کد خبر: ۹۹۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۳ آبان ۱۳۹۵
درهمایش بین المللی سیمای حضرت محمد(ص) در هنر و رسانه پذیرفته شد؛

پذیرش 3مقاله عضو هیئت علمی و مدرسین دانشگاه پیام نور شیراز

3 مقاله از عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و مدرسین دانشگاه پیام نور شیراز در همایش بین المللی سیمای حضرت محمد (ص) در هنر و رسانه پذیرفته شد.

پذیرش 3مقاله عضو هیئت علمی و مدرسین دانشگاه پیام نور شیراز

به گزارش شیرازه، مقاله های بررسی تطبیقی مفهوم صلح در حقوق بین الملل با صلح مبتنی بر آموزه های پیامبر اکرم (ص)، بررسی دیدگاه قرآن راجع به صلح و جنگ که توسط دکتر محمد قربان زاده عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور و سید مصطفی کازرونی مدرس دانشگاه پیام نور شیراز به نگارش درآمده است، دراین همایش پذیرفته شد.

همچنین مقاله تاملی بر سیره حکومتی پیامبر(ص) نیز که از سوی حمید شاکری مدرس دانشگاه پیام نور شیراز به نگارش درآمده است نیز دراین همایش مورد پذیرش قرار گرفته است.

لازم به ذکر است همایش بین المللی سیمای حضرت محمد (ص) در هنر و رسانه روزهای اول و دوم دی ماه در تهران برگزار می شود.

در چکیده مطالب مقاله بررسی تطبیقی مفهوم صلح در حقوق بین الملل با صلح مبتنی بر آموزه های پیامبر اکرم (ص) آمده است:صلح مبتنی بر آموزه های پیامبر گرامی اسلام (ص) اما دید متفاوتی از صلح بین المللی را ارائه می دهد بدین معنا که صلح در پرتوی ارکان دین به ویژه توحید مطرح می شود و از این رو صلح جنبه الوهی پیدا می نماید.

بنابراین،صلح از دیدگاه پیامبر(ص) و اسلام مفهومی جداگانه_برخلاف حقوق بین الملل موجود_نبوده بلکه مبتنی بر اصل ایمان به خدا و توحید می باشد و بدون آن نمی تواند کارکردهای خود را داشته باشد.

هم چنین،انسان به طور تکوینی و ذاتی خواستار صلح و دوستی بوده و جنگ تنها در صورتی ممدوح است که به عنوان اصل ثانوی و در مواقعی که صلح و مبانی آن مورد تعرض قرار گرفته اند و برای رسیدن به صلح ناگریز از حذف عوامل مخرب باشیم،بایستی آن را اجراء کرد.

همچنین در بخشی از مقاله بررسی دیدگاه قرآن راجع به صلح و جنگ ذکر شده است: قرآن کریم، صلح و سازش را به عنوان یکی از نعمت های بزرگ پروردگار هستی برشمرده است چنانچه در آیه 103 سوره مبارکه بقره، آیات یک و 63 سوره انفال و آیات 9 و 10 سوره حجرات شاهد آن هستیم.

مهم تر از تمامی این موارد، آیه 34 سوره نساء است که در آن صلح به عنوان خیر معرفی شده است.امروزه دین اسلام، آماج تهمت های زیادی مبنی بر این که دین خشونت است ؛قرار گرفته است.

البته این دیدگاه خشونت آمیز و جنگ محور بودن اسلام به آرای مستشرقان اروپایی باز می گردد که به غلط اسلام و قرآن را مورد تفسیر قرار داده اند.

بدیهی است حجم این تهمت زنی در طول سال های اخیر به دلیل حجم گسترده فعالیت های تروریستی سلفی علی الخصوص جنایات سفاکانه ی گروه تروریستی داعش و جبهه النصره در سوریه و عراق و برخی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و آلمان به شدت افزایش یافته است به گونه ای که نویسندگان را بر آن داشت تا دیدگاه قرآنی راجع به صلح و جنگ را ارائه نمایند.


انتهای پیام/

نظرات بینندگان