کد خبر: ۹۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵

کتاب «نوای عاشورا» منتشر شد

کتاب «نوای عاشورا»، اصول مداحی و مرثیه سرایی محرم و صفر، همزمان با آغاز سوگواری های حضرت سیدالشهدا(ع) و ماه محرم و صفر منتشر شد.
به گزارش شیرازه، کتاب «نوای عاشورا»، اصول مداحی و مرثیه سرایی محرم و صفر، به تالیف حامد جوکار از سوی انتشارات «آثار ماندگار» در شیراز به بازار نشر رسید.

بر این اساس، در مقدمه کتاب یادشده که حاصل تحقیق و پژوهش یکی از خادمان امام حسین(ع) است، مولف اشاره می کند: امام حسین(ع) کشتی نجات و هدایتگر شیعیان و مسلمانان است. ما پیروان آن حضرت با بهره گیری از اهداف و سیره ایشان از جمله نماز، امر به معروف و نهی از منکر و استقامت و ایستادگی در برابر ظلم و ستم، ادامه دهنده مکتب و سیره حسینی هستیم.

مولف در ادامه با اشاره به اینکه کتاب «نوای عاشورا» در راستای جلوگیری از تحریف در وقایع تاریخ اسلام انتشار یافته، عنوان می کند: مجموعه ای از مقاتل وقایع عاشورا به مداحان و ذاکرین اهل بیت(ع) در این اثر گنجانده شده است.

کتاب «نوای عاشورا» نوشته حامد جوکار دارای دو فصل است که در فصل یک آن نویسنده آموزش مداحی را مورد اشاره قرار داده و در بخش هایی از آن خصوصیات مداح، تمرین بدنی برای کسب خونسردی، تقویت حنجره، شروع و پایان مجلس و ... به تفصیل اشاره شده است.

همچنین در فصل دوم کتاب «نوای عاشورا» مولف پیرامون مصیبت نامه مطالبی ارائه می کند که در برگیرنده مواردی از جمله خلاصه ای از سفر حضرت سیدالشهدا(ع) به کربلا، ورودیه امام حسین(ع) به کربلا، وقایع بعد از شهادت ایشان، هفت مصیبت جانسوز از زبان امام سجاد(ع) و ... است.

بخش پایانی کتاب یادشده حاوی زیارتنامه هایی از جمله زیارت عاشورا، دعای توسل و دعای کمیل است.

گرچه کتاب «نوای عاشورا» از منابع و ماخذ بی بهره نیست اما در ویراستاری و حروف چینی دارای اشکالاتی از جمله غلط املایی است که به نظر می رسد نویسنده در نسخه های بعدی می تواند این اشتباهات را تصحیح کند.

حامد جوکار، نویسنده کتاب «نوای عاشورا» اهل و ساکن بخش خرامه شهر شیراز است.

شناسه کتاب:

عنوان: نوای عاشورا؛ اصول مداحی و مرثیه محرم و صفر

نویسنده: حامد جوکار

موضوع: مقتل نویسی، شعر آیینی، سده ۱۴

انتشارات: آثار ماندگار

محل نشر: شیراز

نوبت چاپ: اول، ۱۳۹۵

تعداد صفحات: ۲۳۲ صفحه

شمارگان: هزار نسخه

شماره کتابشناسی ملی: ۳۶۱۳۲۸۲

شابک: ۴-۰۹-۷۲۱۳-۶۰۰-۹۷۸

نظرات بینندگان