کد خبر: ۹۸۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵
رییس حوزه هنری فارس در نشست بررسی تاریخ شفاهی دفاع مقدس فارس بیان کرد:

هر حرکتی که درشان و اندازه ی قامت فارس نباشد محکوم به شکست است

رییس حوزه هنری فارس گفت: هر حرکتی در فارس بر وضعیت سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور اثر دارد و اگر حرکتی انجام شودکه درشان و اندازه ی مرتبه و قامت فارس نباشد محکوم به شکست است.

به گزارش شیرازه، محمد کرم اللهی رییس حوزه ی هنری فارس، در نخستین نشست فعالین پایداری فارس که به همت دفتر مطالعات و ادبیات پایداری فارس برگزار شد، ضمن اعلام این مطلب گفت: فارس از جنبه های مختلف اجتماعی فرهنگی اقتصادی و سیاسی برجستگی های ملی و بین المللی دارد و نگاه به همه فعالیت های موجود باید بر مبنای راهبردی استراتژیک صورت گیرد

وی گفت: مردمان این دیار همواره در طول تاریخ در تبیین دورنمای فرهنگ و هنر نقش اساسی داشته اند، امروز نیز آثاری که در این عرصه خلق می شود را بایستی پاس داشت و تقویت کرد و ان را به عنوان آورده ای از مجموعه آورده های فرهنگی انقلاب اسلامی برای نسل های آینده حفظ کرد

رییس حوزه ی هنری فارس با اشاره به تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: آنچه تحت عنوان تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ دفاع مقدس مطرح می شود میراثی برای آیندگان است و ما امانت دار این میراث هستیم. باید اطمینان داشت که این میراث به آینده می رسد و در واقع ما باید برگی از دفتر ایثار و فداکاری مردمان این مرز و بوم رابرای آینده نگه داریم.

وی نگرش کلان را مستلزم داشتن برنامه مطلوب و آینده نگر دانست و گفت: سرنوشت محتوم پروژه های کوتاه مدت، عمری به اندازه ی طول تولیدشان است. کار در این عرصه یعنی باغبانی در باغی که میوه اش باید کام همه آیندگان این مملکت را شیرین کند.

کرم اللهی عرصه تاریخ شفاهی دفاع مقدس را عرصه ای مهم دانست و گفت: نباید با نگاهی گذرا و از سر وظیفه اداری به کار نگریستو به آینده و اثر گذاری اش توجهی نکرد. باید جلسات متنوع و متعدد داشته باشیمتا به افق مشترک برسیم جزیره ای و غیر هماهنگ عمل کردن چیزی جز عدم ارتباط حقیقی با این رویدادها ندارد.

وی افزود: باید نظام هماهنگ بسازیم و برای ساختن آن نیاز به همفکری تمام عناصر داریم. ما فاقد برنامه در این عرصه ایم. هر ادارهف برنامه خودش را دارد اما این کفایت نمی کند باید این قبیل اهداف و رسالت ها به کلیتی همه فهم برسد و همه بتوانیم در یک مسیر واحد پیش برویم.

رییس حوزه ی هنری فارس شناخت مخاطب را مساله مهم دیگر در عرصه تولید ادبیات و تاریخ شفاهی دفاع مقدس دانست و گفت: اگر مخاطب را نشناسیم از دایره انتخاب او خارج می شویم. هدفگذاری و انتخاب مسیر نیز باید با توجه به نیاز مخاطب و شناخت از او حاصل شود. دستگاه های اداری نیز در این راستا باید کنار هم قرار گرفته و مقوم هم باشند.

وی رقابت بین ادارات مختلف را امری نامطلوب دانست و گفت: قالب های کاری ما متفاوت است و همه مان در کنار هم تکمیل کننده نهایی یک تابلو هستیم وقتی قالب ها و موضوعات متفاوت باشند دیگر رقابت معنی ندارد. حرکت همه ما در یک جبهه فرهنگی و هدف اصلی مان رساندن پیام انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نسل آینده است.

کرم اللهی با اشاره به فضای موجود استان گفت: در حال حاضر فعالین عرصه تولید ادبی و تاریخ شفاهی دفاع مقدس از ناهماهنگی دستگاه های مسوول نالان هستند، این مساله نشان می دهد ما باید راه همدلی و هم افزایی را بپیماییم چرا که تشتت راه ها اجازه رسیدن به هدف را به ما نمی دهد.

وی گفت: دشمن بیکار ننشسته و می خواهد ارزش ها را دیگرگون کرده و اساس فکر انقلاب اسلامی را نابود و مضمحل گرداند. دشمن می خواهد اهداف ما را به جایی که خود می خواهد منحرف گرداند و ما باید با عمق بخشیدن به اهدافمان این توطئه ها را خنثی کنیم

رییس حوزه ی هنری فارس با اشاره به اثرات وحدت رویه و همکاری مجموعه ای در تحقق این اهداف گفت: ممکن است در ابتدای کار به دلیل عدم آشنایی آهسته حرکت کنیم اما مهم این است که حرکتمان پیوسته نیز هست. در تعیین موضوعات نیز باید از دوباره کاری ها پرهیز کرد تا وضعیت فعلی پیش نیاید که یک موضوع را چندین نفر دنبال کرده اند و برخی از موضوعات مهم مغفول مانده است.

وی با اشاره به فرمایش رهبری گفت: نیازمند حرکت واحد با ایجاد قرارگاه برنامه ریزی هستیم اینگونه است که می توانیم خواسته مقام معظم رهبری مبنی بر قرارگاهی عمل کردن در حوزه ی فرهنگ را اجرایی کنیم. اگر چنین کنیم از این وضعیت نجات پیدا می کنیم که هم اکنون همه در حال تلاش هستند اما حرکت ها بیشتر در جا زدن است و متاسفانه کسی نیز ما را رصد نمی کند.

کرم اللهی گفت: متاسفانه در حال حاضر خودمان را در چند نویسنده محدود خلاصه کرده ایممگر عرصه دفاع مقدس عرصه محدودی استکه مجبور شویم فقط با چند نفر محدود کار کنیم چرا در عرصه پرورش و آینده سازی کاری نشده است؟ از دیگر سوچند نفر فعال نیز که واقعا عرقریزان روح دارندرا چقدر مورد توجه قرار داده ایم تا نسل جوان آینده خود را در آنها ببیند و وارد این عرصه شود؟

وی افزود: با همین چند نویسنده محدود نیز تعامل درستی صورت نمی گیرد و حاضر نیستیم تولیت کاری آنها را بپذیریم. نویسنده جوان با چه امیدی باید پرچم را از دست این افراد بگیرد چه نقطه غایی و و نهایی می بینند که به ان دلخوش شده و در این مسیر حرکت کنند؟

رییس حوزه ی هنری فارس گفت: اگر همه کنار هم باشیم مشکل شبکه توزیع نیز حل می شود و با رفع این معضل قدرت اثرگذاری ما نیز بیشتر می شود. از سوی دیگر فاقد نظام ارزشیابی جدی هستیم.در نهایت ما به یک اتاق فکر جمعی نیاز داریم تا از طریق آن با گروه های مرجع و کارشناس تبادل نظر کنیم.

در ادامه این نشست محمدمهدی پوریزدانپرست مسوول دفتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه ی هنری فارس، دکتر تقی زاده و دکتر قیصری از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، بکتر و مداح از معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس و حسینی ارسنجانی و محمدی دو تن از نویسندگان عرصه ادبیات و تاریخ شفاهی دفاع مقدس فارس نقطه نظرات خویش را بیان کردند.



نظرات بینندگان