کد خبر: ۹۵۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس؛

فارس، مقام اول تعداد تصادفات کشور/ ۱۷۱۸ کشته بر اثر تصادفات رانندگی در شهریور94/ سرقت، تصادف، ضرب و جرح از پرونده‌های پرتکرار در فارس

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس در با اشاره به مهم‌ترین جرم‌های واقع شده در استان فارس می‌گوید: سرقت، تصادف، ضرب و جرح عمدی یا به طور کلی خشونت و توهین جزو جرایم، تخلفات و پرونده‌های پرتکرار در استان فارس است و چه در استان فارس و چه در سطح کلان کشور آمار خوبی نداریم.
به گزارش شیرازه، هر روز در خیابان‌های شهر و جاده‌ها، بزرگراه‌ها و آزاد‌راه ها شاهد تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی و تصادفات وحشتناک خودرو‌ها هستیم.

تصادف‌هایی که منجر به فوت، نقص عضو و خسارت‌های فراوان مالی می‌شود، بسیاری از افراد سرمایه زندگی خود را از دست می‌دهند، بسیاری یتیم می‌شوند، بسیاری خانه نشین می‌شوند و برای یک عمر توان و کارآیی خود را از دست می‌دهند.

قاضی احمد رحمانیان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس در با اشاره به مهم‌ترین جرم‌های واقع شده در استان فارس می‌گوید: سرقت، تصادف، ضرب و جرح عمدی یا به طور کلی خشونت و توهین جزو جرایم، تخلفات و پرونده‌های پرتکرار در استان فارس است و چه در استان فارس و چه در سطح کلان کشور آمار خوبی نداریم.

استان فارس، مقام اول تعداد تصادفات کشور

وی ادامه می دهد: اگر چه در سال گذشته نسبت به سال قبل با کاهش تصادفات در استان فارس رو‌به‌رو بوده‌ایم ولی استان فارس همچنان مقام اول تعداد تصادفات را در سطح کشور دارا است.
قاضی رحمانیان مجروحین ناشی از تصادفات را در سال گذشته حدود 25هزار نفر دانسته و معتقد است«هزینه هایی که این تصادفات در بخش درمان وارد میکنند و همچنین ضررهای معنوی مثل از دست دادن سرپرست خانواده تبعات جبران ناپذیری بر شخص و جامعه به بار می آورد و سبب از دست دادن فرصت هایی در زمینه اشتغال می شود».

۱۷۱۸ کشته بر اثر تصادفات رانندگی در شهریورماه 94

همچنین سازمان پزشکی قانونی کشور، اعلام کرده است، هر چند طی 10 سال اخیر شاهد کاهش آمار تلفات حوادث رانندگی در شهریور بوده ایم به نحوی که این آمار از سه هزار و 240 کشته در سال 1385 به یکهزار و 718 کشته در سال 1394 رسیده است؛ اما تلفات تصادفات در شهریور ماه نسبت به سایر ماههای سال همچنان رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد.

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که میانگین مرگ روزانه افراد در حوادث رانندگی شهریور ماه از ایام نوروز نیز بیشتر است، به عنوان نمونه در سال گذشته (1394)، 968 نفر در حوادث رانندگی نوروز جان باختند که میانگین روزانه آن برابر با 48.4 نفر گزارش شده؛ این در حالی است که آمار تلفات شهریور ماه همان سال یکهزار و 718 نفر یعنی روزانه 55.4 نفر بوده است.

نزاع‌ پس از تصادف

یکی از مسائلی که پس از تخلفات راهنمایی و رانندگی یا تصادفات به وقوع می‌پیوندد، جنگ و دعوا، ناسزاگویی و ضرب و جرح افراد است و متاسفانه به کرات اتفاق می‌افتد.

به طور مثال در چند هفته اخیر حادثه‌ای در شیراز اتفاق افتاد که پس از رعایت نکردن قانون راهنمایی و رانندگی از سوی سرنشینان یک خودرو سواری، راننده خودرو کناری به او تذکر می دهد.

ضاربان که از یک‌سو مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نکرده‌اند و از سوی دیگر مورد اعتراض مقتول و خانواده وی قرار گرفته‌اند عصبانی و خشمگین شده و با تبر به فرد مقتول حمله کرده و وی را به قتل رسانده‌اند.

پس از تصادف چه باید کرد؟

نکته مهمی که لازم است مردم پس از تصادف به آن توجه کنند این است که«حالا که از مقررات تخلف شد، نحوه برخورد باید چگونه باشد؟»

بعضی افراد در برخورد با تصادف خسارتی و جرحی به بیمه ها متوسل میشوند؛ اگر بیمه نباشند و یا اتفاق به شکل دیگری روی دهد متوسل به مراجع قضایی می‌شوند.

 اما متاسفانه در اکثر موارد، راننده ای که خودش را ذی نفع می داند فحاشی کرده و باعث تحریک طرف مقابل  وبروز رفتارهای خشن می‌شود.

قاضی‌ رحمانیان در این‌باره می‌گوید«متاسفانه هم‌وطنان ما در موجهه با تصادفات یا صحنه هایی که ناشی از تخلفات رانندگی است، مهارت های ارتباطی مانند نحوه گفتگو در مواجهه با اتفاق های هیجانی و کنترل خشم را فرا نگرفته‌اند».

وی با بیان این‌که بیش از 60 درصد درگیریها، بدون قصد قبلی است، ادامه می‌دهد:«هیجانات وخشمهای آنی که کنترل نشده و همپنین روحیه انتقام جویی افراد سبب بروزحوادث غیرقابل جبران میشوند»

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس یادآوری می‌کند:«به طور مثال در حادثه قتل یک مرد به وسیله تبر در پیش چشم همسر باردارش، ضارب و مضروب با قرارگرفتن در موقعیت هیجانی، قادر به کنترل خشم خود نشده‌اند و بدلیل متوسل نشدن به مراجع قانونی و همچنین به همراه داشتن سلاح سرد از جانب ضارب، درگیری فیزیکی بین ضارب، مقتول و خانواده وی روی می‌دهد که در نهایت خروجی آن "مرگ" می‌شود، در این حادثه یک نفر کشته می‌شود؛ با ورود به موقع دستگاه قضایی، سه نفر ضارب دستگیر شدند».

وی در پاسخ به این پرسش که پس از تصادفات یا نقض مقررات راهنمایی و رانندگی چه باید کرد؟ می‌گوید:«اگر نقض مقررات صورت گیرد و به دنبال آن مسائلی همچون پرخاشگری، فحاشی، اهانت یا دست به یقه شدن اتفاق بیفتد بهترین راه این است که به مراجع قانونی متوسل شویم و به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهیم که در صحنه حاضر شده و تعیین تکلیف کند».

راه‌کارهای پیش‌گیری از خشونت

با توجه به مطالبی که شرح آن گذشت توجه به چند مسأله قابل توجه و اهمیت است:

1-یادگیری مهارت‌های ده‌گانه زندگی که عبارتند از:« توانایی تصمیم‌گیری، توانایی حل مسئله، توانایی تفکر خلاق، توانایی تفکر نقادانه، توانایی برقرای رابطه مؤثر با دیگران، توانایی برقراری روابط بین فردی سازگارانه، توانایی خودآگاهی، توانایی همدلی با دیگران، توانایی رویارویی با هیجان‌ها(غم، خشم، شادی، …) و توانایی رویارویی با استرس‌ها.
2- رعایت قوانین به ویژه قوانین راهنمایی و رانندگی.
3-همراه نداشتن سلاح سرد.
4- توسل به قانون و مراجع قانونی برای حل مشکلات و مسائل به ویژه هنگام بروز خشم و درگیری.
هم‌چنین شایسته‌است نهادهای آموزشی مهارت‌های د‌ه‌گانه زندگی را که توانایی‌هایی هستند که شخص را برای روبه‌رو شدن با مسایل روزانه زندگی، افزایش توانایی‌های روانی، اجتماعی و بهداشتی آماده می‌کنند، در مقاطع مختلف به افراد جامعه آموزش دهند.

و شایسته‌است، قوه قضاییه با راه‌اندازی مراکز آموزشی، افراد در معرض بزه و مجرمان غیر خطرناک را به مراکز آموزشی خاص معرفی کرده و به عنوان مجازات جایگزین وادار به یادگیری این مهارت‌هاکند.

نظرات بینندگان