کد خبر: ۹۹۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵

برای کاهش خستگی آب بنوشیم

یک کارشناس ارشد تغذیه در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، با بیان اینکه آب مهم ترین ترکیب بدن است و بسته به اندازه بدن، بین 55 تا 78 درصد وزن بدن را تشکیل می دهد، دریافت کافی و منظم آب را دارای فواید بسیار مهمی برای بدن برشمرد و گفت: آب، کالری، چربی، کربوهیدرات، قند و پروتئین ندارد و مصرف ان برای رغع خستگی موثر است.

برای کاهش خستگی آب بنوشیم

به گزارش شیرازه به نقل از "وب دا"در شیراز، یک کارشناس ارشد تغذیه در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، با بیان اینکه آب مهم ترین ترکیب بدن است و بسته به اندازه بدن، بین 55 تا 78 درصد وزن بدن را تشکیل می دهد، دریافت کافی و منظم آب را دارای فواید بسیار مهمی برای بدن برشمرد و گفت: آب، کالری، چربی، کربوهیدرات، قند و پروتئین ندارد و مصرف ان برای رغع خستگی موثر است.

"دنیا فیروزی"افزود: مقدار آب دریافتی روزانه نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی بدن دارد؛ نوشیدن هشت تا 10 لیوان آب در روز برای بهره مندی از مزایای سلامتی آن توصیه می شود، آب به هیدراته بودن بدن کمک می کند و این بسیار مهم است، زیرا سلول ها برای انجام وظایف خود به آب احتیاج دارند.

او با اشاره به اینکه کمبود آب بدن منجر به کاهش حجم خون می شود، اضافه کرد: در نتیجه کمبود آب، قلب برای پمپ کردن خون اکسیژن دار به جریان خون و اندام ها به انرژی بیشتری نیاز دارد که باعث احساس خستگی می شود؛ نوشیدن آب کافی برای رفع خستگی می تواند بسیار مفید باشد.

این کارشناس ارشد تغذیه بهترین نشانه برای سنجش میزان آب بدن را رنگ ادرار عنوان کرد و ادامه داد: هر چه رنگ ادرار روشن تر باشد، وضعیت آب بدن بهتر است؛ علت بسیاری از سردردها و میگرن می تواند کمبود دریافت آب باشد، زیرا این سردردها به دلیل دهیدراته بودن بدن ایجاد می شود.

فیروزی در ادامه، گفت: آب به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و حرکات منظم روده کمک می کند که باعث هضم راحت تر و جلوگیری از ایجاد یبوست می شود، اما آب گرم برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش بهتر است؛ آب بهترین سم زدای بدن است که به بدن کمک می کند مواد سمی بدن را از راه عرق و ادرار دفع کند؛ همچنین آب به بهبود عملکرد کلیه ها کمک می کند و با رقیق کردن مواد معدنی و نمک های دفع شونده از راه کلیه، از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می کند.

او در پایان با توجه به این که میزان نیاز به آب از فردی به فرد دیگر متفاوت است، توصیه کرد: مقدار آب مصرفی بر اساس احساس تشنگی، رنگ و غلظت ادرار تنظیم شود، مقدار توصیه شده آب دریافتی تنها از راه نوشیدن آب خالص نیست بلکه شامل غذاها و نوشیدنی های دارای اندازه بالای آب است.


انتهای پیام/

نظرات بینندگان