کد خبر: ۹۷۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵

قمه زنی وهن دین ، دسیسه دشمن

خون آلودکردن سرو صورت با قمه، صحنه هایی خشن و ناخوشایند ازاسلام و تشیع دراذهان می سازد، صحنه هایی که برخی افراد دانسته یا نادانسته از آن فیلم و عکس می گیرند و در فضای مجازی منتشر می کنند.
به گزارش شیرازه، استان فارس نیز از جمله مناطقی از کشور است که در سالهای گذشته کم و بیش مناظری از قمه زنی در برخی از هیات های عزاداری آن دیده شده است ، هر چند در سالهای اخیر این اقدام با تدابیر اتخاذ شده تا حدود زیادی کنترل شده و جمع شده است.
در مجموع لازم است تا با اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی و تبیین صدماتی که قمه زنی به اصل و اساس دین می زند افکار عمومی را دراین زمینه آگاه کرد و به ویژه روشنگری بیشتری در ذهن کسانی به وجود آورد که همچنان بر قمه زنی پافشاری می کنند .
قمه زنی از جمله مراسمی است که برخی از عزاداران امام حسین(ع) اجرا می کنند و در تأسی به مجروح و شهید شدن حضرت ابا عبدالله(ع) و شهیدان کربلا و به عنوان اظهار آمادگی برای خون دادن و سر باختن در راه امام حسین(ع) انجام می دهند.
صبح عاشورا، با پوشیدن لباس سفید و بلندی هم چون کفن، به صورت دسته جمعی قمه بر سر می زنند و خون از سر بر صورت و لباس سفید جاری می شود.
بعضی برای قمه زنی نذر می کنند و بعضی هم این نذر را برای کودکان انجام می دهند و بر سر آنان تیغ می زنند، در حدی که از محل آن خون جاری می شود.
این کار از نظر شرعی پایه و مبنای دینی ندارد و صرفاً از روی علاقه شیعیان به حضرت سیدالشهداء(ع) انجام می گیرد البته این احساسات و عواطف دینی باید در مسیر صحیح هدایت شود به نحوی که انگیزه و شور جهاد و شهادت بیافریند، به علاوه آنان که حاضرند به خاطر امام حسین(ع) خون بدهند بهتر است که خون خویش را به درمانگاه ها و مراکز انتقال خون اهدا کنند یا با تأسیس بانک خون از فداکاران و ایثارگران داوطلب در روز عاشورا خون گرفته شود تا از این طریق جان انسانهای نیازمند نجات یابند.
اگرچه این کار شاید مثل قمه زنی برطرف کننده حس عاطفی فرد نباشد ولی قطعاً رضایت خداوند و حضرت سید الشهداء(ع) را بیشتر در پی خواهد داشت .
اکثرفقهای معاصر به خاطر تأثیر نامطلوب قمه زنی برافکار دیگران و موجب وهن مذهب، آن را ممنوع دانسته اند، البته شرایط زمانی را نیز در این مسأله بی تأثیر ندانسته اند .
امام خمینی(ره) در پاسخ به استفتایی که در سال های اول انقلاب از ایشان به عمل آمد فرمودند: ' در وضع موجود قمه نزنند' ، مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای هم در مورد خرافه زدایی از عزاداری فرمودند ' قمه زدن هم از آن کارهای خلاف است ، این یک کار غلطی است که عده ای قمه ها را بگیرند و بر سر خود بزنند و خون بریزند ، کجای این کار عزاداری است؟ این جعلی است این ها چیزهایی است که از دین نیست' .
خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس در گفت گو با برخی از صاحبنظران در این زمینه نظر آنان را در باره قمه زنی و نفی آن و لزوم زدودن بدعت از دین و برائت از بدعت گذاران جویا شده است .
آیت الله محمد فقیه نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شهرستان نی ریز دراین زمینه بیان داشت: قمه زنی آسیب رساندن به سلامت نفس و جسم است ، این سئوال را از قمه زنان باید پرسید که آیا در دین آسیب رساندن به بدن و نفس جایز است ؟ قطعا دین این را نمی پسندد که شما سر کودک دو ساله را با قمه شکاف بدهی و از آن فیلم و عکس تهیه کنی و در فضای مجازی منتشر سازی ، دیگران که این صحنه ها را می بینند ولو اینکه شما نیت خالصانه و خیرخواهانه داشته باشی ، نیت شما را نمی بینند ، آنها سر شکاف خورده این کودک غرقه به خون را می بینند و به غلط در باره دین و در باره شیعه قضاوت می کنند .
آیت الله فقیه با بیان اینکه قمه زنی به بیراهه رفتن و وهن تشیع است ادامه داد : کسانی که این فیلم ها و وعکس ها را می بینند از قمه زنان به عنوان افرادی وحشی یاد می کنند، آیا این درست است که ما کاری کنیم که خالص ترین دوستداران اباعبدالله (ع) افرادی وحشی قلمداد شوند؟
عضو مجلس خبرگان گفت:قمه زنی هیچ اساس و پایه فکری ندارد و صرفا در مراسم مذهبی رسم شده است ، این رسم به غلط از نسلی به نسل دیگر منتقل شده اما در شرایط کنونی به مرحله ای رسیده است که دشمنان ما از آن سوء برداشت و سوء استفاده می کنند ، ما نباید به دست خود آب به آسیاب دشمن بریزیم ، قمه زنی در این شرایط تحریک احساسات مردم علیه دین است و نه تنها جاذبه ای در مردم به وجود نمی آورد بلکه آنان را از دین بری می کند بنا بر این کسانی که اعتقاد قلبی به قمه زنی دارند هم باید با در نظر گرفتن این شرایط دست از این کار بکشند .
امام جمعه نی ریز با بیان اینکه دراین میان عده ای آگاهانه و صرفا به قصد تخریب دین دست به این کار می زنند گفت: بر کسی پوشیده نیست که دسیسه دشمن پشت قضیه قمه زنی پنهان است،متاسفانه به رغم همه برخوردها و ممانعت هایی که نیروهای انتظامی و امنیتی از قمه زنی به وجود می آورند ، قمه زنان در محیط های سربسته و در باغ ها در برخی از شهرستان ها ظهر عاشورا این کار را انجام می دهند.
آیت الله فقیه بیان کرد:این موضوع می طلبد که نیروهای انتظامی و امنیتی با هوشیاری بیشتر در این عرصه به قمه زنان برخورد کند ، آنها نمی دانند که در انظار عمومی به عنوان فردی وحشی معرفی می شوند ، قسمت عمده ای از تنفر جهان از داعش به خاطر خوی وحشیگری داعش است، قمه زنی هم اگر تصویری وحشیگرانه از عزاداری ها جلوه دهد که می دهد نباید انجام شود و باید با آن برخورد کرد .
کریم پوراسلامی پیرغلام اهلبیت با نیم قرن سابقه خادمی حضرت ابا بدالله()در حسینیه و خیریه پور اسلامی شیراز هم با نفی قمه زنی و منکر خواندن این اقدام خواستار برخورد قاطع با کسانی شد که چهره دین را مشوه جلوه می دهند .
پوراسلامی با بیان اینکه هیچ بعید نیست که قمه زن ها بعضا بعد از قمه زدن به خاطر آسیب ها و خون روی ها از دنیا بروند گفت : آیا ما اجازه داریم که به بدن خود آسیب بزنیم ؟ آیا شخصی که بخاطر امام حسین (ع) به بدن خود صدمه می زند ، امام حسین (ع)از او راضی است ؟ آیا قمه زنی که طفل شیر خوار سه ماهه را در بغل می گیرد و با شمشیر به فرق سر نوزاد می زند، نابودی اسلام و مسلمین و اهداف امام حسین (ع) را رقم نمی زند ؟
متولی حسینیه وخیریه پوراسلامی شیراز به دسیسه دشمنان دراین زمینه اشاره کرد و گفت به هرحال در شرایطی که دشمنان اسلام سعی در منزوی کردن مسلمانان دارند و با حیله هایی می خواهند اسلام را خرافی و مسلمانان را بی منطق معرفی کنند، انجام این گونه اعمال که در متن دین وجود ندارد و موجبات وهن شیعه و عزاداری را فراهم می کند، خلاف عقل است و کاری عقلائی نیست.
وی ادامه داد : بهتر است به جای آن سراغ مراسمی رفت که عظمت اهداف عاشورای حسینی را بیش از پیش آشکار می سازد و اگر جمعی از بزرگان فقهای شیعه در زمان خود بعضی از این کارها را به دلائلی اجازه فرموده اند، قطعاً در این زمانه با در نظر گرفتن شرایط و اوضاع کنونی نظر دیگر داشتند.
پیرغلام حسینی گفت : وظیفه ما در ضمن حفظ وحدت اسلام و یگانگی امت اسلام خصوصاً شیعه امر به معروف و نهی از منکر با وجود شرایط و تبیین منافع و مضرات این حرکات است و اکیداً و شدیداً بایستی از دو دستگی و شکاف و جر و بحث های بی فایده خودداری شود و فقط عاملین این نوع کارها را از توطئه دشمنان اسلام و شیعه دید و آنان را به این گونه اعمال آگاه ساخت و برایشان تبیین شود که یک فرد غیر مسلمان به این گونه کارها چه دیدی می تواند داشته باشد و آیا او اسلام را محکوم به خشونت و اضرار نفس به پیروان خود نمی کند؟
خبرنگار ایرنا با حسین کریمی مداح اهلبیت نیز گفت و گو کرده است که این مداح اهلبیت با نفی قمه زنی اظهار داشت: آیین های عزاداری ماه محرم باید توام با معرفت، تبیین فلسفه قیام عاشورا و به دور از بدعت ها و خرافه گویی باشد ، متاسفانه قمه زنی از جمله بدعت هایی است که وارد دین شد و برخی دانسته یا ندانسته آن را ترویج دادند و امروز به دستاویزی در دست دشمنان دین در آمده است که به وسیله آن شیعه و اسلام را زیر سووال ببرند .
کریمی با اشاره به اینکه شکوه و عظمت اسلام و دین و شیعه فراتر از آن است که با این ابزار زیر سئوال برود گفت: سوگواری های با شکوه و سینه زنی ها و نوحه خوانی ها و ریختن اشک ماتم در رثای سید و سالار شهیدان کربلا مناظری بدیع و جاذب به وجود می آورد که دل های دردمند را می لرزاند و همگان را شیفته خاندان عصمت و طهارت و سید و سالار شهیدان می کند.
وی ادامه داد:قمه زنی و کشیدن قمه برسراطفال و کودکان معصوم و کم سن صحنه هایی شنیع به وجود می آورد ، صحنه هایی که دشمنان از آن سوء استفاه می کنند و نباید این مناظر در انظار عمومی دیده شود ، متاسفانه برخی افراد از قمه زنی عکس و فیلم تهیه می کنند و آن را در انظار عمومی به نمایش می گذارند ؛ این توطئه دشمن است که می خواهد دین را بد نام کند .
این مداح اهلبیت گفت : نظر علما و مجتهدین بر نفی قمه زنی و فراهم نکردن شرایط سوءاستفاده دشمنان است، هر کسی دغدغه دین و اسلام و تشییع و شریعت دارد باید دراین زمینه با آگاه سازی جامعه و به ویژه جوانان مردم را از قمه زنی باز دارد، نیروهای انتظامی نیز دراین زمینه تکلیف دارند که با مظاهر قمه زنی برخورد کنند .
رئیس شورای هیات های مذهبی فارس نیز بر لزوم مقابله با انحرافات و ناهنجاری هایی که در برخی از موارد پیش می آید و موجب سوء استفاده شبکه های بیگانه می شود تاکید کرد و گفت : برای رفع این انحرافات از جمله قمه زنی، ابتدا تذکر داده و تعهدنامه کتبی اخذ می شود اما اگر دوباره تکرار شد، مجوز هیات لغو می شود و مسئولان آن به دستگاه قضایی برای برخورد قانونی معرفی خواهند شد.
مظفر مختاری گفت: هم اینک هفت هزار و 400 هیات مذهبی در استان فارس فعال است که از این تعداد هزار و 124 هیات در شهر شیراز فعالیت می کند.
در هر حال قمه زنی نه تنها شئونات اهل بیت(ع) را زیر سوال می برد و موجب وهن دین می شود بلکه سبب وارد شدن لطمات زیادی به پیکره شیعه می شود. چرا که بسیاری از دشمنان با اتکا به این اعمال، دین اسلام را مظهر خشونت و بی رحمی معرفی می کنند.
امام حسین(ع) برای حفظ دین اسلام جنگید و حتی در راه حفظ آن از خود و خانواده گذشت تا اسلام باقی بماند. دینی که دین رافت و محبت است و برای تمام مسائل زندگی انسانها دستورات فارغ از خشونت دارد.
این موضوع گوشزدی به همه کسانی است که به غلط قمه زنی را جزئی از سنت های دینی می دانند ، دراین میان می طلبد با آگاهی سازی این افراد و با پیشگیری و برخوردهای انتظامی جلو سوء استفاده کنندگان از احساسات مذهبی مردم را گرفت .
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان