کد خبر: ۹۷۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵
معاون دانشگاه شیراز:

دانشگاه شیراز، دانشگاه برتر تحقیقاتی کشور انتخاب شد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز با بیان اینکه این دانشگاه در رتبه‌بندی نیچر برای نخستین‌بار جز ۶۰۰ تا ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است گفت: موسسه علم‌سنجی نیچر در سال ۲۰۱۶ دانشگاه شیراز را در زمره ۳ دانشگاه برتر تحقیقاتی کشور انتخاب کرده است.
به گزارش شیرازه، احمد عریان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با بیان اینکه براساس اعلام موسسه علم‌سنجی نیچر در سال 2016 دانشگاه شیراز جز 3 دانشگاه برتر تحقیقاتی کشور شناخته شده است اظهار داشت: سال گذشته 8 دانشگاه ایران در زمره 940 دانشگاه برتر جهان قرار داشتند اما خوشبختانه امسال این رقم به 13 رسیده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه شیراز در رتبه‌بندی موسسه علم‌سنجی نیچر برای نخستین‌بار جز 600 تا 800 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است افزود: برنامه دانشگاه شیراز بر این است که تا دو سال آینده در رتبه 500 تا 600 دانشگاه‌های جهان قرار بگیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز بیان کرد: دانشگاه شیراز در 10 سال گذشته 8 هزار مقاله در ژونال‌های بین‌المللی منتشر کرده است که 21.29 درصد آن در ژورنال‌های سطح بالا چاپ شده است که امید است این رقم در سال‌های آینده به 25 درصد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در این 10 سال دانشگاه شیراز 151 مقاله در ژورنال‌هایی که ضریب آنها بیشتر از 5 است به چاپ رسانده است خاطرنشان کرد: در این مدت یک هزار و 543 مقاله یعنی 19.22 درصد مقالات نیز با مشارکت محققان خارج از کشور نوشته و چاپ شده است.

عریان با بیان اینکه 38 مقاله از دانشگاه شیراز جر مقالات پراستناد، 2 مقاله جز مقالات داغ و جمعا 39 مقاله از دانشگاه شیراز جر مقالات سطح بالا محسوب شده است عنوان کرد: در سال 2009 نیز یک مقاله در ژورنال نیچر که ضریب تاثیر بالایی حدود 38.4 دارد به چاپ رسانده‌ایم.

وی با بیان اینکه کم بودن تعداد ارجاعات به مقالات چاپ شده ما، کم بودن تعداد دانشجو و استاد بین‌المللی، پایین بودن نسبت استاد به دانشجو در این رتبه‌بندی تاثیر داشته است افزود: در حال حاضر نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه شیراز 23 به یک است در حالی که در دانشگاه‌هایی که در رتبه 200 جهان قرار دارند این رتبه 3 به یک است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز با بیان اینکه بعد از گذشت 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه شیراز باید جز 200 دانشگاه برتر جهان باشد که متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است گفت: وضع دانشگاه رو به بهبود است و امسال تعداد زیادی مقاله از دانشگاه شیراز در ژورنا‌ل‌های بین‌المللی چاپ شده است و تاکنون چاپ مقالات این دانشگاه در ژورنا‌ل‌های بین‌‌المللی نسبت به سال گذشته 8 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه 40 درصد هیئت علمی دانشگاه شیراز در حوزه علوم انسانی فعالیت دارند اما از مجموع مقالات چاپ شده در ژورنال‌های بین‌المللی تنها 9 درصد مربوط به آنها بوده است خاطرنشان کرد: دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه صنعتی شریف در رتبه‌بندی نیچر در رتبه بالاتر از دانشگاه شیراز قرار گرفته‌اند و آن هم به این دلیل است که دانشگاه‌های صنعتی و دانشگاه‌ شیراز تولید علم همگنی ندارند. 

عریان با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور خیلی بیشتر از اینکه دولت به آنها توجه کند در تولید علم تلاش کرده‌اند افزود: دانشگاه‌ها به دلیل تحریم‌ها در خرید تجهیزات آزمایشگاهی مشکل داشتند آنجا که مشکلی برای خرید نداشتند اعتبار کافی برای خرید تجهیزات نداشته‌اند از سویی با وجود اینکه 80 درصد محققان و 80 درصد تولید علم در13 دانشگاه‌ برتر کشوراست که دانشگاه شیراز نیز جز آنهاست توجه نشده است.

وی با بیان اینکه 4 درصد درآمد ناخالص ملی باید به حوزه پژوهش اختصاص یابد اما در حال حاضرتنها نیم درصد اختصاص می‌یابد عنوان کرد: قرار بود 3 درصد اعتبارات سرمایه‌ای کشور به حوزه پژوهش اختصاص یابد اما این امر نیز تاکنون محقق نشده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه خیران کشور باید به سمت ساخت آزمایشگاه و خرید تجهیزات آزمایشگاهی ورود کنند گفت: امروز نیاز است که از ظرفیت خیران برای توسعه ملی و توانمند کردن دانشگاه‌ها استفاده شود.

وی با بیان اینکه  با درآمد قراردادهای پژوهشی نمی‌توان  دانشگاه را اداره کرد عنوان کرد: دانشگاه شیراز حدود 30 میلیارد تومان قرارداد پژوهشی منعقد کرده است که سهم دانشگاه تنها 3 میلیارد تومان است که در مقابل هزینه‌های دانشگاه رقم بسیار ناچیزی است.

عریان با بیان اینکه از آنجا که هزینه خرید دستگاه ان.ام.آر برای تجهیز آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز حدود 8 میلیارد تومان بود که رقم بالایی است دانشگاه شیراز تصمیم گرفت با مشارکت شرکت ایتالیایی این دستگاه را به کشوروارد کند افزود: امید است این دستگاه تا زمستان امسال وارد آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شود و علاوه بر این دستگاه 3 دستگاه پیشرفته دیگر نیز به صورت مشارکتی وارد آزمایشگاه دانشگاه می‌شود.

وی با بیان اینکه کل بودجه دانشگاه شیراز امسال 150 میلیارد تومان بوده است که 85 درصد آن صرف هزینه پرسنلی می‌شود عنوان کرد: سهم اعتبارات پژوهشی باید بین 15 تا 18 درصد باشد اما کمتر از این میزان به بخش پژوهش اختصاص می‌یابد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز با بیان اینکه امسال حدود 4 میلیارد تومان به اعتبارات پژوهشی دانشگاه شیراز افزوده شده است گفت:  از این 4 میلیارد تومان 2.5 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات و 1.4 میلیارد تومان برای خرید مواد مصرفی و تعمیر تجهیزات اختصاص یافته است.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان