کد خبر: ۹۹۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۳ - ۰۸ آبان ۱۳۹۵
کارشناس و روانشناس نوجوان و خانواده:

والدین به جای مشخص کردن مصداق برای نوجوانان به آنها معیار بدهند

به مناسبت روز نوجوان یکی از مشاوران نوجوان و خانواده با این که والدین به ویژه مادارن به نوجونان اجازه بدهند،فکر کنند، وی گفت: وقتی نوجوان مرتکب اشتباهی می شود، والدین با صبوری می توانند به آنها اجازه فکر کردن بدهند و به جای مشخص کردن مصداق به آنها معیار بدهند.

والدین به جای مشخص کردن مصداق برای نوجوانان به آنها معیار بدهندبه گزارش شیرازه، دوره نوجوانی از مهمترین و حساس ترین دوره های زندگی انسان به شمار می رود، در این دوره ، نوجوان نه دیگر کودک به حساب می آید و نه هنوز به درستی بالغ شده است؛ وی در مرز بین این دو مرحله یعنی کودکی و بزرگسالی قرار دارد و با انتظارات خاص هر دو دوره روبرو است، اگر کاری کودکانه کند، او را ملامت می کنند که بزرگ شده و این کار در شأن او نیست، از سوی دیگر نيز در زمره بزرگسالان محسوب نمی شود .

در دوره نوجوانی تغییراتی در جسم و روان نوجوان رخ می دهد که هرکدام به نوعی بر او اثر مي گذارد، گاهی این تغییرات ، شخصیت و منش او را به کلی دگرگون می سازد،از این رو شناخت جنبه های مهم روانی ، عقلانی ، جسمانی و اخلاقی نوجوان ، این توانایی را به او و اطرافیانش می دهد تا شیوه صحیح برخورد با تغییرات جسمی و روحی دوره نوجواني را بدانند،چرا که این این آگاهی از بروز ناسازگاریهای خاص این دوران جلوگیری می كند.

دوران نوجوانی،همزمان با دوران بلوغ است، دوران بلوغ یکی از بحرانی ترین دوره های زندگی هر فرد است، دوره نوجوانی و بلوغ به سنین بین 12 تا 18 سالگی اطلاق می شود، گاهی گذشتن از مرز کودکی و رسیدن به قلمرو بلوغ با نابسامانی های زيادي روبرو است.

به مناسبت امروز ( 8 آبان ماه) سالروز شهادت نوجوان 13 ساله، شهید محمدحسین فهمیده که بنام روز نوجوان نامگذاری شده، خبرنگارشیرازه با یکی از مشاوران امور نوجوانان و خانواده گفتگو کرده است که در ادامه به سمع و نظر شما می رسد.

کاظم حکمت آرا با بیان این که دوره نوجوانی، دوره انتقال از کودکی به جوانی است، گفت: این دوره از ثبات پایداری برخوردار نیست و نوجوان بیشتر به دنبال شکوفایی استعدادها، استقلال و دیده شدن است.والدین به جای مشخص کردن مصداق برای نوجوانان به آنها معیار بدهند

وی ادامه داد: انتظار وهدف اول نوجوان در این دوره، دیده شدن و به حساب آورده شدن است که در واقع آنها انتظار دارند شناخته شوند.

این مشاورنوجوان و خانواده، به نقش اساسی والدین در دوره نوجوانی فرزندان اشاره کرد و بیان داشت: در بعضی موارد حساسیت های بی جا و بی مورد والدین نه تنها باعث توجه به آنها می شود بلکه تا مرحله تحقیر و تهمت نیز می رسد درست آنجایی که نوجوان را با همسن و سالان خودش در فامیل مقایسه می کنند یا با حساسیت زیادی که نسبت به نوجوان نشان می دهند باعث می شوند به او تهمت بزنند که نمونه بارز آن، متهم کردن نوجوان به سیگار کشیدن است بخاطر بوهای که از او استشمام کرده اند.

حکمت آرا خطاب به مادران ابراز داشت: بسیاری از نوجوانان با مادران خود سرکار دارند و رابطه بهتری با وی دارند، بنابراین اگر نوجوان با مشکل یا مشکلاتی روبه رو شدند،اندکی صبرو تحمل کنند و با ملایمت بیشتری مشکل به وجود آمده با پدر نوجوان مطرح کنند،چرا که پدران نسبت به مادران زودتر عصبانی می شوند،پس وظیفه مادران در انتقال مشکل نوجوانشان به پدران بسیار تعیین کننده و حساس است.

وی با بیان این که والدین به ویژه مادران به نوجوانان اجازه بدهند، فکر کنند، تصریح کرد: وقتی نوجوان مرتکب اشتباهی می شود، والدین با صبوری می توانند به آنها اجازه فکر کردن بدهند و به جای مشخص کردن مصداق به آنها معیار بدهند.

عضو شوراي فرهنگ عمومي شيراز، به فطرت پاک نوجوانان اشاره و خاطر نشان کرد: والدین اجازه بدهند نوجوانان همه خواسته های خود را مطرح کنند، بعد از آن به خواسته های مثبت توجه کنند، از نگاه منفی به نوجوان و خواسته های آن پرهیز کنند و با فراهم کردن شرایط اجازه بدهند خود نوجوان نکات و خواسته های منفی اش را کنار بگذارد.

حکمت آرا در پایان یاد آور شد: قرار نیست والدین همیشه گوینده باشند و نوجوان شنونده، بلکه لازم است والدین نیز پای صحبت ها و دردل های نوجوانان بنشیند و بگذارند آنها تمام حرف هایشان را بزنند، دنیای نوجوان را بشناسند چرا که اولین قدمِ ارتباط والیدن با نوجوان این است که والدین شنونده خوبی برای حرف های نوجوانشان باشند.

نظرات بینندگان