کد خبر: ۹۵۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
جایزه ادبی به ادبیات فارس رونق می دهد؛

شعر و داستان فارس، چراغی رو به خاموشی

به گفته برخی از فعالان ادبی استان فارس، جوامع و محفل های ادبی فارس حال و هوای پرشور گذشته خود را از دست داده اند و امروز چیزی به اسم نقد آثار به فراموشی سپرده شده است.
به گزارش شیرازه، رکود، کلمه ای است که این روزها گرفتار جامعه ادبی فارس شده است. به گفته برخی از فعالان ادبی استان، جوامع و محفل های ادبی فارس حال و هوای پرشور گذشته خود را از دست داده اند و امروز چیزی به اسم نقد آثار به فراموشی سپرده شده است.

امروز نه تنها شاعران و نویسندگان فارس در دیگر نقاط ایران به دنبال پیدا کردن جایگاه خود هستند؛ بلکه مدتهاست که اثر ادبی شاخصی نیز در این استان ارائه نشده است. در همین راستا، با چند نفر از اهالی قلم استان گفت و گو کردیم تا نظر آن ها را درباره علل این رکود جویا شویم.

فرهنگ نقد کتاب در فارس تعطیل شده است
در همین رابطه مسئول مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری فارس در گفت و گو با خبرنگار «خبر جنوب» با بیان اینکه به نظر می رسد با نوعی دلزدگی و کسالت بین اهالی ادبیات فارس روبه رو هستیم، اظهارداشت: در سال های اخیر فعالان عرصه شعر و داستان در استان، کمتر کار شاخص و قابل توجهی به بازار عرضه کرده اند و به اندازه دوران درخشان ادبی فارس طی نیمه دوم دهه هفتاد و نیمه اول دهه هشتاد، عرضه کتاب های ادبی جدی را شاهد نیستیم.

هاشم کرونی ادامه داد: عرضه تولیداتی که خود را در محفلهای ادبی استان نشان دهند، کمتر شده و انجمن های ادبی نیز دچار رکود شده اند.

وی با بیان اینکه در فارس فرهنگ نقد کتاب تعطیل شده است، گفت: نبود فرهنگ نقد باعث شده تا کار شاخص و قوت مند ادبی در استان کمتر منتشر شود و این احساس به وجود آید که در فضای ادبی با نوعی رکود مواجه شدهایم.

به اعتقاد مسئول مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری فارس اگر پیش از چاپ کتابها نسخه هایی از نوشته های اولیه در اختیار صاحب نظران قرار بگیرد و نشست نقد و بررسی کتاب پیش از عرضه اش به بازار برگزار شود، اثر ادبی جلاداده می شود و با شکل بهتری در دست مخاطبان قرار میگیرد.کرونی افزود: حوزه هنری فارس درصدد است که چنین برنامه ای را برای برخی از آثار ادبی استان برگزار کند.

وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا فعالیت حوزه هنری فارس در زمینه انتشار آثار ادبی به نسبت قبل کمتر شده است، بیان کرد: در 2 سال گذشته فقط 3 کتاب از طرف این نهاد در استان چاپ شده است و این کم کاری به این دلیل بود که در این دوره با انجام آسیب شناسیها متوجه شدیم فعالیت حوزه هنری در زمینه تولیدات کتاب فاقد استراتژی، برنامه ریزی و چشم انداز مشخص است و در حقیقت برای رفع نقایص در این زمینه چاپ کتابها کمتر شد.

مسئول مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری فارس ادامه داد: از این پس این نهاد به شکل هدفمندی وارد عرصه چاپ و انتشار کتاب خواهد شد. ضمن اینکه سال جاری نیز با کتاب هایی که در دست انتشار و جمع آوری قرار دارند، سال پرباری برای حوزه هنری در این عرصه خواهد بود.
شعر؛ شناسنامه اصلی فرهنگی فارس فراموش شده است
محمد امین جعفری، یکی از شاعران فعال فارس نیز معتقد است که نباید رکود ادبی استان را صرفاً از چشم شاعران و نویسندگان دید؛ بلکه بی توجهی برخی از مسئولان به مقوله شعر به عنوان شناسنامه اصلی فرهنگی فارس نیز در این امر اثرگذار بوده است. وی به خبرنگار «خبر جنوب» گفت: به نظر من مسئولان به شعر که شناسنامه اصلی فرهنگی فارس است، توجهی ندارند و صرفا به برگزاری یک سلسله فعالیتها بسنده کرده اند.
این شاعر با بیان اینکه از نظر برگزاری جلسات نقد و جشنواره های ادبی فارس در روزهای خوبی به سر نمی بریم، عنوان کرد: هیچ وقت مانند امروز، شعر و داستان در استان تا این حد مظلوم و فراموش شده نبوده است.

جعفری اظهارداشت: شاعران استان فارس در جشنواره ها و نشست های ادبی کشور به خوبی خود را نشان داده اند و شناخته شده هستند و برخی از ناشران بزرگ کشور نیز آثار آن ها را به چاپ رسانده اند اما آن طور که باید در استان مورد توجه قرار نگرفته اند.
جایگاه فارس به عنوان قطب ادبیات متزلزل شده است
میثم محمدی یکی از نویسندگان فارس نیز گفت: جایگاه فارس به عنوان قطب ادبیات متزلزل شده است؛ چرا که به نویسندگان و شاعران جوان بها نداده ایم و نتوانستهایم موقعیتی به وجود آوریم تا نسل جوان نیز فرصت یابد برجسته شود و خود را نشان دهد.

وی اظهارداشت: تعدادی افراد شناخته شده و پیشکسوت در عرصه ادبیات فارس وجود دارند و فعالیت میکنند اما باید این را هم در نظر گرفت که اگر روزی این افراد نباشند، چه کسان دیگری باید موقعیت ادبی استان را حفظ کنند؟ این نویسنده افزود: بر همین اساس باید به نسل جوان بها داد.

مسئولان باید برنامه ای برای رصد کردن جوامع ادبی به منظور کشف استعدادهای جدید داشته باشند و به آن ها در حیطه انتشار کتاب کمک کنند. فکر نکنم اگر از مسئولان پرسیده شود که چند نویسنده، شاعر و با استعداد فارس را نام ببرید بتوانند به تعداد زیادی اشاره کنند.

محمدی یکی دیگر از مشکلاتی را که در رکود انتشار کتاب در فارس موثر بوده است، کنار رفتن بحث حق التألیف عنوان کرد و گفت: امروز نویسندگان و شاعران باید برای چاپ اثر خود پول هم بپردازند و چیزی به اسم پرداخت مبلغی به عنوان حق التألیف به کنار رفته است. البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که مخاطبان کتابخوان این روزها زیاد نیستند.

جایزه ادبی منطقه ای به مرکزیت شیراز ایجاد شود
به گفته یکی دیگر از نویسندگان استان نیز در فارس ساز و کار مناسبی برای چاپ کتاب تعریف نشده و کتاب ها به خوبی توزیع و عرضه نمیشوند.

بیژن کیا به خبرنگار ما گفت: باید قبل از چاپ کتاب فضاسازی لازم برای ورود آن به چرخه فرهنگی انجام شود اما سازمان های فرهنگی ما بیشتر به چاپ کتاب توجه دارند و به سرنوشت آن پس از چاپ فکر نمیکنند. در حقیقت کتابهای چاپ شده در فارس به خوبی عرضه، توزیع و معرفی نمی شوند و بر آن ها نقد انجام نمیگیرد.

وی بیان کرد: این وضعیت نشر کتاب در فارس باعث شده تا نویسندگان ما اگر استان را به مقصد تهران ترک نکنند، در خوش بینانه ترین حالت به مهاجرت پنهان روی آورند. به این صورت که آثار خود را به جای ناشران شیراز به ناشران دیگر شهرهای کشور واگذار می کنند؛ بنابراین اگرچه در ظاهر در فارس هستند ولی آثار آن ها متعلق به اینجا نیست.

شهرداری تعدادی از بیلبوردهای خود را به معرفی کتاب های فعالان ادبی اختصاص دهد
این نویسنده با بیان اینکه رسانه ها باید در زمینه معرفی کتاب ها قدم های بیشتری بردارند و شهرداری نیز باید تعدادی از بیلبوردهای خود را به معرفی کتابهای فعالان ادبی اختصاص دهد، گفت: بین سازمان های فرهنگی نیز هماهنگی وجود ندارد. درست است که هر یک از این سازمان ها اهداف خاص خود را دارند ولی به هر حال فرهنگ حوزه ای است که نقاط مشترک زیادی در آن وجود دارد و اگر به جای فعالیتهای جزیره ای در زمینه چاپ کتاب با یکدیگر برنامه هایی را به انجام برسانند، آثار مثبتی در پی خواهد داشت.

کیا اظهارداشت: اگر جایزه فرهنگی ادبی منطقه ای با مرکزیت شیراز به وجود بیاید مطمئنا میتوان در آینده رونق ادبیات در فارس را شاهد بود.

رونق دوباره به جامعه ادبی فارس، بیشتر از آن که با فعالیت های کوچک و مقطعی ممکن باشد به برنامه ای جامع و اثرگذار نیازمند است. ایجاد یک جایزه ادبی نمونه ای از چنین فعالیتهایی است که در کنار ایجاد بِرندی برای شیراز، در تشویق شاعران و نویسندگان به هر چه بهتر نوشتن و ایجاد فضای رقابت ادبی، موثر خواهد بود.

منبع: خبرجنوب

نظرات بینندگان