلامت ورزشی متشکل از ورزشکاران شاخص و پیشکسوتان برخی از دیگر محورهای سخنان صفرپور بود که در این نشست تشریح شد.

نظرات بینندگان