تشخیص فشار باد تایر از طریق دیدن دشوار است. فشار باد تایر باید با دستگاه
سنجش باد مرغوب سنجیده شود، زیرا با بازدید ظاهری نمیتوان فشار باد تایر
را دقیقا ارزیابی کرد.
یک تایر کمباد نمیتواند شکل و ساختار خود را حفظ کند و هنگامیکه در تماس
با سطح جاده قرار میگیرد از شکل دایره خارج شده و صافتر میشود. اگر
فشار باد تایرهای یک خودرو فقط به اندازه ۶ پاوند بر اینچ مربع کم باشد
ممکن است منجر به پنچری یا ترکیدگی تایرها شود. علاوهبراین عمر آج تایر تا
۲۵ درصد کاهش مییابد. کمبود فشار باد باعث میشود تایر هنگام چرخش بیشتر
خم شود که باعث افزایش حرارت درون تایر و افزایش اصطکاک جنبشی میشود و تا ۵
درصد مصرف سوخت را افزایش میدهد. در این حالت افت قابلتوجه دقت فرمان و
تعادل خودرو هنگام پیچیدن را تجربه میکنید. با اینکه کمبود فشار به اندازه
۶ پاوند بر اینچ مربع به نظر خیلی زیاد نیست، ولی توجه داشته باشید که این
مقدار معمولا حدود ۲۰ درصد از کل فشار باد توصیهشده برای تایر است. در
این حالت خودرو کمی «تنبل» شده و شتابگیری آن کندتر صورت میگیرد.
معمولا اگر لاستیک کمباد باشد، ضربههای جاده کمتر به بدنه خودرو منتقل
شده و سواری کمی نرمتر میشود. به همین علت رانندههای باتجربه آفرودی در
جادههای خاکی طولانی کمی باد لاستیکها را کمتر میکنند. اما این کار در
خودروهای عادی سواری که فاق (دیوار جانبی) لاستیک کوتاهی دارند، به هیچ
عنوان توصیه نمیشود.
تایری که فشار باد اضافی داشته باشد سفت و غیرقابلانعطاف میشود و سطح
تماس آن با آسفالت کاهش مییابد. اگر فشار باد تایرهای یک خودرو به اندازه ۶
پاوند بر اینچ مربع زیاد باشند هنگام عبور از دستاندازها و اشیای ریز در
سطح جاده راحتتر آسیب میبینند. تایرهایی که فشار باد بالاتر از حالت عادی
دارند نمیتوانند ناهمواریها را بهخوبی جذب کنند و سواری خشک و خشنی را
ایجاد میکنند. بااینحال اگر فشار باد تایر تا حد معینی بالاتر از حالت
عادی باشد معمولا باعث بهبود واکنش فرمان و تعادل خودرو هنگام پیچیدن
میشود. به همین دلیل است که شرکتکنندگانی که با تایرهای خیابانی در
رقابتهای Autocross و مسابقات دیگر شرکت میکنند فشار باد تایرهای خود را
بالاتر از حالت عادی تنظیم میکنند.