کد خبر: ۹۷۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۱۵ مهر ۱۳۹۵
15مهر روزی برای عشایر

بخش فرهنگی بزرگترین جامعه عشایری کشور مغفول مانده است

رهبر معظم انقلاب بارها در سخنانشان، عشایر را که سرمایه عظیم نظام اسلامی هستند، مورد لطف قرار داده‌اند و به ویژه درباره عشایر فرموده‌اند: که اینها، زبان گویای دفاع از خود را ندارند و مسئولان باید خود توجه بیشتری به امور آنان کنند.

به گزارش شیرازه، عشایر همان مردان و بخش فرهنگی بزرگترین جامعه عشایری کشور مغفول مانده استزنان سخت کوشی هستند که دوشادوش هم قدم برمی دارند،عشایر کسانی هستند که کوچ نشین اند، کسانی که زندگی و خانه و کاشانه شان را حداقل 2 بار در سال از ییلاق به قشلاق و بعکس جابه جا می کنند و سختی زندگی وجودشان را چون پولادِ آب دیده مقاوم کرده و به آنان آموخته است که هر چقدر زندگی را بر خود سخت تر بگیرند، برایشان طاقت فرساتر می شود.

عشایر فارس بزرگ‌ترین جامعه عشایری کشور است

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور عشایر استان فارس در گفت و گو با خبرنگار شیرازه اظهار داشت: بخش فرهنگی بزرگترین جامعه عشایری در استان فارس مغفول مانده است و هیچ کدام از مسئولان توجهی به این بخش ندارند.

حجت الاسلام وحید شهوندی با بیان اینکه عدم شناخت از جامعه عشایری باعث شده است که از دور شاهد زرق و برق زندگی آنها باشیم، تصریح کرد: اگر شناخت کافی از رندگی عشایر به دست آوریم متوجه سختی ها، مشکلات و مسائلی می شویم که مردمان سخت کوش عشایر با آن دست و پنجه نرم می کنند.

وی ادامه داد:یکی از مشکلاتی که بخش فرهنگی جامعه عشایری با آن مواجه است،موضوع تبلیغ و اعزام مبلغان به جامعه عشایری است که باید از میان جامعه عشایری انتخاب شوند تا بتوانند به خوبی اهداف مورد نظر را در بین مردم اجرا کنند.

سرانه یا بودجه فرهنگی عشایر کجا هزینه می شود؟

حجت الاسلام شهوندی در بخش دیگری از این گفتگو  تصریح کرد: امور فرهنگی عشایر متولی انتخاب شده و خاصی ندارد که در همین راستا شورای فرهنگ عمومی در استان و همچنین شورای عالی عشایر کشور می توانند این معضل را حل کنند.

وی به بودجه یا سرانه فرهنگی عشایر اشاره و خاطر نشان کرد: بودجه های عمرانی بسیارخوب است اما اگر برای امور فرهنگی یک کتاب خریداری شود باید پاسخگو باشیم.

حجت الاسلام شهوندی در پایان سخنانش با طرح این سوال که سرانه فرهنگی عشایر کجا هزینه می شود؟ گفت: با واگذاری امور فرهنگی عشایر به ادارات عشایری می توان بسیاری از مشکلات فرهنگی آنان را برطرف کرد.

نظرات بینندگان