3 نفر از اساتید دانشگاه شیراز در گفتگو با شیرازه مطرح کردند:
پژوهش و تحقیق در مباحث موشکی با مخالفت شدید برخی مسئولان مواجه میشود/ سنت دانشکده مهندسی برق نمره 12 است!/ روسای دانشکده زیردستانی چشم قربانگو میخواهند!
یکی از اساتید معترض میگوید: رئیس دانشکده، اساتید فعال و متخصص نمیخواهند بلکه زیردستانی چشم قربانگو میخواهند تا طبق نظر آنها عمل کرده و به هر اقدام غیرقانونی و غیراخلاقی تن دهند.
به گزارش شیرازه؛ در روز پنجشنبه 13 مردادماه تعدادی از اعضای هیئت تحریریه شیرازه با حضور در مجموعه ی تحقیقاتی کاوشگر خورشیدی به جای مسئولان دانشگاه ساعتی را گوش شنوای اعتراضات و مطالبات اساتید محروم از تدریس دانشگاه شیراز بودند که در ادامه شرح آن را میخوانید:
دکتر علی حقدل در گفتگو با خبرنگار شیرازه میگوید: بنده دوران کارشناسی، ارشد و دکتری را با معدل برتر در دانشگاه شیراز گذراندم و پایاننامه دوره دکتری هم در حوزه انرژی هستهای بود که مورد حمایت سازمان انرژی اتمی قرار گرفت. همچنین در دوره دکتری یک پژوهشکده جهت تحقیق و پژوهش و ساخت قطعات حوزه هوا_فضا در دانشگاه شیراز تاسیس کردیم و تاکنون صدها دستاورد مهم علمی در حوزههای الکترونیک، هوا_فضا و مخابرات در این پژوهشکده بدست آمده است.
پژوهش و تحقیق در مباحث هسته ای و موشکی با مخالفت شدید برخی مسئولان مواجه میشود
این استاد دانشگاه میافزاید: در سال 91 رئیس دانشگاه شیراز با تدریس بنده در دانشگاه موافقت کردند اما چون مسئولان دانشکده مهندسی با حوزه فعالیت اینجانب یعنی با مباحث هستهای و موشکی مشکل داشتند با استخدام بنده مخالفت کردند اما با دستور صریح معاونت آموزشی مجبور به پذیرش شدند. بعد از سالها فعالیت در دانشکده مهندسی بارها شاهد بودم که؛ حرکت در راستای اهداف انقلاب اسلامی با مخالفت شدید برخی مسئولان مواجه خواهد شد و با سنگاندازی، راه برای هر پیشرفتی سد میشود. در واقع رئیس و برخی اساتید دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر در دو حوزه آموزش و پژوهش مخالف روش ما هستند.
سرکوب دانشجویان رسم جاهلیت دانشکده مهندسی است
حقدل ادامه میدهد: در طول سالیان تدریس ما مشکلات سیستم آموزشی را مورد بررسی قرار دادیم تا کیفیت آموزش ارتقا یابد که این مسئله مورد غضب عدهای خاص واقع شد. زیرا در دانشگاه شیراز برای سرکوب دانشجویان یک رسم جاهلیت وجود دارد مبنی بر اینکه؛ باید نمره دانشجویان در سطح پایین نگه داشته شود. در حالیکه ما این عقیده را قبول نداشتیم و همه تلاش خود را به کار گرفتیم تا تعدادی نیروی با انگیزه و توانمند تربیت کنیم. از همین رو چون معدل نمرات دانشجویان ما از معدل نمرات دانشجویان سایر اساتید بالاتر بود مخالفت با روش ما شروع و سنگاندازیها و کارشکنیهای فراوانی را شاهد بودیم.
در دانشکده سعی بر چاپ مقالات بیکیفیت در مجله های خارجی است
او متذکر میشود: در حوزه پژوهش ایده ما انجام تحقیقاتی با کیفیت در راستای اهداف انقلاب اسلامی و نیازهای کشور است اما در دانشکده برق بدون توجه به امنیت تحقیقات مهندسی سعی بر انجام پژوهشهایی است که به تولید یک مقاله حتی بیکیفیت منجر شود و سپس جهت اخذ امتیاز در یک مجله خارجی چاپ شود. یا جهت ارتقا رتبه به تولید مقالههایی با توجه به نیازهای کشورهای اروپایی و آمریکا توجه دارند یعنی با بودجه جمهوری اسلامی پژوهشهای مورد نیاز کشورهای غربی انجام شود که در واقع این یک نوع بردهداری نوین است. البته این مسئلهای در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر یک موضوع جزئی در نقشه کلان وزارت علوم و عیوب کلی است که بر ساختار نظام آموزشی کشور و اکثر دانشگاهها وارد است.
پیشنهاد 95 هزار دلاری شرکت آمریکایی را رد کردم
دکتر حامد مسندی شیرازی که دوره کارشناسی را در دانشگاه تگزاس و کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه کالیفورنیا در سن دیگو امریکا گذرانده است در گفتگو با خبرنگار شیرازه، میگوید: تز دکتری بنده در زمینه هوش مصنوعی بود و بلافاصله بعد از فارغالتحصیل شدن علیرغم پیشنهادات شغلی بسیار خوب روانه ایران شدم. مثلا در سال 90 از یک شرکت آمریکایی یک پیشنهاد شغلی مبنی بر سالی 95 هزار دلار دریافت کردم اما بدلیل خدمت به هموطنان خود، رد کردم. از روزهای اول بازگشت به ایران نه تنها مورد استقبال قرار نگرفتیم بلکه سنگاندازی بر سر راه ما شروع شد. اگر طبق میل رئیس بخش عمل نشود سنگاندازیها شروع میشود
این استاد دانشگاه ادامه میدهد: در ارزشیابی دانشجویی، ما سه نفر بالاترین میزان نمره را کسب کردهایم. نمره ما 4.2 از 5 است در حالیکه میانگین نمره اساتید دانشکده 3.2 است و ما یک نمره از سایر اساتید بالاتر هستیم اما دائم با ما مخالفت میکنند تا حدی که علیرغم درخواست فراوان دانشجویان در این ترم هیچ درسی را به ما ارائه ندادهاند. در واقع مسئولین بخش با استخدام نیرو تصور بدست آوردن دستگاه چاپ مقاله دارند. در حالیکه حاضر نیستند 30 ثانیه پای خود را در آزمایشگاه بگذارند، انتظار دارند در مقالاتی که اساتید چاپ میکنند نام آنها ثبت شود و اگر طبق میل آنها انجام نشود مخالفت و سنگاندازیها را آغاز میکنند.
سنت دانشکده نمره 12 است!
مسندی شیرازی متذکر میشود: در دانشکده مهندسی برق اقدامات غیرقانونی فراوانی انجام میشود. مثلا در یکی از جلساتی که در دانشکده تشکیل و اعضای هیئت علمی شرکت داشتند به طور رسمی اعلام کردند؛ سنت دانشکده این است که میانگین کلاس در فلان درس 12 باشد، بنابراین همه اساتید موظفند در نمره دادن به دانشجویان طبق سنت عمل کرده و خط قرمز تعیین شده را رعایت کنند. زمانی که بنده با این مسئله مخالفت کردم گفتند؛ "شما سنت را شکستید!". در حالی که این مسئله یک حقالناس است و به چه دلیل نباید حق دانشجویان به عدالت به آنها داده شود؟! چرا باید نمره دانشجویان دست کاری شود؟!
در صورت پیگیری حقوق خود با مجازات روبرو میشویم
او میافزاید: وقتی با این روش موفق نشدند، با اصرار تاکید داشتند سوالات امتحانی دانشجویان بنده را سایر اساتید طراحی و برگه امتحانی را هم آنها تصحیح کنند! چون این مسئله غیرقانونی بود به صراحت از حق خود و دانشجویان دفاع کردم. یعنی حق افراد را به آنها نمیدهند و حتی اگر فرد برای احقاق خود پیگیری کند مجازات میشود.
تمرکز قدرت بدون نظارت موجب فساد و تشکیل مافیا میشود
دکتر علیرضا مسندی شیرازی که دوره کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه کالیفورنیا در سن دیگو امریکا گذرانده است، میگوید: بنده بعد از 12 سال تحصیل در آمریکا صرفا جهت جهاد علمی و خدمت به هموطنان و آباد کردن سرزمین مادری به ایران برگشتم و اکنون چهار سال بعنوان استادیار در بخش مخابرات الکترونیک در دانشگاه شیراز مشغول به تدریس هستم.
تلاش جهت احقاق حق خود موجب محکومیت میشود
مسندی شیرازی ادامه میدهد: وقتی قدرت در اختیار یک نهاد قرار گیرد و هیچ نظارت و کنترلی بر آن صورت نگیرد طبیعتا موجب فساد میشود. در واقع با تشکیل مافیا به یک حلقه بسته از افرادی تبدیل میشود که دارای منافع مشترک هستند و اگر سایرین خود را با دیدگاههای این حلقه تطابق داده و همراه شوند میتوانند موجودیت خود را حفظ کنند در غیر این صورت حذف خواهند شد. در حالیکه در حق ما ظلم میشود و بارها حق خود را مطالبه کرده و هیچ پاسخی دریافت نکردهایم و اگر جهت احقاق حقوق خود از راه قانونی عمل کنیم محکوم میشویم.
مدیران دانشکده زیردستانی چشم قربانگو میخواهند!
او میگوید: در واقع مدیران دانشکده، اساتید فعال و متخصص نمیخواهند بلکه زیردستانی قربانگو میخواهند تا طبق نظر آنها عمل کرده و به هر اقدام غیرقانونی و غیراخلاقی تن دهند. معاونت آموزشی دانشگاه وظیفه نظارت بر همه بخشها را بر عهده دارد اما معاونت آموزشی دانشگاه تاکنون به هیچ یک از اعتراضات صورت گرفته پاسخی نداده است. زیرا همه این افراد عضو یک جریان هستند و اقدامی که موجب ضرر به سایر اعضا شود را انجام نمیدهند. در واقع به گونهای قانون جنگل حاکم است و هر مدیری که قدرت بیشتری داشته باشد نظر خود را به زیردستان تحمیل میکند.
شفافیت و نظارت بر دانشگاهها حاکم شود
البته لازم به ذکر است هدف اصلی از رسانهای کردن این مشکلات اصلاح این روند اشتباه و غلط است. زیرا اگر هدف ما حفظ این شغل بود با یک عذرخواهی، تغییر روند و پیوستن به جریان حاکم و تن دادن به اقدامات غیرقانونی میتوانستیم موقعیت شغلی خود را حفظ و ارتقا دهیم. ما امیدواریم با این اقدامات در دانشگاهها مورد نظارت قرار گیرند و با حاکم شدن شفافیت در حق دانشجویان و اساتید ظلم نشود. انقلاب اسلامی با محوریت حقطلبی صورت گرفت اما چرا بعد از گذشت 40 سال ما نمیتوانیم احقاق حقوق کنیم؟ نه تنها حق را از ما سلب میکنند اگر هم درصدد دریافت حق خود و دانشجویان باشیم با برخورد تند و تیز مسئولان مواجه میشویم.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
منا...
1- این دو برادر مسندی در بازه زمانی هیات علمی شدند که پدرشان معاون آموزشی دانشگاه بود و هست. این شما رو یاد ژن خوب نمیندازه. در ضمن بهتره بدونید که خواهرشون رو هم قراره بیارن و اسم دانشکده برق شیراز باید به دانشکده خصوصی مسندی و پسران و دختران تغییر پیدا کنه.
2- در اون بازه زمانی جذب هیات علمی به شدت کم بود و همه انگشت به دهان ماندن که این دو برادر چگونه به راحتی هیات علمی شدند در حالیکه بسیاری از نوابغ و رتبه های برتر در آرزوی شغل هستند. افرادی رو میشناسم که با وجود همین سخت گیریهای دانشگاه شیراز که فرمودید رتبه اول سه مقطع با معدلهای عالی شدند و کلی مقاله و ژورنال دارن اما نتونستن حتی در مصاحبه هیات علمی شرکت کنند چه برسه به هیات علمی شدن.
خواهشا یه کم فکر کنید ایا اینا با توانمندیها و استعداد خودشون به اینجا رسیدن که واسه موندشون در این جایگاه سرو صدا میکنن حق و حقوق میخوان.
در ضمن درس خواندن هر دو برادر در یک دانشگاه امریکا و اتفاقا در همون دانشگاهی که پدر درس خونده یه کم عجیب نیست؟
دوما حقدل که بهترین دانشجوشون بوده کاره ای هم تو دانشگاه نداشته.
سوما دکتر غروی که سنی ازش گذشته بود و شبانه روز تو آزمایشگاهش بود رو چرا اخراج کردند.
چهارم برید با دانشجوها صحبت کنید.
حلقه بسته ای که ایجاد کردند اصلا در شان دانشگاه نیست.
مشابه این مساله رو در مورد بخش عمران دانشگاه شیراز هم شنیدم.
اصلا با نیروی تازه نفس که هدفش کار آزمایشگاهیه و لزوما تو باندشون نیست مشکل دارن!
دانشکده برق رو کردند دانشکده محفوظات.
صد رحمت به دبیرستان.
الانم که مکتب خونه و سایت های مشابه اومده روی کار، آدم مریضه بره دانشگاه شیراز برای یک مدرک پاره بی ارزش که خروجیش میشه مقاله برای فلان مجله خارجی؟
این افراد از مدیریت دانش چیزی سرشون نمیشه!
در این مورد چند نکته مهم رو باید توجه کرد. مثلا چرا سه عضو از یک خانواده (پدر و دو پسر) در یک دانشکده تجمع پیدا کرده اند. آیا اینطور استخدام شدن قانونی است و تبعاتی ندارد؟
آیا ارزیابی دانشجویان وابسته به نمره ای که استاد میدهد نیست؟
سطح علمی دانشجویان دانشگاه شیراز و متوسط معدل آنها نسبت به دانشگاه های دولتی برتر کشور چگونه است؟
تا آنجا که من میدانم دانشگاه شیراز بیشتر به هتل شبیه است هر چه استاد گلابی تر، محبوبتر! بهتر است به صنعتی اصفهان یا دانشگاه های خوب سری بزنید ببینید اونها چه معدل نمره ای دارند. البته که من دانشجو ترجیح میدم اصلا امتحان ندم!
ارزیابی اساتید دیگر در مورد نحوه تدریس و تحقیق این سه استاد چگونه است.؟
آیا اگر این سه استاد در دانشگاه دیگری مشغول به کار شوند تعامل سیستم با آنها و بالعکس چگونه خواهد بود؟
یادمه در زمان دانشحویی یه استادی بود که میانگین نمراتش 11/9 تا 14/66 بود. به همین دقیقی. ولی جالب بود یه دانشجویی می گفت من جمله جمله جزوه خود استاد رو نوشتم و 10/33 گرفتم.... واقعا بعضی از اساتید فاجعه بار بودن و هستن.
مافیا هم که همیشه بوده!!!!
بعد همین اساتید متاسفانه بیسواد، جوان و نخبه ایرانی رو تشویق به مهاجرت هم میکنه!!!!
از همه گذشته؛ وزارت علوم هم که بی صاحب هست؛ پس بزن بر طبل......
دانشکده برق رو کردند دانشکده محفوظات.
صد رحمت به دبیرستان.
الانم که مکتب خونه و سایت های مشابه اومده روی کار، آدم مریضه بره دانشگاه شیراز برای یک مدرک پاره بی ارزش که خروجیش میشه مقاله برای فلان مجله خارجی؟
این افراد از مدیریت دانش چیزی سرشون نمیشه!