کد خبر: ۹۹۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵
شیرازه گزارش می دهد؛

افزایش قیمت برنج، نتیجه عدم مدیریت صحیح مسئولان

این روزها با برداشت برنج از شالیزارهای استان فارس، قیمت این کالای پر مصرفِ خانواده ها تا دو برابر افزایش داشته است،قیمت های که به دلیل ممنوعیت کاشت برنج در استان به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی افزایش داشته است.

به گزارش شیرازه، استان فارس نیز جزء 14 استان برنج خیر کشور است و بیشتر مردم آن ترجیح می دهند برنج محلی استان بر سر سفره های که پهن می کنند باشد، اما این روزها قیمت برنج محلی در بازار متفاوت است.

در همین راستا خبرنگارشیرازه، نظر مردم، مغازه داران، کشاورزان و مسئولان ذیربط را جویا شده که در ادامه به سمع و نظر شما می رسد.

افزایش قیمت برنج، نتیجه عدم مدیریت صحیح مسئولان

خورده برنج داخلی را به برنج های بی کیفیت خارجی ترجیح می دهیم

از خانمی میانسال و همسرش درباره قیمت برنج سوال می پرسم، در جوابم می گوید: برنج قوت بیشتر مردم است اما متاسفانه و به دلیل نبود نظارت بر قیمت گذاری، این کالای پرمصرف نسبت به سال گذشته تا دو برابر افزایش داشته است.

خانم علوی با بیان اینکه قیمت برنج محلی در استان فارس سال گذشته بین 5 الی 6 هزار تومان بود، خاطر نشان کرد: متاسفانه امسال قیمت تا دوبرابر افزایش داشته و این برنج بین 10 الی 12 هزار تومان خرید و فروش می شود.

وی به انواع و اقسانم برنج های خارجی در بازار اشاره کرد و ادامه داد: در خانواده ما طبق عادتی که از بچگی داشته ایم ترجیح می دهیم به جای استفاده از برنج های خارجی از خورده برنج محلی استفاده کنیم چرا که خورده برنج محلی خودمان نسبت به برنج های خارجی از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

همسرخانم علوی نیز در تکمیل صحبت های همسرش گفت: اگر مسئولان با برنامه یزی و نظارت یک قیمت واحد را برای برنج های محلی تعیین کنند با افرایش قیمت ها، آنهم تا دوبرابر روبه رو نخواهیم بود.

افزایش قیمت برنج، نتیجه عدم مدیریت صحیح مسئولان

یکی دیگر از شهروندان درباره افزایش قیمت برنج در بازار معتقد است: کم آبی که نتیجه عدم مدیریت صحیح مسئولان است باعث افزایش قیمت برنج شده چرا که کاهش کاشت برنج و منع شدن کشاورزان از کاشت این افزایش قیمت را در پی داشته است.

خانم کرامتی که بازنشسته است و با حقوق بازنشستگی امرار معاش می کند، ادامه داد: برنج محلی و کاشت داخل به ذائقه مردم بیشتر سازگار است که متاسفانه نبود نظارت بر قیمت آنها و واردات برنج خارجی علاوه بر کاهش قدرت خرید مردم برای برنج های محلی، سلامت خانواده ها نیز به خطر افتاده است.

وی معتقد است: برنج های وارداتی آلوده به سرب است،ارزش غذایی ندارد و صرفا شکم پر کن واز کیفیت بسیار پایینی برخوردار است.

در ادامه، آقای نادری که خود را روزنامه نگار معرفی می کند، اظهار داشت: برنج خوب و با کیفیت کشور را به روسیه صادر می کنند و از طرف دیگر برنج های بی کیفیت را از کشورهای دیگر وارد می کنند.

وی خاطر نشان کرد: اگر صادرات برنج شمال کشور کنترل شود و به بازار داخلی تزریق شود نه نیازی به واردات برنج است و نه با افزایش قیمت رو به رو خواهیم شد.

افزایش قیمت برنج، نتیجه عدم مدیریت صحیح مسئولان

برنج گران اما باکیفیت در برابر هزینه های درمانی ارزش دارد

یک خانم جوان درباره افزایش قیمت برنج های محلی نظر جالبی بیان کرد و گفت: برنج های وارداتی به دلیل آلوده بودن به سرب باعث بیماری های مختلف از جمله: بیماری گوارشی می شود پس به جای هزینه درمان، برنج مطلوب و با کیفیت مصرف می کنم هرچند گران باشد.

خانم گلکار با بیان این که سال گذشته برنج محلی از همسایه ام کیلویی پنج هزار و 600 تومان خریدم ابراز داشت: امسال قیمت همان برنج را کیلویی 14 هزار تومان اعلام کرده اند که هنوز نخریده ام اما اگر نخرم باز هم گران می شود.

وی ادامه داد: یک پسر 9 ساله دارم که هیچ عذایی جز برنج نمی خورد و هر روز ظهر باید برنج سر سفره باشد، پس مجبورم بخاطر سلامتی فرزندم هزینه کنم و برنج با کیفیت بخرم تا مجبور نباشم همان پول را صرف درمان او بکنم چرا که سالم بودن برنج های وارداتی تضمین نمی شود.

افزایش قیمت برنج، نتیجه عدم مدیریت صحیح مسئولان

افزایش قیمت برنج نتیجه خشکسالی است

یکی از مغازه داران درباره برنج و قیمت های متفاوت آن گفت: وقتی آب کم شده است و کشاورزان را از کاشت برنج منع می کنند،نتیجه آن می شود افزایش قیمت برنج.

آقای زارع با بیان اینکه بیشتر مشتری هایش برنج های خارجی می خرند،ادامه داد:بیشتر مردم مشتری برنج های وارداتی هستند که دلیل عمده آن گران بودن برنج های محلی است که قدرت خرید این برنج را ندارند.

وی با اشاره به این که برنج محلی را کیلویی 10 هزار تومان می خرد و 10 هزار و 500 تومان می فروشد: بیان داشت: اگر نظارت دقیق بر قیمت ها باشد و همه مغازه ها با یک قیمت واحد برنج را به مشتری بفروشند شاید تعداد بیشتری از مردم بتوانند برنج محلی بخرند.

یکی دیگر از مغازه داران اظهار داشت: به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی جامعه، بیشتر مردم به جای اینکه به دنبال کیفیت کالا و محصولات باشند به ارزانی و قیمت توجه می کنند.

آقای آتشی ادامه داد: برنج محلی معروفی که در استان فارس وجود دارد، فقط یک بذر دارد و تقسیم بندی به درجه 1،2 و..صرفا جنبه تبلیغاتی دارد.

افزایش قیمت برنج، نتیجه عدم مدیریت صحیح مسئولان

کاهش کاشت برنج با افزایش قیمت آن رابطه مستقیم دارد

یکی از کشاورزان درباره افزایش قیمت برنج محلی با بیان این که خشکسالی و ممنوعیت کاشت برنج از دلایل عمده افزایش قیمت این محصول است، گفت: امسال 600 هکتار از زمین های کشاورزی کامفیروز به دلیل خشکسالی و کمبود آب کشت نشد که کاهش کاشت با افزایش قیمت برنج رابطه مستقیم دارد.

آقای ح. الف، با اشاره به این که مردم خودشان قیمت بازار را تعیین می کنند،خاطر نشان کرد: قیمت برنج به دست خود مردم تعیین می شود و این مردم هستند که با پیش خرید برنج باعث افزایش قیمت می شوند و گاها حاضر هستند هر قیمتی که را برای خرید برنج محلی پرداخت کنند.

مردم استان فارس به فکر جایگزین برای برنج محلی استان باشند

مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده های کشاورزی استان فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه درباره افزایش قیمت برنج محلی اظهار داشت: به دلیل خشکسالی سالهای گذشته و کمبود منابع آبی در استان،کاشت برنج کاهش یافته که این امر باعث افزایش قیمت آن شده که مردم باید به فکر جایگزین دیگری برای برنج محلی استان باشند.

هدایت الله رحیمی ادامه داد: برنج های پر محصول داخلی و همچنین بعضی از برنج های خارجی از نظر کیفیت و طعم به برنج محلی استان نزدیک است که مردم می توانند آنها را جایگزین کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی برنج های وارداتی را نظر سلامت کنترل می کند، گفت: شاید در مقطعی ( مربوط به سال های گذشته) برنج های وارداتی آلوده به سرب بوده است اما در حال حاضر برنج های وارداتی به طور کامل کنترل می شوند که مردم می توانند با خاطری آسوده از این برنج ها استفاده کنند.

مدیر تنظیم بازار محصولات و نهاده های کشاورزی استان فارس، همچنین به قیمت برنج در شیراز اشاره کرد و بیان داشت: خرید از کشاورزان به صورت عمده، کیلویی 9 هزار و500 تومان انجام می شود که در بازار شیراز 10 هزار و 200 تومان به فروش می رسد اما مغازه داران به صورت عمده هر کیلو 10 هزار تومان خریداری و 10 هزار و 500 تومان به مردم می فروشند.

شیرازه امیدوار است،مردم،کشاورزان، مغازه داران و مسئولان ذیربط استان فارس دست به دست هم بدهند و با همراهی و همدلی و با برنامه ریزی، قیمت برنج در بازار را متعادل کنند تا قشر ضعیف و کم درآمد نیز بتوانند براحتی از برنج مرغوب( داخلی و خارجی) استفاده کنند.


انتهای پیام/

نظرات بینندگان